Sezónní SEO
Sezonní výkyvy jsou něco, s čím se většina firem každoročně potýká. Ať už jde o jednotlivá roční období, nebo různé svátky, různá období roku přinášejí jedinečné potřeby a požadavky. Není proto divu, že sezonní výkyvy mají vliv i na optimalizaci pro vyhledavače.

Sezonní SEO se od tradičního SEO nijak zvlášť neliší, pouze bere v úvahu konkrétní období roku a jeho specifické vlastnosti. Nad sezonní optimalizací pro vyhledavače můžeme uvažovat z několika úhlů pohledu. První je založen na střídání jednotlivých ročních období a na tom, že různé produkty jsou jinak žádané v průběhu jednotlivých ročních období. Další je založen na různých pravidelných událostech, které ovlivňují potenciální zákazníky, jako jsou například Velikonoce, Halloween, Vánoce, ale třeba i mistrovství světa v hokeji. Principem úspěchu v sezonním SEO je předvídat, co vaši zákazníci budou hledat během zvoleného období roku.

Základem je jako vždy obsah

Jako i při běžné optimalizaci internetových stránek, obsah je to, na čem záleží nejvíc. Proto byste měli při sezonní optimalizaci začít vhodným výběrem klíčových slov. S odhadem, jaká klíčová slova budou zákazníci vyhledávat v nadcházejícím období, vám kromě nástroje Plánovač klíčových slov v Google Ads pomůže i služba Google Trends. Tyto nástroje vám nejen pomohou najít vhodná klíčová slova, pomocí kterých byste měli začít budovat nový obsah, ale také důležité informace o tom, jak se mění hledanost jednotlivých klíčových slov v průběhu času. Správně zvolená klíčová slova ovšem nejsou vše.

Aby vaše sezonní SEO slavilo zasloužený úspěch, měli byste vytvořit obsah, který by byl natolik působivý, aby si získal pozornost návštěvníků a přiměl je k požadované akci. Pokud například prodáváte boty, v nadcházejícím letním období napište sérii článků o tomto ročním období, o aktivitách, které v létě můžete dělat, a o tom, jak k tomu využít různé typy bot.

Vytvářejte sezonní obsah v předstihu

Jednou z největších chyb, které online podnikatelé dělají, je čekat s publikací sezonního obsahu, až „sezona“ propukne. Například, mnoho firem čeká, až se oteplí, a teprve pak začne vytvářet obsah propagující jejich jarní zboží. Zákonitě pak spěchají a výsledkem je nepříliš kvalitní obsah, který ve vyhledavačích nemá příliš velké šance na úspěch.

Chcete-li být s úspěchem sezonní optimalizace spokojeni, měli byste si vytvořit publikační plán a vytvořit obsah předem. Potom, když přijde vhodný čas, můžete se zaměřit na publikování, sdílení a propagaci sezonního obsahu.

Pokud budete svůj obsah tvořit s velkým předstihem, budete možná muset v době publikování provést nějaké úpravy a aktualizace, aby váš obsah nebyl zastaralý.

Zvolte správné načasování

Načasování je jednou z nejdůležitějších složek úspěchu v sezonním SEO. Zkuste proto své optimalizační úsilí rozdělit do tří fází: přípravná fáze, realizační fáze a závěrečná fáze.

Sezónní SEO

Co dělat v každém z těchto období?

  • Přípravná fáze. Během této fáze, která začíná několik týdnů před začátkem sezony, byste se měli zaměřit především na vytváření sezonního obsahu a budování povědomí o vašich sezonních produktech. Pokud je například vaše hlavní sezona o prázdninách, v červenci a srpnu, měli byste začít s přípravnou fází už v dubnu nebo květnu. Během tohoto období optimalizujte svá marketingová sdělení a vymýšlejte nová klíčová slova.
  • Realizační fáze. Realizační fáze probíhá během aktuálně probíhající sezony nebo události. V tomto období publikujte svůj obsah, sdílejte jej na sociálních sítích a snažte se získat co nejvíce nových zákazníků.
  • Závěrečná fáze. V této konečné fázi probíhá plynulý přechod zpět k vaší dlouhodobé SEO strategii.

Zvládnout správné načasování jednotlivých fází vyžaduje určité zkušenosti s chováním zákazníků, které je specifické pro každé roční období, událost nebo obor podnikání. Možná budete potřebovat několik sezon, než zjistíte, jak jednotlivé fáze probíhají, ale nakonec se vám to podaří.

Vyhněte se používání konkrétních časových údajů

Vzhledem k tomu, že sezonní SEO je vázáno na jednotlivá roční období nebo události, je snadné sklouznout k používání konkrétních časových údajů. Jednou z největších chyb tohoto typu je používání datumu v URL adrese. Přesto však běžně uvidíte, jak webové stránky, zejména blogy, tuto chybu neustále opakují a mají měsíc a rok jako součást URL adresy jednotlivých příspěvků. Problém s tímto přístupem spočívá v tom, že velmi omezuje způsob, jakým můžete v budoucnu adresu použít. Pokud publikujete obsah vztahující se k Iétu, nezáleží příliš na tom, jestli jde o léto letošní, nebo léto předloňské.

Pokud necháte v URL letopočet, je každému jasné, že jde o několik let starý článek. Pokud datum z adresy odstraníte, bude váš sezonní obsah stále aktuální. Možná bude vyžadovat pouze drobné aktualizace.

Pečlivě měřte a vyhodnocujte výsledky

Používejte všechny dostupné analytické nástroje, abyste zjistili co nejvíc informací o vašich návštěvnících. Díky tomu dokážete nejen zjistit, která klíčová slova a obsah jsou nejefektivnější, ale můžete také optimalizovat a aktualizovat váš sezonní obsah pro použití v budoucích sezonách. Jakmile pak dorazí další sezona, bude vaše práce mnohem snazší. Pokud vaše firma prodává zboží nebo služby, které podléhají sezonním trendům, může vám zohlednění sezonnosti ve vaší dlouhodobé SEO strategii přinést nemalý zisk a posunut váš web kupředu.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Co obnáší technický SEO audit?

Vyhledávače jsou stále lepší v rozpoznávání a porovnávání záměrů vyhledávajících uživatelů. Právě proto velkou část optimalizace pro vyhledávače (SEO) tvoří psaní skvělého obsahu, který odpovídá záměru vyhledávání pro konkrétní výrazy.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp