SEO versus realita: 13 neúprosných skutečností, které musíte znát

SEO
Tradiční SEO versus současná realita: Jak se mění svět vyhledávání s nástupem umělé inteligence, a co to znamená pro optimalizaci vašich webových stránek?

SEO neboli optimalizace webu pro vyhledávače navzdory umělé inteligenci pořád patří mezi stěžejní odvětví internetového marketingu. Jen se časem téměř k nepoznání změnilo a pokud hodláte zůstat “in“ a nezaspat dobu, budete se muset těmto změnám přizpůsobit, pochopit nové technologie a rozšířit portfolio svých dovedností.

V tomto článku poznáte 13 drsných pravd o současném SEO, jejichž prostřednictvím odhalíte holou realitu, kterou by měl každý SEO marketér respektovat, chce-li ve svém oboru zůstat na špici.

Následující řádky mají za cíl přimět vás k přehodnocení vašeho nynějšího přístupu k SEO a zamyšlení se nad používanými strategiemi, které už nemusí fungovat tak dobře jako dřív.

1. SEO v rámci obsahu už nestačí

Zaběhnuté taktiky SEO na úrovni webu a jeho obsahu (optimalizace klíčových slov, vytváření odkazů, rychlost stránky) už nebudou mít zásadní vliv na úspěch. V současném prostředí má SEO tři úrovně, a to:

  • úroveň obsahu,
  • úroveň tvůrce obsahu,
  • úroveň vydavatele webu.

To znamená, že budete dál ladit tradiční strategie SEO v obsahu, ale uděláte velkou chybu, když nezapracujete také na zdokonalení ostatních úrovní. Pro vyhledávací roboty je nyní více než dříve důležité, kdo za obsahem stojí. Posuzují jeho zkušenosti, odbornost, autoritu a důvěryhodnost (EEAT).

2. Odkazy využívající DA jsou jen dílkem skládačky

Ačkoliv jsou odkazy z webů se silnou doménovou autoritou (DA) pořád důležité, jejich přímý vliv na výkon SEO postupně vytlačují jiné ukazatele. Google nyní zkoumá i celou řadu dalších indikátorů důvěry jako:

  • zmínky o webu,
  • relevanci entity webu ve vztahu k URL,
  • vztahy mezi tématy a URL,
  • hodnověrnost tvůrců obsahu,
  • spolehlivost vydavatelů webu,
  • souvislost stránky s ostatními.

Neberete-li tyto faktory v potaz a dál se budete spoléhat na strategii založené na DA, nedosáhnete takových výsledků jako doposud.

3. Na množství klíčových slov nesejde

Místo neustálého navyšování počtu klíčových slov, které vám stejně nepomůže k lepšímu hodnocení, věnujte svoji pozornost jiným důležitým elementům:

  • uživatelskému záměru,
  • slovníku,
  • kontextu,
  • entitám,
  • vztahům,
  • sekvenci dotazů.

Klíčová slova jsou samozřejmě i nadále podstatnou a nedílnou součástí vaší strategie, ale nakládejte s nimi promyšleně a soustřeďte se také na multimediální obsah přínosný pro zákazníka v různých fázích nákupu. Svá sdělení udržujte jasná, konzistentní a identifikovatelná se značkou u všech typů obsahu.

4. Písemného obsahu je čím dál míň

Ať chceme, nebo ne, psaného obsahu na webech neustále ubývá, protože Google i Microsoft dávají ve výsledcích vyhledávání stále větší přednost multimediálním formám obsahu (obrázky, videa, grafiky, genAI…).

Tím, jak umělá inteligence multimediální obsah vyhodnocuje a prezentuje neustále dokonaleji, tradiční texty mu v SERP uvolňují místo.

5. Význam modrého odkazu klesá

Po dlouhá léta kladli marketéři silný důraz na hodnocení v modrých odkazech, které pro ně bylo pomyslným středobodem SEO. Tato strategie je však založená jen na textovém obsahu, klíčových slovech a odkazech, kvůli čemuž je její význam menší a menší.

Modré odkazy budou pořád základem SERP, ovšem jejich vliv na umístění a viditelnost webů potlačují nové funkce vyhledávačů a znalostní prvky spolu s ustavičným vývojem a změnami ve vyhledávání. Po nástupu generativní umělé inteligence jsou modré odkazy pro provoz a viditelnost ještě méně relevantní.

Se zprovozněním Bing’s Deep Search a Google AI Overviews jsou dnes modré odkazy vnímány spíše jako “implicitní“. To znamená, že vyhledávací robot vyhodnocuje více výsledků pod jedním dotazem a zobrazí je v jednom celku. To se však odehrává “za plentou“ a tento proces nelze kontrolovat nebo měřit.

Vyhledávání Bing Deep Search už nový přístup k modrým odkazům zavádí do praxe a představuje moderní způsob zobrazování vyhledávacích výsledků.

6. Před on-SERP SEO nelze utéct

Pokud jste ještě nezačali pracovat na on-SERP SEO (nové možnosti a techniky pro lepší zviditelnění v SERP), máte nejvyšší čas. Možná vám to může připadat jen jako módní výraz, ale jedná se o stále důležitější taktiku a bez této propracované strategie to budou mít vaše weby ve vyhledávání velmi těžké.

On-SERP SEO mění tradiční nastavení na generování prokliků a pracuje s udržením značky, její viditelnosti a příběhu, a to po dobu celé akvizice. Pro takovou úroveň viditelnosti už je nutné vyladit SEO nejen na webu, ale i mimo něj.

7. Na vašem webu (až tak moc) nezáleží

Webové stránky dnes už nejsou tím hlavním prostředkem ke zviditelnění značky v on-line prostředí. Úspěšné brandy si místo nich budují pozice napříč různými kanály, mezi něž patří sociální sítě, recenzní weby nebo platformy pro sdílení videí.

A přesto, že váš web pořád zůstává centrem všeho dění, kam chcete pomocí digitálního marketingu a SEO přivést zákazníky, potřebujete se zaměřit i na dění mimo jeho rámec. Jinak budete ve výsledcích vyhledávání viditelní pořád méně, protože moderní nástroje umělé inteligence používají vícekanálové procesy a analýzy.

8. První místo patří značce

Na rozdíl od dosavadních obsahových strategií zaměřených na klíčová slova a odkazy teď chápe Google identitu vaší značky o dost jinak. Zaměřuje se na jednotlivé entity (produkt, služba, osoba, firma) a za podpory umělé inteligence namísto počítání slov či odkazů řadí výsledky vyhledávání podle relevance obsahu právě pro tyto entity.

Což poznáte tak, že identifikuje vaši značku a zobrazí ji ve výsledcích vyhledávání. Pakliže ji nerozpozná, zůstane v SERP pouze doména s informací, že web je slabší z hlediska porozumění značce.

9. Značení schémat je minulostí

Vyhledávače Google a Bing přestaly pracovat s označováním schémat, protože jejich používání bylo v mnoha případech manipulativní a nekonzistentní. Docházelo k jejich zneužívání při pokusech ošálit algoritmy, podobně jako dříve u meta tag keywords.

Žádný z vyhledávačů tudíž už nepočítá s rozšiřováním podpory pro schéma a budou uznávány pouze současné základní atributy a typy.

Místo schémat se zaměří na získávání údajů přímo ze stránky, a to pomocí:

  • vyspělé jazykové analýzy (malé a velké jazykové modely),
  • prvků HTML5 (nadpisy, tabulky, seznamy…).

SEO marketéři se tak musí věnovat mnohem více kvalitnímu a jasnému obsahu přímo na stránce, ověřovanému několika důvěryhodnými zdroji, než řešit explicitní sémantiku v podobě označení schématu.

10. Optimalizace entit: nečeká vás nic jednoduchého

Potřebná optimalizace entit není jen o značení schéma pro SEO na web nebo o panelech znalostí pro osoby, produkty či společnosti. Jejím cílem je tvorba sofistikovaného a spolehlivého vystižení entity, nezbytného pro vyhledávací roboty.

Stroje musí pochopit každý atribut konkrétní entity, včetně jejího vztahu s entitami dalšími (produkty, služby, korporace, osoby, témata atd). Pokud takového komplexního pochopení chcete dosáhnout, je potřeba pro vaši entitu vybudovat podrobnou síť atributů a vztahů.

Když se vám podaří zajistit udržení důvěry, zůstane tato síť stabilní po celou dobu vývoje vaší digitální stopy v průběhu času. Kromě toho je také nutné, aby prezentace souvisejících entit vyjadřovala opravdové atributy a vztahy, díky čemuž dojde k posílení vzájemného propojení napříč webem.

11. Důvěryhodnost tvoří NEEATT a ne odkazy

Nejen Google dnes dokáže ve stále větší míře rozpoznat tvůrce obsahu a společnosti, které jej publikují. V této souvislosti pak analyzuje a uplatňuje důvěryhodné příznaky, konkrétně pozoruhodnost, zkušenost, odbornost, autoritativnost, důvěryhodnost a transparentnost (NEEATT), a to ve třech úrovních:

  • samotný obsah,
  • tvůrce obsahu,
  • vydavatel obsahu.

12. Konverzační vyhledávání je na vzestupu

Vedle tradičního vyhledávání se dnes uživatelé ve stále větší míře spoléhají také na pomocná konverzační rozhraní. Vaše taktika SEO se tak musí přizpůsobit konverzační a víceúčelové povaze platforem s umělou inteligencí (ChatGPT, SERP, Perplexity), přehledům AI nebo generativnímu vyhledávání.

Multimodální konverzační vyhledávání představuje budoucnost a jeho uživatelé mohou využívat některé “mosty“ umožňující plynulý přesun z jedné platformy na druhou podle daného úkolu:

  • ChatGPT zapojuje vyhledávání Bing.
  • Bing dokáže odpovídat na doplňující otázky za pomoci generativní umělé inteligence.
  • Horní části SERP společnosti Google opanují přehledy AI.
  • Learn About je nový experiment Google posouvající multimodální vyhledávání na další úroveň.

Ke změnám dochází právě teď a bez svižné optimalizace SEO na tyto moderní platformy by pro vás mohlo být už zanedlouho příliš pozdě.

13. Google není všechno, udělejte SEO rozmanité

Umělá inteligence s asistenčními roboty nenahradila tradiční vyhledávání, ale podstatně rozšířila možnosti, jak pomocí algoritmů využívat informace z webu k řešení uživatelského problému. Pořád platí, že kvalitní nabídka si vytváří poptávku.

Dominance Googlu postupně slábne společně s tím, jak AI mění prostředí vyhledávání a asistenčních nástrojů. Pro oslovení relevantního publika se stávají podstatné on-SERP nástroje využívající umělou inteligenci (Google AI Overviews, Bing Generative Search) společně s off-SERP platformami, jako jsou Chat GPT, Meta, Alexa, Siri a další.

Tyto platformy využívají miliardy uživatelů a kvůli jejich ignorování můžete promarnit spoustu obchodních příležitostí. Přechod na konverzační, multimodální a vícekanálové vyhledávací prostředí znamená nutnost optimalizace obsahu, firemních entit a klíčových témat pro všechny algoritmy světových technologických společností.

Nové příležitosti tak díky robotům hlouběji analyzujícím i každodenní nástroje (Gmail, Canva, Excel…) získají především ti, kteří budou mít propracované SEO i nad rámec platforem společnosti Google.

Zásadní změny SEO pro rok 2025, kterým se nikdo nevyhne

Vyhledávání se posunulo daleko za hranice Google SERP a toto rozšíření je nevratné. I když SEO na úrovni obsahu zůstává nejpodstatnější, samo o sobě už nestačí.

Vedle Google nyní vyhledávání zahrnuje i další kanály a cesty, související s tím, jak umělá inteligence proniká do každodenních platforem a nástrojů.

Uživatelé hledají na internetu zboží, služby a pomoc nejen pomocí textu, ale také prostřednictvím hlasu, obrázků či videí na různých platformách.

Google i Bing pořád vyhodnocují indexování webu, i když množství dalších cest, jak zaujmout potenciální zákazníky, znatelně vzrostlo.

Díky kvalitnímu a konzistentnímu on-line obsahu můžete zlepšit interakci vaší značky s vyhledávači.

Spoléhat jenom na Google už není možné. Neméně důležitou roli má také Bing a jeho Chat GPT spolu s dalšími platformami Microsoftu.

Chcete-li udržet prosperitu v dnešním on-line prostředí, musíte nasadit univerzální strategii optimalizující obsah, entity značky i přístup odborníků pro všechny nejvýznamnější algoritmy vyhledávání.

Když se vám to včas podaří, vaše značka přežije nástup nové reality a bude mít úspěch, protože moderní technologie jí poskytnou nezměrné možnosti pro oslovování zákazníků po celém marketingovém trychtýři od hrany až po hrdlo.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Proč expandovat do zahraničí a jak zvýšit tržby?

Už dávno nemusíte prodávat jen v Česku. Pokud plánujete vstoupit na zahraniční trh, můžete tím např. získat nové zákazníky, snížit svoji závislost na domácím trhu ale i zvýšit obrat a povědomí o vaší firmě. K tomu ale potřebujete mít připravený plán na jaký trh a proč chcete expandovat.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp