zpětné odkazy
Lokální SEO je v současnosti jedním z hlavních trendů online marketingu. Jeho význam posiluje také stále rostoucí využívání mobilních zařízení.

Jeho význam posiluje také stále rostoucí využívání mobilních zařízení. Lokální SEO je způsobem, jak se zaměřit na svoji reálnou cílovou skupinu. Pokud jsou zákazníci, uživatelé či návštěvníci webu geograficky orientovaní, je lokální SEO klíčovým nástrojem optimalizace pro vyhledávače.

Pro lokálně zaměřené podniky znamená lokální SEO vyšší efektivitu online marketingu, ale přináší také snížení marketingových výdajů. Cílení na obecné fráze je totiž vzhledem k vysoké konkurenci drahé. V lokálním prostředí je jen lokální, tedy menší konkurence. Lokální trh je i v online prostředí specifický, marketingové aktivity jsou v tomto případě cílené na danou geografickou oblast, místo či město. Specifický je také linkbuilding, který není orientovaný pouze oborově a tematicky, ale je třeba počítat i s kontextem konkrétní geografické polohy.

V tomto článku vám přinášíme zajímavé tipy na lokální linkbuilding.

Nejprve si však definujme lokálně zaměřený podnik. Může jít o místní organizaci, spolek, občanské sdružení. V komerční sféře půjde o podniky poskytující služby lokálního charakteru a obsluhující zákazníky v dané lokalitě, např. kadeřnictví, restaurace, hotel. Lokální charakter může mít také autoservis, stěhovací firma, různí opraváři, malíři, wellness a sportovní centra, malé kamenné prodejny aj. Jako lokální označujeme služby vykonávané v daném místě nebo oblasti.

Zatímco nabídka je lokální, poptávka lokální být nemusí. Zákazníky lokálních služeb nejsou jen lidé z nejbližšího okolí, můžou to být také turisté, obchodní cestující, nově přistěhovaní lidé apod.

Tip 1: místní adresáře a katalogy firem

Zatímco obecné katalogy jsou na ústupu, lokální katalogy a adresáře firem stále úspěšně fungují. Lokálním podnikům se zpravidla vyplatí registrace do katalogů umístěných na stránkách měst, obcí nebo regionů. Cenný odkaz bývá většinou zdarma.

Z obecných adresářů mají význam jen ty největší. Registrace do Google adresáře a Google maps, také na portále Firmy.cz (spravovaném Seznamem) by měla být samozřejmostí.

Tip 2: zájmové, kulturní či spolky

V místě působení lokálního podniku lze jistě najít zájmové, kulturní či sportovní spolky, sdružení, instituce a neziskové organizace s obdobným zaměřením. Spolupráce s takovými organizacemi se zpravidla vyplatí. Odkaz získaný v rámci oboustranně prospěšné spolupráce, umístěný na webu či na sociálních sítích bývá hodnotný.

Obdobně lze využít i komunitní portály, diskuzní fóra či místní magazíny. Spolupráce může probíhat formou sponzoringu.

V některých případech se dá domluvit tzv. guest blogging, kdy odkaz provází hodnotný text. V místním prostředí si guest bloggingem daná společnost buduje jméno. Příkladem může být kadeřnice, která na místní ženský spolek napíše informační článek o správné péči o vlasy, včetně řešení konkrétních potíží. Nechybí profil autora a odkaz na web kadeřnictví.

Tip 3: autority a osobnosti

Lokální podnik může navázat spolupráci s oborovými autoritami, vůdci a ovlivňovateli nebo nějakou známou osobností.

V praxi může jít o například situaci, kdy místní fitness centrum věnuje neomezený vstup zdarma známému sportovci. Ten pak zvyšuje prestiž centra už jen tím, že jej navštěvuje. Může se objevit také v referencích a v nejlepším případě pak dané fitness centrum propaguje i s odkazem na web na vlastních webových stránkách či sociálních sítích.

Pokud lokální podnik nabízí skutečně kvalitní služby, vyplatí se mu věnovat poukazy na služby zdarma, třeba místním bloggerkám. Odkazy lze získat i na recenzních webech, typických například pro restaurace nebo hotely.

Autority se dají najít také mezi dodavateli, výrobci či obchodními partnery. Zvažte, zda na stránkách výrobce nemůže například vaše kamenná prodejna figurovat v seznamu odběrních míst. Pokud bude informace o vaší prodejně na stránkách výrobce doplněna linkem na váš web, je to ideální stav.

Tip na závěr

Připravte svůj web na zájem lokálního charakteru. Nezapomeňte viditelně zvýraznit lokalitu vaší působnosti, hned vedle služeb, které nabízíte.

Při on-page optimalizaci uvádějte konkrétní geografické místo v titulku, nadpisech, popisu webových stran, url i obsahu. Samozřejmostí by měly být přesné kontaktní údaje a mapa.

Kritériem úspěšnosti mohou být i aplikace, služby a informace zvyšující komfort zákazníků (rezervace online, jídelní lístek v případě restaurace, ceník služeb aj.)

Autor: Ing. Radka Křivánková

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp