Amazon
Jak pokořit obří konkurenci na Amazonu? Stačí vytvořit kvalitní SEO. V našem průvodci vám poradíme, jak na to.

Každý, kdo podniká prostřednictvím internetu a nenabízí své služby na Amazonu, nevyužívá naplno svůj obchodní potenciál. Amazon totiž platí za nejrychleji rostoucí online tržiště na světě, na kterém můžete prodávat produkty pro konečné spotřebitele. Jelikož se však jedná o globálního hráče, na kterém se setkávají prodejci opravdu z každého kouta světa, je třeba zvolit dokonalou SEO strategii a zároveň také pochopit algoritmus toho, co zákazníci hledají, aby našli to, co potřebují, a toho, jak můžete překonat své konkurenty. Na následujících řádcích si proto povíme, jak na SEO na Amazonu pro váš úspěch.

Amazon generuje 4 722 dolarů každou sekundu, tedy přibližně 17 milionů dolarů za hodinu. Tento prodejní gigant uzavřel loňský rok s čistými tržbami 469,8 miliardy dolarů, což je o 22 % více než v roce 2020.

Pochopte princip Amazonu

Každý vyhledávač funguje na určitém algoritmu, a nejinak je tomu i u prodejního gigantu Amazonu. Obecně by se dalo říci, že jeho vyhledávací algoritmus je podobný Googlu, přesto se však najdou rozdíly. Tím nejmarkantnějším je asi ten, že dotazy na Amazonu jsou pouze komerční – oproti navigačním nebo informačním na Googlu. Vyhledávací algoritmus Amazonu označovaný jako A9 tak tedy na základě vašeho vyhledávacího dotazu ví, co chcete koupit, přiřadí dotaz ke skupině relevantních produktů a tyto produkty vám zobrazí na řadě stránek. Při výběru konkrétních produktů však amazonský A9 zvažuje nejrůznější faktory, jako jsou například následující:

  • Pozitivní hodnocení zákazníků – lépe hodnocené produkty se jednoduše prodají více a generují tak pro Amazon vyšší zisky.
  • Historické prodeje.
  • Relevantní klíčová slova obsažená ve výpisu produktu.
  • Správné ceny – ty nesmí být příliš vysoké, ani příliš nízké, nýbrž konkurenceschopné.

Algoritmus A9 tedy zohledňuje výběr produktů na základě dotazu, ale velkou roli hrají i historická data – prostě věří tomu, že to, co potěšilo zákazníky v minulosti, je pravděpodobně potěší i v budoucnu. Možná si teď na základě této informace kladete otázku, jestli má tedy smysl vstupovat na toto online tržiště, když Amazon upřednostňuje produkty se silným prodejním zázemím a vy jste zatím neprodali ani nevygenerovali žádná historická data pro jeho algoritmus A9. Naskýtá se odpověď, že ne, ovšem pokud vytvoříte právě již několikrát zmiňované kvalitní SEO pro Amazon, máte velkou šanci, že si vás zákazníci najdou.

Vsázejte na správná slova

Ať už prezentujete své produkty kdekoliv, vždy je nutný správný výběr klíčových slov. A mezi obrovskou konkurencí na Amazonu to platí dvojnásob. Nezvolíte-li správná klíčová slova, vaše produkty se budou zdát vyhledávači irelevantní a uživatelům se nezobrazí. Jak tedy zvolit ta správná?

Vsaďte na vyhledávací pole Amazonu

Jedním ze skvělých způsobů, jak provést výzkum klíčových slov, je využít k tomu samotné vyhledávací pole na Amazonu. Jakmile do něj začnete psát své návrhy, bude vám Amazon sám doplňovat vaše vyhledávací dotazy a v podstatě za vás provede tolik potřebný průzkum klíčových slov. Vyhledejte ve vyhledávacím poli všechny varianty, které vás napadnou, a získejte tak seznam klíčových slov. Nevsázejte však jen na obecná klíčová slova, ale snažte se co nejvíce specifikovat vaši nabídku.

Vyhledávání jako pro Google

Dalším způsobem výzkumu klíčových slov pro Amazon jsou vlastně všechny ostatní způsoby, které jste zvyklí provádět u výzkumu klíčových slov pro Google. Využít můžete nejrůznější nástroje, z těch, které jsou zdarma například Keyword Planner, z placených pak Semrush nebo Ahrefs – díky nim zjistíte objemy vyhledávání a hodnocení obtížnosti těchto klíčových slov. Jestliže své produkty prodáváte i na vašem webu, můžete se podívat také na svá data z Google Search Console, abyste zjistili, jak vás lidé na Googlu nacházejí. Kombinací těchto metod pak získáte ucelený seznam relevantních klíčových slov, která můžete použít k optimalizaci zalistování produktů.

online shopping

Pusťte se do zalistování produktů

Jakmile získáte svůj seznam klíčových slov dle pokynů z kroku výše, přichází čas na jejich využití k optimalizaci záznamů o produktech. Jestliže už máte zkušenosti s psaním optimalizovaných popisů produktů a dalšího obsahu pro hodnocení Googlu, vlastně vás nečeká nic nového – u Amazonu je to na stejné bázi (pokud ale v psaní zrovna dvakrát zdatní nejste, obraťte se raději na profesionála v podobě produktového copywritera). A jak tedy popisky tvořit?

  • Nejprve vymyslete názvy – Amazon vyžaduje, aby názvy nepřesahovaly 200 znaků a aby obsahovaly slova, která přesně popisují produkt.
  • Nezapomeňte do názvu začlenit relevantní klíčové slovo, ale rozhodně to s nimi nepřehánějte (a to ani ve zbytku popisu produktu!).
  • Klíčová slova pak můžete začlenit do dalších odrážek či technických specifikací – ale opět platí střídmost.
  • Klíčem k úspěchu je použití nejrelevantnějších klíčových slov, která vám také dávají nejlepší šance na zvýšení návštěvnosti vašich produktů.
  • Používat samozřejmě můžete i long-tailová klíčová slova.
  • Při popisu produktů se nebojte zacházet do detailů – lidé mají rádi příběhy (i když několikastránkový elaborát opravdu nikdo číst nebude, takže zase platí, že střídmost je nade vše).

Doplňte produkty poutavými obrázky

Ani tady vlastně nejde o nic nového v porovnání s Googlem nebo vašimi webovými stránkami. Jistě tedy víte, že na obrázcích produktů opravdu záleží – můžete totiž napsat desítky či stovky líbivých slov, která by vaše zákazníky přesvědčila ke koupi, ale nevhodně zvolený obrázek dokáže celou vaši snahu zhatit.

  • Pamatujte, že základem jsou obrázky s vysokým rozlišením (více než 1 000 pixelů), a to nejlépe profesionálně pořízené. Amazon totiž umožňuje zákazníkům přiblížit si obrázky produktů opravdu zblízka, takže na kvalitě zde opravdu záleží.
  • Ke svým obrázkům pak můžete – a měli byste – přidat alternativní text optimalizovaný pro SEO, aby se mohly zobrazovat ve výsledcích vyhledávání, a navíc je důležité přidat dostatek obrázků, které zobrazují váš produkt ze všech úhlů pohledu.
  • Při pořizování obrázků byste vždy měli myslet na to, že nejvýmluvnější a nejpoutavější jsou ty, které ukazují lidi, kteří používají produkty zamýšleným způsobem. Zdůvodnění pro to je jednoduché – cokoli, co přiměje zákazníka k vizualizaci používání vašich produktů v jeho domácnosti, je plus. Potenciální zákazníci totiž vidí velikost produktu ve vztahu ke skutečným předmětům a získají představu o tom, jak je možné váš produkt používat.

Myslete i na uživatelskou zkušenost

Uživatelská zkušenost je tím, co ovlivní rozhodování zákazníka. Proto je potřeba k produktům na Amazonu přidat recenze a hodnocení od uživatelů. Zákazníkům byste měli předložit pozitivní a užitečné zkušenosti, což ovlivní i vaše zobrazování na Amazonu – Amazon chce, aby zákazníci nakupovali, a proto jim bude předkládat produkty, které si zakoupilo velké množství lidí, a s kterými jsou lidé spokojení. Prim tedy hraje počet hvězdiček i počet recenzí. Víme, že získat recenze není vždy úplně snadné, ale zrovna na tomto obřím online tržišti to mají inzerenti přeci jen trochu jednodušší – Amazon vám to usnadní pomocí funkce Vyžádat si recenzi. O tu byste měli zákazníky požádat po nákupu. Počítat však musíte i s tím, že občas dostanete také recenzi negativní– důležité v takovém případě je co nejrychleji zareagovat, nabídnout řešení ke spokojenosti obou stran a zjistit, co můžete udělat pro to, aby byl zákaznický zážitek v budoucnu lepší.

A teď už jen ověřujte

Jakmile zapracujete do svého SEO výše uvedené kroky, zbývá už jen jediné – měření výkonu vašich produktů prostřednictvím analýzy. Potřebujete sledovat své SEO, abyste mohli pokračovat ve své strategii optimalizace produktů. Pokud jste vlastníkem značky, kterou prodáváte, máte přístup k analýze Amazonu. U všech ostatních prodejců se však musíte dostat do aplikací třetích stran, které sledují komponenty, jako jsou klíčová slova a výkon produktu. Většina těchto nástrojů sleduje nejrůznější parametry, takže můžete provádět průzkum klíčových slov, získat pomoc s optimalizací svých záznamů, sledovat své produkty, vyhodnocovat finance, získávat informace o konkurenci a sledovat vaše Amazon SEO a placená média obecně. Jestliže to myslíte s prodejem na Amazonu vážně, měli byste do nějakého takovéhoto softwarového nástroje zainvestovat – ušetříte si tím spoustu starostí a budete mít k ruce skvělého pomocníka, který vám pomůže dostat se před konkurenci. Skvělým řešením softwarových nástrojů je například Helium 10, Sellics či DataHawk. Ty si můžete bezplatně vyzkoušet ve zkušební verzi, nebo si můžete prohlédnout živé ukázky jejich analyzování, takže rozhodně nešlápnete vedle a vyberete si přesně takové řešení, které bude vyhovovat vašim požadavkům.

Shrnutí

Nebudeme vám nalhávat, že prosadit se na Amazonu je snadné a že to zvládnete během pár dní. Konkurence je tam opravdu obrovská, takže chvíli potrvá, než se dostanete do povědomí zákazníků. Svou cestu za vysněným cílem si však můžete značně ulehčit a zrychlit, pokud se budete řídit výše uvedenými pokyny a tipy. Díky nim zjistíte, kterou cestou se máte vydat, až budete stát na křižovatce – k zákazníkům a vysokým tržbám jich totiž vede celá řada, ale proč stoupat po klikaté strmé cestě, když můžete najet na dálnici a být v cíli mnohem, mnohem dříve… Upravte si SEO pro Amazon a užívejte si svých úspěchů.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp