
Technologické společnosti za poslední rok a půl 280× snížily cenu svých AI modelů. Díky tomu už k nim nemají přístup jen bohaté globální společnosti, ale schopnosti umělé inteligence může využívat každý. Menší platformy se navíc svým výkonem čím dál více vyrovnávají svým větším předchůdcům.
Ceny provozu AI strmě padají
Podle zprávy vydané společností Stanford HAI se od konce roku 2022 snížila platba za používání modelů AI na úrovni GPT-3.5 ze 20 dolarů na pouhých 0,07 dolaru za milion tokenů. Ceny velkých jazykových modelů (LLM) se snižovaly 9× až 900× ročně, podle složitosti úkolů.
To přináší změny návratnosti investic (ROI) do umělé inteligence v marketingu. Nástroje, které byly ještě před nedávnem příliš drahé, se dnes mohou vyplatit i středně velkým firmám.
Snižuje se také cenový rozdíl mezi nejvýkonnějšími modely AI. Zatímco ještě před rokem byl 11,9 %, dnes už se dostal na něco přes 5 %.
Ze zprávy také vyplývá, že modely AI se zmenšují a přitom si zachovávají stejnou výkonnost. Ještě v roce 2022 bylo potřeba 540 miliard parametrů, aby model dosáhl na 60% přesnost v testech uvažování AI pomocí benchmarku MMLU. To je soubor otázek z nejrůznějších oborů, zkoumající schopnost jazykových modelů chápat, uvažovat a odpovídat na dotazy.
V roce 2025 mohou stejnou práci dělat modely až 124× menší. Což znamená, že k dispozici jsou nyní pokročilé AI nástroje s nižším výpočetním výkonem a za nižší náklady.
Jaký to má přínos pro obchodníky?
Tyto změny dávají online podnikatelům některé potenciální výhody:
Vyspělá tvorba obsahu ve velkém
Díky snížení cen je výrazně dostupnější hromadná tvorba obsahu v rámci obsahového marketingu včetně jeho optimalizace pro vyhledávání. Složitější úkoly se dají levně zautomatizovat bez zhoršení kvality výstupů.
Efektivní analytika
Pokročilé modely AI dokážou zpracovat až 1-2 miliony textových fragmentů - tokenů naráz. To umožňuje lepší analýzu celých webů pro získání statistik konkurence.
Chytřejší řízení znalostí
Neustálé vylepšování retrieval-augmented generation (RAG), s jehož pomocí modely AI procházejí web v reálném čase, umožňuje budovat strategie zajišťující autenticitu a odbornost značky ve výstupech umělé inteligence.
Konec rozdílů v AI?
Zpráva Stanford HAI naznačuje, že výkony modelů AI jsou stále podobnější, s nevelkými rozdíly mezi hlavními systémy.
Tím pádem už pro váš náskok v digitálním marketingu není důležité, co vámi používaná umělá inteligence umí, ale jak chytře a šikovně ji používáte ve svých strategiích a při propojení se svými stávajícími nástroji pro SEO.
S postupným ”zevšedněním” umělé inteligence bude rozdíl mezi úspěšnými a neúspěšnými marketingovými týmy tvořit to, jak efektivně zvládnou využívat možnosti AI při vytváření jedinečnosti a hodnoty značek.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com