SEO optimalizace
Kvalitní obsah je dnes důležitější než kdy předtím. Vyplatí se nekvalitní obsah smazat, nebo raději vylepšit?

Základním přístupem Google, který prosazuje už od svého vzniku, je nabízet lidem ten nejlepší možný obsah. Za tímto účelem neustále upravuje a zlepšuje svůj vyhledávací algoritmus. Už od roku 2011, kdy Google spustil nový algoritmus s názvem Panda, je kvalita obsahu důležitým faktorem, který spolurozhoduje o umístění stránky ve vyhledávači.

Panda zamíchala výsledky vyhledávání tak jako žádná jiná úprava algoritmu předtím. Stránky s nekvalitním obsahem, které dříve okupovaly první místa ve vyhledávání jen díky silným odkazům, se rázem ztratily. Panda zcela změnila pohled na SEO a přístup k budování návštěvnosti z vyhledávačů. Tento nový algoritmus zajistil, že nedostatečně kvalitní obsah nejen že může poškodit hodnocení stránky, ale dokonce i celé domény.

Pravidelná analýza webu pomůže odhalit nekvalitní obsah

Čas od času by k analýze stránek měl přistoupit každý webmaster, který to se svým online podnikáním myslí vážně. Při kontrole nejen že odhalíme slabá místa webu, ale občas narazíme na obsah, který již neodpovídá současným nárokům. Pokud narazíme na obsah, který není dostatečně kvalitní, existují 4 způsoby jak s ním naložit. Můžeme jej vylepšit, můžeme jej přesměrovat, nebo můžeme zakázat jeho indexaci, popřípadě jej zcela odstranit.
Každý z těchto přístupů má svá pro i proti. Konečné rozhodnutí by mělo vycházet z kvality obsahu, jeho důležitosti pro váš web i ze záměrů, které s tímto textem máte.

V závislosti na tom, jak velký je váš web, můžete objevit desítky, nebo i stovky stránek s obsahem, který není dostatečně kvalitní. Může být příliš krátký, zastaralý, duplicitní, nebo může jít o obsah, který nepřináší návštěvníkům žádnou nebo jen velmi malou přidanou hodnotu. Základními znaky, podle kterých rozeznáme nekvalitní obsah, jsou:

• Krátké články, které obsahují méně než 400 slov.

• Články, které jsou založeny na zastaralých, dnes již neplatných informacích.

• Částečně nebo zcela duplicitní články.

• Texty, které používají zakázané SEO praktiky.

• Texty, které nemají dostatečnou informační hodnotu.

Staré nemusí nutně znamenat zastaralé

Ne všechny články, které byly napsány před dlouhou dobou, musejí být nutně zastaralé. Jde o to, jak jsou staré a jakého oboru se týkají. Článek o vaření nebo chovu akvarijních rybiček bude aktuální i po letech, zatímco článek obsahující informace z některého dynamicky se rozvíjejícího oboru, jako je například optimalizace pro vyhledávače nebo kryptoměny, může být zastaralý již po roce, jelikož se situace v těchto oborech neustále mění.

Obsahovy marketing

V takovém případě je nutné data pravidelně kontrolovat, zda neobsahují neplatné či zastaralé informace, jelikož špatná zkušenost návštěvníků se velmi rychle odrazí na snížení hodnocení vaší stránky v Google. Na SEO triky z roku 2010 již není dneska nikdo zvědavý a Google dokáže velice rychle zjistit, že návštěvníci opouštějí vaši stránku nespokojení.

Neodstraňujte neuváženě obsah, který se dá vylepšit

Pokud se rozhodujete, jestli stávající obsah odstranit z indexu vyhledávače buď jeho smazáním, nebo nastavením tagu noindex, zkuste si nejprve zodpovědět následující otázky.

• Má dotyčný článek stále nějakou smysluplnou návštěvnost?

• Je text pořád důležitý pro účely této stránky?

• Má článek nějaký přínos pro návštěvníky?

Pokud článek přináší návštěvníkům alespoň nějakou přidanou hodnotu nebo má nějakou návštěvnost, je vždy lepší uvažovat nad jeho doplněním, aktualizací nebo vylepšením. Vylepšete článek tak, aby obsahoval důležité, relevantní informace, které návštěvník hledá. Obzvláště v oborech, jako je medicína, právo nebo finance, je velmi důležité, aby zákazníci dostali pravdivé, aktualizované informace. Proto je třeba tento typ stránek pravidelně aktualizovat, tak aby vždy odpovídaly současné skutečnosti a platné legislativě.

Přesměrujte odstraněné stránky na podobný obsah

Přestože většinou bývá praktičtější nekvalitní obsah raději vylepšit než jej odstraňovat, mohou existovat situace, kdy je lepší obsah odstranit nebo přesměrovat. Důvodů k takovému kroku může být hodně, například duplicitní obsah. Nejčastějšími důvody, proč stránku odstranit, bývají:

• Stránka obsahuje informace o produktu, který již nemáte v nabídce.
• Téma článku již není aktuální a není možné jej aktualizovat.
• Obsah je v rozporu s nově zavedenými regulacemi a právními úpravami.

Pokud se rozhodnete obsah skutečně odstranit, neměli byste nechat stánku jen tak zmizet a místo ní zobrazovat chybu 404. Mnohem efektivnější je stránku s nekvalitním obsahem přesměrovat pomocí stavového kódu 301 (trvale přemístěno) na stránku, která má kvalitní obsah podobný tomu původnímu. Tato strategie se skvěle hodí například při nahrazování stránek produktů, které již nemáte v nabídce, přestože na jejich stránky stále chodí návštěvníci.

Nejúčinnější bývá slabý obsah vylepšit

Některé články, přestože neodpovídají současným měřítkům na kvalitní článek, stále mohou nabídnout zákazníkům cenné informace a mohou být důležité pro výkon vaší stránky. Takové stránky je mnohem lepší vylepšit a aktualizovat než vytvářet nový obsah, a to z několika důvodů:

• Na články mohou vést kvalitní zpětné odkazy.

• Články mají historii, mohou získávat i přímou návštěvnost ze záložek a podobně.

• Upravit stávající obsah může být jednodušší než vymýšlet nový.

V rámci zlepšování nepříliš kvalitního obsahu je možné také upravit popisky stránky nebo meta tagy. Můžete tím pomoci vašemu webu ke zvýšení přitažlivosti ve výsledcích vyhledávání, zlepšení CTR a relevance na konkrétní klíčová slova.

Pro zvýšení atraktivity můžete také stávající články doplnit multimediálním obsahem. Obrázky, videa nebo infografiky pomohou návštěvníkům lépe pochopit obsah v souvislostech a zvýší informační hodnotu článku. Nezapomeňte u multimediálních souborů pečlivě vyplnit tagy alt a title.

Pravidelnou analýzu obsahu se rozhodně nevyplatí zanedbávat

Pravidelná aktualizace a vylepšování obsahu výkonu vašeho webu rozhodně prospějí. Můžete díky ní odhalit spoustu eventuálních chyb, které brání vašemu webu v dosažení zamýšlených cílů. K vyřešení problému zastarávajícího obsahu si naplánujte pravidelnou kontrolu a údržbu obsahu, a to alespoň jednou za rok.

Pravidelná údržba pomůže odhalit možné problémy na webu a pomůže vám při poskytování kvalitního obsahu, který zvýší vaši popularitu a přivede vám spoustu dalších návštěvníků.

zdroj: ppchero.com, cpcstrategy.com, seo.com

autor: Petr Hádek, Martina Rosenkrancová a kolektiv

foto zdroj: pixabay.com

 

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp