Co v článku najdete
- Výsledky z ChatGPT nejsou stejné jako ve vyhledávání Bing
- Chat GPT nevidí detaily lokálního profilu
- ChatGPT vychází z výsledků vyhledávání
- Chat GPT posuzuje výsledky podle vlastních kritérií
- Chat GPT nemá data přímo z Google
- Mapa od ChatGPT je součástí rozhraní
- Jak optimalizovat pro viditelnost značky v lokálním vyhledávání ChatGPT?
Ještě loni na podzim patřil ChatGPT k nejhorším asistentům umělé inteligence z pohledu vyhledávání založeného na místě. Poté, co došlo k jeho propojení s platformou Bing, ze které může čerpat data, se ovšem výrazně zlepšil. Přestože se stále nemůže rovnat s výsledky od Google, udělal velký pokrok, což pro vás znamená nový úkol: Zajistit, aby se v jeho lokálních odpovědích objevovala i vaše značka.
Výsledky z ChatGPT nejsou stejné jako ve vyhledávání Bing
Damian Rollison z americké společnosti SOCi, poskytující marketingová řešení založená na AI pro firmy s více pobočkami, testoval lokální zlepšení ChatGPT a přišel na to, že i když může stahovat data z Bing, tak generované výsledky nejsou stejné jako v klasickém vyhledávání. ChatGPT k organizaci dat používá vlastní algoritmus.
Když Damian požádal ChatGPT, aby mu doporučil čistírny oděvů ve čtvrti Red Hook v Brooklynu, které mají otevřeno i v neděli, dostal mapu a tři nabídky, tedy něco jako lokální balíček ve vyhledávání Google. Mezi citovanými zdroji byly firemní weby, městské průvodce a zdroje jako Reddit a Yelp. Při stejném vyhledávání na platformě Bing se zpočátku zdály být výsledky podobné, ovšem jisté podstatné rozdíly vykazovaly.
První, tedy nejlépe hodnocená provozovna byla v obou případech stejná. Druhá čistírna z ChatGPT už ale byla v Bing až na 14. místě a třetí podnik navržený umělou inteligencí se ve vyhledávání Bing ani nenacházel. Z čehož vyplývá, že odpověď AI nespočívá jen ve zkopírování výsledků vyhledávání Bing. Proč to tak je?
Chat GPT nevidí detaily lokálního profilu
Umělá inteligence nemá přístup k:
- Firemním datům v lokálních profilech spravovaných prostřednictvím Bing Places for Business,
- Partnerským záznamům přidaným do Bing Places,
- Mapě s umístěním firmy, která se zobrazuje v lokálních výsledcích Bing.
ChatGPT vychází z výsledků vyhledávání
Umělá inteligence ChatGPT použije vyhledávání Bing na daný (relevantní) lokální dotaz, shromáždí dvacet až třicet nejlepších výsledků a ty potom zpracovává a porovnává podle vlastní logiky. A ta se v některých prioritách výrazně liší od vyhledávače.
Samotný ChatGPT popsal svůj postup při odpovídání na dotazy uživatelů, hledajících nejlepší místní firmy v určité kategorii, takto:
- Prohledá prvních 20 - 30 výsledků. Zajímají jej webové stránky podniků, agregátory hodnocení a recenzí, specializované blogy a místní průvodce či adresáře.
- Z těchto zdrojů vybere 5 - 8 těch, které se zdají být "nejkvalitnější".
- Ty ještě podrobí průzkumu a do své odpovědi zařadí informace ze 3 - 5 finálních zdrojů, které nabízejí průměrné hodnocení (hvězdičky), nenechávají si platit za přístup k obsahu, jsou "ověřitelné" a "odkazovatelné".
Chat GPT posuzuje výsledky podle vlastních kritérií
Následně Damian pokračoval ještě hlouběji a zeptal se ChatGPT, co v tomto kontextu považuje za "nejkvalitnější". Umělá inteligence mu odpověděla, že například v případě nejlepšího obchodu se sportovním vybavením na sníh v Eugene v Oregonu se snaží najít takové zdroje, které vypadají, že obsahují konkrétní, věrohodné nebo strukturované informace nejlépe odpovídající na danou otázku.
K tomu používá několik kritérií:
- Vysoce relevantní názvy/úryvky: Může to být třeba Pět nejlepších obchodů pro lyžaře v Eugene, Vybavení pro zimní sporty v Eugene a podobně.
- Důvěryhodné domény: Webové stránky prodejců, recenzní weby, blogy místních autorů, firemní účet na síti Facebook, zpravodajské stránky, webové vyhledávače firem.
- Rozmanitá metadata: Viditelná adresa podniku, otevírací doba a hodnocení naznačují, že stránka je strukturovaná a užitečná.
- Jedinečný obsah: Pokud to jde, snaží se umělá inteligence nečerpat z obsahu různých agregátorů, jako je třeba TripAdvisor, kde mohou být zastaralé či neaktuální informace.
Na dotaz, co ChatGPT myslí pojmem "ověřitelný", se Damian dozvěděl, že jako uživatel může sám nezávisle navštívit zdroj, ze kterého AI čerpá, a vidět stejná fakta. Informace musí být konkrétní, v případě nutnosti také datované a mít jasný zdroj. Umělá inteligence se vyhýbá odkazování na anonymní nebo uživatelsky generované "nesmysly", které nikdo nespravuje a nejsou pod dohledem.
Ověřitelným zdrojem je:
- Stránka prodejny obsahující všechny podstatné údaje jako otevírací dobu nebo značky nabízených produktů,
- Firemní profil Google nebo záznam na Firmy.cz (v rámci českého digitálního prostředí) s hodnocením nejméně 4,7 hvězdičky při počtu 100 a více recenzí,
- Blogový příspěvek s uvedením konkrétního autora a data vydání.
Zdroje, které AI nepovažuje za ověřitelné:
- Úryvek z nepropojeného příspěvku na diskuzním fóru,
- Nicneříkající obchodní název bez fyzické či online působnosti značky,
- Webová stránka bez kontaktních údajů nebo jasného zdroje informací.
Kritérium "odkazovatelné" pak podle ChatGPT znamená, že stránka disponuje přímou URL adresou, která je přístupná bez poplatku nebo předplatného a může ji navštívit každý uživatel.
Chat GPT nemá data přímo z Google
V několika svých odpovědích zmínil ChatGPT získávání informací pro lokální vyhledávání z různých zdrojů včetně vyhledávání a map Google. Na přímý dotaz ovšem odpověděl, že k datům platformy Google nemá přímý přístup.
V některých případech může odkazovat na průměrné hodnocení místní firmy na Google nebo na jeho mapy, ale pouze tehdy, pokud je webová stránka citující informace od Google indexovaná službou Bing. Například na otázku požadující průměrné hodnocení konkrétních čistíren oděvů na Google použil ChatGPT jako zdroj firemní webovou stránku, která obsahovala strukturovaná data recenzí z Google.
Mapa od ChatGPT je součástí rozhraní
Na otázku, proč výsledky ChatGPT připomínají lokální sadu s mapou ve výsledcích Bing, když AI používá vlastní logiku, odpověděl asistent, že žádné mapy negeneruje, ale někdy může zobrazit mapu zkopírovanou z webové stránky ve výsledcích vyhledávání Bing.
Jenže celá věc je trošku složitější. Při bližším zkoumání ChatGPT objasnil, že mapu nevytváří on sám jako velký jazykový model (LLM), ale vzniká ve vrstvě rozhraní webových stránek ChatGPT, tedy ve frontendu OpenAI.
Umělá inteligence Damianovi sdělila:
- „Tato mapa využívá strukturovaná data, která dodávám (jména, adresy), k vizuální organizaci firem, pravděpodobně prostřednictvím integrace s mapovou vrstvou.“
Jak optimalizovat pro viditelnost značky v lokálním vyhledávání ChatGPT?
Na závěr se Damian Rollison zeptal ChatGPT, jak mají místní firmy vzhledem k výše uvedenému optimalizovat svou online prezentaci, aby se prominentně objevovaly v jeho odpovědích. AI mu nabídla následujících několik taktik.
Udržujte své webové stránky přesné a podrobné
ChatGPT často odkazuje na firemní webové stránky zobrazující se ve výsledcích vyhledávání Bing. Zajistěte, aby měl váš web strukturovaný obsah, nejlépe využitím kódu schema.org, a to včetně aktuálních kontaktních údajů firmy, provozní doby a zákaznických recenzí. Strukturovaný obsah dává AI signál, že web je důvěryhodný.
Získejte a vylepšete firemní záznam na Bing Places for Business
Chat GPT sice dříve sdělil, že k údajům z Bing Places nemá přístup, po dalším dotazování ovšem vysvětlil, že kvalitní firemní záznamy mají vliv na umístění značky ve výsledcích vyhledávání, za kterých čerpá.
To znamená, že firmy s vysokým hodnocením v lokálních výsledcích vyhledávání Bing se s větší pravděpodobností zobrazí v organických výsledcích a následně také v odpovědích AI.
Registrujte se na platformách s recenzemi
Aktuální profil značky na Firmy.cz nebo na sociální síti Facebook, kde se objevují veřejná hodnocení, pomůže vyniknout v odpovědích generovaných umělou inteligencí.
Podporujte viditelné recenze
Nedávno získaná pozitivní zákaznická hodnocení jsou pro vás životně důležitá z mnoha různých důvodů a ChatGPT je nyní dalším z nich.
Získávejte citace z místních adresářů, tiskovin a médií
ChatGPT prostřednictvím Bing čerpá z lokálních magazínů, příspěvků zdejších blogerů typu Nejlepší z… nebo z adresářů místních obchodních komor.
Ctěte osvědčené postupy pro lokální SEO
Umělá inteligence zpracovává konzistentní data napříč webovými stránkami, lokálními záznamy a profily na sociálních sítích a navíc využívá také vlastní kritéria, jak je zmíněno výše.
Poskytujte jedinečný a prohledávatelný obsah
Pakliže vaše webové stránky disponují užitečným relevantním obsahem pro konkrétní téma, mohou se stát těmi vstupními body, které ChatGPT objeví, a následně na ně může odkazovat.
Sledujte výsledky vyhledávání Bing
Kontrolujte, co se zobrazuje na prvních 20 až 30 pozicích v organickém vyhledávání platformy Bing na dotazy související s vaší firmou. Snažte se optimalizovat svoji přítomnost v těchto výsledcích tak, aby na vás ChatGPT s velkou pravděpodobností odkazoval.
Shrnuto a stručně řečeno jde o toto: Udělejte svou značku snadno srozumitelnou pro Bing a díky tomu i snadno citovatelnou pro ChatGPT. A nezapomínejte na to, že: ChatGPT může dělat chyby. Zkontrolujte důležité informace.
Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: AI, pixabay.com