
Vizuální sdělení ve formě videa kraluje webovému obsahu. Doby jednoduchých blogových příspěvků a obrázků z fotobank skončily a jestli chcete v dnešní době zaujmout, potřebujete vysoce kvalitní a poutavý obsah, který si uživatelé mohou prohlížet. Přečtěte si, jak optimalizovat videa, aby byla viditelná na sociálních sítích i ve vyhledávání a přinášela vám návštěvnost, konverze a zisky.
Význam SEO pro videa
Podle jedné z odborných studií sledovalo online videa během třetího čtvrtletí roku 2024 každý měsíc impozantních 92 % uživatelů internetu na celém světě. A ještě další čísla: Více než polovinu všech reklamních rozpočtů (konkrétně 56,4 %) v USA utratili loni inzerenti za video a do roku 2026 má podle předpokladů tento podíl dosáhnout 60 %.
Což je obrovská příležitost pro posun obsahového marketingu. Jestli se vaše strategie ještě nesoustředí primárně na video, míjíte hlavní proud, kterým protéká nejvíc peněz. Lidé se od přírody učí vizuálně, proto raději koukají na video, než aby četli sáhodlouhé textové pasáže. A to jim Google, YouTube, TikTok nebo Instagram umožňují se vším pohodlím.
YouTube je hned za Facebookem druhou nejpoužívanější sociální sítí a videa z ní se poměrně často dostávají na vrchol výsledků vyhledávání (SERP), především pokud dokážou bezprostředně uspokojit záměr vyhledávání.
V posledních letech prudce vzrostla také obliba platformy TikTok poskytující vizuálně atraktivní obsah v podobě krátkých videí, která umožňují efektivnější propojení lidí a značek. Hlavně mladší uživatelé dnes hledají odpovědi na své otázky raději v prostředí sociálních médií než pomocí tradičního vyhledávání.
Jednoduše řečeno, pokud netvoříte videa, tak zaostáváte, protože videoobsah v současné době zkrátka vede.
Díky zajímavým videím dokážete:
- Udržet delší a silnější pozornost diváků než textovým obsahem.
- Zvýšit zapojení uživatelů a zlepšit viditelnost značky ve výsledcích vyhledávání prostřednictvím optimalizace metadat a miniatur.
- Budovat autoritu domény pomocí sdílení hodnotných videí mezi uživateli a jejich vkládání na webové stránky.
- Nalákat uživatele na kliknutí na vstupní stránku nebo zhlédnutí dalších videí od stejné značky.
- Rozšiřovat povědomí o značce ve chvíli, kdy sledující poprvé objeví váš produkt nebo službu.
Jak vidíte, kvalitní video představuje velmi účinný nástroj napříč celým prodejním trychtýřem. Podmínkou je, abyste dodržovali osvědčené SEO taktiky pro jeho šíření na všech relevantních platformách.
Vliv sociálních sítí na viditelnost značky
Sociální sítě se stávají hlavním místem, kde lidé objevují obsah. Podle nedávno provedeného průzkumu upřednostňují sociální média při hledání produktů především příslušníci generace Z a mileniálové, které poměrně rychle následují i starší ročníky internetových uživatelů.
Během posledního čtvrt roku našla na sociálních sítích nějaký produkt ke koupi celá třetina dotázaných respondentů. Ať už je to TikTok používaný generací Z jako vyhledávač nebo Instagram Reels pomáhající objevovat značky a produkty v horní části prodejního trychtýře, sociální média vás spojují s vysoce motivovaným publikem a musí tvořit nedílnou součást vaší SEO strategie.
Aktivita a kvalitní obsah na sociálních platformách přispívají jako nepřímé signály ke zlepšení vašeho hodnocení, protože:
- Sdílení a ukládání videí pomáhá zlepšit viditelnost v organickém vyhledávání.
- Komentáře pod příspěvky algoritmům naznačují, že lidi váš obsah zaujal a je pro ně relevantní.
- Čím delší doba sledovanosti videí, tím větší důvěryhodnost a autorita pro vyhledávací roboty.
Když je váš videoobsah populární na sociálních sítích, může to spustit efekt domina a zajistit úspěch napříč celým online prostředím včetně výsledků vyhledávání (SERP).
Jak optimalizovat video pro sociální sítě
Správná optimalizace videí je zcela nezbytná pro zajištění jejich viditelnosti. Vystačíte si při ní s tradičními SEO taktikami používanými i pro jiný obsah, které lehce upravíte podle typu každé platformy. Celková práce na SEO však bude víceméně podobná ve všech případech. Co tedy konkrétně udělat pro úspěch videí na sociálních sítích?
Začněte analýzou klíčových slov
Nalezení a využití správných klíčových slov (KW) je stále stěžejní jak pro vyhledávače, tak pro sociální sítě. Podoba cílového klíčového slova se však může lišit platformu od platformy. Proveďte průzkum KW zvlášť pro každé sociální médium, na kterém plánujete svůj videoobsah zveřejňovat.
Nejoblíbenější klíčová slova najdete jednoduše tak, že zadáte KW do vyhledávacího řádku a prozkoumáte další fráze a trendová témata související s tímto klíčovým slovem.
Například platforma TikTok umožňuje zjistit, co její uživatelé nejčastěji hledají, prostřednictvím nástroje Creator Search Insights. Výsledky spolu s navrhovanými klíčovými slovy jsou pak doplněné ještě o skripty, pomocí kterých můžete tvořit vysoce výkonný propagační obsah. Objevení frází s velkou mírou hledanosti, relevantních pro vaše cílové publikum, vám usnadní také nástroje jako Tube Buddy, Google Trends nebo VidIQ.
Až budete tvořit názvy svých videí, nepřeplácejte je klíčovými slovy a raději se soustřeďte, aby byly přitažlivé a snadno vyhledatelné. Jako třeba: Chcete mít čistou pleť během 7 dnů? Tato kůra na akné změní váš život.
Přizpůsobte miniatury
První věcí, kterou uživatelé YouTube i dalších sociálních sítí vidí, je miniatura vašeho videa. Měla by ladit s obsahem příspěvku a zároveň být dostatečně přitažlivá, aby člověk přestal scrollovat a kliknul na ni.
Lépe než příliš zaplněné a téměř abstraktní obrázky vypadají v miniaturách detailní záběry. Zajistěte také sjednocený branding vizuálních prvků, aby vyhledávající potenciální zákazníci identifikovali značku podle miniatury, kdekoliv na ni natrefí.
Opatřete miniatury výrazným textem, tvářemi a vysoce kontrastními barvami pro okamžité upoutání pozornosti a demonstraci hodnoty videa.
Vylaďte přepisy a titulky
Skryté titulky do videa nedáváte jen proto, aby byl obsah uživatelům přístupnější, ale jejich prostřednictvím také vysvětlujete vyhledávačům, o čem video je. Správně vytvořené titulky a textové přepisy tak pomáhají zvýšit viditelnost videí ve vyhledávání.
Systémy kanálu YouTube tyto texty indexují, čímž se zvyšuje šance, že se klíčová slova a fráze zmíněné v nahrávce zobrazí v souvisejících výsledcích vyhledávání. Textové přepisy také snadno přeměníte na další užitečný obsah, jako jsou blogové články nebo klasické facebookové příspěvky.
Vypilujte strukturovaná data a schematické značení
Chystáte-li se hostovat videa na vlastních webových stránkách, přidejte značku schéma VideoObject. Google tak lépe porozumí obsahu a bude znát název videa, jeho popis, délku nahrávky, datum vytvoření i další údaje.
Precizní značkování schématu také zvyšuje pravděpodobnost, že se vaše videa objeví v rozšířených výsledcích vyhledávání (vybrané úryvky, video karusely). Tím mají větší šanci, že na ně zájemci a potenciální zákazníci kliknou, když chtějí vědět více.
Vytvořte samostatné URL a optimalizujte metadata
Se svými videonahrávkami zacházejte jako s jiným vysoce hodnotným obsahem, který tvoříte. Používejte jasnou a navazující strukturu URL adres a nezapomeňte do nich začlenit klíčová slova. Kromě URL adres zapracujte také na metadatech videí (názvy, popisy, alternativní text).
en tak mohou vyhledávací roboti videa správně indexovat a zároveň zajistíte také konzistenci při jejich sdílení na sociálních sítích nebo propojování napříč kanály.
Vymyslete poutavé úvody
Na zaujetí diváka a vyvolání touhy pokračovat ve sledování videa máte pouhých pár vteřin. Snažte se proto, aby úvody vašich snímků byly jedinečné a dokázaly zaujmout.
Úvod videa ”udává tón” tomu, co bude následovat, a má přímý vliv na rozhodnutí uživatele, jestli bude koukat dál, nebo video opustí. Jakmile se vám podaří diváka upoutat, je dobré rychle přejít přímo k jádru a klíčovému sdělení obsahu.
Na sítích TikTok a Instagram využívejte audio trendy pro potenciální zobrazení videa většímu počtu uživatelů. Ke zviditelnění klíčových slov a výrazů souvisejících s obsahem videa přidávejte ke snímkům odpovídající hashtagy.
Vytvářejte kolekce videoobsahu
V prostředí kanálu YouTube si můžete nastavit něco jako playlisty, tedy série tematicky shodných videí napomáhajících k většímu zapojení a delší době sledování. Pro zajištění dokonalého uživatelského zážitku by na sebe měla videa ideálně navazovat.
Příklad: Prodejna stavebnin, nářadí a zboží pro kutily vytvoří několik kolekcí (byt, zahrada, terasa, bazén…) s návodnými snímky provázejícími zákazníky A do Z projekty, které chtějí dělat svépomocí.
Ke svým videím na YouTube přidávejte odpovídající štítky a silné popisky. Ty by měly z hlediska podpory SEO obsahovat relevantní klíčové slovo nebo klíčová slova. Zapracujte také na závěrečných obrazovkách, pomocí kterých můžete sledujícího posunout dál, tam kam chcete.
Dejte na závěrečnou obrazovku silnou výzvu k akci pro:
- Kliknutí na produktovou kartu,
- Odkaz na další video,
- Odkaz na celou sérii,
- Přihlášení k odběru videí,
- Přihlášení k odběru newsletterů,
- Další akce podle potřeby.
Nasaďte přesvědčivé výzvy k akci
Videoobsah většinou netvoříte jen proto, abyste někomu poskytovali užitečné informace, ale chcete diváka někam dostat. Několikavteřinová závěrečná obrazovka však nedává žádnou záruku, že provede, co po něm chcete, protože mnohdy třeba ani nedokouká video až do konce. Proto musíte sledujícího k požadované akci povzbudit i v počáteční fázi videa, když je jeho pozornost maximální.
Relevantní výzvy k akci se dají použít také v popiscích videa (Facebook, Instagram, TikTok, X) nebo ve sdělení (YouTube). Tím, že potenciální zákazníci mají vaši výzvu k akci na očích na více místech, zvedá se pravděpodobnost, že požadovanou konverzi provedou.
Vyhněte se častým chybám optimalizace
Při práci na SEO pro videa mohou šlápnout vedle i zkušení marketéři, pokud se plně nesoustředí a nevěnují jí potřebnou pozornost. Poznejte nejčastější chyby optimalizace videí publikovaných na sociálních sítích a vyvarujte se jich dodržováním osvědčených postupů.
Přehnaná optimalizace
Nadměrná optimalizace videoobsahu může mít za následek ztrátu atraktivity pro diváky. Nevkládejte násilně co nejvíc klíčových slov do dialogů ve videu, protože ty pak působí křečovitě, nepřirozeně a od sledování snímku spíše odrazují.
Nepřehánějte optimalizaci ani přidáváním zbytečně velkého množství tagů k videím, obzvlášť, pokud jsou irelevantní.
Nerespektování specifických vlastností platforem
Jednotlivé sociální platformy mají vlastní odlišná pravidla pro zveřejňování videí, zahrnující velikost, délku nebo formáty titulků.
Prostudujte si tyto podmínky předem, aby měli sledující perfektní uživatelský zážitek bez ohledu na to, kde na video koukají.
Nulová komunikace s publikem
Pokud disponujete kapacitami a dostatkem času na tvorbu videí, je nezbytně nutné, abyste si našli čas také na spojení se svým publikem. Odpovídejte na komentáře na sociálních sítích, podporujte komunikaci a interakce a dejte najevo, že si názorů svých zákazníků vážíte.
Reakce na sociálních sítích jsou navíc signálem pro lepší hodnocení a umístění ve výsledcích vyhledávání, stejně jako pro větší zviditelnění obsahu.
Žádné testování
Třeba se vám to hned napoprvé nepovede úplně dokonale, ale v případě videí na sociálních sítích je pro vás A/B testování perfektní možností, jak vyzkoušet, co funguje.
Otestujte názvy videí, miniatury, texty i výzvy k akci, abyste poznali, které varianty na uživatele zabírají nejlépe.
Omezení na jedinou platformu
Většina uživatelů sociálních sítí komunikuje hned na několika platformách. Málokdo si vybere jen jednu a vy potřebujete, aby vaše značka byla vidět všude, kde se vaši potenciální zákazníci pohybují.
Nesoustřeďte svá videa pouze na jedno místo. Vytvořte si mohutnou prezentaci napříč kanály, na kterých vaše cílové publikum tráví čas.
Nekonzistentní publikace videí
Chcete-li být na sociálních sítích opravdu vidět, měli byste svůj videoobsah zveřejňovat pravidelně, tak jako neustále tvoříte obsah psaný.
Spotřebitelé mají rádi rozmanitý obsah. Pomocí videí zvýšíte jejich zapojení a také zpestříte svůj feed, díky čemuž vytváříte vizuálně atraktivnější obraz značky.
Firemní profil bez odkazů na sociální sítě
Váš Google Business Profile (GBP) vám dává spoustu příležitostí k efektivnější propagaci značky, produktů nebo služeb ve vyhledávání. A jednou z nich je také přidání odkazů na vaše profily na sociálních sítích.
Nenechte tuto bezplatnou možnost ležet ladem, doplňte do firemní vizitky odkazy a přiveďte potenciální zákazníky na sociální sítě, aby o vás získali více informací a zapojili se do komunikace s vámi i vašimi příznivci.
Vítězství: Sladění SEO a sociálních médií
SEO pro videa a sociální sítě jsou spojené nádoby. Správná optimalizace videí podporuje intenzivnější přítomnost ve výsledcích vyhledávání (SERP), zvyšuje pravděpodobnost zobrazení ve vybraných úryvcích a nakonec i přiláká větší návštěvnost na vaše vstupní stránky.
Sociální platformy a SEO se neustále prolínají, proto je nezbytná optimalizace videa pro všechny kanály, na kterých působíte. Pokud si chcete se svým obsahovým marketingem udržet náskok, dodržujte tato doporučení:
- Spravujte každou platformu zvlášť podle osvědčených postupů.
- Zaměřte se primárně na tvorbu a zveřejňování videoobsahu.
- Svou strategii řiďte podle reálných dat.
- Experimentujte s různými formáty a úpravami sdělení, abyste zjistili, co zabírá nejvíce.
- Vypátrejte, kde vaše cílové publikum tráví svůj čas.
- Komunikujte, reagujte na komentáře a zpětnou vazbu.
- Optimalizujte každé konkrétní video samostatně.
- Sledujte výkon a odhalte důležitá zjištění z nasbíraných dat.
Když budete optimalizovat zároveň pro objevitelnost videa i pro zapojení zákazníků a respektovat specifika jednotlivých platforem, získáte pozornost, vybudujete autoritu značky a přinesete jí větší potenciální zisky.
Začněte s jedním videem. Najděte obsah s vysokým výkonem, přepracujte jej na minutové video, optimalizujte pro vyhledávání i sociální sítě a sledujte, jak se mu daří napříč platformami. Je velmi pravděpodobné, že vaše námaha se ”zhmotní” v efektivní návratnosti.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com