SEO
Plánujete přejít se svým e-shopem, magazínem či blogem na zabezpečený protokol HTTPS? V tom případě si určitě přečtěte tento článek, kde vám vysvětlíme výhody a nevýhody přechodu právě na tento protokol.

Plánujete přejít se svým e-shopem, magazínem či blogem na zabezpečený protokol HTTPS? V tom případě si určitě přečtěte tento článek, kde vám vysvětlíme výhody a nevýhody přechodu právě na tento protokol, taky se zde dozvíte, jak na případný přechod reagují dva největší vyhledávače u nás a to Seznam a Google. V neposlední řadě si řekneme také něco málo o ceně SSL certifikátu.

Základní informace

První si řekneme základ a to „Co je protokol HTTP a HTTPS?“. Laicky řečeno, vše co přenášíte přes internet klasickým protokolem HTTP, který stále používá většina internetových stránek, není chráněné před sledováním, odposloucháváním či modifikací obsahu pro uživatele, naopak protokol HTTPS zajišťuje šifrování dat mezi serverem a koncovým uživatelem a je tedy bezpečnějším a to je pouze jedna z jeho výhod, celé šifrování zajišťuje SSL protokol. Možná se ptáte, jak poznáte, že jste nyní připojeni na webové stránky pomocí SSL, odpověď je jednoduchá. V adrese stránky uvidíte ikonku zámečku nebo jednoduše uvidíte přímo napsáno HTTPS viz obrázek níže.

HTTPS a vyhledávače

Google

srpna 2014 oznámil, že weby, které budou na HTTPS budou lépe hodnocené. Dlouhodobá strategie Googlu je ochrana soukromí uživatelů a důraz na zabezpečení webů, takže je tento krok logický. Ale pozor, tím, že převedete své weby na HTTPS, nečekejte zázraky, jelikož se jedná pouze o jeden ze stovek dalších hodnotících faktorů. Poslední testy ukázaly, že aplikací tohoto faktoru se nezměnilo ani 1% všech výsledků vyhledávání, takže se opravdu jedná pouze o jedno malé plus.

Zajímavost: Pouze 1,9% z TOP 1 000 000 nejnavštěvovanějších webových stránek používá defaultně protokol HTTPS.

Dalším důležitým faktem je, že pokud máte vaše webové stránky jak na HTTP, tak na HTTPS, tak Google bude upřednostňovat zabezpečenou variantu tedy HTTPS. V tomto případě, je problém, že vyhledávače by obě varianty webu považovali za duplicitu, takže se tento problém stejně musí řešit, nejlépe přesměrováním pomocí kanonizace.

Pokud se nakonec rozhodnete k přechodu na HTTPS je potřeba v Google Webmaster Tools přidat variantu webu HTTPS a po automatické kontrole, zkontrolovat chyby v procházení a stav indexu, díky tomu snadno zjistíte, které stránky jsou nepřesměrované a upravit je dříve, než si toho všimne vyhledávač.

Každopádně bych se nespoléhal pouze na Google Webmaster Tools, ale můžete si pomoci i nějakým crawlovacím programem například ScreamingFrog, kde vložíte seznam starých http adres, a výsledkem bude nový seznam nepřesměrovaných stránek.

Seznam

V červenci roku 2015 vydal Seznam prohlášení, že nedoporučuje přechod webů z HTTP na HTTPS. Problémem je, že se nedaří přenést všechny off page faktory a ani v době psaní článků není tento problém vyřešen. Každopádně vývojáři Seznamu slíbili, že tento problém bude běhen února 2016 vyřešen.

Přímo podpora Seznamu prohlašuje:

„Stále platí, že nám zpracování vašeho webu usnadníte, když budete přesměrovávat všechny své URL z HTTP verze permanentním přesměrováním (HTTP 301) na jejich HTTPS následovníky, a to včetně obrázků.“

Další doporučení od Seznamu je využít kanonizaci, pokud chcete zároveň používat HTTP i HTTPS verzi vašeho webu. Více k tomuto přesměrování si můžete přečíst v nápovědě Seznamu

Co vše zajistit na webu při přechodu z HTTP na HTTPS:

  • Přesměrování starých URL adres na nové adresy pomocí kódu 301 Moved Permanently
  • Pokud je možnost využít kanonizaci
  • Informovat vyhledávač Google pomocí Google Webmaster Tools
  • Přizpůsobit a změnit sitemap a soubor txt

Hlavní výhody proč využít HTTPS?

  • Rychlost
  • Bezpečnost

Proč nevyužít HTTPS?

  • Cena SSL certifikátu
  • Problém s vyhledávačem Seznam.cz
  • Blokování obsahu z http
  • Při běžném provozu je třeba dávat pozor na validitu certifikátu

Rychlost

Jedna z velkých výhod protokolu HTTPS je rychlost, kterou si můžete jako ukázku vyzkoušet zde: https://www.httpvshttps.com/, kdy je HTTPS až o 113% rychlejší v tomto testu než varianta HTTP. Je to dáno SPDY protokolem, který dokáže spojovat požadavky na jednotlivé soubory. Samozřejmě tento test nemá úplně přesnou vypovídající hodnotu, jelikož nejvíce se to projeví u webů kde je více obrázků a multimediálních souborů.

Cena

Jedna z nevýhod proč nepoužít HTTPS je právě cena certifikátu, ale to není jediná položka, která zvedne vaše náklady. Přechod na HTTPS bude pro vás znamenat i vyšší náklady na hosting, jelikož pro provoz webu je potřeba vlastní IP adresa nebo používat tzv. Server Name Indication (SNI).

Vlastní IP adresu si můžete koupit dneska u většiny hostingových společností, například Wedos.cz ji aktuálně nabízí za 100 Kč měsíčně, což ročně činí 1200 Kč a to už je opravdu důvod popřemýšlet jestli HTTPS použít či nikoliv.

Naše doporučení

Pokud tedy zakládáte úplně nový web či e-shop, tak se klidně do HTTPS pusťte, ale pokud plánujete přechod z HTTP, tak si přechod řádné naplánujte nebo v lepším případě ho ještě na chvilku odložte, dokud Seznam tento problém s přechodem nevyřeší. Každopádně, ať tak či onak, vždy počítejte, že nějakou malou ztrátu návštěvnosti z vyhledávačů zažijete i vy, než na tuto změnu vyhledávače zareagují.

Pokud vás toto téma zaujalo a máte zájem i o jiné konkrétní SEO tipy a triky u HTTPS přečtěte si článek od odborníka z Mozu zde: https://moz.com/blog/seo-tips-https-ssl nebo si počkejte, na jeden z dalších článků, které pro vás v brzké době publikujeme.

Autor: Petr Malec a kolektiv

Více článků z blogu

Co obnáší technický SEO audit?

Vyhledávače jsou stále lepší v rozpoznávání a porovnávání záměrů vyhledávajících uživatelů. Právě proto velkou část optimalizace pro vyhledávače (SEO) tvoří psaní skvělého obsahu, který odpovídá záměru vyhledávání pro konkrétní výrazy.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp