SEO optimalizace
SEO neboli optimalizace pro vyhledávače je klíčovým faktorem, který ovlivní, zda bude vaše podnikání v online prostředí úspěšné či nikoliv. Jak na to?

SEO neboli optimalizace pro vyhledávače je klíčovým faktorem, který ovlivní, zda bude vaše podnikání v online prostředí úspěšné či nikoliv. Poradíme vám, jak optimalizovat váš web, abyste vytvořili efektivní strategii pro získání vyšší návštěvnosti.

Uplynulé dva roky byly velmi složité a zásadním způsobem zasáhly mimo jiné do oblasti podnikání. Řada podnikatelů, kteří dříve provozovali svůj byznys pouze v kamenných provozovnách, se musela z důvodu restrikcí souvisejících s pandemií Covid-19 přesunout do online prostředí, aby si udržela svůj zdroj obživy. Pro spoustu z nich to však byl přechod narychlo a neměli čas ani potřebné znalosti, jak propagovat svůj byznys na internetu. Pokud se i vy řadíte mezi začínající podnikatele v online prostředí, pojďte se společně s námi seznámit s jedním z nejúčinnějších nástrojů, který vám pomůže zvýšit návštěvnost vašeho webu, tedy SEO neboli optimalizaci pro vyhledávače. Poradíme vám, jak optimalizovat váš web i vaše příspěvky, představíme vám snadno dostupné nástroje, které vám mohou pomoci s efektivní SEO strategií a pomůžeme vám vykročit do úspěšného online podnikání tou pravou nohou.

Správně zvolená SEO strategie vám pomůže získat více zákazníků, aniž byste museli utrácet horentní částky za placené reklamy – naopak díky ní ušetříte.

K čemu mi je nějaké SEO?

Možná si teď kladete otázku, zda opravdu nějaké SEO, o kterém jste dosud třeba ani neslyšeli, je to, co potřebujete. Odpověď je jednoznačná: ANO! A důvod je také naprosto jednoduchý: vžijte se do situace, kdy něco potřebujete, ať už je to nový mobil, součástka k nějakému stroji nebo třeba kurz angličtiny. A rozhodli jste se, že si to najdete na internetu. V tu chvíli uděláte jednoduchou věc – otevřete prohlížeč, nejčastěji Google, do řádku pro vyhledávání napíšete to, co hledáte, kliknete na Enter a čekáte, co se vám objeví za výsledky. Zobrazí se vám stránka s výsledky vyhledávače, takzvané SERP, která je plná odkazů na webové stránky související s dotazem. Na který z těchto odkazů kliknete? Pravděpodobně na ten, který bude nejrelevantnější a zároveň na ten, který bude ve výsledcích vyhledávání co nejvýše – protože nikomu se nechce procházet x stránek a hledat, jestli tam dál není náhodou něco zajímavějšího.

A teď zpět do vaší role podnikatele – už víte, jak funguje způsob, když potenciální zákazník něco hledá. Z pohledu vašeho byznysu je tedy víceméně jasné, co nyní potřebujete. Ano, potřebujete se zobrazovat tam nahoře na stránkách s výsledky vyhledávání, aby si vás lidé všimli, kliknuli na váš odkaz a navštívili váš web. Jednoduché, že? Ale jak toho dosáhnout?

SEO se hlásí o slovo

Právě v tuto chvíli přichází na řadu ono zvláštní SEO. Každý vyhledávač, ať už je to Google, Bing či třeba Yahoo, má algoritmus, který rozhoduje o tom, které odkazy se zobrazí pro konkrétní dotaz. Algoritmus činí toto rozhodnutí na základě tisíců faktorů, aby byl schopen poskytnout uživatelům ty správné odkazy. A právě SEO je jedním z těch hlavních faktorů, které hrají důležitou roli.

Účelem SEO je totiž optimalizovat webové stránky pro několik konkrétních dotazů tak, aby se odkazy na tyto stránky zobrazovaly co nejvýše v SERP – tedy na stránce s výsledky vyhledávání.

Čím lépe máte váš web optimalizován, tím výše se bude v SERP zobrazovat a tím více lidí jej navštíví. Což pro vás znamená i vyšší zisk.

Bez klíčových slov se neobejdete

Než se pustíte do vytváření úspěšné SEO strategie, musíte vědět, že nejdůležitější jsou pro ni klíčová slova. Nezačleníte-li do webu správná klíčová slova, která se vážou k vašemu podnikání, nemusíte se o SEO vlastně ani snažit – protože veškeré vaše snahy budou naprosto bezúspěšné.

Proč jsou tedy klíčová slova tak moc důležitá? I zde je odpověď v podstatě velmi jednoduchá a logická – pokud lidé něco hledají, používají pro to „něco“ slova a fráze, na základě kterých se jim zobrazí navrhované webové stránky ve výsledcích vyhledávání. A vy potřebujete, abyste se na tyto konkrétní dotazy zobrazovali na horních pozicích SERP vy.

Představme si například situaci, že jste majitelem obchodu se sportovním oblečením. Pak jsou pro vás vhodná klíčová slova jako například „nejkvalitnější sportovní oblečení“, „nejlevnější sportovní oblečení“ a podobně. Potřebujete tedy, abyste se zobrazovali na tyto vyhledávací dotazy, tedy dotazy související s vaším oborem podnikání – ti, kteří hledají mobilní telefony, nabídku dovolené či rychlé občerstvení, nemají zájem o vaše služby, proto nemá smysl se jim zobrazovat.

Klíčová slova volte s rozvahou

Výběr správných klíčových slov není úplně snadný a vyžaduje dostatek času a rozmyslu. Přesto platí několik zásadních pravidel, která byste měli dodržovat, abyste se dostali co nejvýše ve výsledcích vyhledávání a vaše snaha tak byla zúročena.

  • Vždy se snažte začlenit klíčová slova s vysokým komerčním záměrem. Klíčové slovo „nejlepší oblečení“ je velmi univerzální a svým způsobem laciné – vy prodáváte sportovní oblečení a potřebujete tak na své stránky přilákat potenciální zákazníky, kteří vědí, co chtějí, a jsou připraveni nakoupit. Je tedy potřeba zvolit klíčová slova, která mají opravdu velký komerční záměr – ve vašem případě například „nejlepší sportovní oblečení na běhání“.
  • Volte longtailová klíčová slova – rozdíl mezi klíčovými slovy „nejlepší oblečení“ a „nejlepší sportovní oblečení na běh v zimě“ je nejen v jejich délce (to první je tedy takzvané shorttailové a druhé longtailové), ale i v jejich efektu. Krátká klíčová slova jsou sice populárnější, ale zároveň velmi obecná, takže na vás mnohdy kliknou lidé, kteří vlastně vaše služby vůbec nehledají. Naopak ta dlouhá, longtailová klíčová slova, jsou specifičtější a konkrétnější, ale oproti obecným mají mnohem přesnější cílení, vyšší míru prokliku a lepší konverzní poměr, jakož i lepší návratnost investic.
    Výhodou longtailových klíčových slov je, že se snáze hodnotí, protože mají menší konkurenci.

Kde hledat klíčová slova?

Pro nalezení správných klíčových slov využijte samotný vyhledávač Google. Do vyhledávacího políčka zadejte postupně všechna klíčová slova, která jste si sepsali jako vhodná a související s vaším podnikáním, a podle kterých chcete hodnotit, jak si vedou ve výsledcích vyhledávání Googlu. Ve spodní části stránky s výsledky vyhledávání se vám zobrazí velké množství návrhů longtailových klíčových slov, která mají vysoký komerční záměr – ta, která jsou nejvíce vhodná pro vaše podnikání, můžete využít ve své SEO kampani.

Klíčová slova vyžadují čas

I když se vám podaří nalézt a začlenit na váš web ta nejlepší možná klíčová slova, musíte počítat s tím, že výsledek se nedostaví okamžitě a že nebudete mít ze dne na den nárůst prodejů o 100 procent. I při vysoce efektivní SEO strategii se může stát, že než docílíte opravdu efektivního výsledku, bude to trvat několik měsíců nebo klidně i rok. Postupem času zjistíte, že výhody, které získáváte tím, že máte lepší hodnocení vašeho webu prostřednictvím SEO, jsou velké, a naopak vynaložený čas a zdroje potřebné k získání tohoto hodnocení jsou podstatně nižší.

Upravte si webové stránky s ohledem na SEO

Upravte si webové stránky s ohledem na SEO

Nyní, když už máte svá účinná klíčová slova, je potřeba začít je používat. Přichází tedy správná doba na to, abyste optimalizovali svůj web a zvýšili pozice ve vyhledávačích. Jak na to?

  • Přejděte na placenou doménu – pokud jste rozjeli svůj byznys na neplacených doménách, okamžitě to změňte a přejděte na placenou. Pokud totiž používáte bezplatné domény, je jejich název obsažen v URL adrese vašeho webu a pro vyhledávač je podstatně obtížnější vaše stránky vyhodnotit a dostat se tak ve výsledcích vyhledávání na horní pozice.
  • Zaměřte se na názvy a popisky – dalším nezbytným krokem, který rozhodně nesmíte při vytváření SEO strategie opomenout, je optimalizace názvů a meta popisků vašich webových stránek. Ty by měly obsahovat primární klíčová slova, na která chcete cílit. Díky tomu budou vyhledávače vědět, o čem je váš web.
  • Zlepšete navigaci na webu – při své činnosti procházejí vyhledávače váš web, aby se dostaly na konkrétní stránky a analyzovaly je pro účely hodnocení. Ujistěte se proto, že navigační struktura vašeho webu je jasná, přehledná a správně organizovaná – jen tak mohou vyhledávače vykonávat svou činnost jednoduše, správně a efektivně.

Obsah je král

Speciální kapitolou úpravy vašeho webu z hlediska SEO strategie je obsah – tedy to, co na webu uvádíte. Abyste se byli schopní dostat na horní pozice ve výsledcích vyhledávání, respektive aby vás vůbec začali brát vyhledávače vážně, musíte publikovat správný obsah, cílit na správná klíčová slova a zároveň také obsah pravidelně aktualizovat – pokud budete mít na stránkách neaktuální, staré texty, které několik let neprojdou žádnou změnou, upadnete v zapomnění i vy.

  • Obsah na vašem webu musí být vysoce kvalitní a relevantní pro vaši firmu – uvědomte si, že žijeme v době, která je přesycená informacemi a také konkurencí. Nikdo z vašich potenciálních zákazníků nemá čas ani náladu číst jakýsi balast – hledají pouze obsah, který jim skutečně poskytne užitečné rady a informace. Pokud ho u vás nenajdou, půjdou ke konkurenci.
  • Nepište tedy texty, které budou na vašem webu jen jakousi výplní – prostě aby tam něco bylo. Zapomeňte na blogové příspěvky bez jakékoliv přidané hodnoty, nesmyslné texty nesouvisející s vaším oborem, ale stejně tak i na neoriginální příspěvky – a to, že texty nesmíte kopírovat z jiných webů, snad není třeba ani zmiňovat. Pište tedy texty, které mají přidanou hodnotu, jsou zajímavé, věcné, jedinečné a udrží vaše návštěvníky ve střehu. Pokud takový text neumíte vytvořit, obraťte se na specialisty v oboru – SEO agentury nebo profesionální copywritery.
  • Vždy pamatujte na to, že každý váš příspěvek či článek na blogu musí obsahovat klíčová slova – přidávejte je jak do samotného názvu, tak do meta popisků i nadpisů H1 a H2, k popisům obrázku a ideálně do prvního odstavce textu. Zároveň ale pamatujte na to, že váš text nesmí být pouze změtí klíčových slov – vždy platí, že text musí mít přidanou hodnotu, proto vždy uvádějte pouze jedno až dvě klíčová slova, ne více.
  • Nezapomeňte váš obsah prolinkovat – přidejte do textů interní odkazy, které přesměrovávají návštěvníky z jedné stránky webu na druhou. Zvýšíte tím šanci, že návštěvníci prozkoumají více stránek z vašeho webu, což vám pomůže umístit se na vyšších pozicích ve výsledcích vyhledávání.

I když vytvoříte kvalitní, originální a přínosný obsah, nebude mít žádný efekt, pokud se nebude načítat dostatečně rychle a nebude přizpůsoben pro zobrazení jak na počítačích, tak také na tabletech a mobilech (responzivní design). Proto vždy zkontrolujte, zda se váš web načítá dostatečně rychle a je čitelný na všech zařízeních.

Ovlivnit své SEO můžete i mimo váš web

Dosud jsme se zaměřovali na to, co můžete udělat pro to, abyste zlepšili své umístění ve výsledcích vyhledávání optimalizací vašeho webu. Existují však také způsoby, jak ovlivnit SEO strategii i externě. Velmi účinným způsobem jsou kvalitní zpětné odkazy.

Najděte spolupráci

Pro vytváření zpětných odkazů je nezbytné, abyste našli jiný web se stejným nebo velmi podobným zaměřením, jako je to vaše, a požádali jej o spolupráci – tedy o to, že si navzájem budete na svých webech uvádět odkazy na web druhý. Podmínkou však je, aby byl tento web kvalitní a měl dostatek čtenářů. Pokud se domluvíte na spolupráci s webem, který má minimální návštěvnost, nebo je navíc pochybného ražení, rozhodně vám to neprospěje, bude to pro vás ztráta času a možná si i poškodíte své jméno.

Existují však i další způsoby, jak získat zpětné odkazy:

  • Vytvořte si profily na sociálních sítích, jako je například Facebook, Instagram či TikTok, buďte na nich aktivní, sdílejte svůj obsah a přimějte své sledující, aby i oni sdíleli váš obsah a web.
  • Požádejte influencery, majitele autoritativních webů či různé společnosti, aby uvedli na svých sítích a stránkách odkaz na váš web.
  • Vytvářejte opravdu kvalitní a přínosný obsah, který mezi sebou budou lidé sdílet sami, aniž byste se o to museli jakkoliv přičiňovat.

! Nikdy neodkazujte v diskuzních fórech či na nekvalitních webech na svůj vlastní web. Vyhledávače to totiž rozpoznají a mohou váš web penalizovat, odebrat mu veškerá hodnocení a přestat ho zobrazovat. Proto jednejte vždy poctivě!

Pomocníci na závěr

Po přečtení předchozích řádků už jistě chápete, jak velkou sílu má kvalitní SEO strategie a že se bez ní zkrátka neobejdete, pokud chcete být úspěšní. Pravděpodobně jste si ale také uvědomili, že vytvořit úspěšnou SEO strategii tak, abyste se zobrazovali na horních pozicích ve výsledcích vyhledávání, nebude úplně jednoduché a že nedosáhnete výsledků okamžitě. Abychom vám však ještě trochu pomohli a usnadnili vám vaši cestu v získávání návštěvnosti a konverzí na vašem webu, přinášíme vám na závěr přehled několika nástrojů, které vám mohou pomoci s poskytováním dat, jež budete potřebovat ke zlepšení vaší SEO strategie. Tady jsou:

  • Plánovač klíčových slov Google Ads: Společnost Google poskytuje svým uživatelům tento nástroj, díky kterému získají přehled o klíčových slovech z hlediska konkurence. Zároveň jim také přináší další užitečné informace, jako například počet vyhledávání pro dané klíčové slovo, jeho cenu za proklik v placených reklamách a další.
  • SEMRush: Jedná se o komplexní a velmi užitečný SEO nástroj, který vám pomůže s výzkumem klíčových slov. Přinese vám přehled o SEO strategiích, které využívá vaše konkurence, a zároveň také zvládne zanalyzovat váš web, aby vám navrhl vylepšení z hlediska SEO.
  • Moz Pro: Tento nástroj je nejen skvělý, ale hlavně opravdu velmi efektivní. Je totiž schopen poskytnout vám analýzu domén v SERP, ukázat vám možnosti vytváření odkazů a navíc prozkoumá váš web a prověří, zda nejsou potřeba nějaké zásadní opravy z hlediska SEO.
  • UberSuggest: Tento nástroj je vhodný zejména pro začátečníky, jelikož je bezplatný a pomůže vám s nápady na klíčová slova. Nepatří sice k úplným špičkám ve svém oboru, ale na to, abyste pronikli do kouzla SEO, vám rozhodně plně postačí.
  • Ahrefs: Pokud chcete pojmout SEO strategie na opravdu vysoké a kvalitní úrovni, pak byste měli zvolit tento nástroj. Ve světě SEO má velké zastoupení a spoléhají na něj i špičkoví SEO marketéři. Stejně jako u nástrojů Moz a SEMRush i zde se jedná o kompletní SEO nástroj, který přináší takzvaně vše v jednom – můžete jej tedy použít pro výzkum klíčových slov, analýzu zpětných odkazů, prozkoumávání obsahu i řadu dalších analytických služeb.

Věříme, že si nejen z výše uvedených nástrojů vybere to, co potřebujete ke zlepšení vašeho podnikání. Přejeme vám, ať se vám vaše cesta při optimalizaci pro vyhledávače daří a brzy se vám podaří dosáhnout předních příček v SERP.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Lucie Formanová

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp