
Zajímá vás něco? Potřebujete něco? Tak si to ”vygooglujte”! Jsme zpátky v roce 2021, v dobách kdy ”strejda Google” věděl všechno, jen se ho stačilo zeptat pomocí těch správných slov. Jenže dnešní uživatelé se nespoléhají pouze na statické hodnocení výsledků v SERP a k informacím se dostávají řadou různých dalších cest. Zjistěte, jak pro ně být primárním zdrojem toho, co hledají, a to napříč nástroji AI, vyhledáváním i sociálními sítěmi.
Otočte kormidlo SEO na kurz dnešních trendů
Přestože organické vyhledávání a objevování na internetu je pořád z velké části doménou Google, chování spotřebitelů se v mnohém změnilo. Hledají dynamičtěji, rozmanitěji a o poznání důvtipněji než kdy dříve.
Představte si sportovce, který se věnuje běhání:
- Na TikTok vidí běžce chlubícího se tím, že za pomoci digitálního trenéra zaběhl nový osobní rekord na své trati.
- Obrátí se na ChatGPT (začátek trychtýře) a zjišťuje, jak běžecký trenér funguje a mu může být nápomocný.
- Následně si na Google vyhledá digitální běžecké trenéry a prochází zdroje ve výsledcích AI Overviews.
- Navštíví běžeckou komunitu na Facebooku a poptá se, jaké mají ostatní atleti zkušenosti s konkrétní trenérskou aplikací.
Tady už asi nebudou stačit jen klíčová slova, že? Aby si běžec pořídil virtuálního trenéra, kterého nabízíte zrovna vy, měl by vás vnímat jako stěžejní zdroj věrohodných informací o daném tématu.
To znamená, že zmínky spojené s vaší značkou se musí objevovat všude tam, kde uživatelé hledají relevantní údaje. Zároveň s tím je potřeba šířit povědomí o značce jako o důvěryhodném odborníkovi ve svém oboru.
Situace v online světě se mění každým dnem. Více než ”nahánění” klíčových slov a cpaní se na všemožné kanály je důležitější pochopit chování spotřebitelů a přizpůsobit se mu, i s ohledem na nově vznikající trendy na různých platformách.
Rozšiřte svou působnost
Pochopte, jak sociální sítě jako Facebook, Instagram nebo TikTok a další nově vznikající platformy s účastí umělé inteligence ovlivňují chování hledajících uživatelů i jejich rozhodování o nákupu, a posuňte se za hranice tradičního SEO.
Nesoustřeďte se jen na Google, sledujte trendy ve vyhledávání napříč kanály odpovídajícími vašemu oboru a zaměření. Pokud nemáte přehled o tom, odkud pochází návštěvníci vašeho webu, prověřte nastavení sledování zdrojů v Google Analytics.
Jde tady o hodně. Kdo nedokáže zareagovat a přizpůsobit se novým vyhledávacím vzorcům, promarní spoustu příležitostí a může ztratit kontakt se svým cílovým publikem, především tím mladším.
Zjistěte, kde a jaké informace lidé hledají
Otázky, kam vaši potenciální zákazníci směřují, a co se vlastně snaží najít, jsou dnes mnohem významnější než před pár lety. Lidé na Facebooku se chtějí dozvědět úplně něco jiného než uživatelé platformy TikTok zaměřené mnohem více na objevování značek na horním konci prodejního trychtýře.
Specifické a odlišné typy chování uživatelů zaznamenávají také velké jazykové modely (LLM) umělé inteligence a dokonce i samotný Google. Třeba obecné dotazy typu Jak udělat…, Co je… a podobné nebudou mít v klasickém vyhledávání tak efektivní výsledky, jako když použijete některý z generativních nástrojů AI.
Sestavte si šablony záměrů několika trychtýřů rozdělených podle různých kanálů a platforem a vhodně jim přizpůsobte svůj obsah. Sledujte, jak tyto strategie fungují, a průběžně je upravujte.
Nezapomínejte na algoritmy
Včasná reakce na měnící se chování spotřebitelů je současné době pro vaše SEO stěžejním úkolem. Zároveň ale musíte vnímat také to, jak nové platformy AI vidí, chápou a zpracovávají váš obsah.
Jak být vidět ve vyhledávání řízeném umělou inteligencí a LLM, generujících odpovědi na základě predikce několika slov či frází souvisejících s daným tématem?
Jednou z cest, jak můžete zvýšit šanci na citaci a zmínku o vaší značce ve výsledcích AI, je umísťování názvu značky všude tam, kde je to jen možné, a kde to souvisí s oborem vaší činnosti. Ať už jde o vlastní, externí nebo strategicky placený obsah.
Pokud je váš obsah originální, užitečný a populární, neváhejte jej publikovat v relevantních médiích.
Ještě předtím však věnujte čas přípravě:
- Analyzujte zdroje odpovědí generovaných umělou inteligencí.
- Rozmyslete se, které z nich využijete pro propagaci své značky.
- Vytvořte pro ně kvalitní, relevantní a věrohodný obsah.
Projděte si různé weby a odborné blogy (včetně tohoto našeho), kde najdete užitečné rady o vyhledávání v prostředí řízeném AI. Nebo požádejte přímo samotné modely AI, ať vám vysvětlí, jaké faktory jsou důležité pro úspěch v novém světě vyhledávání.
Poskytujte hodnotnější obsah
Co můžete udělat, aby vaše značka díky myšlenkovému vedení (Thought Leadership) získala větší autoritu a zaujala renomovaná média ve vašem oboru?
Původní analýzy a výzkumy, rozhovory s vedoucími manažery společnosti nebo zajímavé údaje představující nové příběhy. Vymyslete cokoliv, co je informačně hodnotné a odlišné od stovek stejných obsahových příspěvků, kterých je ve vašem sektoru víc než dost.
Publikujte obsah naplňující kvalitativní principy EEAT, doplněný o originalitu a vlastní úsilí, abyste dosáhli víc než jen upoutání pozornosti médií. Takový obsah má potenciál překračovat hranice platforem a posunout vaši značku na pozici autoritativního lídra v oboru.
Časem pak odkazy na svůj obsah začnete nacházet na sociálních sítích, různých fórech a v komunitách, protože jej sami uživatelé budou organicky šířit.
Držte se své cesty
V současné éře vyhledávání je velmi důležitá strategie shlukování témat na webu. Otázkou je, kam až můžete tematické shluky rozšiřovat, aby pořád zůstávaly relevantní pro zaměření vaší činnosti.
Lepší, než neustále přidávat stále méně a méně související témata, je spravovat, zkvalitňovat a podle potřeby aktualizovat stávající stěžejní okruhy témat.
Zůstaňte pružní a přizpůsobiví
Tak náhlé a rychlé změny, k jakým nyní dochází, prostředí organického vyhledávání nepamatuje.
- Snažte se držet krok s tempem nových platforem, algoritmů či komunit a s měnícím se chováním spotřebitelů.
- Sledujte a upravujte své klíčové ukazatele výkonnosti podle aktuální situace.
- Po pravidelné analýze se nad získanými daty vždycky ptejte ”co dál?”.
Ať už spravujete SEO v rámci agentury nebo jako interní zaměstnanec podniku, myslete na vzdělávání kolegů a vysvětlujte jim důležité novinky. Nejde o to, že si tím chcete upevňovat svou pozici, ale o strategický přístup k nevyhnutelným budoucím změnám.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com