Sitemap – mít či nemít?

SEO
SEO je souborem celé řady nástrojů, které mají optimalizovat web pro vyhledávače.

Sitemap – mít či nemít?

SEO je souborem celé řady nástrojů, které mají optimalizovat web pro vyhledávače. Optimalizace v moderním pojetí jde až k samé podstatě. A tak se místo na vyhledávače zaměřuje především na ty, kteří vyhledávače využívají, tedy hledající a potenciální návštěvníky webových stránek. I přesto by měl každý web naplňovat i základní technické požadavky vyhledávačů a držet se zavedených standardů.

Sitemap, česky také „mapa webu“, nepatří z hlediska optimalizace pro vyhledávače k těm nejvýznamnějším, nejprogresivnější a nejsofistikovanějším faktorům. Na druhé straně jde o elementární nástroj technického SEO, který může být pro některé typy webů nepostradatelný. Patří mezi ně i ten váš?

Co je to sitemap?

Sitemap je souborem webových stran (url adres) daného webu. Dává informaci o uspořádání obsahu webu.

Sitemap je prospěšná zejména robotům internetových vyhledávačů, kteří tak mohou web snáze procházet a indexovat jednotlivé strany. Počet url jedné sitemap je přitom omezený na 50 000. Google zpracuje sitemap o maximální velikosti 50 MB, Seznam však umí pracovat s maximálně  souborem sitemap o velikosti 10MB.

Sitemap může také obsahovat některé vlastnosti jednotlivých webových stran. Tyto vlastnosti se definují prostřednictvím užitečných metadat například o tom, jak často je daná strana aktualizovaná nebo jak je významná v kontextu s jinými stranami webu. V metadatech mohou být i informace o obrázcích, videu nebo mobilním obsahu. Je však pouze na vyhledávači, zda a v jaké míře tyto informace převezme.

Jaký je význam sitemap?

Sitemap nezaručuje, že vyhledávač daný web a jeho webové stránky bude brát v potaz. Pomáhá však vyhledávač na dané webové stránky upozornit. Sitemap podporuje indexaci stránek. Hodnocení webových stran, řazení ve výsledcích vyhledávání, příp. i odstranění stránky z vyhledávání je však zcela v kompetenci vyhledávače a jeho algoritmů.

Jak je sitemap prospěšná z hlediska SEO?

  • sitemap předkládá vyhledávačům nové strany k indexaci
  • sitemap zlepšuje indexaci webu, resp. webových stran
  • vyhledávače díky sitemap indexují strany rychleji a efektivněji

Weby, které se bez sitemap neobejdou:

  • rozsáhlé weby s velkým množství stran
  • weby, které se často aktualizují
  • weby, na kterých neustále přibývají nové strany
  • weby s archivem stránek, které nejsou adekvátně propojeny
  • weby založené na multimediálním obsahu
  • nové weby a weby, na které odkazuje málo externích linků

Jak sitemap vypadá?

Existuje několik typů sitemap. Nejznámějšími a nejužívanějšími typy jsou XML sitemap a RSS feed.

XML sitemap

Předkládá významé url adresy a jejich vlastnosti. Rozhodně by měla být aktuální. Kontraproduktivní jsou v sitemap nefunkční url adresy, duplicity a nepravdivé informace. V sitemap nemusejí být kompletně všechny url adresy webu, např. url adresy obrázků jsou nadbytečné.

V případě malého (zavedeného) webu není použití XML sitemap nutné, na rozsáhlých webech se složitou strukturou a víceúrovňovou navigací je však nezbytností.

RSS /Atom feed

RSS (Rich Site Summary) a jeho nástupce Atom feed dávají obraz o nových stránkách na webu. Uplatní se především tam, kde často dochází k aktualizaci, resp. obsah webu se neustále rozšiřuje o nové strany či příspěvky (například blogy, diskuzní fóra, inzertní servery, různé online agregátory nebo eshopy, kde dochází k častým změnám nabídky).

Aby sitemap vyhledávače vůbec braly v potaz, měla by být zmíněna v souboru robots.txt (v případě XML). RSS feed by měl být uvedený v hlavičce html kódu. Sitemap je vhodné zaevidovat v Google Webmaster Tools, příp. Bing Webmaster Tools.

Autor: Ing. Radka Křivánková

Zdroj: https://support.google.com/webmasters/answer/156184?hl=cs

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp