Sociální sítě mohou porazit Google v lokálním vyhledávání
Při vyhledávání služeb a lokací v nejbližším okolí lidé spoléhají stále více na sociální sítě, než na vyhledávače. Mohou sociální sítě, jako je Facebook, ohrozit dominanci Google v lokálním vyhledávání?

Přestože většině vyhledávání vládne s přehledem Google, v lokálním hledání jej stále více zastiňují sociální sítě. I když je Google na špici moderních technologií, jako jsou umělá inteligence, strojové učení, hlasové vyhledávání, internet věcí a virtuální realita, které zcela jistě budou určovat budoucí trendy ve vyhledávání, v oboru lokálního vyhledávání patří medailové pozice sociálním sítím.

Google se již dlouho marně snaží ovládnout oblast sociálních sítí

Pro ovládnutí oblasti sociálních sítí toho už Google udělal mnoho. Znáte například projekty jako Latitude, Buzz, Orkut nebo Dodgeball? Neznáte? Skutečnost, že vaše odpověď bude pravděpodobně znít ano, svědčí o tom, že jeho snahy nebyly příliš úspěšné.

Jediná sociální sít, kterou Google po čase nezrušil, je Google plus. Google se snažil podporovat její používání hlavně podmínkou založení G+ účtu pro používání jiných svých populárních produktů, přesto však Google plus stále zůstává ve stínu Facebooku, Twitteru a dalších sociálních sítí, zejména v počtu uživatelů.

V roce 2013 měl Google+ 540 milionů aktivních uživatelů. V roce 2017 jich však zůstalo aktivními jen 4–6 milionu.

Oproti tomu Facebook má každý den 1,5 miliardy aktivních uživatelů. Z výše uvedených čísel jasně vyplývá, že podíl Googlu na sociálních sítích tvoří pouze 0,4 procenta podílu Facebooku. A to je hodně významný rozdíl.

Proč sociální sítě vedou v lokálním vyhledávání?

Je známo, že osobní doporučení od rodiny, přátel nebo lidí, které znáte, má mnohem větší schopnost přesvědčit ke koupi produktu než jakákoli jiná reklama. Při nákupu zboží či služeb v blízkém okolí je dokonce osobní doporučení druhým nečastějším důvodem koupě.

Při rozhodování, jestli si produkt koupí, je doporučení od někoho známého klíčovým faktorem pro více než 82 procent zákazníků. Na základě běžné online reklamy se přitom rozhoduje pouhých 39 procent lidí.

Na sociálních sítích tráví lidé stále více času, takže je pro ně přirozenější používat lokální hledání zde než kvůli tomu odcházet na Google. A jestliže mají pocit, že výsledkům ze sociální sítě mohou víc věřit, volba je jasná. Na rozdíl od Google, který nebyl příliš úspěšný v aplikaci sociálních sítí, Facebook úspěšně integruje do své platformy funkce, jako jsou recenze, mapy, doporučení a vyhledávání, což bylo dříve doménou Google.

A jak to tak vypadá, tato vylepšení nesou své ovoce. Nedávná studie ukázala, že dva ze tří uživatelů Facebooku navštíví alespoň jednou za týden stránku některé z lokálních firem.

Sociální sítě

Facebook kombinuje lokální vyhledávání a doporučení

Facebook uvedl v život některé změny, které dramaticky změnily způsoby vyhledávání na této sociální síti. Snahou Facebooku je pozvednout své vyhledávací funkce z pouhé osekané verze Google v plnohodnotné vyhledávání, při kterém by uživatelé nemuseli opouštět prostředí Facebooku.

Facebook zařadil doporučení jako součást newsfeedu, což usnadní doporučování mezi přáteli. Pokud váš příteldoporučí firmu, která je v databázi Facebooku, profil této firmy se zobrazí jako součást jeho komentáře. Jakmile kliknete na tento mini profil, otevře se vám Facebooková stránka firmy.

Facebook tuto možnost dále rozšiřuje. Nyní můžete hledat firmy přímo z komentářových boxů.
Kliknutím na ikonu se otevře menu, které nabídne vyhledávací okénka, a navíc seznam míst, která jste navštívili v minulosti a která můžete doporučit svým přátelům.

"Například, pokud hledáte restauraci v Praze, Facebook vašim přátelům zobrazí několik restaurací, které znají a které by se vám mohly líbit."

Oni vám pak některé z nich můžou jednoduchým kliknutím doporučit. Facebook jim zobrazí i další restaurace, které jsou mezi ostatními uživateli populární, takže je doporučování ještě jednodušší.

Problémem může být delší časová prodleva

Čekat na doporučení přátel není právě nejrychlejší, takže pokud nejste příliš trpěliví nebo vás zajímá doporučení od konkrétního přítele, přidal Facebook tlačítko „Ask“, pomocí kterého se můžete jednoduše zeptat konkrétních přátel. Jim se zobrazí upozornění, že sháníte doporučení, a mohou vám ho jednoduše zaslat.

Pokud vaši přátelé dlouho neodpovídají, přestože jste jim poslali žádost, Facebook vám zobrazí přátele, kteří doporučili firmu přímo ve vyhledávání. Kliknutí na firmu vám také ukáže, kteří z vašich přátel ji v minulosti doporučili.

Sociální média

Snaha o ochranu soukromí činí osobní doporučení ještě důležitější

General Data Protection Regulation (GDPR) s sebou přináší mnoho omezení při využívání údajů získaných od návštěvníků a v budoucnosti pravděpodobně sníží míru využití těchto dat pro reklamní účely.

Doporučení oproti tomu nezávisí na složitých algoritmech, které potřebují spoustu dat ke správným výsledkům. Doporučení jsou zcela přirozená a lidé je poskytují naprosto dobrovolně.

Doporučení se Facebooku opravdu povedla. Dal svým uživatelům možnost získat informace a odpovědi na otázky, které je zajímají, a spokojeným zákazníkům možnost doporučit své oblíbené firmy.

Jaká je role doporučení pro propagaci firmy?

Funkce doporučení možná v majitelích firem vyvolá určitou nervozitu, jelikož nemají kontrolu nad tím, co o jejich firmě budou lidé říkat. Doporučení ovšem nemá hrát roli recenzí, kde by uživatelé zmiňovali klady a zápory produktu či služby. Jejich účelem je šířit pozitivní zpětnou vazbu. Informaci o tom, že byl zákazník někde spokojen a může tuto službu s klidným srdcem doporučit svým přátelům.
Funkce doporučení bude zřejmě velmi důležitá i v budoucnosti. Facebook se totiž netají svou snahou co nejvíce snížit dosah příspěvkům komerčního charakteru. V takové situaci roste důležitost obsahu, doporučovaného nebo sdíleného přáteli.

Funkce doporučení tak může být pro mnoho lokálních firem nejlepší cestou, jak získat nové zákazníky z Facebooku.

Maximalizujte vliv doporučení na vaše firemní stránky

Aby doporučení přátel měla pro váš byznys co největší prospěch, měly by vaše stránky být co nejvíce orientovány na zákazníkovu spokojenost. Měly by obsahovat relevantní aktuální informace a vše, co zákazník potřebuje k uskutečnění nákupu.

Facebook se neustále snaží vyvíjet nové funkce a vylepšovat ty staré. Jeho cílem je přinést uživatelům mnohem použitelnější sociální sítě. Funkce doporučení vám umožní objevit nové akce, místa nebo služby pouhým požádáním vašich přátel o doporučení. Ať už hledáte dobrou restauraci v okolí, hledáte, kam se jít večer bavit, nebo pátráte po šikovném zubaři či automechanikovi, stačí jen v doporučení, které dostanete od přátel, kliknout na odkaz a ihned se dostanete na facebookovou stránku doporučované firmy. Pokud je to možné, můžete si zde produkt jednoduše jedním kliknutím objednat.

Facebook se postaral o to, aby byl celý proces co nejefektivnější. V doporučení můžete jednoduše kliknout na patřičný odkaz s výzvou k akci, a během zlomku sekundy se dozvíte, co potřebujete.

Je budoucnost lokálního vyhledávání v osobních doporučeních?

Pokud hledáte nového kadeřníka, spolehlivého automechanika, schopného doktora, automechanika, nebo přemýšlíte, kam půjdete dnes na oběd, funkce doporučení vám to maximálně zjednoduší. A pokud jste majitel lokálního byznysu, měl byste zapracovat na své firemní stránce na Facebooku, aby se vašim potenciálním zákazníkům zobrazovala co nejvýše.

"Facebook je pouze příklad toho, jak sociální sítě přebírají vedení v oblasti lokálního vyhledávání. Současná situace ilustruje trend vývoje sociálních médií, ve kterém více zaleží na kvalitě dat získaných od uživatelů než na jejich množství."

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp