
Podle nové studie Marca Zao-Sanderse ze společnosti Filtered, která vyvíjí vzdělávací technologie, se marketingoví odborníci pořád ještě nenaučili naplno využívat schopnosti generativních modelů umělé inteligence.
Přehledu 100 nejběžnějších případů interakce s AI vévodí aplikace pro osobní a duševní pohodu včetně různých terapeutických či meditačních nástrojů, zatímco marketing opanuje nejspodnější příčky srovnání. Jak tuto skutečnost využít pro tvorbu úspěšnějšího obsahu a reklam?
AI pro osobní blaho dominuje
Výzkum experta na využití umělé inteligence pro vzdělávání a rozvoj zaměstnanců vychází ze sledovaných online diskuzí. Výsledky jasně ukazují na potřebu méně technických řešení a více emocionálních prožitků.
Tři nejčastější využití AI v současnosti:
- Terapie a mentální podpora,
- Organizování a plánování života,
- Hledání smyslu samotného bytí.
Marc Zao-Sanders k tomu říká: “Tato zjištění zdůrazňují výrazný přechod od užívání pro primárně technické a produktivní účely k aplikacím zaměřeným na psychickou pohodu, uspořádání života a existenciální zkoumání.”
Marketingové využití se přitom umístilo až překvapivě nízko, což svědčí o nedostatečném zapojení AI do aktivit v oboru:
- Reklamní či marketingové texty: 64. příčka
- Psaní článků na blog: 97. příčka
- Příspěvky na sociální sítě: 98. příčka
- Organizace sociálních médií: 99. příčka
Proč je rozdíl v používání AI tak propastný?
Důvodů pro slabé využití generativní umělé inteligence v marketingu může být několik. Marc Zao-Sanders ve své zprávě poukazuje na fakt, že řada marketérů nejspíš špatně odhadla, co lidé od AI chtějí.
- “Většina specialistů očekávala největší přínos umělé inteligence především v technických oblastech. Tam dokáže opravdu hodně, ovšem výzkum nám naznačuje, že by nám mohla stejně nebo i více pomáhat také s našimi lidskými rozmary a touhami.”
Ze studie také vyplývá, že uživatelé dnes už lépe rozumí limitům a fungování umělé inteligence a zlepšili se v zadávání pokynů pro AI z hlediska přesnosti a relevance.
Jaké si vzít ponaučení pro marketing?
Zamyslete se nad tím, proč jsou nejpoužívanější aplikace AI tak populární, a zkuste jejich výhody zužitkovat při svých marketingových aktivitách.
- Emoční propojení: Lidé mají rádi umělou inteligenci, která budí osobní dojem a poskytuje jim podporu. V souvislosti s tím by vaše marketingové aktivity mohly být více konverzační a empatičtější.
- Organizování života: Uživatelé nechávají AI strukturovat a plánovat své úkoly. Marketingové aplikace dokážou kromě samotné tvorby obsahu také lépe systematizovat například pracovní postupy.
- Pokročilé učení: Lidé oceňují umělou inteligenci jako prostředek k efektivnímu učení. Marketingové nástroje jsou schopné vylepšovat různé dovednosti.
Jedna z možností využití AI v marketingu, která se v žebříčku přeci jen umístila výše, byla Generování nápadů na 6. příčce. To lze chápat tak, že počáteční brainstorming má pro marketéry větší hodnotu než hotový obsah vytvořený umělou inteligencí.
Co o své práci s nástroji generativní AI řekli někteří marketingoví pracovníci citovaní ve zprávě:
- “Používám AI k identifikování problematických míst v konkrétních odvětvích. Následně ji poučím o tom, co prodávám, a nechám ji tvořit seznamy, šablony PowerPointu nebo skripty pro komunikaci popisující, jak můj produkt vyřeší odhalený problém.”
- “Případové studie. Jen zadám pár bodů o tom, co jsme dělali, doplním odkazy a metriky, na které se chci zaměřit, a hotovo. Dříve trvalo vytvoření takové zprávy dva dny a teď je z 95 % hotová za 2 minuty.”
- “Nahrávám si hovor přes Zoom, kde probíráme jednotlivé body. Video ze Zoomu posílám k přepisu do Wordu a pak ho vkládám do ChatGPT s výzvou typu: Převeď tuto konverzaci na blogový článek pro potřeby obsahového marketingu o délce 800 slov, zaměřený na … (cílovou skupinu).”
Praktické rady, jak postupovat dál
Na základě toho, co jste se dozvěděli, vyzkoušejte tyto kroky:
- Zaměřte se více na osobní prospěch z nástrojů AI, ne jenom na produktivitu.
- Seznamte se s přínosnými podněty. Inspirujte se a přizpůsobte účinné taktiky svým potřebám.
- Spojte pracovní využití s osobním. Nástroje pomáhající v obou těchto rovinách jsou populárnější.
- Buďte transparentní a netajte uživatelům, jak nakládáte s jejich soukromými daty, která jsou pro ně cenná.
Výhled do budoucnosti
Jak Marc Zao-Sanders předpovídá, umělá inteligence se bude dál rozvíjet, stejně jako její aplikace, které každodenně používáme.
Právě teď je ten správný čas seznámit se s nejpopulárnějšími nástroji AI a zužitkovat jejich schopnosti při svých marketingových aktivitách.
To, že se marketing jeví jako obor s nedostatečným zapojením umělé inteligence, ještě nemusí nutně znamenat, že jste pozadu. Jde o zkoumání předností nejúspěšnějších aplikací AI, které vám pomůže při sestavování vlastní strategie jejího marketingového využití.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com