Sitemap – mít či nemít?
SEO je souborem celé řady nástrojů, které mají optimalizovat web pro vyhledávače. Optimalizace v moderním pojetí jde až k samé podstatě. A tak se místo na vyhledávače zaměřuje především na ty, kteří vyhledávače využívají, tedy hledající a potenciální návštěvníky webových stránek. I přesto by měl každý web naplňovat i základní technické požadavky vyhledávačů a držet se zavedených standardů.
Sitemap, česky také „mapa webu“, nepatří z hlediska optimalizace pro vyhledávače k těm nejvýznamnějším, nejprogresivnější a nejsofistikovanějším faktorům. Na druhé straně jde o elementární nástroj technického SEO, který může být pro některé typy webů nepostradatelný. Patří mezi ně i ten váš?
Co je to sitemap?
Sitemap je souborem webových stran (url adres) daného webu. Dává informaci o uspořádání obsahu webu.
Sitemap je prospěšná zejména robotům internetových vyhledávačů, kteří tak mohou web snáze procházet a indexovat jednotlivé strany. Počet url jedné sitemap je přitom omezený na 50 000. Google zpracuje sitemap o maximální velikosti 50 MB, Seznam však umí pracovat s maximálně souborem sitemap o velikosti 10MB.
Sitemap může také obsahovat některé vlastnosti jednotlivých webových stran. Tyto vlastnosti se definují prostřednictvím užitečných metadat například o tom, jak často je daná strana aktualizovaná nebo jak je významná v kontextu s jinými stranami webu. V metadatech mohou být i informace o obrázcích, videu nebo mobilním obsahu. Je však pouze na vyhledávači, zda a v jaké míře tyto informace převezme.
Jaký je význam sitemap?
Sitemap nezaručuje, že vyhledávač daný web a jeho webové stránky bude brát v potaz. Pomáhá však vyhledávač na dané webové stránky upozornit. Sitemap podporuje indexaci stránek. Hodnocení webových stran, řazení ve výsledcích vyhledávání, příp. i odstranění stránky z vyhledávání je však zcela v kompetenci vyhledávače a jeho algoritmů.
Jak je sitemap prospěšná z hlediska SEO?
- sitemap předkládá vyhledávačům nové strany k indexaci
- sitemap zlepšuje indexaci webu, resp. webových stran
- vyhledávače díky sitemap indexují strany rychleji a efektivněji
Weby, které se bez sitemap neobejdou:
- rozsáhlé weby s velkým množství stran
- weby, které se často aktualizují
- weby, na kterých neustále přibývají nové strany
- weby s archivem stránek, které nejsou adekvátně propojeny
- weby založené na multimediálním obsahu
- nové weby a weby, na které odkazuje málo externích linků
Jak sitemap vypadá?
Existuje několik typů sitemap. Nejznámějšími a nejužívanějšími typy jsou XML sitemap a RSS feed.
XML sitemap
Předkládá významé url adresy a jejich vlastnosti. Rozhodně by měla být aktuální. Kontraproduktivní jsou v sitemap nefunkční url adresy, duplicity a nepravdivé informace. V sitemap nemusejí být kompletně všechny url adresy webu, např. url adresy obrázků jsou nadbytečné.
V případě malého (zavedeného) webu není použití XML sitemap nutné, na rozsáhlých webech se složitou strukturou a víceúrovňovou navigací je však nezbytností.
RSS /Atom feed
RSS (Rich Site Summary) a jeho nástupce Atom feed dávají obraz o nových stránkách na webu. Uplatní se především tam, kde často dochází k aktualizaci, resp. obsah webu se neustále rozšiřuje o nové strany či příspěvky (například blogy, diskuzní fóra, inzertní servery, různé online agregátory nebo eshopy, kde dochází k častým změnám nabídky).
Aby sitemap vyhledávače vůbec braly v potaz, měla by být zmíněna v souboru robots.txt (v případě XML). RSS feed by měl být uvedený v hlavičce html kódu. Sitemap je vhodné zaevidovat v Google Webmaster Tools, příp. Bing Webmaster Tools.
Autor: Ing. Radka Křivánková
Zdroj: https://support.google.com/webmasters/answer/156184?hl=cs