Chatbot
Přivést návštěvníky na váš web není jednoduché a není to ani levné. Abyste získali návštěvnost, musíte platit za PPC, SEO nebo za reklamu na sociálních sítích. To vše stojí peníze nebo čas, většinou však obojí. Přesto však existují způsoby, jak z vašeho rozpočtu na reklamu můžete získat mnohem více.

Pokud se vám podaří dostat návštěvníka až na vaše stránky, neměli byste jej nechat odejít jen tak. I přesto že si zatím nic nekoupil, můžete od něj získat alespoň kontaktní e-mailovou adresu, na kterou mu posléze můžete poslat exkluzivní nabídku.

K udržení kontaktu s potenciálním zákazníkem se v současnosti nejčastěji používají dva nástroje. Vyskakovací okna a chatovací roboti, takzvaní chatboti. Přestože obzvlášť vyskakovací okna mohou občas návštěvníky poněkud obtěžovat, není pochyb, že obě tyto metody spolehlivě fungují. Pojďme si nyní ukázat, jak s těmito nástroji pracovat a jak je optimalizovat k co největšímu výkonu.

Co jsou to vyskakovací okna (pop-upy)?

Vyskakovací okno je stránka, která překryje původní stránku a vybízí uživatele k nějaké činnosti (stažení e-booku, přihlášení se k odběru newsletteru, kliknutí na odkaz, nákup produktu a podobě). Pokud se pokusíte posunout původní stránku, pop-up se posunuje zároveň s ní. Přestože vyskakovací okno většinou nepřekryje celou původní obrazovku, zbytek stránky většinou není čitelný, dokud se pop-up zobrazuje.

Vyskakovací okna se většinou zobrazí na základě předchozí uživatelovy akce, to znamená, že mají nějaký spouštěč. Mezi nejčastější spouštěče patří:

  • Kliknutí na některý z odkazů na stránce.
  • Posouvání stránky. Pokud se snažíte stránku posunout, v určitém bodě se spustí pop-up.
  • Časovač. Vyskakovací okno se zobrazí po určité době strávené na stránce.
  • Vstup na stránku. Vyskakovací okno se zobrazí bezprostředně po vstupu na stránku.
  • Opuštění stránky. Pop-up se zobrazí, pokud najedete kurzorem do pravého horního rohu obrazovky, kde se nachází křížek k zavření stránky.

Jak dostat z vyskakovacích oken maximum

Názory na vyskakovací okna se mezi webmastery různí. Někteří na ně nedají dopustit, někteří je naopak považují za obtěžování návštěvníků. Pokud je však na stránce máte, snažte se je vyladit tak, aby příliš neobtěžovala, ale přitom přinášela kýžený užitek. Zde je několik tipů:

  • Součástí pop-upu by měl vždy být dobře viditelný symbol křížku v pravém horním rohu, sloužící k pohodlnému zavření nechtěného okna.
  • Používejte cookies. Nezobrazujte vyskakovací okna návštěvníkům, kteří na váš web přicházejí opakovaně. Je zbytečné a obtěžující, aby návštěvník musel při každé návštěvě zavírat pop-up, o který nemá zájem.
  • Součástí úspěšného pop-upu by měla vždy být jasná výzva k akci.
  • Nezobrazujte návštěvníkovi více než jeden pop-up.
  • Pokud je cílem vyskakovacího okna získat od návštěvníka jeho kontaktní údaje, nepožadujte jich příliš mnoho. Jméno a e-mail bohatě stačí, víc informací vám stejně většina lidí nesdělí.
  • Používejte A/B testování. Testujte různé barvy tlačítek, obrázky, výzvy k akci, spouštěče a podobně.

Pro úspěch vyskakovacího okna je důležité měření a vyhodnocování výkonu, proto důkladně sledujte a analyzujte, jak návštěvníci na vyskakovací okna reagují.

Většinou bývá pro návštěvníky nejméně obtěžující zobrazení vyskakovacího okna při opuštění stránky. Naopak zobrazení pop-upu při vstupu na stránku hodnotí většina uživatelů spíše negativně.

Pokud používáte vyskakovací okna, měli byste udělat vše pro to, aby jejich nabídka byla co nejrelevantnější k obsahu navštívené stránky. Pokud na svých stránkách prodáváte krmivo pro psy, nemá příliš smysl umisťovat do vyskakovacího okna reklamu na krmivo pro kočky.

Čím více bude nabídka ve vyskakovacím okně souviset s obsahem, kvůli kterému návštěvník na váš web přišel, tím bude úspěšnější.

vytvoření popupu ve wordpressu

Proč používat vyskakovací okna

Hlavním cílem vaší stránky by mělo být získávání návštěvníků, které následně díky své skvělé nabídce proměníte ve spokojené zákazníky. Ale co když si návštěvníci vaší výhodné nabídky nevšimnou, protože hledají na stránce pouze nějakou konkrétní informaci? Bez vyskakovacích oken by návštěvníci jednoduše odešli, a možná se už nikdy nevrátili.

Vyskakovací okno vám dává poslední šanci, jak zaujmout jejich pozornost a seznámit je s vaší skvělou nabídkou. Dobrý nápad je například při odchodu nabídnout získání slevového kuponu.

Vyskakovací okna navíc nejsou pouze způsobem, jak získat zákazníky, ale také možností, jak vylepšit SEO. Pokud totiž návštěvníci díky vyskakovacímu oknu navštíví více stránek vašeho webu a stráví zde více času, odrazí se to i na o něco lepších pozicích ve vyhledávání Google.

Kdy použít vyskakovací okna pro získání potenciálních zákazníků

Pop-upy slouží jako účinná metoda získání zájmu návštěvníků, kteří by jinak z vašeho webu odešli. Pokud přemýšlíte, jestli by v dané situaci bylo výhodné použít pro získání pozornosti návštěvníků vyskakovací okno, položte si otázku. Co kdybyste byli na místě návštěvníka a na navštívené stránce by se vám objevilo toto vyskakovací okno. Jaký byste měli pocit? Zaujala by vás tato nabídka, nebo by vás naopak otrávila?

V jaké situaci zaujme návštěvníka vyskakovací okno nejvíce?

  • V případě, že někdo sleduje váš obsah. Pokud návštěvník čte vaši stránku nebo sleduje vaše video, znamená to, že jej váš obsah zaujal, a pokud mu nabídnete pop-up s konkrétní související nabídkou, je pravděpodobné, že jej zaujme také.
  • Pokud zákazník prochází více stránek vašeho webu během jedné návštěvy nebo opakovaně navštívil vaši stránku v průběhu několika dní, znamená to silný zájem o vaše produkty. V takovém případě jej váš pop-up pravděpodobně zaujme.
  • Pokud někdo přišel skrze odkaz v e-mailu. Pokud někdo navštíví váš blog nebo e-shop prostřednictvím odkazu zaslaného e-mailem, jasně tím naznačuje zájem o vaše produkty.
  • Stejně tak naznačuje zvýšený zájem o vaše produkty, pokud někdo sdílí váš obsah na sociálních médiích nebo postuje komentáře u vašeho obsahu.

Někteří návštěvníci vnímají vyskakovací okna jako příliš obtěžující. Rozhodně se proto vyhněte jejich nadměrnému používání. Jeden pop-up při opouštění stránky je obvykle ideální. Snažte se, aby nabídka v pop-upu byla co nejvíce relevantní k tomu, co návštěvník hledal, a nezobrazujte mu jedno vyskakovací okno vícekrát.

Co jsou to chatboti?

Chatboti jsou počítačové programy, které dokážou simulovat konverzaci s živým člověkem. Chatboti většinou slouží jako zákaznická podpora a zbavují vás nutnosti platit za tuto službu tým živých zaměstnanců 24 hodin denně.
Chatboti používají stejnou technologii jako ostatní hlasoví asistenti, takzvané zpracování přirozené řeči neboli „natural language processing“. Jakmile kdokoli pošle chatbotovi zprávu, chatbot analyzuje text a pokusí se odhalit jeho smysl, to znamená zjistit, co zákazník požaduje. Poté odešle uživateli smysluplnou opověď.
Chatbot pochopitelně není neomylný, obzvláště pokud jsou ve zprávě zahrnuty různé dvojsmysly nebo idiomy, může dojít ke zmatení. Sice se technologie, která stojí za umělou inteligencí, stále vylepšuje, a pravděpodobně během několika let budou chatboti schopni komunikovat na stejné úrovni jako lidé, ale zatím jsou schopni zvládnout pouze jednoduché dotazy, na které lze dát jednoznačnou odpověď.

Chatbot

Zatím jsou chatboti schopni zvládnout jednoduchou komunikaci, a pokud jeho algoritmus zjistí, že je pro něj otázka příliš složitá, předá konverzaci živému člověku ze zákaznické podpory.

Zatím bychom tedy neměli o chatbotech přemýšlet jako o plnohodnotné náhradě za živé zaměstnance, ale jako o užitečném nástroji, který jim může jejich práci výrazně usnadnit. Chatboti totiž zvládnou odpovídat zákazníkům na jednoduché dotazy, kterých je většina, a pracovník zákaznické podpory tak má dostatek času kvalifikovaně odpovědět na dotazy, které jsou komplikovanější. Stávající i potenciální zákazníci tak nemusejí na odpovědi dlouho čekat, dostávají lepší odpovědi, a celkově se zlepší úroveň komunikace, což je situace, ze které mají prospěch všechny strany. (Kromě samotného chatbota, kterému je to jedno :-).)

Použití chatbotů však není limitováno pouze na e-shopy a webové stránky. Uplatnění naleznou i na firemních stránkách na Facebooku. Pokud ještě na svých firemních stránkách chatbota nemáte, určitě byste jeho nasazení měli alespoň zvážit.

Pokud totiž potenciální zákazník narazí na vaši firemní stránku na Facebooku a nenalezne zde všechny potřebné informace, není jisté, že je bude následně hledat i na vaší hlavní stránce. Nasazení chatbota dodá zájemcům ihned veškeré potřebné informace o vašich produktech, popřípadě je spojí s povolanou osobou a vy tak nepřijdete o zákazníka.

"Zatímco vyskakovací okna mají hlavně marketingové využití, chatboti se dají využít při mnohem větším počtu příležitostí."

S čím dokážou chatboti pomoci vašim zákazníkům

Návštěvníci webových stránek se většinou potýkají se třemi typy problémů.

  • Mají problém s navigací na stránce.
  • Nedokážou získat jednoduché a výstižné odpovědi na jednoduché otázky.
  • Nejsou schopni najít základní informace o vašem produktu či firmě.

Chatboti dokážou zákazníkům poskytnout rychlé a jednoznačné odpovědi na otázky, které jsou sice jednoduché, ale pro zákazníka v daném okamžiku obtížně řešitelné. Pokud se ztratí v navigaci webu, chybí mu v popisu produktu nějaký důležitý detail nebo se nemůže rozhodnout, chatbot mu dá kvalifikovanou odpověď bez čekání. Zákazníci totiž požadují snadno dostupné základní informace, které jim bohužel stránky často nejsou schopny nabídnout, a nikdo nechce čekat, než si na něj uživatelská podpora najde čas.

Hlavní výhody chatbotů

  • Jsou v provozu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. O víkendech i o svátcích.
  • Odpovídají rychle.
  • Dokážou dát jasnou odpověď na jednoduchou otázku.

Pokud chcete získat nového zákazníka, ze všeho nejdůležitější je komunikace. Čím efektivněji dokážete zákazníkovi sdělit veškeré informace, které ke svému nákupu potřebuje, tím větší je šance, že si od vás produkt koupí.

Potenciální zákazníci se totiž nepřestanou zajímat o vaše produkty s koncem pracovní doby. Zatímco si užíváte volna, na vaše stránky proudí návštěvníci, kteří mají zájem o vaše produkty a shánějí se po bližších informacích, které by je utvrdily v jejich nákupním rozhodnutí.

Pokud se nebudou mít koho zeptat a nikdo se jim nebude věnovat, pravděpodobně odejdou ke konkurenci.

Spočítejte si, o kolik peněz tak každý den přicházíte. Pokud nemáte peníze na zaplacení zaměstnanců, kteří by byli na zákaznické podpoře 24 hodin denně, je chatbot investice, která se vám rozhodně vyplatí.

Chatboti jsou však užiteční nejen proto, že dokážou odpovídat na dotazy zákazníků a podávat jim informace. Dokážou také sbírat údaje o jednotlivých dotazech a tím vám umožňují lépe poznat vaše zákazníky, jejich problémy, a dávají vám možnost zjistit, co na vaší stránce by stálo za zlepšení.

"Trocha statistiky navíc: je o 50 % pravděpodobnější, že návštěvník nakoupí, pokud předtím použil chat se zákaznickou podporou. "

Chat

V jakých situacích jsou chatboti nejúčinnější?

Chatboti jsou nejúčinnější tam, kde dokážou uspokojit okamžitou poptávku po informacích, důležitých pro nákupní rozhodnutí nebo odstranění překážky, která zákazníkovi brání v dokončení nákupu.

Představte si, že jste návštěvník vaší stránky. Na kterém místě webu by se vám nejvíce hodily dodatečné informace?

Většina návštěvníků ocení pomoc chatbota ihned po příchodu na stránku. Nenechte návštěvníka zbytečně tápat. Poskytněte mu informace, které hledá, jak nejrychleji to jde. Zákazníci mají dotazy a požadují jejich zodpovězení pokud možno okamžitě. Pokud vaše stránka neobsahuje všechny informace, které návštěvník požaduje, chatbot mu je okamžitě zodpoví. Samozřejmě že na své stránce máte informace, které pokryjí většinu dotazů. Ale návštěvníci se mohou zeptat i na méně obvyklé věci. Správné zodpovězení může být rozhodující pro jejich nákupní rozhodnutí. A to je přesně ta situace, pro kterou je chatbot jako stvořený.

Nezáleží na návštěvnosti, ale na konverzích

Je spousta způsobů, jak přilákat návštěvníky na své stránky. Kvalitní obsah, optimalizace stránek, PPC reklama ve vyhledávačích a na sociálních sítích nebo e-mail marketing.

Bohužel však vysoká návštěvnost neznamená vůbec nic, pokud vaši návštěvníci nekonvertují.

Pokud chcete zvýšit konverzní poměr a přimět více návštěvníků ke koupi vašich produktů nebo k jiné činnosti, například odebírání novinek, vyskakovací okna jsou skvělým řešením. Pomocí segmentace publik můžete různým skupinám návštěvníků předložit nabídku šitou přímo na míru jejich potřebám a požadavkům.

Pokud se snažíte odstranit překážky v nákupním procesu a usnadnit návštěvníkům cestu k nákupu vašich produktů, použijte služeb chatbotů. Chatboti zlepší uživatelskou zkušenost návštěvníků s vaší stránkou a zlepší její konverzní poměr. Spokojení zákazníci budou nejen více nakupovat, ale budou se také častěji vracet.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp