Newsletter
Obsahový marketing může být těžkým oříškem, zejména, nejste-li zároveň podnikatel a profesionální spisovatel v jednom. Měli byste věnovat svůj čas do psaní blogových článků nebo posílání e-mailových newsletterů? Připravili jsme pro vás článek, který vám usnadní výběr té pravé varianty pro vaše podnikání.

Jaký je rozdíl mezi blogem a newsletterem?

Abyste uměli správně vybrat, jaké aktivitě obsahového marketingu se budete věnovat, je zapotřebí si nejprve ujasnit, jaký je mezi těmito pojmy rozdíl.

Co je blog?

Blog je nejjednodušší si představit jako skupinu článků, které jsou publikovány v samostatné rubrice na vašem webu. Blogové články (příspěvek) bývají obvykle dlouhé mezi 500 až 1500 slovy. Nejčastěji jsou publikovány na měsíční, týdenní či denní bázi. Jejich cílem je vzdělat cílové publikum nebo ho pobavit a často jsou spojeny s tématem působnosti vaší firmy.

Účelem blogu oslovit širší publikum, které přichází z vyhledávání a konvertovat je následně na potencionální zákazníky.

Co je newsletter?

Newsletter představuje sbírku kratších informací, které mohou být zajímavé pro vaše stávající a potencionální klienty. Newslettery jsou šířeny pomocí e-mailového marketingu, můžete je ale zároveň zveřejnit i na vašem webu. Většinou se jedná o kratší texty v rozsahu 50 až 100 slov. Ty jsou navíc obvykle doplněny vizuálními prvky, jako jsou fotografie či ilustrace.

Odběratelé vašeho newsletteru jsou nejčastěji stávající zákazníci a potencionální prozatím neplatící klienti, kteří však projevili o váš obsah zájem a zapsali se k odebírání novinek. 

Stejně jako blog je i newsletter důležitým nástrojem, který vám pomůže obstát v digitálním světě. Měli byste však zvážit, zda pro vás ve chvíli, kdy nemáte dostatek času anebo talentu na psaní, není jeden z nich prioritnější.

Jaké jsou výhody a nevýhody blogu?

Blogové příspěvky se bohužel nenapíší samy. Zaberou vám více času a navíc vyžadují hlubší znalost tématu. Před samotným psaním je zapotřebí provést výzkum zvoleného tématu, aby fakticky odpovídal nejen vašemu názoru, ale především realitě. Na druhou stranu ale při dodržení pravidelného přispívání přinášejí velké množství nových návštěvníků, ze kterých se mohou stát vaši zákazníci.

Výhody blogu

Tvorba blogu přináší hned několik výhod, kterým byste měli věnovat pozornost:

  • Komplexní a hloubkový obsah: Vzhledem k tomu, že jste odborníkem na dané téma a blogové příspěvky vám nabízejí téměř neomezený prostor, můžete návštěvníkům předat hodnotné informace a podpořit komunitu. Své blogové články můžete následně sdílet na sociální sítě, což podpoří organický provoz vašich webových stránek.

  • Viditelnost vašeho webu pro vyhledávače: Blogové články by měly být optimalizované pro zobrazování ve výsledcích vyhledávání (SEO). Díky nim by měli lidé nalézt odpovědi na své otázky. K tomu je zapotřebí vyplnit klíčová slova a optimalizovat obsah tak, aby se zobrazovat na co nejvyšších příčkách stránky s výsledky vyhledávání. Díky tomu se o vás dozví i lidé, kteří o vás do té doby nikdy neslyšeli a mohou se tak stát vašimi zákazníky.

  • Stanete se odborníky v oboru: Psaní blogových článků vám rozšiřuje obzory. Navíc čím více toho napíšete, tím se sami stáváte odborníky v oboru a začnou vás tak postupně vnímat i internetové vyhledávače, což vám pomůže k lepšímu umístění ve výsledcích vyhledávání.

Nevýhody blogu

Tvorba blogu s sebou bohužel nese i určité nevýhody:

  • Potřeba konzistence: Blog je potřeba vytvářet konzistentně. Jedině tak budou mít články takový dopad, jaký očekáváte. Ideální je přidávat minimálně jeden příspěvek týdně.

  • Nižší míra zapojení: Oproti newsletterům mají blogové příspěvky nižší míru zapojení. I když se dostanou k mnohem většímu množství lidí, není taková pravděpodobnost, že tito lidé provedou požadovanou akci. To však neznamená, že to za to nestojí! Jen buďte trpěliví.

  • Časová náročnost: Nějakou dobu trvá vytvořit si přehledný plán příspěvků, provést výzkum a samotné příspěvky vytvořit. Možná proto bude zapotřebí některé kroky, jako uveřejňování obsahu na blogu či sociálních sítích, delegovat na někoho jiného.

Jaké jsou výhody a nevýhody newsletteru?

Samozřejmě i newsletter má určité výhody a nevýhody. Pojďme si je blíže představit, abyste se uměli lépe rozhodnout, jakou strategii zvolit.

Výhody newsletteru

Newslettery mají své specifické výhody:

  • Přímá a personalizovaná komunikace: Obrovskou výhodou je možnost komunikovat se zákazníky na přímo. Vaším cílem by mělo být vytvořit pomocí personalizace dojem, že je newsletter zasílán konkrétnímu příjemci, aby měl dojem, že si ho vážíte a děláte vše proto, aby byl spokojený.

  • Vysoká míra zapojení: Vzhledem k tomu, že příjemcům posíláte sdělení, které je pro ně chtěné, má newsletter vyšší míru zapojení než blog.

  • Cílená propagace a nabídky: Newslettery přicházejí vašim zákazníkům, propagace a nabídky tak přijdou přímo těm, kterým jsou nejvíce určeny. Můžete je také považovat za své VIP zákazníky a posílat jim touto cestou slevové kupony a akce, které jsou veřejnosti nepřístupné.

Nevýhody newsletteru

Tvorba newsletterů má více výhod než nevýhod, pojďme si je ale představit:

  • Omezená hloubka obsahu: U newsletteru jste limitováni množstvím prostoru, není tedy možné proniknout tak hluboko do tématu. Ideální možností je proto zároveň tvořit blog a odkazy na jednotlivé články přidávat do obsahu newsletteru.

  • Riziko spamovosti: Vyhněte se praktikám, které způsobují, že vaše newslettery zapadnou do spamu a příjemce se k nim nikdy nedostane.

  • Potřeba pravidelnosti: I tvorba newsletterů vyžaduje pravidelnost, dostatek času a kreativity. Je vhodné vytvořit si systém a zařadit e-mailing pravidelně do obsahového kalendáře. 

Výběr záleží na vašem obchodním cíli

Zda se rozhodnete pro tvorbu blogu či newsletter už záleží na vás. Obojí má spoustu výhod, ale i nevýhod. Nemáte-li prostor pro obojí, zamyslete se nad tím, jaké jsou vaše obchodní cíle.

Chcete rozšiřovat povědomí o své značce a získat nové návštěvníky, ze kterých se v budoucnu mohou stát platící zákazníci? Pak je pro vás lepší cesta tvorba blogu. Jestliže vám jde především o udržení vztahů se stávajícími zákazníky a o opakované prodeje, pak se vydejte cestou newsletteru.

Žádná ze strategií není špatná ani správná. Vaše cesta k digitálnímu úspěchu je ve vašich rukou.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Gabriela Soukupová

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp