Dlouhodobý úspěch v oblasti provozování online e-shopu závisí na vaší schopnosti shromažďovat, interpretovat a transformovat relevantní data do použitelných taktik a strategií. Jednoduše řečeno, odvětví eCommerce se stalo příliš konkurenčním místem a vzhledem k tomu, že se očekává, že hodnota trhu do roku 2025 dosáhne celosvětově 5,88 miliard amerických dolarů, musí se internetové obchody zaměřit na to, aby zákazníkům přinášely větší hodnotu než konkurence, a udržely si tak náskok.
Proč? Protože přinášet zákazníkům hodnotu je to, co vás odliší od ostatních a přiměje lidi, aby se z jednorázových kupujících stali celoživotními příznivci a zastánci značky. A jak všichni víme, skutečný úspěch elektronického obchodu spočívá v opakovaných nákupech a udržení zákazníků.
S ohledem na to si dnes rozebereme způsoby, jakými můžete využívat analytiku elektronického obchodu a klíčové datové body, abyste poznali své publikum a využili tato data k maximalizaci potenciálu svého obchodu v současnosti i v dalších letech.
Kombinace zdrojů a analýza zapojení
Digitální marketéři dnes vytvářejí vícekanálové kampaně, jejichž cílem je optimalizovat všechny styčné body se zákazníky a vytvořit jednotnou zkušenost se značkou napříč webem. Od PPC kampaní přes reklamy a obsah na sociálních sítích až po webové stránky a další zdroje dat existuje mnoho styčných bodů, které můžete využít k měření zapojení a analýze publika.
Zvažte, jak vaše publikum komunikuje s vaší značkou a marketingovými a prodejními sděleními na různých kanálech a dotykových bodech. Na sociálních sítích musíte shromažďovat data z reklam a obsahu, který publikujete, ale také ze zaslaných zpráv, sekcí komentářů a interakcí.
Tyto datové body vám společně poskytnou jasnější obraz o zapojení do sociálních médií, ale především o tom, jak a proč lidé dostávají podněty k tomu, aby se zapojili do komunikace s vaší značkou. Tento princip aplikujte na všechny styčné body a získejte tak podrobnou analýzu a poznatky o vašem e-shopu, které vám pomohou pochopit vaše publikum a to, co ho inspiruje k interakci nejenom s vaší značkou, ale i s ostatními značkami ve vašem oboru.
Sledujte návštěvníky a vytvářejte tepelné mapy
Na svých webových stránkách chcete pasivně shromáždit co nejvíce dat. Musíte také využít aktivní sběr dat pomocí hodnocení, průzkumů, referencí a dalších nástrojů přímé zpětné vazby. Data, která shromáždíte pasivně, vám poskytnou nezkreslený pohled na chování uživatelů.
Chcete přece pochopit, jak lidé používají vaše webové stránky, proč na nich zůstávají a kde tráví většinu času oproti tomu, kde se rozhodnou odejít nebo kde jejich pozornost začne upadat. Když máte tyto informace, můžete vytvořit tepelné mapy, které vám umožní vytvořit lepší uživatelskou zkušenost na vašich webových stránkách.
Některé z nejlepších aplikací Shopify se například zaměřují na pasivní sběr dat pro prevenci podvodů a analýzu uživatelů, zatímco jiné se soustředí na inteligentní doporučování produktů na základě chování uživatelů. Můžete integrovat různé aplikace a trackery a používat je spolu se soubory cookie svých webových stránek, abyste získali jasnější obraz o tom, jak návštěvníci používají vaše webové stránky.
Poté můžete vytvářet podrobné tepelné mapy webových stránek a přehledy o chování uživatelů, abyste mohli na základě dat přijímat rozhodnutí o tom, jak zlepšit různé aspekty vašeho internetového obchodu.
Sledování chování a výkonu pokladen
K úspěšnému provedení pokladny vede mnoho kroků. Musíte optimalizovat celou cestu zákazníka, abyste ho dovedli od povědomí ke konverzi a následně k věrnosti, ale jedním z klíčových prvků tohoto procesu je jednoduchost. Jednoduchost při nakupování, správě košíku a celkovém snížení námahy zákazníka.
Chcete-li co nejvíce snížit úsilí zákazníků a budovat jejich loajalitu v elektronickém obchodě prostřednictvím pozitivního zážitku z nakupování, musíte sledovat chování při placení a využívat tato data ke zlepšení procesu. To bude zahrnovat vaše typické metriky, jako je procento lidí, kteří dokončí nákup, nebo procento lidí, kteří přidají položky do košíku.
Důležitější je však sledovat takové to nenápadné chování, jako je doba, kterou lidé potřebují k dokončení nákupu, nebo jak rychle od prodeje ustupují. Podívejte se na tepelnou mapu a zjistěte, kde se lidé zdržují nejčastěji.
►Možná zjistíte, že se zdržují u možností a nákladů na dopravu, než od nákupu odstoupí, což je jasný ukazatel toho, že musíte zlepšit dopravu, abyste motivovali k většímu počtu konverzí.
Použijte digitální otisk prstu k identifikaci svého publika
Jak jsme již zmínili, pasivní sběr dat je důležitý pro výzkum publika a pro poznání návštěvníků vašich webových stránek. Naštěstí můžete používat soubory cookie svých webových stránek, ale také integrovat různé aplikace pro sběr dat, abyste identifikovali lidi na svých stránkách a dozvěděli se o nich více.
Pomocí nich můžete identifikovat poskytovatele internetových služeb návštěvníka, prohlížeč, který používá, jeho polohu a zařízení, ze kterého na váš web přistupuje, a také drobné detaily, jako je operační systém, orientace obrazovky a další. Agentury pro digitální marketing tyto údaje pravidelně zahrnují do svých reportů o elektronickém obchodování pro své klienty, aby poskytly co nejvíce užitečných údajů, a je důležité, abyste tyto údaje shromažďovali i vy sami.
►Můžete je využít k vytvoření mnohem podrobnějších zákaznických person a posunout svůj marketing a tržby na vyšší úroveň.
Monitorování opakovaných zákazníků a optimalizace retargetingu
Jak již víte, klíčem k dlouhodobému úspěchu v oblasti elektronického obchodu jsou opakované konverze a udržení zákazníků. Lidé, kteří si u vás již něco koupili, mají mnohem větší pravděpodobnost dalšího nákupu, a to je vaše příležitost, jak jim poskytnout lepší celkový zážitek a nalákat je, aby se do vašeho obchodu vraceli.
Za tímto účelem musíte sledovat trendové produkty, které se prodávají online ve vašem oboru, a zařazovat je do personalizovaných nabídek na základě historie prohlížení a nákupů dané osoby. Musí se jednat o up-sell a cross-sell produkty, stejně jako o trendové produkty z různých kategorií v rámci jejich zájmu.
Nezapomeňte sledovat chování svých stálých zákazníků, jejich zájmy a hnací síly a využívat tyto informace ke zlepšení retargetingu pomocí hodnotných nabídek, sdělení a personalizovaných zkušeností.
Nyní je řada na vás
Tyto poznatky budou neocenitelné při identifikaci problémových míst, které musíte poznat, abyste mohli optimalizovat a vylepšit všechny styčné body se zákazníky pro lepší a přínosnější zážitky. Výsledkem bude zákazník, který se bude chtít do vašeho obchodu pravidelně vracet, aby uskutečnil další nákup.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com