Při pohledu na PPCreklamu můžeme snadno nabýt dojmu, že můžeme prodávat kdekoli, kdykoli a komukoli na světě. V nastavení Adwords si můžete snadno zvolit, jestli chcete propagovat své produkty a služby jen v ČR, jen ve vašem blízkém okolí, nebo po celém světě. To, že pomocí PPC můžete oslovit potenciální zákazníky kdekoli na světě, neznamená, že byste to měli dělat. Obzvlášť, jestli je váš byznys zaměřen spíše lokálně.
Proč zvolit cílení reklam podle zeměpisné polohy?
Pokud pomocí PPC propagujete restauraci, autoservis, řemeslné či právní služby či jiné podnikání, které je zaměřené spíše na lokální zákazníky, je geografické cílení jedním z nejdůležitějších nastavení PPC reklamy. Přesto však mnoho majitelů této možnosti příliš nevyužívá a díky špatnému geografickému cílení svých reklam utrácejí velké množství prostředků zcela zbytečně. Některé firmy utrácejí až 90 procent reklamního rozpočtu za kliky, které nepovedou ke konverzi, protože potenciální zákazník žije příliš daleko.
V závislosti na unikátnosti vašich služeb klesá konverzní poměr s narůstající vzdáleností od vaší provozovny velmi dramaticky. Pokud nabízíte službu, která je zcela unikátní, lidé za vámi rádi přijedou i přes půl republiky, ale pokud provozujete například autoservis, dál než 20
kilometrů bude pravděpodobně o vaše služby jen minimální zájem, bez ohledu na jejich kvalitu.
Někdo, kdo bydlí na Šumavě, si těžko objedná instalatéra z Ostravy, byť by to byl skvělý odborník.
Vyberte správnou oblast pro zeměpisné cílení
Pro správné nastavení geografického cílení reklam je nejprve nutné si ujasnit, odkud mohou přijít vaši zákazníci. Pneuservis nebo autoservis může sice chtít získat klienty z jiného města, zvlášť pokud sídlí na vesnici, ale pravděpodobně nikdo nepojede s autem 40 kilometrů do sousedního města kvůli servisu. Ve skutečnosti jsou lidé za podobnými službami ochotni cestovat maximálně 8 až 10 kilometrů nebo 10 minut jízdy autem.
V jiných případech to může být méně nebo více, v závislosti na dalších okolnostech. Jakmile si ujasníme oblast, kterou chceme svými službami oslovit, je snadné nastavit svou reklamní kampaň tak, aby se zobrazovala jen v určené oblasti. Přestože je to velmi snadné, byli byste překvapeni, jak málo firem této možnosti využívá.
Nastavení zeměpisného cílení
Nyní, když víte, proč zvolit geografické cílení svých reklam, můžeme si ukázat, jak to provést. Nastavení cílení pomocí zeměpisné polohy není nic složitého. Ukážeme si, jak na to. Většina webmasterů používá pro PPC reklamy systém Sklik, Adwords nebo Facebook. Pokud však chcete použít některý z dalších PPC systémů, je postup nastavení zeměpisného cílení obdobný.
Zeměpisné cílení v Google Adwords
V Adwords se nastavuje zeměpisné cílení na úrovni kampaní. K ověření nastavení zeměpisného cílení klikněte na kampaň v Adwords a zvolte položku „Nastavení“ v levém bočním panelu. Základní nastavení není příliš použitelné pro lokální firmy, můžete cílit pouze na úrovni států. Pro podrobnější nastavení klikněte na „Rozšířené vyhledávání“.
Nyní získáte možnost cílení podle měst, oblastí a poštovních směrovacích čísel.
Pro ještě přesnější cílení změňte záložku z „Oblast“ na „Poloměr“.
Nyní můžete specifikovat svoji firmu zadáním jejího názvu nebo e-mailové adresy a poté můžete zvolit okruh, ve kterém se bude vaše reklama zobrazovat. Pro většinu lokálně zaměřených podniků je vhodnější cílení podle vzdálenosti, ale je třeba vyzkoušet, s jakým cílením budete dosahovat lepších výsledků.
Nastavení regionálního cílení v Skliku
Regionální cílení nastavíte v záložce „Nastavení kampaně“, kde bude platné pro všechny reklamními sestavami. V nabídce „Nastavení regionálního cílení“ v položce „Volba regionu“ můžete zvolit cílení podle „Regionů“ nebo „Vlastní oblasti“. Pro jednoduchý výběr regionu klikněte na příslušný díl v mapě ČR. Máte na výběr z cílení podle krajů a podle okresů. Vybraný region se na mapě zbarví a objeví se jeho název v seznamu Vybrané oblasti.
Zeměpisné cílení v reklamách Facebooku
Na Facebooku funguje zeměpisné cílení na stejném principu jako v Adwords. Jediným rozdílem oproti Adwords je to, že ve Facebooku nastavujete cílení na úrovni reklam, nikoli kampaní. Zeměpisné cílení na Facebooku má několik funkcí navíc. Kromě lidí, kteří se právě nacházejí v dané lokaci, můžete cílit i na lidi kteří v dané lokaci žijí (ale momentálně jsou jinde), lidi, kteří danou lokaci nedávno navštívili, nebo lidi, kteří se ji chystají navštívit.
Kromě toho můžete stejně jako v Adwords cílit podle zemí, měst, poštovních směrovacích čísel a okresů. Můžete také cílit pomocí názvů lokací, popřípadě definovat konkrétní místo pomocí zapíchnutí špendlíku do mapy. Stejné je i cílení pomocí definování vzdálenosti od konkrétního místa.
Ať už provozuje PPC reklamu pomocí Skliku, Facebooku či Google Adwords, bez zeměpisného cílení se v lokálním byznyse neobejdete. Správně nastavené cílení umožní zobrazit váš inzerát pouze těm lidem, kteří se skutečně mohou stát vašimi zákazníky. Vaše reklama bude relevantní a zacílená s přesností armádního ostřelovače a nebudete zbytečně plýtvat prostředky na oslovení lidí, u kterých není šance na konverzi.
zdroj: google.com, facebook.com, ppchero.com
Autor: Martina Rosenkrancová a koletiv
zdroj foto: pixabay.com