Nejčastější chyby v sociálním marketingu
Vaše snaha o propagaci webu na sociálních sítích může přijít vniveč kvůli několika banálním chybám. Zjistěte, které to jsou a jak se jich vyvarovat.

Instagram používá denně více než půl miliardy lidí. I to je důvod, proč je sociální marketing jedním z nejúčinnějších způsobů, jak seznámit co nejvíce lidí s vaším podnikáním a s vaší nabídkou. Výše zmíněné není žádná objevná novinka. Většina obchodníků, kteří se snaží nabízet své zboží online, si dobře uvědomuje, že na sociálních sítích se pohybuje většina jejich zákazníků. Přesto však většina z nich opakuje stále stejné chyby, které jim brání naplno využít potenciál, který se na sociálních sítích skrývá. Patříte mezi ně i vy?

Ve většině příruček a návodů, jak dělat efektivní sociální marketing, se můžete dočíst, že byste měli být autentičtí a vytvářet skvělý obsah. I když se však o to pokusíte, nemusí to vždy znamenat skvělé výsledky. Proč tomu tak je? Můžete udělat téměř vše správně, ale stačí několik chyb, kterých se dopouští většina obchodníků, a celé vaše snažení přijde vniveč. Které chyby to jsou?

1. Pracujete bez předem promyšleného plánu
2. Mylně předpokládáte, že do vašeho publika spadají všichni návštěvníci
3. Nakupujete fanoušky a odběratele
4. Vybíráte nesprávný tón k oslovení potenciálních zákazníků
5. Používáte nesprávné hashtagy
6. Nekomunikujete s návštěvníky v sekci komentářů
7. Odstraňujete negativní komentáře
8. Nejste dostatečně zajímavý

Pracujete bez předem promyšleného plánu

Mnoho lidí, kteří dělají své první kroky ve světě marketingu na sociálních sítích, si pročítá různé příručky a návody, místo toho, aby raději sestavili hlavní marketingovou strategii pro sociální sítě. Prvním krokem by mělo být pochopení vašich možností, pokud jde o sociální sítě a stanovení vašich obchodních cílů. Provozovat marketing na sociálních sítích bez toho, abyste měli předem vymyšlené, koho chcete oslovit a jak jej chcete přesvědčit, aby si koupil něco z vašich produktů, je jako jezdit na kole poslepu. Podobná chyba může způsobit, že celá vaše reklamní kampaň skončí neúspěchem.

Mylně předpokládáte, že do vašeho publika spadají všichni návštěvníci

Znalost publika je nedílnou součástí vytváření efektivního plánu. Spousta podnikatelů se snaží své publikum co nejvíce zjednodušit, což však nutně vede k tomu, že oslovujete svou reklamou lidi, které vaše produkty nezajímají. Taková reklama vám vůbec nic nepřinese, jen zbytečně vyhodíte peníze.

Obchodníci se například ve svých kampaních často snaží oslovovat takzvané mileniály. Do této kategorie však spadá většina uživatelů Instagramu a to určitě není skupina, kterou byste chtěli oslovovat jako celek. Místo toho studujte své publikum, abyste mu lépe porozuměli. Neměli by vás zajímat všichni mileniálové, měli by vás zajímat lidé, kteří jsou ochotni kupovat vaše produkty.

Díky pochopení, kdo jsou vaši potenciální zákazníci, budete moci nejen vytvořit přesnější cílení, ale také upravit tón a obsah komunikace, abyste s nimi mluvili řečí, které rozumějí.

Sociální marketing na Instagramu

Nakupujete fanoušky a odběratele

Všichni víme, že nákup fanoušků je v rozporu s pravidly všech sociálních sítí. Stále se však najdou lidé, kteří podlehnou „výhodným“ nabídkám a nakoupí si za pár korun tisíce fanoušků.
Tyto nabídky zní na první pohled velmi dobře. Ve skutečnosti však nákup fanoušků může způsobit, že vaše stránka na sociálních sítích bude fungovat mnohem hůř. Jak je to možné? Kdykoli totiž zveřejníte příspěvek na sociální síti, algoritmus jej zobrazí ve feedu několika vašich fanoušků. Čím více jej budou tito fanoušci sdílet a dávat mu lajky, tím více si bude algoritmus myslet, že je tento příspěvek kvalitní a začne jej zobrazovat dalším z vašich fanoušků.
Teď si přestavte, že jste nakoupili k vašim původním 100 fanouškům dalších 1000 fanoušků. Nyní tak 90 procent vašeho publika tvoří lidé, které vaše příspěvky vůbec nezajímají. Pravděpodobně je ani nečtou, natož aby jim dávali lajky. Co z toho plyne pro algoritmus sociální sítě? Znamená to pro něj, že váš příspěvek za moc nestojí a není důvod jej dále zobrazovat. Výsledkem je to, že vaši původní odběratelé uvidí méně vašich příspěvků. A to rozhodně není něco, co byste při nákupu fanoušků měli na mysli.

Mějte na paměti, že peníze vám nevydělá počet fanoušků, ale konverze. A nákup fanoušků vás zbytečně připravuje o peníze.

Výběr nesprávného tónu k oslovení potenciálních zákazníků

Pokud propagujete svou značku na sociálních sítích, měli byste si dát dobrý pozor na to, co píšete. Pokud zvolíte příliš oficiální tón, riskujete, že budete pro lidi, zejména mladší generace, příliš nudní a nezajímaví. Pokud naopak budete příliš cool a free, možná zaujmete mladší publikum, ale odradíte starší generaci. Záleží hlavně na tom, kdo tvoří vaši cílovou skupinu. Pokud prodáváte drahé kravaty, asi bude vaším cílem jiný člověk než v případě prodeje skateboardů.
Takže dříve, než začnete tweetovat nebo zveřejňovat obrázky na Instagramu, udělejte si čas na to, abyste zjistili, kdo vlastně tvoří vaši cílovou skupinu, jakým stylem tito lidé hovoří, co je zajímá a co je naopak může iritovat.

Použití nevhodných hashtagů

Pokud chcete získat návštěvnost, většinou se neobejdete bez správných hashtagů, které jsou nedílnou součástí dnešní online komunikace na sociálních sítích. Hashtag může obsahovat jen písmena a čísla, ale nikoli interpunkci a speciální znaky. Pokud chcete v hashtagu udělat mezeru, použijte podtržítko. Pokud použijete hashtag, který je populární, na váš účet to může přivést tisíce návštěvníků.
Zní to jednoduše, ale je tu jedno úskalí, které byste měli znát. Extrémně populární hashtagy používá tisíce lidí, to znamená, že pokud je použijete také, budete muset čelit jejich konkurenci. Dost pravděpodobně se tak váš příspěvek ztratí v záplavě ostatních a stejně jej nikdo neuvidí.

Mnohem snazší je vybrat hashtagy s menším počtem příspěvků, protože tak máte mnohem větší šanci získat nové sledující.

Nekomunikujete s návštěvníky v sekci komentářů

Jedním z nejlepších způsobů, jak přesvědčit algoritmus Instagramu, že je váš příspěvek kvalitní, je zvýšit míru interakce. Toho dosáhnete nejlépe tím, že vaše příspěvky budou mít mnoho komentářů. Totéž platí o Facebooku. Pokud budete na komentáře odpovídat a s návštěvníky komunikovat, zvýší to nejen míru interakce, ale pomůže vám to navázat spojení s potenciálními zákazníky. Když uvidí, že na komentáře návštěvníků odpovídáte a že vám na nich záleží, budou mít k vaší značce pozitivnější vztah a budou komentovat ještě více.

Největší chyba, které se můžete dopustit na sociálních sítích, je mlčení.

Odstraňujete negativní komentáře

Pravděpodobně jste už byli svědky situace, kdy firma obdržela na své stránce negativní komentář, který vyústil ve zdlouhavou a ošklivou konverzaci, kterou firma ukončila tím, že smazala celé vlákno.
To je ta nejhorší věc, kterou můžete udělat. Pokud obdržíte negativní komentář, musíte ukázat svému publiku, že nemáte co skrývat a jste objektivní.

Pokud vás návštěvník pomocí komentáře upozorní na vaše chyby, poděkujte mu za radu a zpětnou vazbu, která vám dává příležitost ke zlepšení. Pokud je sprostý, ignorujte jej.

Nejste dostatečně zajímavý

Jenom na Instagramu lidé zveřejňují přes 100 milionů příspěvků denně. Pokud chcete uspět v tak obrovské konkurenci, nesmíte být nudní. Musíte mít schopnost vaše návštěvníky zaujmout. Je pravda, že nebýt nudný se mnohem jednodušeji řekne, než udělá. Pokud jste však provedli průzkum publika, měli byste mít půl práce hotovo. Zveřejnujte takové příspěvky, o kterých si myslíte, že by mohly být pro vaše cílové publikum zajímavé. Pokud nevíte, co by se vašim návštěvníkům mohlo líbit, uspořádejte anketu a jednoduše se jich zeptejte.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp