Co jsou to PPC publika a jak je Google určuje?

Využijte Google publikum
Pokud se zabýváte PPC reklamou, pravděpodobně jste se setkali s termínem publikum. Jde o skupinu lidí, kteří se vyznačují specifickými vlastnostmi, zájmy, záměry nebo demografickými údaji, podle kterých je algoritmus Google zařazuje do jednotlivých publik.

Pokud se rozhodnete cílit svou PPC kampaň nebo reklamní sestavu na publika, máte na výběr z obsáhlého seznamu kategorií, jako jsou například milovníci seriálů, lidé, kteří rádi cestují, lidé, kteří si plánují pořídit novou televizi, nebo konkrétní uživatelé, kteří v minulosti navštívili váš web
nebo vaši aplikaci. Google Ads poté bude zobrazovat reklamy lidem, kteří spadají do některé z těchto kategorií. Jak ale Google pozná, do jaké skupiny má konkrétního uživatele zařadit?

Přesný algoritmus, který společnost Google používá k vytváření publik, je silně střeženým tajemstvím, podobně jako recept na Becherovku. Na rozdíl od Facebooku, který má k dispozici mnohem víc údajů o svých uživatelích, musí Google vlastnosti uživatelů odhadovat, například podle historie vyhledávacích dotazů, navštívených webů a chování na internetu. Kupodivu mu to jde docela dobře, což umožňuje inzerentům oslovit potenciální zákazníky, kteří nikdy předtím nebyli s naší stránkou v kontaktu.

I když se pravděpodobně nikdy nedozvíme přesnou odpověď na to, jak Google zařazuje uživatele do publik, dozvíte se v tomto článku informace o efektivních způsobech cílení na publika v Googlu.

Co je to Google publikum a kde je najdete?

Předtím, než se pustíme do způsobů volby publika, řekněme si nejdříve, jaká publika Google Ads nabízí a kde je najdete. Chcete-li efektivně využívat publikum, musíte si být vědomi toho, jak je najít. V Google Ads v Audience Manageru najdete ve sdílené knihovně všechna svá publika, rozdělená přehledně podle vlastností. Pokud s cílením na publika teprve začínáte, Google zde pro vás vytvoří několik základních remarketingových publik automaticky.

Kromě toho zde také uvidíte velikost jednotlivých publik, která se liší v závislosti na tom, s kterým typem kampaní je dané publikum kompatibilní.

V současnosti existují tři typy kampaní, ve kterých Google umožňuje cílit na publika. Jde o Kampaně ve vyhledávání, Obsahové kampaně a Video kampaně na YouTube. Ne každé publikum je kompatibilní s každým typem kampaně, proto nezapomeňte zkontrolovat, jestli cílíte na správné publikum, dříve než začnete budovat svou strategii!

Nejčastěji používané typy publika

Nyní si pojďme říci něco o tom, jaká jsou nejčastěji používaná publika v Google Ads.

  • Publika podle zájmů: V publiku jsou zařazeni potenciální zákazníci roztřídění podle svých zájmů. Můžete tak cílit na více než sto různých kategorií, například Cestování, Dům a zahrada nebo Sport. Tyto hlavní kategorie se pak dělí do velkého počtu podkategorií, například Sport a fitness – Sportovní fanoušci – Fotbaloví fanoušci.
  • Vlastní publikum podle zájmů: Podobné jako publikum podle zájmů, ale můžete si zde specificky přizpůsobit jednotlivé segmenty tak, aby lépe odpovídaly vaší značce.
  • Podrobné demografické údaje: Pomocí podrobných demografických údajů můžete cílit na různé skupiny obyvatel, které mají společné charakteristiky. Může se jednat například o muže, lidi se základním vzděláním, ženy v domácnosti, důchodce, vlastníky automobilu nebo nastávající rodiče.
  • Publikum s pravděpodobným zájmem o koupi: Tento typ publika je určen pro inzerenty, kteří se snaží o získání konverzí. Oslovte ty spotřebitele, u kterých je vysoká pravděpodobnost, že nakoupí.
  • Životní události: V tomto publiku můžete oslovit lidi, kteří právě prožívají určité zásadní životní události, jako je vstup do manželství, promoce, koupě nového bytu či domu a podobně. V tomto publiku nebývá mnoho lidí, ale zato jsou zde příležitosti získat hodnotné konverze, jelikož tyto životní milníky bývají často spojovány se spoustou vyšších výdajů.
  • Vlastní publika podle záměru: Definujte své vlastní publikum pomocí klíčových slov, URL adres nebo aplikací, které váš ideální zákazník může navštívit.
  • Remarketing: Oslovte lidi, kteří již dříve nakoupili nebo projevili zájem nakoupit vaše zboží či služby.
  • Návštěvníci webových stránek: Do tohoto publika jsou zařazeni uživatelé, kteří v minulosti navštívili vaši stránku. Můžete zde stanovit různá kritéria, jako například návštěvu stránky konkrétního produktu.
  • Uživatelé aplikací: Uživatelé, kteří si stáhli nebo nainstalovali určitou aplikaci do svého zařízení.
  • Seznam zákazníků: Toto publikum je vytvořeno na základě informací o vašich předchozích zákaznících, jako jsou e-maily nebo poštovní směrovací čísla, které jste v průběhu času shromáždili. Aby tyto informace mohl Google Ads použít, musíte je nejprve ručně zadat.
  • Vlastní kombinace: Můžete vytvářet vlastní seznamy pomocí ruční kombinace dvou nebo více existujících remarketingových seznamů.
  • Podobná publika: Google analyzuje vaše stávající publika a za předpokladu, že je v nich alespoň 1000 lidí, dokáže vytvořit zcela nový seznam lidí, kteří jsou podobní tomuto původnímu publiku. Podobná publika jsou skvělým způsobem, jak najít nové potenciální zákazníky. Můžete například vytvořit publikum z vašich předchozích zákazníků, a poté použít umělou inteligenci Google, aby vám našla zcela nové zákazníky podobné těm předešlým.

Je důležité pochopit, že ne všechna publika jsou si rovna. Některá jsou kompatibilní s konkrétními typy kampaní, zatímco jiná nikoli. Ne každý typ publika také konvertuje stejně dobře. Bez ohledu na to, jaké publikum plánujete vytvořit, nezapomeňte důkladně zvážit výhody a nevýhody každého z nich.

Google audience manager

Jak Google určuje publikum?

Jak bylo již uvedeno výše, algoritmus, který Google používá k vytváření publik, je přísně tajný. Díky tomu, že však známe informace o tom, jak Google sleduje své uživatele, můžeme některé metody odhadnout.

Google používá strojové učení k analýze obrovského množství různých signálů, a poté s jejich pomocí analyzuje chování uživatelů. Mezi tyto signály pravděpodobně patří údaje o lokaci uživatele, průměrné době strávené na stránce, míře okamžitého opuštění, historii minulých vyhledávání, historii navštívených webů, historii online nákupů a podobně. Z těchto informací si jeho umělá inteligence dokáže udělat docela přesný obrázek o tom, kdo jste, jaké máte zájmy, jaká je vaše životní situace a podobně. Jde o to, že Google má k dispozici a analyzuje mnohem více dat, než bychom mohli kdy doufat, že budeme schopni kdy sami pochopit. Díky tomu dokáže velice přesně odhadnout, do jakého publika vás má zařadit. Vzhledem k tomu, že používání publik dokáže významným způsobem zlepšit požadované KPI, daří se mu to evidentně velice dobře.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Klíčové trendy SEO a AI

Získejte náskok díky těmto trendům v oblasti podnikového SEO. Zjistěte, jak přizpůsobit své marketingové strategie a připravit se na budoucí úspěch.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp