ekonomika
Proč se SEO daří v době hospodářské krize a proč by mělo být důležitou součástí Vaší marketingové strategie bez ohledu na ekonomické podmínky?

Optimalizace pro vyhledávače (SEO) může být velmi účinným nástrojem v době hospodářského poklesu. Lidem rostou náklady a firmy snižují rozpočty na marketing. To je však chybou, jelikož tak omezí své marketingové úsilí a poškodí růst firmy. Marketing je však investicí, ne výdajem a SEO má v tuto chvíli ještě silnější pozici než kdy jindy. 

Pojďme se podívat na to, proč se SEO daří v době hospodářské krize a proč by mělo být důležitou součástí Vaší marketingové strategie bez ohledu na ekonomické podmínky.

Proč se SEO daří v době hospodářské krize?

Existuje jen malé množství marketingových kanálů, které jsou silnější než optimalizace pro vyhledávání (SEO). Ekonomiky jsou totiž cyklické. Navíc jsme již několik takových cyklů od doby éry SEO (tedy zhruba od roku 1991) viděli, a tak bylo zjištěno, že je SEO funkční i v období recese. 

Jak je to možné?

  • SEO je flexibilní: I přesto, že mohou být Vaši konkurenti silnější než Vy, SEO Vám poskytuje flexibilitu při získávání nových zákazníků. Long-tail klíčová slova jsou slova nebo fráze, které pomohou najít uživatelům přesně to, po čem touží. Místní vyhledávání pomáhá lidem, kteří žijí ve vašem okolí, aby Vás snadno našli. Když své webové stránky pravidelně aktualizujete, ukazuje to návštěvníkům, že jste stále aktivní a uvědomujete si, co se kolem Vás děje, i když jsou věci ekonomicky náročné.

  • SEO je integrované: SEO je ideálním doplňkem pro Vaše sociální sítě a pomáhá Vaší společnosti k objevování se na lepších pozicích ve výsledcích vyhledávání.

  • SEO je šetrné k rozpočtu: Kromě nákladů na vybavení, internetové připojení a energie, které stejně již platíte, představuje SEO především časovou investici než finanční. I přesto, že můžete SEO zlepšovat skrze externalisty, platíte jen za čas odborníka, nikoliv další náklady jako je pronájem billboardů, placených míst pro digitální PPC reklamu nebo televizní reklamy. Nemusíte kupovat žádné věci navíc, stačí Vám pouze investovat čas a vytvořit skvělý obsah na Váš web optimalizovaný pro internetové vyhledávače.

Jak připravit SEO strategii na recesi?

Ať už jako SEO specialista pracujete sami, pro společnost nebo pod agenturou, která pomáhá s klientům uspět v digitálním prostoru, existují věci, které můžete udělat, abyste pomohli lidem s rozhodovací pravomocí připravit se na to, až se ekonomika dostane do recese. Jestliže důkladnou přípravu přeskočíte, pravděpodobně o svou práci v době recese přijdete.

V době hospodářského poklesu je důležité neustále komunikovat hodnoty, které SEO přináší celému podniku. Vaším úkolem je tedy jako první zajistit, abyste věděli nejen Vy, ale také Váš klient, jak SEO funguje a co přináší. Vaše práce se musí stát pro klienta nenahraditelnou. Nezapomeňte proto lidi s rozhodovací pravomocí přesvědčit o tom, že i když jim někdo nabídne obdobnou práci levněji, nikdy nebudou výsledky takové, kterých můžou dosáhnout s Vaší pomocí.

Pokud ještě nevíte, jaká je celoživotní hodnota zákazníka a náklady na jeho získání, nyní je čas je zjistit. Získáte tak metriku, kterou byste měli mít na paměti při výpočtu hodnoty vaší SEO práce.

Stanovte chytré cíle, které vedou k výsledkům

V momentě, kdy se shodnete s klientem na výsledcích, můžete se pustit do stanovování chytrých cílů. O těchto cílech s klientem diskutujte, což Vám pomůže vybudovat si pevnou cestu dlouhodobého úspěchu. Ideálně si cíle a výsledky potvrďte písemně, aby bylo jasné, že Váš vztah bude pokračovat i nadále, když bude výsledků dosaženo. Stanovujte si však jen takové cíle, kterých dokážete dosáhnout.

Pokud klient touží po nerealistickém cíli, přetvořte ho na rozšířený cíl. Nenechte se nikdy nutit do souhlasu s něčím, s čím si nejste jisti, jak toho dosáhnout. Navíc se ujistěte, že jste plány schopni splnit vzhledem k Vaší aktuální situaci, ať už pracujete na volné noze, v rámci marketingové agentury nebo jako B2B marketér.

Rady pro SEO freelancery

Jestliže pracujete na volné noze jako SEO specialista, může pro Vás být recese děsivá. Proto byste se na ni vždy měli důkladně připravit. Bohužel ale myslete na to, že i když bude Vaše příprava velmi důkladná, ne všechny klienty si jistě udržíte.

Prvním krokem, na který byste se měli zaměřit, je diverzifikace klientské základny. Některá odvětví totiž snášejí recesi lépe než jiná. Zkuste předvídat, jaké klienty recese zasáhne méně a zkuste získat nové z těchto řad.

Dále musíte najít měřitelné způsoby, jak dokázat klientovi svou hodnotu. Znamená to nejen jasně definovat cíle, ale i změnit dotazy, na které cílíte, tak, aby odrážely změny v chování zákazníků způsobené ekonomickou situací.

Rady pro marketingové agentury

Pokud jste již v marketingové agentuře období recese zažili, jistě víte, že marketingové rozpočty jsou obvykle jednou z prvních věcí, která dostává stopku a rozhoduje se o jejím snížení. Nezbytná je proto dobrá správa klientů.

Otevřená komunikace klientům může ukázat, že Vám na nich opravdu záleží. Také je dobré jim ukázat, že děláte dobrou práci tím, že dosahujete dobrých výsledků.

Během recese se může chování a preference lidí změnit, protože čelí finančním potížím. Je důležité porozumět tomu, jak jsou zákazníci klienta tímto ovlivněni, a najít způsoby, jak pomoci klientovi stát se pro ně tou nejlepší volbou.

Pokud chcete, aby byli vaši klienti spokojení, je důležité, aby byly vaše vztahy s nimi pevnější. Dejte jim užitečné rady, když je potřebují, a pokud si nejste něčím jisti, hodně s nimi mluvte, abyste se ujistili, že jste na stejné vlně. Musíte vědět, čím může být Vaše agentura ohrožena. Pokud se bojíte ztráty zákazníků, přemýšlejte o tom, co můžete udělat, abyste tomu zabránili.

Zkontrolujte své předplatné. Zjistěte, zda můžete u některých softwarů přejít na levnější verzi, pokud potřebujete ušetřit více peněz.

Recese je doba, kdy se spoustu lidí obává o své podnikání. Nabídněte jim podporu ve formě kvalitního zobrazování jejich obsahu ve vyhledávání, což jim přivede nové zákazníky. 

Nezapomeňte také myslet na svůj tým pracovníků. Budou se také cítit ve stresu, stejně jako všichni ostatní. Je důležité mít jasný plán, aby se cítili motivovaní a produktivní.

Rady pro firemní SEO experty

Optimalizace pro vyhledávače je klíčovou oblastí, ve které můžete překonat konkurenci, aniž byste museli značně navyšovat firemní rozpočet.

I když může být lákavé soustředit se pouze na věci, které přinesou rychlé výsledky, jako je podpora prodeje nebo další marketingové úsilí, které vykazuje okamžitý úspěch, není dobré zapomínat na strategii SEO.

Představte si, že jste opravdu tvrdě pracovali, abyste byli v něčem nejlepší, například v běhu, ale pak jste najednou přestali cvičit a nechali někoho jiného, aby Vás porazil a zaujal Vaše místo. Dokázali by vyhrát všechny závody a získat veškerou pozornost místo vás. Takové to je, když opustíte své úsilí, abyste si vás všimli uživatelé ve vyhledávačích. Jednoduše místo toho necháte veškerou pozornost a zákazníky získat Vaše konkurenty.

Místo toho, abyste si dělali starosti, přemýšlejte o tom, jak zajistit, aby bylo Vaše SEO úspěšnější a Vaše webové stránky měly lepší pozici ve vyhledávání.

Jak se Vám dařilo před recesí? V čem jsi byli dobří a v čem jste měli naopak mezery? Existují například nějaké otázky, které můžete zkusit zodpovědět na svém webu, abyste přilákali více lidí, což ostatní ve Vašem oboru možná nedělají?

Chcete-li, aby lidé Vaší společnosti více důvěřovali, ukažte jim, co o Vašich produktech nebo službách řekli ostatní. Zveřejněte na webu recenze a příběhy, které jsou psány tak, aby jim lidé ve Vašem oboru rozuměli. Váš web se tak stane populárnější ve výsledcích vyhledávání.

Jak již bylo zmíněno, SEO je integrované. Musíte tedy přemýšlet o tom, na jakých platformách zveřejňujete svůj obsah, Většinu času se budete chtít zaměřit na to, aby se Vaše texty líbily Googlu, abyste se zobrazovali výše ve výsledcích vyhledávání. Neměli byste však zapomínat ani na sociální sítě. Nezapomeňte pečlivě prozkoumat, jak dobře spolupracují veškeré Vaše marketingové nástroje a jak jsou úspěšné.

Pokud chcete být v SEO úspěšnější, používejte stejné informace na různých webových stránkách. Za normálních okolností to není dobrý nápad, ale v případě recese to může skutečně Vašemu webu pomoci.

Závěr

V období recese bohužel není možné dělat vše tak, jak jste byli zvyklí. Vaše rozhodnutí musí být chytřejší a Vaše práce efektivnější a stejně kvalitní. U SEO strategie to platí dvojnásob.

Nezapomínejte, že štěstí přeje připraveným! Na konci každého tunelu je světlo!

Pokud se obáváte obstojnosti svého obsahu v éře AI vyhledávání, doporučujeme Vám přečíst si náš další článek. Potřebujete-li poradit s Vaší SEO strategií, neváhejte se na nás obrátit. Přivedeme k Vám nové zákazníky a pomůžeme Vám zvýšit Vaše tržby!

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Gabriela Soukupová

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp