Sledování viditelnosti značky napříč platformami AI. Jak na to?

Sledování viditelnosti značky napříč platformami AI. Jak na to?
Úspěch značky ve vyhledávání řízeném AI už nelze měřit tradičními metodami. Naučte se sledovat zmínky, citace a další signály své online přítomnosti.

Nástroje umělé inteligence mění a dál budou měnit chování lidí při vyhledávání informací, produktů či služeb. A spolu s tím se mění i definice toho, co znamená být viditelný ve výsledcích vyhledávání. Odkazy a umístění v SERP jsou pořád potřebné, ale ještě více důležité je, aby se vaše značka objevovala v konverzacích hledajících uživatelů s AI. Podívejte se, jak sledovat viditelnost a přítomnost značky v době umělé inteligence.

V čem je monitorování značky v prostředí AI obtížné?

Zřejmě si ještě pamatujete časy, kdy byla optimalizace pro vyhledávače (SEO) relativně jednoduchou disciplínou. Uživatelé zadávali kratší klíčová slova a fráze jako Nejlepší nástroj pro řízení projektů nebo Tipy pro SEO v roce 2022 a vy jste tak mohli celkem přesně vědět co chtějí, jak vyhledávají a jak optimalizovat svůj web.

V dnešní době však tatáž osoba může napsat třeba: Staň se expertem na SaaS a dej mi 3 nejlepší nástroje na projektový management vzdálených týmů s rozpočtem 1 000,- Kč měsíčně.

Vítejte ve světě konverzačního vyhledávání, kde dotazy nevypadají jako řetězec klíčových slov, ale jako běžná mezilidská komunikace. Nástroje AI jako ChatGPT, Gemini, Perplexity nebo Claude rozumí výzvám v podobě celých vět a souvětí a posunují tak vyhledávání na úplně jinou úroveň.

Tento pokrok byl znatelný už v souvislosti s rozvojem hlasových asistentů, ovšem až dnešní schopnosti AI udělaly vyhledávání rychlé, bezproblémové a nebezpečně pohodlné.

Z čehož mají uživatelé samozřejmě radost, ale jen do té doby, kdy všechno funguje, jak má. Umělá inteligence ve svých výsledcích totiž ne vždy uvádí zdroje informací poskytovaných v odpovědi. A pokud ano, může v chybět odkaz nebo je připomenutý jen v dodatečných myšlenkách.

Lidé se proto velmi často vrací na Google, ověřují si informace od AI a zkoumají dál, případně zjišťují, jestli si celou věc jen nevymyslela. Najde se však i množství těch, kteří se dál nezdržují, protože přece nebudou číst 20 blogových článků, když jim umělá inteligence dá shrnutí během několika vteřin.

Současná skutečnost je taková, že mezi uživateli se vyvinul nový vyhledávací vzorec, kdy nejprve hledají informace pomocí umělé inteligence, poté ověřují fakta tradičním způsobem a doufají, že pravda je někde uprostřed. Jak dlouho tato situace potrvá, to nikdo neví, a během půl roku zase může být všechno jinak.

Viditelnost už nezaručí jen umístění v první desítce výsledků vyhledávání, protože značka může být zmíněná také v odpovědích AI nebo v přehledech Google, a SEO specialisté tak zažívají nebývalý chaos.

Nástroje, na které jste se spoléhali při optimalizaci, nestíhají vývoj a zasekly se v době klíčových slov s přesnou shodou. Takže nikdo netuší, jak vlastně uživatelé v tomto novém prostředí opravdu vyhledávají, a výsledkem je, že SEO týmy střílí naslepo.

Nelze totiž optimalizovat na něco, co nevidíte. A většina vyhledávání řízeného AI se právě teď děje v nejtemnějším tunelu. Nezní to vůbec dobře a navíc netušíme, co bude dál. Můžeme čekat, doufat ve změny k lepšímu a na začátku se alespoň snažit pochopit, na čem ve věku umělé inteligence záleží.

Klíčové schopnosti v éře umělé inteligence

Při sledování viditelnosti v prostředí řízeném AI budete vycházet z velikosti firmy, jejího zaměření na trhu a dostupných zdrojů.

Menšímu týmu může stačit základní monitoring nebo i prostá manuální kontrola (nedoporučuje se!), v případě středního nebo velkého podniku už ke získání hodnotných výsledků potřebujete pokročilejší nástroje s dalšími funkcemi, a to zejména na vysoce konkurenčních trzích.

Zaměřte se na následující:

Podpora vlastními výzvami

Měli byste být schopni vytvářet a zadávat AI své původní výzvy – jedinečné prompty. Pokud se spolehnete jen na nějaký přednastavený seznam obecných pokynů, budete poté sledovat výkon dotazů, které vaši potenciální zákazníci nejspíš nikdy ani nepoužijí.

Nástroje AI jsou sice dost chytré, ale určitě neznají vaše cílové publikum lépe než váš tým.

Pokrytí více regionů a jazyků

V odpovědích generovaných umělou inteligencí bývají značné rozdíly podle lokality, ve které se uživatel nachází.

Když máte webové stránky v několika jazykových mutacích a nebudete monitorovat viditelnost na základě konkrétní lokalizace, získaná data mohou být zkreslená nebo i zcela nesprávná. Při vyhledávání v angličtině dostanete jiné výsledky na území USA, jiné ve Velké Británii a úplně jiné v Česku.

Přehled napříč platformami

Spotřebitelé obvykle používají více nástrojů umělé inteligence, takže jestli chcete mít komplexní obrázek o viditelnosti značky, je nutné zkoumat Gemini, ChatGPT, Perplexity, Claude a další relevantní modely AI každý zvlášť.

Když se zabýváte podnikáním v sektoru B2B, mohou být někteří vaši potenciální zákazníci ”spjatí” s platformami Google nebo Microsoft. Ti pak jiné modely nevyužívají, protože se jim za ně obvykle už nechce platit.

Rozpoznání soupeřů

Důležitým faktorem sledování viditelnosti v prostředí AI je identifikace známých i nových konkurentů podle toho, jak často je jejich značka zmiňovaná v odpovědích generovaných umělou inteligencí.

Pokud to neuděláte, nezjistíte, kdo je ve vašem oboru ”pevný v kramflecích” a kdo naopak ”ztrácí půdu pod nohama”.

Využití historických dat

Výsledky nástrojů AI se velmi rychle mění a vy samozřejmě nejste jediní, kdo se snaží optimalizovat web na nové podmínky.

Konkurence také nespí a přehled o dřívější výkonnosti je nezbytný pro odhalování trendů ve vyhledávání. Bez historie nemůžete relevantně srovnávat, když nemáte s čím.

Různá témata a odlišné platformy

Ne všechny zmínky o značce v online prostředí mají stejnou váhu. Proto je nezbytné rozdělit analýzu dat o viditelnosti podle jednotlivých témat, širších kategorií nebo platforem, na kterých se zmínky objevily.

Bez toho budou datové reporty neúplné a pouze povrchní.

Export celých odpovědí

Ujistěte se, že nástroj pro analýzu viditelnosti dokáže exportovat kompletní odpovědi AI propojené s vámi zadanými výzvami.

To je nezbytné pro uložení dat a jejich další interní zkoumání, ověřování správností výsledků umělé inteligence a průběžnou dokumentaci v reálném čase. Bez exportovaných dat nemáte s čím pracovat a z čeho vycházet při ladění další strategie.

Přehledná vizualizace dat

Chcete-li získaná data co nejlépe pochopit a efektivně je interpretovat, potřebujete mít jasné vizuální ztvárnění těchto informací podle času, typu výzvy, tématu, kategorie nebo platformy. Jinak se ztratíte v procházení nekonečných tabulek.

Většina použitelných nástrojů ovšem neumí grafické dashboardy tvořit příliš dobře, a ty, které slibují, že to dokážou, jsou dost drahé.

Budete-li chtít takové prezentace tvořit vlastními silami, potřebujete dostatek času i technických dovedností. Důležité je, nastavit priority podle cílů vašeho týmu:

  • Rozšiřování přítomnosti značky,
  • Sledování konkurence,
  • Pochopení zákaznické cesty formované AI.

Samotná investice do sledovacího nástroje automaticky nezlepší vaši optimalizaci, ale zavede vás na správnou cestu. Až budete mít jasno v tom, čeho chcete dosáhnout, a jaké k tomu máte možnosti, můžete si určit, co vlastně měřit.

Co měřit, když nejde o umístění

Ve vyhledávání řízeném AI už nesledujete umístění v žebříčku výsledků vyhledávání ani míru prokliku. Zajímá vás viditelnost značky.

Klasické SEO metriky jsou stále užitečné, ale nedozvíte se z nich, do jaké míry je vaše značka citovaná nebo zmiňovaná v odpovědích umělé inteligence. Dnešní metriky připomínají spíše výkonnostní ukazatele (KPI) pro strategie public relations (PR).

V prostředí umělé inteligence záleží na:

  • Zmínkách,
  • Citacích,
  • Podílu hlasu značky.

Vaše viditelnost se neodvíjí ani tak od pozice ve vyhledávání, jako spíš od autority značky a její přítomnosti v online prostoru.

Následující seznam různých metrik vám pomůže pochopit a monitorovat viditelnost v době AI. Nejspíš je nezvládnete sledovat všechny, ale díky tomu, že je budete znát, vyberete si ty odpovídající vašim cílům a zdrojům.

Zmínky o značkách

Počet odkazování na vaši značku nebo značku vašich konkurentů v odpovědích generovaných AI bez ohledu na to, zda je přímo přidaný odkaz.

  • Důležitost: Zmínky poukazují na povědomí o značce a její autoritu. V případě, že jsou vaši konkurenti zmiňovaní častěji než vy, přicházíte o viditelnost na vrcholu prodejního trychtýře.

Citace (odkazy)

Skutečné propojení vašich webových stránek, případně konkurenčních webů ve výsledcích umělé inteligence.

  • Důležitost: Odkazy jsou ještě lepší než zmínky, protože vzbuzují důvěru a mohou přinášet návštěvnost (podle toho, jak je jednotlivé platformy zobrazují). Díky sledování citací poznáte, jaký obsah považují modely AI za relevantní.

Viditelnost po konkrétních výzvách

Jaké podněty vedou ke zmínkám či citacím u vaší značky, a jaké u konkurenčních značek.

  • Důležitost: Lépe pochopíte záměry uživatelů, kterým prezentujete svou značku, a můžete upravovat svá sdělení a objevovat nové možnosti, jak se odlišit a oslovit další potenciální zákazníky.

Zmínky v kontextu

Objevujete se ve výsledcích AI jako to nejlepší řešení, nebo jen jako jeden z jeho 10 možných způsobů? Mluví se o vás pozitivně, neutrálně nebo ve zlém?

  • Důležitost: Kvalita zmínky ovlivňuje vnímání značky uživateli. To, že jste zmiňováni, nemusí být vždycky vítězství, a to hlavně v případech, kdy se zmínka nachází na nižších místech v seznamu možností nebo vás AI prezentuje až jako ”tu druhou horší variantu”.

Podíl hlasu (SOV)

Jaké je procento relevantních odpovědí AI zahrnujících vaši značku v porovnání s konkurenty?

  • Důležitost: Přehled o podílu hlasu vám dává možnost poměření vaší přítomnosti s ostatními subjekty ve vašem oboru. Využijete jej při odhalování zisků a ztrát souvisejících s konkurencí.

Směr odkazu a jeho cíl

Vedou odkazy z odpovědí na vaši domovskou stránku, do blogových článků, k produktovým kartám nebo na stránky zákaznické podpory?

  • Důležitost: Rozpoznáte, jaký obsah má důvěru uživatelů i robotů, a které typy stránek upřednostnit pro zvýšení počtu citací.

Viditelnost v čase

Zmínky a citace nejsou statické záležitosti. Abyste porozuměli trendům, musíte sledovat změny v průběhu času.

  • Důležitost: Efektivnější měření přínosu SEO a PR aktivit, obsahového marketingu nebo aktualizací strategií pro přítomnost značky ve světě umělé inteligence.

Výkon podle platformy

Jaká je viditelnost vaší značky v odpovědích generovaných různými nástroji AI (Gemini, ChatGPT, Perplexity…)?

  • Důležitost: Odlišné modely umělé inteligence čerpají data z různých zdrojů a jinak reagují na uživatelské výzvy. Sledování viditelnosti v rámci jednotlivých platforem vám pomůže při rozhodování, na které priority se více zaměřit.

Tyto faktory zásadní pro viditelnost značky v novém prostředí nemusí nutně sledovat každý marketingový tým. Začněte s těmi metrikami, které nejvíce souvisí s vašimi strategickými a obchodními cíli, a aktualizujte je podle potřeb.

A teď teprve začíná zábava: Kde vzít nástroje, které dokážou takové metriky vyhodnocovat?

Nástroje pro řešení viditelnosti značky ve vyhledávání AI

Potěšit vás může, že digitální inženýři vyvíjejí mechanismy vyhodnocující viditelnost umělou inteligencí velmi rychle. Horší je, že žádný z těchto nástrojů zatím nepobírá celou problematiku komplexně. Většina z nich je specificky zaměřená jen na některé dílky z celé složité skládačky.

Kvůli tomu vybírejte ten “nejlepší” nástroj na správné řešení především podle svých potřeb a finančních, personálních i dalších zdrojů, které máte k dispozici.

Podívejte se na ukázku několika nástrojů, které nyní zkouší SEO specialisté při zkoumání viditelnosti v prostředí AI:

  • Profound: Viditelnost značky napříč platformami umělé inteligence (Perplexity, ChatGPT…),
  • Peec AI: Rychlé monitorování, rozpoznání značek, benchmarking a historický vývoj trendů,
  • Otterly: Výzkumy podnětů a výzev (promptů) podobné analýzám klíčových slov, sledování vybraných promptů,
  • Goodie: Kombinace dat pro SEO s generativním monitoringem různých modelů AI,
  • Adsmurai: Zaměření na reklamu s rozšířením na viditelnost a přehledy o výkonu,
  • Rank Raven: Sledování zmínek o značkách a podílu hlasu v odpovědích AI,
  • seoClarity: Sledování viditelnosti ve výsledcích vyhledávání řízených umělou inteligencí (podnikový balíček funkcí).

Nástrojů najdete poměrně dost a na trhu se pořád objevují nové. Některé z nich dokonce mohou obsáhnout vše, co byste potřebovali, ale v tu chvíli přichází přichází na scénu zásadní faktor v podobě ceny.

Přibírání další zpoplatněné platformy do své ”stáje” nástrojů totiž obvykle zrovna netěší ani SEO manažery ani jejich šéfy či klienty.

Za pomoci AI si můžete sestavit také vlastní systém, což se na papíře určitě jeví jako výborná volba. Jenže k nastavení a udržení spolehlivého a efektivního sledování viditelnosti potřebujete spoustu času na vývoj nástroje, každodenní testování i jeho přizpůsobování neustálým změnám technologií. Což v závislosti na rozsahu vaší činnosti může nakonec bez většího přínosu vysát rozpočet ještě víc než využití placeného řešení.

Dobrou možností (pokud ji hodnotně uplatníte) je použití kombinace obou řešení:

  • Externí nástroj pro širší sledování,
  • Vlastní nástroj pro hlubší analýzy.

Ať už se vydáte jakoukoliv cestou, udělejte si dost času na zkoumání, testování a vyhodnocování výstupů AI pomocí konkrétních příkladů. Platformy umělé inteligence se svižně vyvíjejí a to, co dnes funguje, nemusí už za půl roku vůbec platit.

Zachovejte si pružné myšlení, nebojte se experimentovat a zkoušet nové věci. Je to dost možná ještě důležitější než samotné sledovací nástroje.

AI viditelnost v měnícím se online světě

Sledováním viditelnosti značky vaše práce ani výzvy přicházející z nového prostředí zdaleka nekončí. Nemyslete si, že hned budete všechno vědět - toto jsou teprve základy něčeho, co tu ještě nikdy nebylo.

  • Určete si signály, na kterých vám záleží.
  • Vyberte si nástroje vyhovující vašim potřebám.
  • Buďte flexibilní a připravení na neustálé změny.

Tato doba je vzrušující a žádá si úplně nový pohled na to, co znamená viditelnost a dohledatelnost. Využijte nebývalou šanci myslet nekonvenčně a hledat nové cesty.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp