Jak rychle zvýšit organickou návštěvnost
Optimalizovat své stránky pro vyhledávače je stále obtížnější, nikdy nekončící boj. Neustále narůstající konkurence a změny algoritmu vyhledávačů jsou problémy, které řeší každodenně většina webmasterů.

Optimalizovat své stránky pro vyhledávače je stále obtížnější, nikdy nekončící boj. Neustále narůstající konkurence a změny algoritmu vyhledávačů jsou problémy, které řeší každodenně většina webmasterů. Situace začínajících stránek je však ještě mnohem obtížnější.

Pokud rozjíždíte nový projekt, potřebujete stránku rychle dostat do popředí zájmu vyhledávačů a dostat se do zisku dřív, než dojdou omezené finanční prostředky na rozjezd projektu. Proto také mnoho začínajících projektů zkouší různé zkratky, kterými se snaží urychlit a zkrátit trnitou cestu ke svému cíli.

Z minulosti ovšem máme dostatek zkušeností s tím, že Google se s různými triky a zkratkami dokáže účinně a nemilosrdně vypořádat. Dobře a nechvalně známé updaty algoritmu Google pojmenované roztomilými zvířecími jmény jako „Panda“ nebo „Penguin“ poslaly do hlubin zapomnění mnoho nadějných projektů, jejichž webmasteři sešli na scestí a podlehli vábení „temné strany SEO“.

V tomto článku se dozvíte, jak dosáhnout dlouhodobých SEO výsledků pro svůj nový web rychle a bez použití zakázaných technik a jak vylepšit SEO strategii pomocí automatizace.

Jak se liší optimalizace začínajícího projektu od klasického SEO?

Možná se to bude zdát zvláštní, ale vůbec nijak. Googlu totiž vůbec nezáleží na tom, jak dlouho je vaše stránka na trhu, zdali se jedná o malý e-shop či o některého z velkých hráčů. Jediné, na čem Googlu opravdu záleží, je spokojenost jeho uživatelů s výsledky vyhledávání. Google se snaží poskytnout svým uživatelům výsledky, které nejvíce odpovídají jejich vyhledávacím dotazům. Začínající projekt musí splnit stejná kritéria pro umístění na předních pozicích jako stránka, která existuje už několik let. Jako začínající projekt jste ale samozřejmě v nevýhodě. Lidé o vás nevědí, váš odkazový profil je slabý a váš finanční rozpočet neumožňuje tak velké investice do reklamy, jaké si mohou dovolit zavedené projekty.

Nedopouštějte se v SEO začátečnických chyb

Cílem vaší snahy by samozřejmě mělo být tyto velké hráče dohnat a posléze i předehnat. Mnoho začínajících projektů však v tomto bodě dělá špatná rozhodnutí. Obsah webu je zcela nesmyslně a samoúčelně prošpikován klíčovými slovy, odkazy se nakupují z nekvalitních stránek, jen aby jich bylo co nejvíce.  Na první pohled je každému jasné, že stránka je vytvořena pouze pro vyhledávače. Google se však v dnešní době takovým přístupem oklamat nedá. Google zná prakticky všechny metody nepovolené optimalizace a jeho algoritmy založené na principech strojového učení dokážou velmi rychle odhalit a potrestat jakýkoli pokus o manipulaci s výsledky vyhledávání.

Pokud však opustíte nesmyslné zkratky a soustředíte se na základy, budete moci vybudovat stránky, které se budou umisťovat na předních pozicích vyhledávání dlouhodobě a bez rizika penalizace. A navzdory očekávání, nemusí to ani být příliš drahé. V podstatě jediné, co musíte udělat, je poskytnout uživatelům takový obsah, který dokáže po všech stránkách nejlépe uspokojit jejich momentální potřebu.

Co mají úspěšné stránky společného?

Pokud analyzujete výsledky vyhledávání prakticky pro jakýkoli dotaz, zjistíte, že stránky na prvních pozicích mají některé věci společné. Jsou to právě tyto základy SEO, které dávají těmto webům konkurenční výhodu a vydělují je z šedé masy běžného průměru. Dělají z nich stránky, se kterými jsou lidé spokojení, které přinášejí svým návštěvníkům užitek, které lidé rádi navštěvují a rádi se na ně vracejí. A pokud budou spokojeni uživatelé, budou spokojeny i vyhledávače a po zásluze vás odmění vyššími pozicemi.

Kvalitní obsah. Dobrý obsah musí být relevantní, unikátní, a hlavně užitečný pro návštěvníky. Návštěvník, který zadává do vyhledávače klíčové slovo, to dělá z určitého důvodu. Hledá informace nebo řeší problém. Úkolem kvalitního obsahu je poskytnout mu veškeré potřebné informace a pomoci mu vyřešit jeho problémy.

Uživatelská přívětivost. S kvalitním obsahem úzce souvisí i uživatelská přívětivost. Návštěvník se musí cítit na stránce dobře, neměl by být obtěžován příliš vlezlou reklamou, měl by být schopen se orientovat ve struktuře stránky a bez bloudění najít veškeré požadované informace.

Zpětná vazba od návštěvníků. S výše uvedeným souvisí také to, jak uživatelé na vaše stránky reagují. Google totiž dokáže rozeznat, které stránky vašeho webu návštěvník viděl, jak dlouho zůstal, jestli po návštěvě vašeho webu znovu zkoušel vyhledat podobné klíčové slovo, jestli se vrátil, jestli se o vašich stránkách zmínil na sociálních sítích a podobně. Z těchto signálů dokáže velmi spolehlivě rozeznat, jestli byl s obsahem vašich stránek spokojen, nebo nikoli. Pokud návštěvník vaši stránku po několika sekundách zavřel a klikl na další výsledek vyhledávání, je to pro Google velice jasný signál toho, že vaše stránka neodpovídala jeho dotazu, neposkytla mu informace, které hledal, a nedokázala vyřešit jeho problém.

Přístupnost. Mnoho webmasterů zapomíná na prostý fakt, že aby si návštěvníci mohli užít váš obsah, musí být schopni se k němu nejprve dostat. Rychlé načítání stránky, responzivní zobrazení i na obrazovkách nestandardních velikostí, kvalitní a intuitivní navigace a možnost přečíst kompletní obsah stránky například pomocí hlasové čtečky patří k absolutním základům, které by každá kvalitní stránka měla splňovat.

Optimalizace stránky. Aby se vyhledávače byly schopny prokousat vaším obsahem, měli byste jim to co nejvíce usnadnit. Přehledná struktura, validní kód, správně vyplněné meta tagy umožní vyhledávacím robotům správně pochopit informace na vašem webu.

Jak vyhledávače poznají, že je vaše stránka kvalitní?

Jak ale robot vyhledávače pozná, že vaše stránka přinese uživateli ten nejvyšší možný užitek? Vždyť Google je přece stále jenom stroj… Podle vývojářů Googlu 3 hlavní kategorie faktorů, na jejichž základě jsou stránky hodnoceny, jsou obsah, zpětné odkazy a tzv. „RankBrain“.Tyto faktory jsou však spolu úzce provázány a navzájem se ovlivňují.

Obsah a klíčová slova

Dnes již nestačí nacpat do stránky co nejvíce klíčových slov v různých tvarech, bez ohledu na informační hodnotu. Algoritmus Google udělal za dobu své existence velké pokroky kupředu a nyní jeho technologie založené na principu strojového učení dokážou pochopit, o čem stránka je a v jakém kontextu uživatel myslel svůj vyhledávací dotaz.

Zpětné odkazy

Přestože při svém posuzování stránky Google hodnotí stovky parametrů, zpětné odkazy stále patří mezi ty nejdůležitější. Pokud vaše stránka získá mnoho odkazů z kvalitních, důvěryhodných stránek, jde o signál, že vaše stránky si také zaslouží vyšší pozice ve vyhledávání. Nejde však jen o kvantitu, rozhodující je především kvalita. Google zcela spolehlivě rozezná odkazy z nekvalitních stránek, často vytvořených pouze za účelem prodávání zpětných odkazů, od odkazu z kvalitní stránky, která souvisí s tématem a je vysoce hodnocena svými uživateli. Vyhledávače dokážou rozeznat, jestli je daný odkaz pro uživatele přínosem, a podle toho mu také přiřadí váhu. Mnohem více vám tak přinese odkaz z kvalitního webu umístěný v tematicky souvisejícím článku než odkaz ze stejného webu umístěný někde v patičce.

Umělá inteligence RankBrain

Důležitou součástí vyhledávacího algoritmu Google je také tzv. RankBrain, umělá inteligence, využívající strojového učení k vyhodnocování vyhledávání a určování, které stránky nejvíce odpovídají uživatelovu dotazu. RankBrain se pokouší interpretovat vyhledávací dotazy a na základě mnoha faktorů, jako jsou personalizace uživatele nebo lokace, ve které se nachází, se pokouší odhadnout skutečný zájem dotazujícího. Na základě těchto informací poté poskytuje výsledky, které mnohem přesněji odpovídají na položené dotazy.

Umělá inteligence RankBrain

Vybudujte úspěšný web s kvalitním SEO

Pokud budujeme nový projekt, měli bychom myslet na SEO již od samého začátku. Proto bychom měli zvolit takovou strategii, která nám usnadní celý proces a nebude nás brzdit na cestě k úspěchu. Spokojenost uživatelů by měla být naším prvořadým cílem, a proto bychom se měli již d začátku soustředit na oblasti, které nám k tomu dopomohou.

Hosting: Výběr kvalitního hostingu je velmi důležitý. Jedním ze základních pilířů SEO je přínos pro uživatele, takže výběr nekvalitního hostingového řešení může vaše snahy pohřbít hned v začátku. Rychlost načítání stránky je důležitým hodnotícím faktorem nejen pro vyhledávače, ale také pro uživatele. Pokud se stránka načítá pomalu, je vysoce pravděpodobné, že ji uživatel opustí dříve, než se načte, a vy tak nejen přijdete o zákazníka, ale zvýší se procento okamžitého opuštění stránky.

Některé levné hostingové služby také mají limity na počet návštěvníků, kteří mohou navštívit vaši stránku, nebo limity na přenesená data. Měli byste se také zajímat o to, jak jsou vaše data zálohována, jaké poskytuje hosting další služby a také jestli nemá výpadky provozu, což může být pro SEO kritickým faktorem.

Kód stránky: Dalším velmi důležitým, i když často podceňovaným faktorem je kód stránky. Kód stránky ovlivňuje vše od doby načítání stránky, zobrazení při různých nestandardních rozlišeních až po způsob, jakým roboti vyhledávačů vaši stránku prohledávají. Čistý, bezchybný a rychlý zdrojový kód je důležitý pro uživatelskou zkušenost, a proto pokud používáte některý CMS, speciálně Wordpress, měli byste si dát pozor na nejrůznější doplňky, které zdrojový kód stránky zbytečně nafukují. Na druhou stranu, redakční systémy umožní rychlou a snadnou editaci stránek, rychlou editaci grafického vzhledu a další možnosti, které vám usnadní práci s webem bez nutnosti editovat zdrojový kód.

On-page SEO: Optimalizace vlastní stránky je velmi důležitá a měli bychom ni dbát již od začátku budování webového projektu. Souvisí to také s kvalitním kódem stránky.

Meta tagytitle a description: Měly by být pečlivě vyplněné a unikátní pro každou jednotlivou stránku. Obsah těchto tagů se totiž většinou objevuje ve výsledcích vyhledávání, takže vhodně zvoleným titulkem a popisem stránky můžete přitáhnout pozornost návštěvníků a přesvědčit je k návštěvě vaší stránky.
Struktura URL: Měla by být přehledná a měla by obsahovat klíčová slova. Zároveň by ovšem měla být co nejkratší. Návštěvník by se měl být schopen orientovat, ve které části webu se zrovna nachází.
• Obsah stránky: Obsah je to, kvůli čemu lidé na vaši stránku přicházejí. Pokud budete schopni lidem nabídnout to, co chtějí, máte většinu SEO hotovou. Obsah, který dokáže vyřešit lidem jejich problémy, je to, co dělá stránku úspěšnou.
Nadpisy: Používání nadpisů H1, H2, H3 atd. je důležité pro správné sémantické rozčlenění textu. Vyhledávačům tak napovíte, který text je důležitější, a také návštěvník se v textu strukturovaném do odstavců s nadpisy lépe orientuje.
Media: Pokud je to vzhledem k povaze vašeho textu užitečné, doplňte obsah vhodně zvolenými obrázky. Správně zvolený obrázek toho dokáže říci více než tisíc slov a přispět tak ke kvalitě vašeho obsahu. Nezapomeňte ovšem na správnou optimalizaci obrázků. Zmenšete jejich datovou velikost pro zrychlení načítání, používejte náhledy a pečlivě vyplňujte atributy „alt“ a „title“, které slouží ke zvýšení přístupnosti například pomocí čteček obsahu.
Responzivní design: Pokud na vaše stránky přistupují lidé prostřednictvím mobilních zařízení, bez responzivního designu se neobejdete. Správné zobrazení stránky na kterémkoli rozlišení umožní využít váš web naplno i lidem, kteří používají některé z neobvyklých rozlišení displeje.
Strukturovaná data: Použití strukturovaných dat umožní vyhledávačům, aby lépe porozuměly vašemu obsahu. Umožní vám také takzvané rozšířené vyhledávání. Ve výsledcích Google se budou kromě obligátního titulku a popisu zobrazovat také třeba informace o vaší otevírací době, hodnocení uživatelů nebo další odkazy na důležité podstránky vašeho webu. Důležité je, že tento typ zobrazení vám zajistí více pozornosti v SERP a přivede vám mnohem větší návštěvnost.

Základem úspěšné stránky je kvalitní obsah

Vytvoření kvalitního obsahu je jednou z největších výzev pro každý začínající projekt, obzvláště pokud musíte pracovat s omezeným rozpočtem. Nestačí pouze získat kvalitní a zajímavý obsah. Musíte ho také získat dostatečné množství. Jaké vlastnosti by měl mít kvalitní obsah? V prvé řadě by obsah vašeho nového projektu měl být unikátní a cenný pro návštěvníky. Návštěvníci většinou hledají informace nebo řešení nějakého problému. Pokud na jejich potřeby dokážete odpovědět obsahem, který jejich problémy vyřeší lépe než stránky vaší konkurence, stane se váš web cenným a důvěryhodným zdrojem informací, který bude získávat zpětné linky z autoritativních zdrojů přirozeným způsobem.

Automatizujte svou SEO strategii

Lidé budou na stránky, které jim pomohly, sami odkazovat, budou je sdílet na sociálních sítích, budou je doporučovat svým přátelům a známým a to je přesně ten typ interakce, který Googlu řekne: „Tento web je autoritou v oboru a zaslouží si vyšší pozice.“ Mnoho začínajících projektů dělá chybu v tom, že nakoupí levné a nekvalitní články, které se téměř neliší od článků na konkurenčních webech. Hlavně aby ze začátku na stránkách něco bylo. K čemu jsou ale články, které nepřinášejí žádné hodnotné informace? Takové články přece nikdo číst nechce. Google má propracované algoritmy na odhalování podobného „výplňového“ obsahu a samozřejmě mu udělí hodnocení, které mu po právu náleží. Pokud se však vyvarujete těchto začátečnických chyb, budete už od samého začátku vydávat pouze obsah, který má přidanou hodnotu pro návštěvníky, a budete v tom lepší než ostatní, brzy si vás najdou jak návštěvníci, tak i vyhledávače.

Nechte dřinu strojům – automatizujte svou SEO strategii

Každý nový projekt chce samozřejmě co nejrychleji vyrůst. Bohužel však SEO je pomalá, trpělivá a mravenčí práce. Pokoušet se hledat zkratky a urychlení většinou napáchá mnohem více škody než užitku. Existují však způsoby, jak si tvorbu SEO zefektivnit a zjednodušit. Díky moderním technologiím můžete některé nudné a repetitivní činnosti nechat strojům a v ušetřeném čase se raději věnovat rozvoji celkové SEO strategie nebo jiným důležitým činnostem. Od analýzy návštěvnosti pomocí Google Analytics a Searchconsole přes automatizované odesílání e-mailového newsletteru, analýzu rychlosti načítání stránky, automatických nástrojů na validaci zdrojového kódu až po nástroje na analýzu klíčových slov, téměř na vše se dá najít nějaký softwarový nástroj, který vám práci výrazně usnadní.

Pokud zjistíte, že nějakou činnost děláte stále dokola, pokuste se ji zautomatizovat. Samozřejmě asi nebudete schopni automatizovat všechny své činnosti, ale s každým úkonem, který přenecháte různým nástrojům, si uvolníte ruce důležitější činnosti a snížíte tak také riziko lidské chyby.

zdroj: seo.com, marketingland.com, google.com

Autor: Martina Rosenkrancová a kolektiv

foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Co obnáší technický SEO audit?

Vyhledávače jsou stále lepší v rozpoznávání a porovnávání záměrů vyhledávajících uživatelů. Právě proto velkou část optimalizace pro vyhledávače (SEO) tvoří psaní skvělého obsahu, který odpovídá záměru vyhledávání pro konkrétní výrazy.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp