Naučte se používat vylučující klíčová slova

PPC reklama
Nevyhazujte peníze za zbytečnou reklamu. Díky promyšlené strategii vylučujících klíčových slov zacílíte na to správné publikum a zlepšíte výkon PPC kampaně.

Úspěšné PPC kampaně se od těch neúspěšných liší mimo jiné tím, že neutápí náklady ve zbytečné reklamě. Dosahují toho pomocí silné strategie vylučujících klíčových slov, díky které se reklama dostane k tomu správnému publiku. Kampaň je tak o poznání efektivnější a vykazuje mnohem větší návratnost investic. Poznejte, jak pomocí těch správných výrazů zamezit nerelevantnímu vyhledávání a neplýtvat penězi.

Základem úspěchu je příprava

Klíčová slova (KW – keywords) vedoucí k nesprávným uživatelům můžete nechat zablokovat ještě před samotným spuštěním marketingové PPC kampaně. Není nutné čekat na shromážděná data o kliknutích, díky čemuž máte dostatek času na přípravu vylučujících klíčových slov. Těch před startem kampaně přidejte co možná nejvíce.

Při hledání irelevantních klíčových slov postupujte stejně jako v případě zkoumání klíčových slov pro PPC, sbírejte však pouze ta, která hodláte blokovat. Pro různá odvětví lze také nalézt různě obsáhlé seznamy těchto výrazů.

Nástroje pro výzkum klíčových slov:

  • plánovač KW Google Ads,
  • ChatGPT, Google a další AI platformy pro vyhledávání,
  • nástroje třetích stran.

Pomozte si n-gramovou analýzou

Analýzou n-gramů neboli jednoslovných a víceslovných obratů odhalíte slova činící zbytečnými vícero hledaných výrazů, a ty následně zablokujete. Ušetříte tak nemálo času oproti blokování každého výrazu zvlášť.

N-gramy lze využít ke zkoumání výkonu běžně se vyskytujících sekvencí slov. Jejich pomocí najdete celé řetězce slov, které se mnohokrát opakovaně vyskytují v mnoha klíčových frázích nebo vyhledávacích dotazech. Při tomto seskupování také lépe poznáte trendy ve výkonu kampaně.

Třeba když máte úklidovou firmu v Kladně a poskytujete své služby pouze v tomto městě, zablokujete slovo Praha a další jména okolních měst. Neexistuje-li pro vás žádné relevantní vyhledávání s těmito jmény, můžete je zablokovat pro všechny vyhledávací dotazy bez ohledu na to, jaká další slova v nich budou figurovat.

Dalším příkladem může být opravář klimatizací zabývající se pouze servisem přístrojů v budovách. Ten si pro všechny fráze zablokuje slovo Auto a má jistotu, že se ve vyhledávání nebude zobrazovat řidičům potřebujícím opravit klimatizaci ve voze. Stačí zatrhnout příslušné políčko na panelu Google Ads nebo Microsoft Ads a je to podstatně rychlejší, než přidávat spoustu klíčových slov s přesnou shodou.

Použití víceslovných vylučujících spojení

Podobný efekt mají také delší spojení vylučujících klíčových slov. Při jejich používání ale buďte obezřetní a umisťujete je do uvozovek, aby bylo zřejmé, že se jedná o zápornou frázovou shodu. Obecně jsou typy volné shody pro více slov méně účinné, a i když Google Ads shodu vylučujících klíčových slov neustále vylepšuje, je nutné tuto funkci pečlivě sledovat.

Nejlepšího efektu ve strategii dosáhnete pomocí stručných jednoslovných nebo dvouslovných vylučujících výrazů se společným tématem. Díky tomu pak není nutné opakovaně přidávat podobné fráze.

Vylučující klíčová slova v přesné shodě používejte pouze zřídka. Vyzkoušet je můžete třeba v případě, když vám jedno- až tříslovné vylučující klíčové slovo nedopatřením blokuje vyhledávání.

Spravujte vylučující klíčová slova pozorně

Související klíčová slova a sdílené seznamy

Při správě vylučujících klíčových slov se snažte předvídat a odhalit irelevantní vyhledávací dotazy dříve, než stačí negativně ovlivňovat výkon kampaně. Přidávejte různé varianty a související výrazy (práce – zaměstnání, kariéra…) a věnujte této činnosti před spuštění kampaně zvýšenou pozornost.

Neztrácejte čas ručním označováním políček v přehledu vyhledávacích dotazů Google Ads a raději přidávejte klíčová slova rovnou do kampaně nebo sdíleného seznamu. Využijte seznamy vylučujících klíčových slov pro více kampaní místo jejich přidávání do každé kampaně zvlášť. Nacházejí se v sekci Sdílená knihovna, kde najdete Seznamy vyloučení a pod nimi pak Seznamy vylučujících klíčových slov.

Ve sdílené knihovně můžete také pomocí seznamů značek eliminovat hledané výrazy obsahující značky, které nechcete.

Ukládání vylučujících KW pro další použití

Díky vytvoření a průběžné aktualizaci tabulky s nejvíce používanými běžnými vylučujícími klíčovými slovy ušetříte čas při spouštění dalších kampaní. Pro agenturní pracovníky mohou být tyto seznamy upravené pro různé obory užitečné zejména při práci na více kampaních ve stejném odvětví.

Uložené nejčastější záporné výrazy pak využijete ve všech svých účtech. Například v případě, kdy se vaše reklamy zbytečně zobrazují na vyhledávací dotazy související s návody, můžete konzistentně blokovat fráze ve stylu jak na…, jak udělat…, jak vyrobit… a podobné.

Šetřete a zlepšujte výkon kampaně

Správně provedené nasazení vylučujících klíčových slov je nezbytné pro zamezení plýtvání vynaloženými prostředky na zbytečnou reklamu a s tím související maximalizaci výkonu PPC kampaně. Poctivá příprava a další vylepšování seznamů těchto výrazů vedou k efektivnímu oslovování těch správných potenciálních zákazníků.

Díky proaktivnímu zájmu o vylučující klíčová slova ušetříte drahocenný čas, optimalizujete rozpočet a znatelně zvýšíte návratnost investic do reklamy. Proto jsou vylučující klíčová slova zásadní součástí všech vydařených PPC kampaní.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp