K čemu nejčastěji používáme AI? Marketing je na chvostu žebříčku

K čemu nejčastěji používáme AI?
V porovnání 100 nejčastějších způsobů využívání umělé inteligence se marketingové aktivity umístily až na úplném konci pořadí. Co to znamená pro marketéry?

Podle nové studie Marca Zao-Sanderse ze společnosti Filtered, která vyvíjí vzdělávací technologie, se marketingoví odborníci pořád ještě nenaučili naplno využívat schopnosti generativních modelů umělé inteligence.

Přehledu 100 nejběžnějších případů interakce s AI vévodí aplikace pro osobní a duševní pohodu včetně různých terapeutických či meditačních nástrojů, zatímco marketing opanuje nejspodnější příčky srovnání. Jak tuto skutečnost využít pro tvorbu úspěšnějšího obsahu a reklam?

AI pro osobní blaho dominuje

Výzkum experta na využití umělé inteligence pro vzdělávání a rozvoj zaměstnanců vychází ze sledovaných online diskuzí. Výsledky jasně ukazují na potřebu méně technických řešení a více emocionálních prožitků.

Tři nejčastější využití AI v současnosti:

  • Terapie a mentální podpora,
  • Organizování a plánování života,
  • Hledání smyslu samotného bytí.

Marc Zao-Sanders k tomu říká: “Tato zjištění zdůrazňují výrazný přechod od užívání pro primárně technické a produktivní účely k aplikacím zaměřeným na psychickou pohodu, uspořádání života a existenciální zkoumání.”

Marketingové využití se přitom umístilo až překvapivě nízko, což svědčí o nedostatečném zapojení AI do aktivit v oboru:

  • Reklamní či marketingové texty: 64. příčka
  • Psaní článků na blog: 97. příčka
  • Příspěvky na sociální sítě: 98. příčka
  • Organizace sociálních médií: 99. příčka

Proč je rozdíl v používání AI tak propastný?

Důvodů pro slabé využití generativní umělé inteligence v marketingu může být několik. Marc Zao-Sanders ve své zprávě poukazuje na fakt, že řada marketérů nejspíš špatně odhadla, co lidé od AI chtějí.

  • “Většina specialistů očekávala největší přínos umělé inteligence především v technických oblastech. Tam dokáže opravdu hodně, ovšem výzkum nám naznačuje, že by nám mohla stejně nebo i více pomáhat také s našimi lidskými rozmary a touhami.”

Ze studie také vyplývá, že uživatelé dnes už lépe rozumí limitům a fungování umělé inteligence a zlepšili se v zadávání pokynů pro AI z hlediska přesnosti a relevance.

Jaké si vzít ponaučení pro marketing?

Zamyslete se nad tím, proč jsou nejpoužívanější aplikace AI tak populární, a zkuste jejich výhody zužitkovat při svých marketingových aktivitách.

  • Emoční propojení: Lidé mají rádi umělou inteligenci, která budí osobní dojem a poskytuje jim podporu. V souvislosti s tím by vaše marketingové aktivity mohly být více konverzační a empatičtější.
  • Organizování života: Uživatelé nechávají AI strukturovat a plánovat své úkoly. Marketingové aplikace dokážou kromě samotné tvorby obsahu také lépe systematizovat například pracovní postupy.
  • Pokročilé učení: Lidé oceňují umělou inteligenci jako prostředek k efektivnímu učení. Marketingové nástroje jsou schopné vylepšovat různé dovednosti.

Jedna z možností využití AI v marketingu, která se v žebříčku přeci jen umístila výše, byla Generování nápadů na 6. příčce. To lze chápat tak, že počáteční brainstorming má pro marketéry větší hodnotu než hotový obsah vytvořený umělou inteligencí.

Co o své práci s nástroji generativní AI řekli někteří marketingoví pracovníci citovaní ve zprávě:

  • “Používám AI k identifikování problematických míst v konkrétních odvětvích. Následně ji poučím o tom, co prodávám, a nechám ji tvořit seznamy, šablony PowerPointu nebo skripty pro komunikaci popisující, jak můj produkt vyřeší odhalený problém.”
  • “Případové studie. Jen zadám pár bodů o tom, co jsme dělali, doplním odkazy a metriky, na které se chci zaměřit, a hotovo. Dříve trvalo vytvoření takové zprávy dva dny a teď je z 95 % hotová za 2 minuty.”
  • “Nahrávám si hovor přes Zoom, kde probíráme jednotlivé body. Video ze Zoomu posílám k přepisu do Wordu a pak ho vkládám do ChatGPT s výzvou typu: Převeď tuto konverzaci na blogový článek pro potřeby obsahového marketingu o délce 800 slov, zaměřený na … (cílovou skupinu).”

Praktické rady, jak postupovat dál

Na základě toho, co jste se dozvěděli, vyzkoušejte tyto kroky:

  • Zaměřte se více na osobní prospěch z nástrojů AI, ne jenom na produktivitu.
  • Seznamte se s přínosnými podněty. Inspirujte se a přizpůsobte účinné taktiky svým potřebám.
  • Spojte pracovní využití s osobním. Nástroje pomáhající v obou těchto rovinách jsou populárnější.
  • Buďte transparentní a netajte uživatelům, jak nakládáte s jejich soukromými daty, která jsou pro ně cenná.

Výhled do budoucnosti

Jak Marc Zao-Sanders předpovídá, umělá inteligence se bude dál rozvíjet, stejně jako její aplikace, které každodenně používáme.

Právě teď je ten správný čas seznámit se s nejpopulárnějšími nástroji AI a zužitkovat jejich schopnosti při svých marketingových aktivitách.

To, že se marketing jeví jako obor s nedostatečným zapojením umělé inteligence, ještě nemusí nutně znamenat, že jste pozadu. Jde o zkoumání předností nejúspěšnějších aplikací AI, které vám pomůže při sestavování vlastní strategie jejího marketingového využití.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp