Tipy a taktiky pro zlepšení SEO

SEO
Mnoho majitelů webů nevěnuje pozornost interním odkazům na svých stránkách. Ty však mají schopnost zlepšit pozice v hodnocení KW! Budujte chytře své SEO.

Většina majitelů webových stránek při budování SEO nevěnuje pozornost vkládání interních odkazů na web. Raději upřednostňují jiné oblasti optimalizace. Jenže tyto drobné interní odkazy mají vynikající schopnost zlepšit pozice v hodnocení klíčových slov na vašich webových stránkách a už samotné budování interních odkazů (které zvládne i markeťák začátečník) může mít zásadní dopad na všechny oblasti vašeho SEO výkonu. Proč? Interní odkazy jsou pro roboty ve vyhledávačích nezbytné, aby správně indexovaly, porozuměly a propagovaly váš obsah. V tomto článku vás naučíme, jak pokrýt všechny náležitosti interního propojení pro SEO.

Co je interní propojení?

Interní propojení, tedy odkazování, je proces hyperlinkování na jiné stránky na vašem webu. Na rozdíl od externích odkazů (hypertextové odkazy), které směřují na stránky na jiných webech, interní odkazy udržují uživatele na vašem webu. Neměly by být zaměňovány za „odkazy“ (nebo zpětné odkazy). To jsou pro změnu zase odkazy z jiných domén, které směřují na váš web.

Vnitřní odkazy vytvářejí důležitou architekturu vašeho webu. Pokud si představíte své internetové stránky jako pyramidu s domovskou stránkou nahoře, interní odkazy zde tvoří strukturu této pyramidy jako váš interní propojovací profil. V tom nejlepším případě by každá stránka webu měla být dostupná třemi kliknutími. Interní propojení je jedním ze základů SEO. Sděluje robotům, které stránky jsou na vašem webu nejdůležitější, další důležité a nejméně důležité.

Jak se tvoří interní odkazy

Interní odkazy se vytvářejí pomocí tlačítek a obrázků, na které lze kliknout, a kotvicího textu či  klikací části interního odkazu, který odkazuje na jinou stránku. Například, když text kotvy pro stránku obsahuje cílené klíčové slovo dané stránky, pomáhá to zlepšit hodnotu SEO této stránky.
 

Typy vnitřních odkazů

Interní odkazy mají hned několik podob. Pochopení jejich rozdílů je velmi důležité, protože hrají klíčovou roli v cestě návštěvníků vašeho webu.

1. Menu/navigační odkazy

  • Nejdůležitější interní odkazy na vašem webu jsou v primární navigační nabídce.
  • Jedná se o trvalé příslušenství v záhlaví vašeho webu, které uživatelům sděluje vaši hierarchii webu. Nejčastěji jsou organizovány podle kategorií produktů, primárních služeb nebo klíčových tematických oblastí.
  • Tyto interní odkazy sdělují uživatelům, kde jsou „další nejdůležitější“ stránky po příchodu na váš web. Říká se jim navigační odkazy, protože fungují jako mapa a navádějí uživatele, kam by se měli dále vydat.

2. Zápatí

  • Stejně jako navigační odkazy zůstávají odkazy v zápatí konzistentní, když se uživatel pohybuje po různých stránkách vašeho webu.
  • Měly by ukazovat na další důležité stránky na vašem webu, na které by se uživatel mohl chtít odkazovat. Pokud uživatel nenašel to, co hledal, v době, kdy se posune na konec stránky, chcete, aby mu vaše interní odkazy v zápatí pomohly najít jiné místo, kam kliknout.
  • V zápatí webových stránek často najdete odkazy na kontakty, nápovědu, časté dotazy, o vás, a podobné stránky typu zdrojů.

3. Postranní panel

  • Odkazy postranního panelu jsou obvykle kontextové odkazy, které také slouží k účelu navigace.
  • Některé webové stránky používají interní odkazy na svém postranním panelu k nasměrování uživatelů na oblíbený nebo relevantní obsah. Odkazy na postranní panel jsou velmi běžné u webových stránek s velkým množstvím obsahu, jako jsou stránky se zprávami nebo recepty.
  • Slouží k pohodlné orientaci uživatele, který nemusí nutně hledat něco konkrétního, ale pouze prochází z jedné stránky na druhou.

4. V textu

  • V textu jsou odkazy, které se objevují v těle obsahu webové stránky. Často se používají v příspěvcích na blogu.
  • Zde odkazují interní odkazy v textu na relevantní informace, ke kterým má uživatel přístup podle svých preferencí.
     

SEO

Proč je budování interních odkazů tak důležité?

Věnovat čas přidávání interních odkazů na vaše webové stránky má řadu výhod. Podívejme se, jak pomáhají zlepšit vaši SEO strategii.

Zlepšíte uživatelskou zkušenost

Interní odkazy dělají z vašich stránek skvělé místo pro vaše uživatele. To platí zejména pro ty uživatele, kteří přicházejí na váš web poprvé bez předchozí znalosti obsahu, který se tam nachází.

Interní odkazy usnadňují procházení vašeho webu a umožňují rychlé nalezení toho, co uživatelé hledají, udržují uživatelskou zkušenost pozitivní a posilují cestu uživatele.

Udrží uživatele na vašem webu déle

Interní odkazy snižují pravděpodobnost, že uživatel přejde na jinou webovou stránku nebo se vrátí do vyhledávače, aby získal informace, které hledá. Tak si zajistíte delší návštěvy uživatelů a více zobrazení stránek. Delší doba uživatele na stránce mu poskytne více příležitostí ke konverzi, pokud jsou vaše výzvy k akci a konverzní akce správně optimalizovány. A pokud uživatelé přijdou na váš web z vyhledávání Google (organický provoz) a zůstanou na vaší stránce déle, sdělí to Googlu, že uživatelé nalézají informace, které hledají, a že obsah musí být hodnotný.

Pomozte čtenářům dozvědět se více v příspěvcích na blogu

Propojením s dalšími blogovými příspěvky na vašem webu můžete svým uživatelům pomoci získat ještě více informací o vašich produktech, službách nebo tematických oblastech. Hodně interních odkazů na kvalitní příspěvky na blogu má také skvělý účinek na zvýšení odbornosti vaší značky v oboru v očích uživatelů.

SEO výhody interního propojení

Kromě toho, že tyto interní odkazy přesměrovávají uživatele přes váš web, také posílají vyhledávače, aby procházely a indexovaly všechny tyto různé stránky. Jak webové prohledávače procházejí vaším webem, jsou schopny získat více informací o vašem obsahu, které ovlivňují, zda budou tyto stránky propagovat v SERP. Strategické přidávání interních odkazů pak může mít zásadní přínos pro váš výkon SEO.

Pro Google je snazší procházet a objevovat nové stránky

Jak už jsme si řekli výše, na jakoukoliv stránku vašeho webu doporučujeme použít alespoň tři kliknutí z domovské stránky. Pokud na vašem webu neexistuje žádný interní odkaz na stránku, prohledávače Google jej neuvidí. Zajištění toho, že webové stránky, které chcete hodnotit, jsou snadno dohledatelné prohledávači vyhledávačů, a tedy procházení a indexování, je nezbytným prvním krokem k tomu, aby byl váš web na SERP viditelnější.

Relevance signálu a kontext

  • Google spoléhá na kotvicí text interních odkazů, aby pochopil kontext a relevanci pro různé hledané výrazy. Pokud text kotvy neodpovídá obsahu na odkazované stránce, je méně pravděpodobné, že Google bude stránce důvěřovat nebo ji propagovat v SERP pro související klíčové fráze.
  • Použití správného kotvicího textu však může Googlu pomoci lépe porozumět tomu, o čem odkazovaná stránka je.

Zlepšení PageRank

Interní odkazy pomáhají vylepšovat hodnocení PageRank na našich webových stránkách. PageRank je vlastní metrika Googlu, která vypovídá o popularitě webové stránky, měřené celkovým počtem odkazů, které na ni ukazují. Pokaždé, když stránka odkazuje na jinou, předává část svého PageRanku neboli vlastního odkazu. PageRank je pro Google velmi důležité, neboť jej používá ve svém algoritmu hodnocení a čím vyšší hodnocení PageRank stránka má, tím je pravděpodobnější, že se dobře umístí v SERP.

Pomozte Googlu porozumět vaší autoritě v daném tématu

Když roboti Google uvidí, že máte mnoho interních odkazů směřujících na relevantní obsah na vašem webu, budou váš web považovat za autoritu v klíčových tematických oblastech. Například klíčové obsahové aktivum o vytváření odkazů může být také propojeno ze stránek o kotevním textu, příspěvcích hostů, analýze profilu zpětných odkazů nebo jiných relevantních podtématech, která se týkají vytváření odkazů jako celku.

Jak postupovat při tvorbě interního propojení?

Optimalizace vašich stránek se bez interního propojení zkrátka neobejde. Jak provést interní propojení s cílem zvýšit svůj potenciál hodnocení?

1. Použijte popisný kotevní text bohatý na klíčová slova

Hodnota interního propojení může jít jen tak daleko, aniž by se optimalizoval text kotvy, který tyto interní odkazy tvoří. V ideálním případě by váš text kotvy měl přiměřeně popisovat obsah stránky. Chcete-li, aby se vaše stránka, na kterou odkazuje, hodnotila podle konkrétních klíčových slov, ujistěte se, že používáte přesnou, částečnou shodu nebo kontextový kotvicí text, abyste signalizovali větší relevanci pro Google.

2. Strategické využití dofollow/nofollow

Pro lepší hodnocení PageRanku musí být vaše interní odkazy dofollow . Dofollow je příkaz pro vyhledávání robotů, který prohledávačům Google říká, že mohou odkazy na stránce sledovat, nikoli je ignorovat.

Mohou nastat situace, kdy budete chtít použít nofollow pro stránky, které nepotřebují hodnocení, jako například "poděkování partnerům" nebo "potvrzovací stránky". 

3. Odkazujte na staré příspěvky v nových příspěvcích na blogu

Při psaní nového obsahu na vašem webu se řiďte jednoduchým a zásadním pravidlem: Nikdy jej nezveřejňujte bez interních odkazů na další relevantní obsah na vašem webu. Pokud si nejste přesně jisti, kam na svém webu odkazovat, můžete využít softwarové nástroje, jako je SearchAtlas, a prohlédnout si návrhy interních odkazů, které vám doporučí.

Nedoporučujeme však použití interních odkazů, když ještě nemáte vytvořený obsah, nebo pokud mezi dvěma stránkami neexistuje přirozený vztah. To může vaše SEO naopak úplně poškodit. Pokud relevantní obsah na svém webu ještě nemáte, přidejte si jej do kalendáře obsahu SEO. Interní propojování pro SEO je snazší s kvalitnějšími částmi obsahu, které trvale přečkávají na vašem webu.

4. Odkaz na nové příspěvky ve starých příspěvcích

Interní odkazy doporučujeme vkládat i do starších příspěvků, které ukazují na nové blogy publikované na vašich stránkách. Na tento krok mnoho majitelů zapomíná, ale ještě jednou: Google nemůže najít stránku, pokud na ni nevedou žádné odkazy, a je to skvělý způsob, jak získat větší návštěvnost z vašeho evergreen obsahu.

 5. Monitorujte a opravujte nefunkční odkazy

Při přidávání nového obsahu, aktualizaci starého obsahu, nebo změně cest URL se mohou interní odkazy na vašem webu časem přerušit. Některé systémy správy obsahu automaticky přidají přesměrování, když tyto klíčové prvky změníte, ale ne vždy. Je důležité, abyste si našli čas na pravidelné plánování údržby odkazů do své strategie a na rychlou identifikaci a opravu všech nefunkčních interních odkazů.

6. Otevřete na stejné stránce

Za osvědčený postup se považuje, když se vaše interně propojené stránky po kliknutí otevřou na stejné kartě. Uživatelé mohou jednoduše stisknout tlačítko Zpět, aby našli stránku, na které byli předtím.

Jedná se o opak externích odkazů, které by se měly otevírat na nové kartě. Pokud ne, vaše odkazy odesílají uživatele z vašeho webu, místo aby je na něm držely.
 

3 pokročilé strategie interního propojení

Už máte své interní odkazy po celém webu a všechny jsou aktivní? Chcete je ještě více využít? Tady pro vás máme pokročilejší strategie pro interní propojení.

1. Pilířové stránky a tematické skupiny

Pilířové stránky jsou části obsahu na vysoké úrovni, které poskytují široké informace o základním tématu. Na stránkách pilířů jsou interní odkazy na komplexní články o dílčích tématech souvisejících s tímto základním tématem. Vytváření pilířových stránek na vašem webu je extrémně náročné na čas a zdroje. Pokud však budete mít více tematických skupin, posílí váš interní profil propojení a upevní vaši tematickou autoritu v očích prohledávačů Google.

2. Vyřezávání PageRank

Vytváření hodnocení PageRank je proces strategického využití hodnocení PageRank vašeho webu prostřednictvím interních odkazů a značek nofollow .Často se stává, že majitelé stránek posílají vlastní odkaz na stránky, které určitě není nutné hodnotit. Získat hodnocení PageRank je už tak dost obtížné, takže jeho plýtvání na stránkách, které nepřinášejí hodnotu ani nekonvertují uživatele, není ideální.

Google stále hodnotí PageRank jako pochopení autority a hodnoty webových stránek. Většina hodnocení PageRank vašeho webu bude soustředěna na vaši domovskou stránku, což znamená, že tyto odkazy pro navigaci a zápatí jsou extrémně důležité.

3. Optimalizace rozpočtu procházení

Google povoluje vašemu webu pouze určitou míru rozpočtu na procházení. Podnikové weby s tisíci vstupních stránek mohou tento rozpočet snadno vyčerpat. To znamená, že podnikové weby mohou mít tisíce vstupních stránek, které nejsou ani v indexu Google.

Ačkoli jde o pokročilejší strategii, SEO často používají kombinaci interních odkazů, souborů Sitemap a značek robots, aby zajistili, že webové prohledávače Google indexují jejich nejhodnotnější stránky s nejvyšším počtem konverzí.

Neignorujte interní propojení

Jestliže chcete skutečně zvýšit návštěvnost svých webových stránek a zlepšit uživatelskou zkušenost, interní odkazy na vašich webových stránkách by neměly být přemýšlením! Věnujte čas a pozornost vašim interním odkazům. Později vám pomohou zobrazit více stránek v indexu Google a lepší pozice v hodnocení.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu