SEO pro blogy
Optimalizujte obsah na svém blogu a dosáhněte větší návštěvnosti, většího množství konverzí i vyššího zisku. Jak na to?

Tvorba blogu je poměrně časově náročná záležitost – aby přinášela požadované výsledky a přilákala velké množství čtenářů, je třeba používat zaručené SEO postupy a nástroje, které vám pomohou s optimalizací blogových příspěvků. Přinášíme vám tipy, díky kterým vzroste návštěvnost vašeho blogu.

Psaní blogů je velmi dobrým způsobem, jak se dostat do povědomí velkého množství čtenářů a tedy potenciálních zákazníků, jak představit své výrobky a služby a především taky, jak vydělat peníze. Pokud však máte pocit, že psaní svého blogu věnujete velké množství času a maximální úsilí, a přesto se nedostavují takové výsledky, pak děláte něco špatně. Jste-li přesvědčení, že píšete texty, které mají hlavu a patu a nejedná se tedy jen o změť nesmyslných frází, kterou jste utvořili jen proto, aby na webu „něco bylo“, pak bude pravděpodobně tím zásadním problémem špatně nastavená strategie SEO neboli optimalizace pro vyhledávače.

Co je to SEO pro blogy?

SEO je skvělým způsobem, jak zvýšit návštěvnost vašeho blogu, aniž byste museli investovat horentní částky do placených reklam. SEO je zkratkou anglického spojení „search engine optimization“ a překládá se jako optimalizace pro vyhledávače. Pomocí propracovaných metod a praktický rad a tipů se vám při správně nastaveném SEO podaří dostat na přední místa vyhledávačů a získat z nich organickou návštěvnost – tedy návštěvnost, za kterou nebudete muset platit. Další výhodou SEO je to, že kromě vyšší návštěvnosti získáte i kvalitnější čtenáře, z kterých se mohou stát potenciální zákazníci – díky optimalizaci pro vyhledávače totiž přivedete na svůj blog ty návštěvníky, kteří se zajímají o vaši tematiku.

Vyhledávače mají obecně tendenci upřednostňovat blogy, které mají větší organickou návštěvnost než jejich konkurenti. Optimalizace SEO strategie na vašem blogu je proto zásadní – vyhledávače díky ní budou schopny efektivněji interpretovat obsah, na základě jehož relevance řadí blogové příspěvky k vyhledávacím dotazům uživatelů, a vy tak máte možnost umístit se na vyšších pozicích na stránce s výsledky vyhledávání (SERP).

Jak zlepšit SEO na vašem blogu?

Abyste se dostali na vyšší příčky ve výsledcích vyhledávání, například na Googlu, potřebujete v podstatě tři věci:

  • Psát kvalitní obsah
  • Publikovat obsah pravidelně (rozumějte často)
  • Optimalizovat SEO

SEO na blogu neznamená jen kupit obsah, naopak – musíte texty zkvalitnit a zoptimalizovat. K tomu musíte upravit architekturu webu, zajistit dostatečnou rychlost načtení stránek a také naplnit blog hypertextovými odkazy. Díky optimalizaci těchto prvků dovolíte svému blogu růst, uživatelé z něj budou mít lepší dojem (zlepší se UX neboli uživatelská zkušenost) a váš blog bude považován za důvěryhodný a autoritativní zdroj, díky čemuž získáte nové čtenáře.

Krok č. 1: Pochopte své čtenáře

První, co je velmi důležité pro to, abyste byli schopni nastavit správnou SEO strategii, je potřeba pochopit své čtenáře. Musíte znát svou cílovou skupinu a vědět, co hledá. Jak na to?

  • Jasně si stanovte, co je vaším oborem, jaké je vaše hlavní zaměření, na jakou tematiku se specializujete, a co je posláním vašeho webu. Zapřemýšlejte také nad tím, čeho chcete pomocí vašeho blogu dosáhnout.
  • Jakmile máte jasno o tom, co vlastně chcete, pusťte se do brainstormingu – zapřemýšlejte nad tím, která slova či fráze jsou typické pro vaše podnikání.
  • Následně využijte bezplatné nástroje pro výzkum klíčových slov k nalezení dalších souvisejících klíčových slov. Díky analýze klíčových slov zjistíte, co lidé v souvislosti s vaším oborem hledají. Najdete ta správná slova, slovní spojení či celé věty, které pak začleníte do vašich blogových příspěvků.

Jaká klíčová slova volit?

Při analyzování klíčových slov narazíte na základní dva typy:

  • Velkoobjemová klíčová slova, což jsou velmi vyhledávaná klíčová slova, která se ve vyhledávání objevují průměrně sto tisíckrát měsíčně. Tato klíčová slova mohou vést ke zvýšení návštěvnosti vašeho webu, ale jsou příliš obecná.
  • Longtailová klíčová slova jsou delší, specifičtější fráze, které cílí na uživatele s úzce specializovanými dotazy. Nejsou tedy vyhledávaná tak často jako předchozí skupina, ale vykazují menší míru okamžitého opuštění stránky a zároveň mají menší konkurenci.

Jak s klíčovými slovy pracovat?

Každý příspěvek na blogu by měl být zaměřen na jedno, maximálně na dvě klíčová slova. Pokud totiž budete vytvářet příspěvek, který se bude snažit pokrýt více klíčových slov s nejrůznějšími tématy, povede to pouze k tomu, že zmatete vyhledávače. Kromě toho, že velké množství klíčových slov v jednom příspěvku ovlivňuje negativně SEO, může způsobit i negativní uživatelskou zkušenost a poškodit hodnocení webu.

Chcete-li najít správné klíčové slovo pro váš příspěvek na blogu, přemýšlejte o tom, který vyhledávací dotaz je pro váš obsah nejrelevantnější.

Při výběru vhodných klíčových slov je dobré, pokud použijete některý z nástrojů pro analýzu klíčových slov, jež dokážou měřit nejrůznější metriky (například Google Keyword Planner). Ve výsledcích analýzy z těchto nástrojů pak zohledněte především:

  • trendovost, tedy to, jak je dané klíčové slovo vyhledáváno v souvislosti například s regionem, souvisejícími tématy nebo sezónností (použijte například Google Trends)
  • obtížnost klíčových slov, tedy to, jak jednoduché nebo složité je objevit se na tato klíčová slova na předních pozicích na stránkách s výsledky vyhledávání (s vyhodnocením vám pomůže například nástroj Ahrefs).
  • objem vyhledávání, tedy to, jak často je dané klíčové slovo vyhledáváno – a rovnou ze svého seznamu odstraňte všechna klíčová slova s nulovým nebo minimálním objemem vyhledávání.

Krok č. 2: Tematizujte

Jakmile se vám podaří najít pro váš blog ta nejvhodnější klíčová slova, zaměřte se na celkový obsah blogu a jeho rozčlenění do tematických skupin. Vytvořte klíčová témata, do kterých začleníte podtémata, jež budou obsahovat konkrétnější obsah jakožto podporu hlavního obsáhlého tématu. Díky tomuto uspořádání bude váš blog přehlednější nejen pro samotné čtenáře, ale také pro vyhledávače, kterým se bude dařit indexovat vaše stránky podstatně rychleji. Pomoc to bude samozřejmě i pro vás, protože se vyhnete vytváření duplicitního obsahu a docílíte lepšího uspořádání architektury a hierarchie vašeho webu.

Až budete mít rozdělen obsah, nezapomeňte jednotlivá související témata propojit hypertextovými odkazy, které pomohou vyhledávačům, aby rychleji našly všechny stránky na vašem webu a zlepšilo se tak hodnocení vašeho webu v SERP.

Krok č. 3: Miřte na cíl

Nyní, když už víte, na jaká klíčová slova vytvářet obsah a jak jej třídit, přichází další zásadní část, a to tvorba samotného obsahu zaměřeného na záměr vyhledávání. Tedy takový obsah, který bude odpovídat na dotaz, který zadá uživatel do vyhledávače.

Z obecného hlediska můžeme hovořit o třech hlavních záměrech:

  • Informační záměr, jak už název napovídá, má uživateli přinést nějaké informace, po kterých touží. Má odpovědět na otázku, poskytovat odpovědi. Může se například jednat o návod, jak upéct husu, nebo třeba poskytnout informace o prezidentovi naší země.
  • Navigační záměr pak slouží k vyhledání konkrétní webové stránky prostřednictvím výsledků vyhledávání. Znamená to, že uživatel nezadá přímou URL adresu pro zobrazení webové stránky, ale napíše například „Facebook“ do vyhledávače.
  • Transakční záměr je velmi konkrétní – představuje vyhledávání místa pro nákup konkrétního produktu nebo služby. Uživatelé už tedy přesně vědí, co chtějí koupit, ale hledají místo, kde to získat.

Z výše uvedených záměrů tedy vyplývá, že byste do svých příspěvků vždy měli přidávat užitečné informace (představujte různé tipy, uvádějte příklady, poukazujte na nástroje apod.) a zároveň byste měli z textů odstranit věty, které tvoří jen jakousi výplň, omáčku, a nejsou relevantní a přínosné. Pokud tedy budete jasně udávat záměr vyhledávání, pomůžete tím Googlu uspořádat a rozdělit různé informace na webu, aby byly pro uživatele dostupnější. Poté Google spojí webové stránky s nejrelevantnějšími dotazy. Zároveň je ale třeba mít na paměti, že hodnocení ve vyhledávačích není statické a může se v průběhu času měnit, proto musíte i vy neustále aktualizovat svůj obsah.

SEO pro blog

Krok 4: Vytvářejte strukturovaný text

I když vyberete správná klíčová slova a vytvoříte hodnotný, informativní text, je velmi důležité také jeho členění. Pojďme se proto podívat, na co byste neměli při vytváření textu zapomenout:

Nadpis

Název příspěvku na blogu je to první, co uživatelé uvidí. Název proto musí být pro cílové publikum zajímavý a relevantní k obsahu příspěvku.

Přidejte title tag

Jedná se o HTML prvek, který poskytuje přesný a výstižný popis blogového příspěvku a na stránce s výsledky vyhledávání se objevuje na předních pozicích, jelikož jako titulek může upoutat pozornost potenciálního publika – bude-li title tag správně zvolen, může povzbudit uživatele, aby kliknul na vaši webovou stránku.
Tag title může být odlišný od názvu příspěvku na blogu, zvláště tehdy, když je název příliš dlouhý – tag title totiž může mít maximálně 60 znaků, jinak jej Google odstraní.
Velmi výhodné je, pokud na konec tag titlu přidáte název svojí značky, napomůžete tak brandingu – uživatelé budou mít více možností seznámit se s vaší značkou rychleji, když ji budou trvale vidět v SERP. Chcete-li oddělit název od názvu značky, použijte pomlčku nebo svislou čáru.

Používejte různé nadpisy

Používáním různých nadpisů usnadníte vyhledávačům pochopení vašeho obsahu a zároveň zlepšíte čitelnost a strukturovanost příspěvku pro čtenáře. Používejte nadpisy od H1 (největší, hlavní nadpis) až po H6, přičemž H1 byste měli použít pro hlavní nadpis a následně pokračovat postupně (vhodné je používat podnadpisy H2 a H3, zbylé tři, tedy H4 až H6 už jsou vhodné spíše jen pro technické a velmi dlouhé články).

Pozor! Nadpisy H1 až H6 tvoří v kódování HTML hierarchii shora dolů, takže přeskočení úrovně naruší strukturu nadpisu. Například přechod ze značky H2 na značku H4 může poškodit SEO stránky.

Umisťujte správně klíčová slova

Jak už jsme zmínili dříve, váš text nesmí být přeplněn klíčovými slovy. Zároveň ale, aby byla klíčová slova úspěšná, musíte je umisťovat správně.

  • Hlavní klíčové slovo by se proto mělo nacházet v title tagu, tedy v oněch 60 znacích zmíněných výše, což pomůže ke zlepšení relevance vašeho obsahu pro vyhledávací dotazy.
  • Dalším místem pro vložení klíčového slova je úvod - zahrňte hlavní klíčové slovo do prvního odstavce svého obsahu, nejlépe do prvních dvou vět. Díky tomu hned vysvětlíte čtenářům i vyhledávačům, o čem bude pojednávat obsah.
  • Další pozicí, kde by mělo být hlavní klíčové slovo začleněno, je URL adresa, která představuje jeden z prvních prvků, které vyhledávače na webové stránce procházejí.
  • Hlavní klíčová slova byste měli přidat také do meta popisu, tedy do krátkého shrnutí, které popisuje váš obsah. Meta popisek je na stránkách s výsledky vyhledávání hojně uváděn – přidání klíčového slova totiž zvyšuje šance vašeho blogu získat vyšší hodnocení.

Vždy mějte na paměti své cílové publikum a při začleňování klíčových slov do příspěvku dbejte na to, aby působil přirozeně.

Pište smysluplně

Při psaní blogu je také velmi důležité, aby vaše příspěvky měly přidanou hodnotu. Vytvářejte takový blog, na kterém budou čtenáři nacházet odpovědi na své dotazy.

  • Vytvářejte podrobné články s podrobnými a zároveň konkrétními informacemi, abyste lépe odpovídali na dotazy uživatelů, což pomůže zlepšit hodnocení. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je vysvětlit důvody každého vašeho prohlášení.
  • Napište článek tak, aby se lišil od konkurence – projděte si obsah vašich hlavních konkurentů a najděte způsob, jak vytvořit lepší příspěvek, než oni.
  • Vždy vytvářejte obsah relevantní pro celý web, protože buduje autoritu a zve čtenáře k dalšímu prozkoumávání vašeho blogu.
  • Zahákněte uživatele hned na začátku – vysvětlete jim hned v úvodu, proč je pro ně váš článek důležitý a vyzvěte je, aby pokračovali ve čtení. Udržíte tak uživatele zvídavého a snížíte míru okamžitého opuštění.

Pamatujte na to, že kvalitní obsah na blogu musí být praktický, snadno čitelný a vizuálně přitažlivý. Budete-li tvořit komplexní obsah, přitáhnete mnohem více čtenářů, protože zde najdou odpovědi na své otázky. Navíc je třeba uvědomit si, že celosvětově najdete na internetu přes miliardu blogů – aby vyniknul ten váš, musíte vytvořit opravdu kvalitní obsah.

Propojujte

Jakmile budete mít na blogu vytvořeno více příspěvků, nezapomeňte je navzájem prolinkovat pomocí takzvaných interních propojení. Pomůžete tak uživatelům i vyhledávačům s procházením vašeho blogu tak, aby našli relevantní obsah a informace. Pokud z jednoho příspěvku nasměrujete na jiný, související, mohou uživatelé získat více informací o daném tématu, navíc zlepšíte informační hierarchii a autoritu blogu.

Pro vytvoření správného prolinkování je vhodné vytvořit si tabulku, do které si zapíšete nejrůznější kategorie a stránky a budete se snažit naplánovat vnitřní strukturu, co s čím propojit.

Používejte meta popisky

Jak už jsme zmínili u klíčových slov, meta popisek pomáhá uživatelům získat přehled o celkovém obsahu daného příspěvku a zároveň díky němu přivádíte organickou návštěvnost na vaše webové stránky. Meta popisek neboli meta description si je vyhledávač Google schopen vytvořit sám, a to tak, že vygeneruje prvních 160 znaků z vašeho prvního odstavce textu. Mnohem efektivnější však je, když si vytvoříte vlastní meta popisek, který bude obsahovat důležité shrnutí zahrnující klíčové slovo. Měl by být dlouhý mezi 50 až 160 znaky, měl by být jedinečný, obsahovat popisné a faktické informace a také výhody přečtení vašeho příspěvku. Zároveň musí být meta description relevantní k obsahu webové stránky. Vyhledávače totiž nemusí popisek použít, pokud si myslí, že neodpovídá obsahu.

A pozor! Do meta popisu nikdy nepoužívejte uvozovky – Google totiž automaticky ořízne popisek, který je za nimi. Potřebujete-li přeci jen text dát do uvozovek, použijte místo nich apostrofy.

Popisujte obrázky

Pokud do příspěvku vkládáte obrázky (což by mělo být samozřejmostí, jak si objasníme níže), je také třeba, abyste k těmto obrázkům vytvářeli alternativní popisující text. Přidání alternativního textu k obrázkům totiž pomáhá vyhledávačům načíst obrázky na stránce. Obrázky, které nemají alternativní text, mohou být pro vyhledávače matoucí, což může poškodit hodnocení.

Popisek obrázku vždy vytvářejte tak, aby byl objektivní, stručný, bez zbytečných výplňkových slov. Uveďte v něm souvislost s příspěvkem, klíčová slova zahrnujte jen tehdy, pokud přirozeně odpovídají kontextu.

Vizualizujte

Každý z nás má určitě tu stejnou zkušenost, že upřednostňuje texty obsahující vizuální prvky před těmi, které jsou jen strohým, dlouhým, souvislým textem. Proto nezapomínejte ke svým příspěvkům na blogu přidávat vizuální prvky, jako jsou obrázky, grafy, videa, schémata a infografiky, které ilustrují příspěvek. Vizuální prvky však musí být relevantní k obsahu. V opačném případě by totiž čtenáře pouze rozptylovaly a mátly.

  • Vždy používejte pouze originální obrázky či grafiku, díky kterým bude obsah jedinečný.
  • Pokud vysvětlujete čtenářům, jak mají něco udělat, přidejte do textu snímek obrazovky s jasným postupem.
  • Chcete-li prodloužit čas, který stráví čtenáři na vašich stránkách, přidejte k příspěvku video – díky němu můžete také propojit příspěvek s jiným kanálem blogu, jako je YouTube.
  • Celý proces nebo koncept můžete vizualizovat pomocí schémat. Nebojte se je proto používat.

Krok č. 5: Další důležité faktory

Při vytváření SEO strategie pro váš web je třeba sledovat i další faktory a zajistit správné fungování. Mějte proto na paměti především následující:

URL adresa je základ

URL adresa určuje umístění webové stránky na internetu. Díky ní uživatelé i vyhledávače snadněji pochopí, jak mají rozumět obsahu. URL adresa je složena z protokolu, názvu domény a cesty. Bez ní mohou uživatelé přistupovat na web pouze pomocí jedinečné číselné řady, která se nazývá IP adresa. Vyhledávače používají URL adresy k určení toho, zda je konkrétní webová stránka relevantní pro vyhledávací dotaz či nikoli.

Abyste byli jak pro vyhledávače, tak pro čtenáře co nejčitelnější, je třeba, aby vaše URL adresy byly relevantní a přímočaré. Je třeba, aby byly krátké a obsahovaly klíčová slova - hlavní klíčové slovo by vždy mělo být na začátku URL adresy.

Myslete na čas

Čas je pro nás všechny velmi důležitý a málokdo ho má nazbyt. Nikdo tedy nechce čekat dlouhou dobu, než se mu načte váš příspěvek. Pokud chcete zvýšit návštěvnost vašeho blogu, musíte zajistit rychlé načítání webu. Pomůžete tím nejen čtenářům, ale i sobě – Google totiž penalizuje weby, které se načítají pomaleji, a snižuje jim hodnocení SERP.

Google měří rychlost pomocí času do prvního bajtu (TTFB). Jakmile uživatel klikne na váš blog ve vyhledávači, jeho webový prohlížeč si vyžádá bajty ze serveru. TTFB pak představuje dobu, za kterou webový prohlížeč obdrží první bajt informací z vašeho webového serveru. Výhodou je, že nemusíte čekat, až vám Google udělí penalizaci, ale tyto časy si můžete překontrolovat sami, a to pomocí nejrůznějších nástrojů, jako je například GTmetrix nebo Google PageSpeed ​​Insights.

Téměř polovina uživatelů internetu očekává, že se jim příspěvek načte do dvou sekund. Pokud se tak nestane, odcházejí ke konkurenci.

Přizpůsobte se době

S rozvojem technologií dnes řada uživatelů využívá připojení k internetu prostřednictvím mobilního telefonu a i většina vyhledávacích dotazů probíhá právě z nich. Proto vždy zkontrolujte, zda je váš blog responzivní, tedy zda se správně zobrazuje i na malých displejích mobilů či tabletů. Kromě správné velikosti je také třeba zkontrolovat, zda je stránka dobře rozložena, zda je snadné se po ní pohybovat. Vytvářejte velká a jasná tlačítka a odkazy, na které lze snadno klepnout.

Chcete-li zkontrolovat, zda je váš blog responzivní na mobilním zařízení, použijte nástroj Google Mobile-Friendly Test. Jednoduše přidejte svou adresu URL a zjistěte, jak si na tom s responzivitou stojíte.

Přidejte se na Google

Myslíte-li to se svým blogem opravdu vážně, dejte o sobě vědět a přidejte jej do Vyhledávání Google, čímž usnadníte jeho nalezení velkému počtu uživatelů.

  • Prvním krokem k přidání blogu do Vyhledávání Google je vytvoření mapy webu pro vaši adresu URL. Google používá k ukládání vašich webových stránek soubory Sitemap XML (Extensible Markup Language). Jakmile nahrajete mapu webu na svůj web, přejděte do Google Search Console.
  • Poté si vytvořte účet Google Search Console a přidejte svou doménu nebo adresu URL. Vybrat si můžete různé způsoby ověření vaší domény.
  • V nabídce vyberte Sitemaps a do části Add a new sitemap vložte URL adresu vašeho souboru. Nakonec klikněte na SUBMIT, čímž dokončíte proces.

Sledujte statistiky

Velmi důležitým prvkem, který vám pomůže s monitorováním vaší úspěšnosti, je sledování návštěvnosti, ke kterému můžete využít například nástroj Google Analytics. Díky němu budete schopni vyhodnotit, na která témata se zaměřit a které příspěvky na blogu jsou úspěšné, a které naopak nepřinášejí návštěvnost. Budete schopni zanalyzovat počet návštěvníků blogu denně, týdně nebo dokonce ročně v závislosti na cíli vašeho blogu a objemu návštěvnosti.

Nezapomeňte také sledovat obecné trendy návštěvnosti. Zde uvidíte, jak konkrétní kanály přispívají k návštěvnosti vašeho blogu – zda se jedná o organické, placené, přímé, doporučení či sociální média.

Zanalyzujte také průměrnou dobu strávenou na vašem webu spolu se stránkami s nejvyšší interakcí. Zjistěte, odkud vaše publikum přichází, a podle toho můžete upravit svůj obsah.

Buďte stále v centru dění

A to nejdůležitější na závěr – buďte stále aktuální. Uživatelé chtějí získávat ty nejaktuálnější informace, proto neustále aktualizujte svůj obsah – budete si tak budovat loajalitu a přimějete publikum, aby se vracelo. Nepřidávejte však jen nové příspěvky, ale aktualizujte i ty staré – doplňujte je o nově zjištěné informace, přidávejte nové obrázky či grafy, výsledky, ke kterým jste došli atd. Aktualizace obsahu zároveň upozorní webový prohledávač, aby procházel váš web a ukládal informace pro vyhledávače. Díky aktualizacím obsahu mohou vyhledávače aktualizovat také hodnocení vašeho webu. Aktualizace obsahu tak vede ke zlepšení SEO – zároveň je ale třeba myslet na to, že musíte zachovat stejnou URL adresu. Změna URL adresy totiž může poškodit vaše hodnocení, protože na vašem webu může vytvořit nefunkční odkazy a chyby 404. Pro vyhledávače pak bude obtížné správně indexovat stránky vašeho blogu.

Rada na závěr

Výše uvedené tipy by vám měly pomoci optimalizovat obsah na vašem blogu a zvýšit návštěvnost. Nezapomeňte svůj blog také propojit se sociálními médii, jako je Facebook, Instagram či TikTok, na kterých sdílejte odkazy na své informativní, poutavé a jedinečné příspěvky. Pamatujte také na to, že ideální délka příspěvku je kolem 2 000 slov – příspěvky tohoto rozsahu patří k nejlépe hodnoceným (ale samozřejmě platí, že příspěvek nikdy uměle neprotahujte – pokud píšete návod o tom, jak uvařit vodu na čaj, asi se jen stěží dostanete na rozsah dvou tisíc slov). Postupujte tedy vždy uváženě a profesionálně v souladu se SEO zásadami – jen tak zvýšíte návštěvnost, důvěryhodnost a uživatelskou zkušenost s vaším blogem a snížíte míru okamžitého opuštění.  

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp