SEO faktory
Ať je účel, zaměření nebo velikost webových stran jakákoliv, jejich prvořadým parametrem by měla být kvalita.

Pravdivost - nový SEO faktor?

Ať je účel, zaměření nebo velikost webových stran jakákoliv, jejich prvořadým parametrem by měla být kvalita. Kvalitní web neocení jenom návštěvníci, ale také vyhledávače. Kvalita se tak projeví i v návštěvnosti a má příznivý dopad na SEO.

Význam kvality webu ještě stoupl v roce 2011 s příchodem nového algoritmu Google Panda. Tento algoritmus již sice prošel několika aktualizacemi, ale stále je jeho hlavním úkolem penalizovat stránky s nekvalitním, nepřínosným nebo neúplným obsahem.

Kvalita webu se jednoznačně cení, jenže definovat kvalitní web už nemusí být tak jednoduché. Pomoci mohou otázky, které Google poskytl webmasterům, aby jim alespoň částečně přiblížil fungování nástroje Panda.

Některé otázky, které mají dle Google Webmaster Tools definovat kvalitní webovou stranu:

  • Věřili byste informacím zveřejněným na stránce?
  • Je článek gramaticky, stylisticky a fakticky správně?
  • Jsou v článku originální informace, výsledky, analýzy a výzkumy?
  • Popisuje článek nezávislý pohled, resp. různé úhly pohledu?
  • Dávají informace v článku smysl, jsou ucelené?
  • Nechybí v článku důležité informace?
  • Byla stránka vytvořena důsledně, s důrazem na detaily?
  • Přidali byste si stránku do záložek, sdíleli na sociálních sítích nebo doporučili dál?
  • Je web, kde je článek uveřejněn, považovaný v daném oboru za autoritativní?
  • Vypadá web důvěryhodně? /1/

Mezi základní měřítka kvality a také klíčové SEO faktory patří důvěryhodnost webu. Vyhledávače ji však posuzují podle chování návštěvníků. Důvěryhodnost tak může být ve vyhledávacích algoritmech přisuzována třeba bulvárním webům s hojným sdílením.

Jako nejhodnotnější zdroje informací se ve výsledcích vyhledávání zobrazují ty, které mají mnoho externích odkazů. Ty však nemusí být kvalitní a pravdivé. Google se proto snaží hledat on-page parametry, které by určovaly důvěryhodnost a pravdivost strany, nezávisle na množství externích odkazů.

Jak měřit pravdu?

Google si aktuálně klade za cíl oddělit přesné informace a fakta od bulvárních a falešných zpráv s vysokým virálním potenciálem. Do svých algoritmů tak plánuje zařadit nový atribut, kterým je pravdivost. Weby by se měly ve výsledcích vyhledávání řadit nejen podle relevance, ale i podle pravdivosti. Prozatím však jde pouze o výzkum a není jasné, zda se nápad dostane až do reálného vyhledávání. Klíčovým problémem totiž je, jak pravdivost měřit.

Nový ranking je označovaný jako Knowledge-Based Trust. Má být postaven na databázi faktů Knowledge Vault. I kdyby databáze byla skutečně funkční a pravdivá, nadále zůstává problém, jak její fakta rozpoznat v jednotlivých částech webu. Která fakta na webové stránce mají význam a která jsou podružná? Jak vyhledávač bude hodnotit například ironii v textu nebo zmínění špatné hypotézy, když ji článek dále vyvrací?

Stěžejní otázky zůstávají nedořešeny. Např. není jasně definováno ani to, co je pravda. Co jsou to vlastně fakta? A je právě Google tím, kdo to má určovat?

Přestože jde jistě o prospěšnou snahu, prozatím přináší více otázek než odpovědí. Pravda se ověřuje těžko a ještě hůře měří. Stejně tak je obtížné rozlišit fakta od polopravd, neověřených dat, myšlenek či ryzí mystifikace. Časem se ukáže, jak si s touto výzvou Google poradí.

Autor: Ing. Radka Křivánková

Zdroje:

/1/ webmasters.googleblog.com/2011/05/more-guidance-on-building-high-quality.html

/2/ newscientist.com/article/mg22530102.600-google-wants-to-rank-websites-based-on-facts-not-links

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp