Google Local 3-Pack: Jak dostat firmu do místního žebříčku?

Google Local 3-Pack: Jak dostat firmu do místního žebříčku?
Staňte se jedním ze tří nejviditelnějších podniků v místním vyhledávání. Využívejte naplno balíček Google Local Pack a stáhněte všechny zákazníky k sobě.

Studie renomovaných marketingových společností ukazují, že firmy, které se dokážou umístit v lokálním balíčku Google, zaznamenávají o více než 120 % vyšší návštěvnost a o 90 % více uživatelských akcí, jako jsou telefonní hovory, kliknutí na odkaz na web nebo zobrazení trasy k podniku. Naučte se optimalizovat Google Local Pack a přidejte se k nim.

Co je místní balíček Google?

První snahy ”vládce” internetového vyhledávání o začlenění podrobnějších informací o lokálních firmách do výsledků se objevily v roce 2004 a od té doby prošla tato sekce mnoha dramatickými změnami. Google si uvědomil, že se může stát klíčovým průvodcem pro místní spotřebitele. Během posledních 20 let tak vynaložil značné úsilí při oslovování regionálních podnikatelů a publikování bližších údajů o jejich společnostech.

Lokalizované výsledky vyhledávání podporované místním SEO už dostaly celou řadu různých názvů a obdobné to bylo i se samotným rozhraním pro správu firemních záznamů, které si můžete pamatovat jako Google+ Local nebo Google Moje firma.

V současné době se tato služba pro zápis místních firem nazývá Google Business Profile (GBP) a spravovat ji můžete obvykle prostřednictvím řídícího panelu New Merchant Experience. Ten se zobrazí, když se jako správce zápisu přihlásíte ke svému účtu Google a do vyhledávacího pole zadáte moje firma.

Jak lokální balíčky vypadají?

Lokální firemní záznamy se mohou uživatelům zobrazit jako Místa, nebo Firmy. Ty mohou v závislosti na typu uživatelského dotazu (park v centru Ostravy vs. kadeřnictví v centru Ostravy), dostupnosti informací nebo personalizaci výsledků vypadat odlišně a poskytovat jiné prvky. V jednom případě tak například uvidíte obrázky a v jiném místo nich ikony s odkazem na web nebo vykreslením trasy v mapě.

Standardní balíček Google Local Pack obsahuje:

  • Tři výsledky se záznamy místních firem,
  • Jména těchto firem, hodnocení ve formě hvězdiček spolu s počtem hodnotících, adresu, telefonní kontakt, nynější otevírací dobu a odkaz na webové stránky,
  • Interaktivní mapu,
  • Odkaz Další místa/firmy.

V některých záznamech se objevuje také citace zákaznické recenze, tlačítko pro plánování nebo jiná funkce. Citace z recenzí mohou významně pomoci míře prokliku (CTR), je však důležité vědět, že Google je získává nejen z vašeho webu, ale i z jiných zdrojů.

Zatímco zápisy podnikatelů a firem v místních balíčcích bývají obvykle pestré, když budete hledat třeba základní školy v určitém městě, zobrazí se jako Místa, ovšem s viditelně chudší nabídkou užitečných funkcí. Neobsahují ani recenze, které Google u škol přestal zobrazovat. Což ukazuje, jak se mohou jednotlivé lokální balíčky lišit kvůli celé řadě proměnných.

Nepleťte si lokální balíček Google s Reklamami místních služeb (LSA), které jsou placené, zobrazují se ve výsledcích místního vyhledávání úplně nahoře a jsou označené Ověřeno Googlem.

Místní balíčky někdy mají i méně než tři inzeráty a jindy jsou zase doplněné o placenou reklamu. Sami v zásadě nijak neovlivníte, jestli se zobrazíte jako Místa nebo Firmy, ani to, jakou vizuální podobu bude aktuálně váš záznam mít.

Jak se dostat do výsledků vyhledávání Google Local Pack

Poznejte, které varianty se vám zobrazují

Zkuste si vyhledat svou značku a klíčové fráze, abyste měli představu o tom, jaké balíčky se zobrazují na mobilních i desktopových zařízeních. Díky tomu poznáte, jestli potřebujete vylepšit svůj firemní profil Google, nebo jestli budete muset investovat i do placených reklam místních služeb, protože vašemu zájmovému oboru dominují výsledky Ověřené Googlem.

Vylaďte svou vizitku GBP

Chcete-li si udržet konkurenceschopnost, zajistěte, aby byl váš firemní zápis aktuální a kompletní, se všemi důležitými informacemi, které se mohou objevit v jakékoliv variantě místního balíčku.

Jak lokální balíčky fungují?

Souvislost mezi firemním profilem a hodnocením v Local Pack

Jak už víte, podoba informací zobrazovaných v různých variantách místních balíčků může být dost odlišná. Ať už vypadají jakkoliv, většina z nich pochází z vašeho firemního zápisu na Google. Včetně fotek, online recenzí a hodnocení, jenže s těmi je to trošku složitější.

Jako majitel či správce GBP totiž nemáte plnou kontrolu nad všemi jeho položkami. Neovlivníte, jak vás zákazníci ohodnotí, co napíšou do recenzí, ani jaké fotografie nahrají. Pomoci si můžete cílenými žádostmi o recenze a pravidelným nahráváním vlastních obrázků.

Podobně jde mimo vás třeba funkce Populární časy. Oblíbenou dobu návštěv firmy získává Google automaticky ze souhrnných anonymizovaných dat posílaných ze zařízení uživatelů, kteří mají aktivovanou Historii polohy. Časový údaj tohoto prvku lze teoreticky změnit pomocí ”šťastné hodinky” a podobných akcí.

Vzhledem k tomu, že položek ve firemním profilu, které nemáte ”pod palcem”, je celá řada, musíte je pravidelně kontrolovat. Hrozí poškození dobrého jména firmy a tím pádem celého podnikání.

Co se může stát:

  • Místní zákazníci si všimnou, že máte změněnou otevírací dobu nebo nabízíte novou službu a v dobrém úmyslu navrhnou úpravu v profilu, aby tím pomohli ostatním. Jenže si nemusí uvědomit, že jde třeba jen o krátkodobou sezónní záležitost, a nadělají víc škody než užitku.
  • Podvodníci a spammeři chtějí úmyslně zničit vaši reputaci, takže navrhují nepravdivé informace na úpravy, píší falešné hanlivé recenze a mnohdy i schválně přesouvají špendlík s firmou na mapě.

Pokud chcete mít informace v lokálních balíčcích co nejvíc pod kontrolou, musíte se svému firemnímu zápisu v GBP věnovat a nenechat ho napospas.

Rozdíl mezi lokálními balíčky a organickými výsledky v SERP

Po zadání dotazu typu: italská restaurace Praha vidíte obvykle místní balíčky nad modrými odkazy organického vyhledávání. Když kliknete na některou ze tří nabídek, zobrazí se vám firemní profil nebo informace v rámci reklam místních služeb. Zatímco když níže kliknete na organický výsledek vyhledávání stejné firmy, dostanete se rovnou na její webové stránky.

Autorita webu je sice faktorem ovlivňujícím hodnocení při místním vyhledávání, ovšem to, že se zobrazujete v lokálním balíčku nemusí nutně znamenat, že váš odkaz bude na čelních příčkách v SERP. A naopak.

V reálu se Google spíš bude v dohledné době snažit o aktualizaci diverzity, tedy o to, aby byly výsledky vyhledávání rozmanitější. To znamená, že firmy umístěné v lokálních balíčcích už by se neměly duplikovaně vyskytovat na první stránce SERP.

Jak Google hodnotí weby pro místní balíčky?

V prostředí lokálních systémů používá Google vlastní, tajný algoritmus k určení pořadí, podle kterého jsou místní firmy hodnocené. Tím pádem kromě Google přesný počet a váhu faktorů ovlivňujících hodnocení nikdo nezná. Jedinou možností pro podnikatele potažmo SEO specialisty je průzkum historických výsledků lokálního vyhledávání v průběhu času.

Důležité je vědět, že není žádná jasně daná ”jednička” lokálních balíčků a zařazení i pořadí firem se neustále dynamicky mění. Proč? Třeba proto, že se Google snaží tyto výsledky co nejvíce přiblížit uživatelům na základě jejich aktuální polohy. Takže když italská restaurace Praha zadáte v Ruzyni, na Vyšehradě a v Hostivaři, najdete v místním balíčku pokaždé jiné podniky.

Protože nevíte, jak se do balíčku (a na jeho první pozici) dostat, snažte se pomocí aktuálních a pestrých informací co nejvíce zviditelnit firmu v rámci vyhledávačů relevantních pro vaši zájmovou lokalitu.

Důležité faktory lokálního hodnocení v roce 2025

Na to, co a jak ovlivňuje získání pozice v místním balíčku, můžete nahlížet ze dvou pohledů. Jednak ze strany Google, a pak ze strany zkušených SEO marketérů, kteří už mají praxi s tím, jak tyto výsledky vyhledávání fungují.

Ze všeho nejdřív si každopádně prostudujte dokument Jak zlepšit své lokální hodnocení na Google. Ten představuje tři klíčové aspekty ovlivňující umístění firem v rámci lokálního systému.

Jsou to tyto:

  • Relevance: Do jaké míry souhlasí profil místní firmy s vyhledávacím dotazem?
  • Vzdálenost: Jak daleko se potenciální výsledek vyhledávání nachází od zadání v dotazu?
  • Význam: Jak známá a oblíbená je značka v online, ale i offline světě?

Mějte na paměti, že význam, nebo také reputaci či autoritu značky, utváří komplexní informace z celého webu, které Google sbírá a vyhodnocuje. Mohou to být články, odkazy, firemní adresáře nebo lokální citace a značný vliv má také počet recenzí i hvězdičkové hodnocení.

Až si pročtete dokumentaci od Google, seznamte se také s poznatky a výsledky průzkumů místních SEO odborníků, díky kterým si rozšíříte svůj pohled na problematiku lokálních balíčků. Názory těchto specialistů každoročně sbírá a vyhodnocuje globální průzkum softwarové společnosti Whitespark, jehož nejčerstvější zjištění odhalují deset nejmocnějších faktorů pro hodnocení v lokálním vyhledávání.

  • Hlavní kategorie: Primární kategorie působnosti firmy zvolená v nastavení firemního profilu Google.
  • Klíčová slova v názvu firmy: Soulad pojmenování firmy v GBP s vyhledávacími dotazy.
  • Vzdálenost od vyhledávajícího: Jak blízko je uživatel k firmě v okamžiku vyhledávání.
  • Fyzická poloha: Jestli je adresa firmy uvnitř, nebo vně území města/obce vyznačeného v mapách Google.
  • Boj proti spamu: Hlášení specialistů firmy o výskytu spamových profilů v zájmovém odvětví do systému Google.
  • Zákaznická oblíbenost: Hvězdičky zobrazující průměrné hodnocení firmy založené na všech hodnoceních ve firemním profilu.
  • Podružné kategorie: Další kategorie vedle hlavní vybrané v nastavení GBP.
  • Počet původních recenzí: Kolik uživatelů napsalo recenzi na firmu od založení jejího profilu na Google.
  • Ověření GBP: Potvrzení o oprávnění spravovat firemní informace v profilu.
  • Vzdálenost od centrálního bodu: Jak daleko je adresa firmy od bodu na mapě, který pro Google představuje střed města/území.

Jak místní balíčky ovlivňují chování uživatelů

Proč lokální marketéři a majitelé firem pořád sledují výsledky a aspekty SEO pro místní vyhledávání? Protože vysoká viditelnost v místě má prokazatelný vliv na rozhodování spotřebitelů v okolí. Prominentní zobrazení v lokálním balíčku je dokáže přivést rovnou k vám.

Lidé v místě díky Google Local Pack:

  • Mají okamžité spojení se zdejšími pobočkami společností, které hledají podle značky.
  • Objevují místní firmy, když hledají zboží a služby bez značky.
  • Klikají na webové stránky i na přímý telefonický kontakt a nechávají si zobrazit trasu na uvedenou adresu. Což v konečném důsledku pomáhá hodnocení webu ve vyhledávání a přináší konverze i prodeje. Součástí lokálního balíčku mohou být také funkce jako rezervace (restaurace, hotel, kadeřnictví…) nebo online objednávka pro jakýkoliv rozvoz zboží.
  • Důvěřují firmám s nejlepším hodnocením a pochvalnými recenzemi a řídí se jimi při rozhodování o výběru. Výborné hodnocení znamená také vylepšování celkové online reputace.
  • Klikají na obrázky (pakliže jsou poutavé), zkoumají firemní profily, zajímají se o místními podniky a seznamují se s nimi blíž.
  • Mohou ještě před příjezdem do místa prozkoumat své zájmové provozovny, ušetří spoustu času a užijí si pobyt bez zklamání.
  • Ve firemním profilu mohou se značkami různě interagovat, ptát se a dostávat odpovědi nebo si třeba rezervovat schůzku.

Podtrženo a sečteno to znamená, že lidé dnes berou systém lokálního vyhledávání Google jako průvodce, který jim pomáhá orientovat se v místě, kde jsou, i kde teprve budou. Objevují, interagují, hodnotí a vybírají si firmy, kterým chtějí dát vydělat.

Problémy s hodnocením v místním vyhledávání

Při vší snaze o lokální optimalizaci se vám nedaří zobrazovat firmu v místních balíčcích? Podívejte se na obvyklé překážky, které to způsobují, a zvažte, zda některé z nich nejsou i vaším problémem.

Konkurenti jsou pořád výš než vy

Nejefektivnější cestou při řešení slabého umístění je důkladná analýza konkurence. Prozkoumejte všechny možné metriky, které vám mohou ukázat různé skutečnosti o konkurentech:

  • Mají vyšší průměrné hodnocení,
  • Mají lepší seznam kategorií,
  • Mají čerstvější recenze nebo je rychleji zveřejňují,
  • Mají jméno odpovídající vyhledávacím dotazům,
  • Mají respektovanější web s více odkazy a zmínkami,
  • Mají lepší polohu blíž cílové skupině zákazníků.

Může dojít také k tomu, že vaše firma není v místním balíčku vidět na mapě, ale váš letitý konkurent ano. Znamená to, že je příliš blízko vás, používá stejné kategorie a je úspěšnější v hodnocení. Díky konkurenčnímu auditu zjistíte, v čem vás předstihuje, následně musíte tyto metriky zlepšit u sebe a dokázat Google, že na mapu patříte vy, a ne váš rival odnaproti.

Neověřené, zákazané a pozastavené profily

Firemní profil Google se může kvůli méně i více závažným pochybením dostat do potíží. Ty se projevují ve třech úrovních:

  • Neověřeno: Záznam firmy se zobrazuje ve vyhledávání, ale Google pojal podezření, že informace v GBP jsou zastaralé, neplatné nebo nevěrohodné. Nedovolí vám odepisovat na recenze, vkládat obrázky a přidávat aktuální příspěvky, doku nebudou všechny údaje opětovně ověřené.
  • Zakázáno: Podobně jako v předchozím případě nemůžete spravovat svůj účet, i když je firma ve vyhledávání pořád viditelná, protože podle Google porušujete nastavená pravidla. Až je zase budete dodržovat, povolí vám přístup k účtu.
  • Deaktivováno: Nejhorší, co se může stát. Váš profil nefunguje, nezobrazujete se ve vyhledávání a firma v online prostředí prakticky přestala existovat kvůli tomu, že existuje podezření z nekalých praktik a podvodného jednání. V takovém případě musíte pečlivě prostudovat dokumentaci Google a podniknout všechny příslušné kroky k nápravě.

Aktualizace Google a chyby platformy

Google čas od času ”potěší” všechny zúčastněné zásadní aktualizací algoritmů a sem tam se mu také stane nějaká ta chyba způsobující nečekaný propad v žebříčku místního vyhledávání. Než začnete panikařit:

  • Podívejte se na své oblíbené SEO zdroje, jestli v nich jsou nějaké informace o změnách na straně platformy.
  • Navštivte komunitu při nápovědě ke GBP, kde se dozvíte, jestli podobné poklesy zaznamenali také další marketéři.

Důležité je získat informace z ověřených a věrohodných zdrojů a bez jakýchkoliv zásahů vyčkat jeden až dva týdny, jestli se situace vrátí do normálu. Během té doby může Google oznámit, že opravuje nějakou chybu, nebo se dozvíte, jak čelit velké aktualizaci. Mějte na paměti, že změny se v lokálním vyhledávání dějí neustále a nereagujte na ně zbrkle.

Jak vyhodnocovat výkon Google Local Pack

Tím hlavním a nejdůležitějším ukazatelem pro vaše podnikání je nárůst prodeje. Existuje však řada šikovných nástrojů, které vám pomohou pochopit viditelnost firmy v rámci lokálního vyhledávání komplexně. Poznejte pomocí lokálních metrik a nástrojů, jak lidé reagují na vaše prezentace.

Přehledy Google Business Profile

V dashboardu New Merchant Experience otevřete kartu Výkon, která vám ukáže počty:

  • Kliknutí na web z firemního profilu,
  • Volání na uvedené telefonní číslo,
  • Ukázání trasy,
  • Zobrazení firemního profilu,
  • Rezervací.

Žebříčky map a balíčků

Pokud chcete simulovat polohu zákazníka a zjišťovat, jaké je vaše umístění v mapách a místních balíčcích v rámci různých lokalit, použijte některý z nástrojů, jako je Semrush, Local Falcon’s nebo BrightLocal. Každý disponuje trošku jinými různými funkcemi, takže si vyberete podle potřeb svého podnikání.

Sledování UTM parametrů

Výkon jednotlivých sekcí firemního profilu můžete sledovat pomocí kódů UTM (Urchin Tracking Module) přidaných do URL adres. Díky tomu pak ve službě Google Analytics uvidíte množství užitečných dat a poznáte, jak lidé interagují s jednotlivými funkcemi profilu.

Mějte na paměti, že lokální SEO nástroje nejsou dokonalé a snažte se neztratit v datech, která z nich získáte. Investujte do nástrojů poskytujících praktické statistiky využitelné při efektivních marketingových rozhodnutích a nakládání s rozpočtem.

Soustřeďte se na stěžejní metriky úspěchu:

  • Spokojenost zákazníka,
  • Konverze,
  • Prodeje,
  • Udržení zákazníka,
  • Zákaznická doporučení.

Časté otázky ke Google Local 3-Pack

Jak dlouho trvá, než se dostanu se do místního balíčku?

Záleží na tom, na jakém trhu působíte. Nová firma s nízkou konkurencí se může dobře umístit v podstatě hned, ale na zahuštěném, vysoce konkurenčním trhu je potřeba nejdřív získat dostatek signálů pro hodnocení, jako je třeba objem a rychlost zveřejňování recenzí.

Mohou se v lokálním balíčku zobrazovat i řemeslníci a další živnostníci?

Mohou, problém je ale v tom, že pokud nemá živnostník nějakou opravdovou kancelář, kam za ním mohou lidé přijít, měla by být adresa (bydliště) podnikatele ve firemním profilu skrytá. A lepší výsledky mají obvykle firmy se zveřejněnou, ne skrytou adresou.

Může být firemní profil bez adresy?

Nemůže. Vždycky musíte nějakou adresu zadat, byť by to byla vaše domácí. Máte-li obavy z toho, že by se u vás doma mohli objevit nějací zákazníci s úmyslem navštívit vaši firmu, adresu skryjete.

Kdy je nejlepší zveřejňovat příspěvky na profilu?

Aktualizace Google jsou velmi výkonné a vyhrazené obvykle pro speciální, časově omezené nabídky. Takový příspěvek zveřejněte v den, kdy akce startuje, ještě před začátkem otevírací doby.

Další level: SEO pro několik míst

Teď, když umíte dostat firmu do místního balíčku, postupte o krok dál a udělejte to na více místech. Jestli má vaše společnost pobočky v různých lokalitách nebo jste franšízant spravující více provozoven, pusťte se do vyladění pro lokální balíčky v jiných čtvrtích, městech nebo regionech. Možná vám taková akce připadá až příliš složitá, ale buďte bez obav, s pomocí zmíněných marketingových nástrojů ji určitě zvládnete.

Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: AI, pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp