SEO na YouTube: Jak najít nejlepší klíčová slova generující návštěvnost?

Youtube SEO
Chcete zvýšit šanci, že se vaše videa budou zobrazovat ve výsledcích vyhledávání na YouTube? Níže uvádíme postup pro vyhledávání klíčových slov generujících návštěvnost.

Videomarketing již není „nice-to-have“ marketingovou strategií. Stal se digitální marketingovou nutností téměř pro každou firmu – od finančních plánovačů až po lékaře. Pokud jste do tvorby videí ještě nevstoupili, je nejvyšší čas se do toho pustit.

Lidé rádi sledují videa. Ať už podnikáte v jakémkoli oboru, videa vám pomohou prodat více produktů nebo služeb. A pokud si myslíte, že videomarketing se do vašeho oboru nehodí, je načase zapojit kreativní mysl. Pokud jste například instalatér a zveřejníte videa o jednoduchých instalatérských vychytávkách, které mohou lidé použít k vyřešení svých drobných instalatérských problémů, jakou instalatérskou firmu si myslíte, že zavolají, až budou mít velký instalatérský problém? Ano. Právě tu vaši! (Vidíte, jak to funguje?)

Na YouTube najdete video, jak udělat téměř cokoli. A když se podíváte, zjistíte, že většina těchto videí je spojena s nějakým typem podnikání – například se zámečnictvím nebo třeba výrobou hamburgerů.

Pokud tedy chcete, aby se lidé na vaše videa dívali a podnikli nějakou akci – ať už aby se podívali na další videa na vašem kanálu YouTube, nebo aby přešli na odkaz, který je v popisu videa – musíte lidi na video přivést. To znamená, že musíte k videu přilákat algoritmus YouTube. Stejně jako algoritmus Googlu se i algoritmus YouTube skládá ze stovek faktorů, které určují pozici videa v žebříčku. Ale stejně jako při vyhledávání ve službě Google vše začíná slovy – klíčovými slovy a frázemi. Chcete-li, aby vaše video bylo na YouTube nalezeno, musíte zvládnout najít správná klíčová slova, na která se chcete pro své video zaměřit, a pak tato klíčová slova strategicky umístit tam, kde je třeba.

Jak provést průzkum klíčových slov na YouTube?

Klíčová slova jsou důležitým faktorem hodnocení videí na YouTube. Podobně jako vyhledávač Google chce YouTube zobrazovat lidem nejrelevantnější videa podle klíčových slov nebo frází, které lidé hledají. V rámci průzkumu klíčových slov pro YouTube chcete najít klíčová slova, která povedou k návštěvnosti vašeho videa – fráze, které lidé často vyhledávají. A jedním z nejlepších (a bezplatných) míst pro hledání klíčových slov je samotný YouTube.

Když jste na YouTube a spustíte vyhledávání, YouTube vám nabídne „předpovědi vyhledávání“. Jedná se o klíčové fráze, které lidé na YouTube skutečně hledají. Pokud máte omezený rozpočet, jedná se o skvělý způsob, jak najít některá klíčová slova jako výchozí bod (a je to také dobrý způsob, jak získat nápady pro videoobsah).

Pokud to však s umístěním svých videí na YouTube myslíte vážně, měli byste používat placené nástroje pro výzkum klíčových slov (například Semrush, Marketing Miner, Collabim a další).

Tyto typy nástrojů vám poskytnou robustnější informace o klíčových slovech, takže můžete strategičtěji zvolit klíčová slova, na která se zaměříte.

Jako příklad si uveďme nástroj Marketing Miner. Když například zadáme jako klíčovou frázi „jak vyčistit kuchyňský dřez“, v rámci návrhů klíčových slov získáme nápady na další slova a sémanticky související klíčové fráze.

Velmi vhodný je ale nástroj SE Ranking. V rámci návrhu klíčových slov klikněte na Zobrazit podrobnou zprávu a zobrazí se spousta informací o jednotlivých klíčových slovech. I když se tyto informace týkají vyhledávání Google, můžete je extrapolovat a použít pro YouTube.

Jednou z důležitých věcí, které je třeba v tomto zobrazení hledat, jsou videa, která se zobrazují ve funkcích SERP. Můžete zobrazit živé výsledky nebo zkopírovat do schránky a vložit výsledky SERP do nového okna, abyste zjistili, jaké typy videí se zobrazují ve výsledcích vyhledávání Google.

Pokud se videa zobrazují na první stránce Googlu, jsou to skvělá klíčová slova, na která se můžete zaměřit. (Pokud se podíváte na videa v SERP, je více než pravděpodobné, že se jedná o videa z YouTube.) Jsou to ideální klíčová slova pro optimalizaci videí na YouTube, protože víte, že Google již videa ve výsledcích vyhledávání zobrazuje. Nejenže můžete svá videa zařadit na YouTube, ale máte také šanci, že se vaše videa zobrazí ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Nyní tedy stačí, aby vaše video bylo lepší a informativnější než videa vašich konkurentů a abyste strategičtěji optimalizovali možnosti videa na YouTube a (snad) převzali jejich místa ve vyhledávačích Google SERP.

Použití tradičních nástrojů SEO vám může značně usnadnit život při vyhledávání klíčových slov pro YouTube.

Použití nástrojů SEO na YouTube k nalezení správných klíčových slov pro optimalizaci videa

Pokud chcete najít správná klíčová slova pro videa na YouTube, vyzkoušejte některé nástroje vytvořené speciálně pro marketing na YouTube.

Keyword Search

Klíčová slova můžete objevit pomocí „AI algoritmu“ pro vyhledávání klíčových slov, který vyvinul špičkový odborník na marketing YouTube. Všechny údaje jsou založeny přímo na výsledcích vyhledávání na YouTube z pohledu uživatele. Algoritmus vyhledává a analyzuje data YouTube, aby vám pomohl najít nejlepší klíčová slova, která můžete použít při optimalizaci svých videí na YouTube.

A protože vaši nejlépe umístění konkurenti často vědí něco, co vy ne, můžete dokonce provést „průzkum konkurence“ o jejich klíčových slovech, pozicích, kanálech YouTube a videích. To vám umožní lépe vypracovat strategii obsahu pro videomarketing a naplánovat, na která klíčová slova se zaměříte.

V nástroji můžete také využít funkci „Sbírky“ a sledovat všechna klíčová slova, videa a konkurenty, které sledujete. Na nejzákladnější úrovni je použití nástroje Vyhledávání klíčových slov stejně snadné jako zadání klíčové fráze do vyhledávacího pole. Získáte tak řadu klíčových slov, která si můžete prohlédnout, a uvidíte průměrný měsíční objem vyhledávání na YouTube pro každé klíčové slovo.

Pokud při analýze získaných výsledků klíčových slov vidíte klíčová slova s „trendy“, klikněte na šipku dolů, abyste si trendy prohlédli podrobněji a získali jste informace o nejnižších a nejvyšších hodnotách.

Pokud si všimnete žhavého a trendového tématu za poslední měsíc (nebo nyní), postavte se za kameru, natočte video a optimalizujte ho pro tato trendová klíčová slova.

Vytvoření a optimalizace videa pro trendové téma zvýší šance, že vaše video bude na YouTube vyhledáno a nalezeno! Chcete-li získat nějaká sémantická klíčová slova, na která se chcete zaměřit, vyhledávač klíčových slov vám také nabídne podobná klíčová slova. Jedná se o další slova, na která byste měli zvážit optimalizaci svých videí.

Další užitečnou funkcí je funkce „Najít videa s umístěním“. Po kliknutí na toto tlačítko pod klíčovým slovem se otevře nové okno s nejlépe hodnocenými videi pro danou klíčovou frázi.

Tyto informace jsou neocenitelné, protože můžete vidět:

  • Videa, která se umístila na klíčovou frázi.
  • Počet zhlédnutí jednotlivých videí.
  • Jejich názvy a částečný popis videí.

To vše navíc bez nutnosti přecházet na YouTube.

Nástroj Keyword Search je jedním z nástrojů, které pro vyhledávání klíčových slov na YouTube rozhodně můžeme doporučit. Existují však i další softwarové nástroje specifické pro YouTube, které byste měli vyzkoušet.

vidIQ a TubeBuddy

Obě aplikace se používají na platformě YouTube, vidIQ a TubeBuddy mají bezplatnou verzi a několik placených možností. Každý nástroj má své výhody i nevýhody, takže pokud si to můžete dovolit, doporučujeme používat oba. TubeBuddy a vidIQ jsou skvělé pro vyhledávání klíčových slov – a souvisejících klíčových slov, která byste měli použít pro optimalizaci svých videí na YouTube.

Při prohlížení vysoce hodnocených videí vašich konkurentů vám oba nástroje zobrazí informace o klíčových slovech, které vám pomohou určit, na jaká klíčová slova byste se měli zaměřit u svého videa. Pokud navíc kliknete na „Zobrazit všechna klíčová slova“, získáte ještě více informací ohledně klíčových slov, která stojí za to zapracovat do názvu nebo popisu vašich videí, případně která klíčová slova jsou příliš konkurenční.

TubeBuddy má také funkci Průzkumník klíčových slov. Když začnete zadávat klíčové slovo, TubeBuddy zobrazí možná klíčová slova, na která se můžete zaměřit. Stačí pokračovat v zadávání klíčové fráze nebo vybrat tu, která vás zajímá.

Pomocí TubeBuddy nebo vidIQ (nebo obou) můžete:

  • Najít úžasná klíčová slova.
  • Vyhodnotit své konkurenty a jejich slabiny.
  • Využít těchto nedostatků k posílení optimalizace svého videa.

Tyto nástroje sahají daleko za hranice pouhého průzkumu klíčových slov, díky čemuž získají vaše videa a kanál na YouTube velkou výhodu.

Kam umístit klíčová slova na YouTube pro maximálně efektivní optimalizaci?

Jakmile najdete asi 2–6 cílových klíčových slov (a několik sémantických klíčových slov, která tato cílová slova doplňují), je na čase tato klíčová slova využít ve svém videomarketingu.

Pojďme si říct, kam byste měli strategicky umístit klíčová slova na YouTube.

Klíčová slova v první řadě vložte do názvu videa na YouTube. Název videa na YouTube dává algoritmu YouTube, uživatelům a vyhledávačům „první dojem“ o vašem videu a všem říká, o čem vaše video je. Dobře optimalizovaný název videa potěší algoritmus YouTube a přiláká více návštěvníků, což se může proměnit ve více zhlédnutí. Při optimalizaci názvu videa uvádějte nejdůležitější klíčová slova, která lidé hledají, co nejblíže k začátku názvu – to pomůže vašemu videu, aby bylo zařazeno a navrhováno.

  • Klíčová slova, na která se chcete nejvíce umístit, by měla být obsažena v prvních 60 znacích názvu. (Název může mít až 100 znaků, takže čím blíže k začátku názvu klíčová slova umístíte, tím lépe.)
  • Při psaní nadpisu buďte co nejstručnější. Nejlépe pět nebo méně slov.
  • Pokud je to možné, použijte v názvu slova, která spojují video s jinými videi ve stejné kategorii.
  • Také chytlavý a přesvědčivý název, který přesně vystihuje obsah videa, může pomoci přilákat vyhledávače.

Strategické začlenění klíčových slov do popisu videa

Při takovém množství videí na stejné téma je často těžké, aby vaše video vyniklo. Popis videa je jedním ze způsobů, jak vaše video vynikne mezi velkým množstvím videí s podobnou nebo stejnou tematikou – a pomůže vašemu videu získat lepší pozici. Napište krátký – ale podrobný – popis toho, o čem video je, co se v něm divák dozví a čím se vaše video liší nebo vybočuje z řady ostatních videí na dané téma. Pokud jde o klíčová slova, uvedení správných klíčových slov v popisu pomůže vašemu videu získat více zhlédnutí a zviditelnit se. Nezapomeňte, že ve výsledcích vyhledávání se mohou zobrazovat i částečné popisy, proto nezapomeňte umístit klíčová slova co nejblíže začátku popisu.

V rámci popisu se tedy držte následujících pravidel:

  • Hlavní klíčová slova, na která se zaměřujete, by se měla nacházet v prvních 200 znacích popisu.
  • Nejdůležitější klíčová slova by měla být v prvních 25 slovech popisu, protože ve výsledcích vyhledávání se mohou objevit částečné popisy. (Popis videa může mít celkem 5 000 znaků. Pokud je však příliš dlouhý, pravděpodobně stejně nebude přečten celý).
  • V celém popisu je klíčové, abyste do popisu zahrnuli také částečné shody cílových klíčových slov.

YouTube (a Google) používá textové popisy k určení obsahu vašeho videa. Pokud tedy popis neuvedete, vyhledávače (a diváci) nebudou vědět, o čem vaše video je. To bude mít negativní dopad na vaše hodnocení. V popisu můžete také uvést odkaz na další související obsah (např. webové stránky, blog, kanály sociálních médií atd.). Nezapomeňte uvést celou adresu URL (včetně adresy https:// nebo http://).

Používejte hashtagy!

Mnoho lidí rádo vyhledává pomocí hashtagů. Těmto lidem tedy přidání vhodných hashtagů do popisu pomůže najít vaše videa při hledání konkrétních hashtagů. Přidejte několik hashtagů přímo do popisu videa. Když začnete zadávat hashtagy, YouTube vám zobrazí počet videí a kanálů, které jednotlivé hashtagy používají. Tímto způsobem si můžete prohlédnout svou konkurenci s hashtagy.

Je ironií, že bez ohledu na to, kam hashtagy v popisu umístíte, se zadané hashtagy zobrazí přímo pod videem.

Klíčová slova v rámci tagů

Tagy mohou pomoci kategorizovat video podle klíčových slov nebo frází, ale jejich hlavním účelem je pomoci opravit běžné pravopisné chyby nebo synonyma. Jinak hrají tagy podle YouTube zanedbatelnou roli při vyhledávání vašich videí (přesto byste měli při optimalizaci videí na YouTube tagy uvádět). Služba YouTube umožňuje zahrnout tagy, které pomáhají kategorizovat video podle klíčových slov, ale omezuje počet tagů, které můžete zahrnout.

Při používání hashtagů byste měli jako první uvést nejdůležitější cílové klíčové slovo (nebo klíčovou frázi). Díky tomu bude služba YouTube vědět, která klíčová fráze je nejdůležitější. Také byste měli zahrnout víceslovné tagy (tj. dlouhá klíčová slova), které se vztahují k tématu vašeho videa. Měli byste tedy používat jednoslovné a víceslovné hashtagy, které se vztahují k širšímu tématu vašeho videa.

Jedním ze skvělých způsobů, jak získat nápady na tagy, je podívat se na nejlépe hodnocená videa na YouTube, která přímo konkurují vašemu videu. YouTube však tagy videí skrývá, což ztěžuje „špehování“ vašich konkurentů a zjištění jejich tajných klíčových slov/tagů.

Naštěstí aplikace vidIQ a TubeBuddy umožňují zobrazit tagy, které konkurence používá, aby se její videa umístila na vysokých pozicích.

Vytvořte si strategii pro klíčová slova a optimalizaci videí

Pokud máte na YouTube vypracovanou strategii pro výzkum a optimalizaci klíčových slov, můžete zvýšit šance, že se vaše videa budou zobrazovat ve výsledcích vyhledávání na YouTube.

Videomarketing bude i nadále růst. Zvládnutí algoritmu hodnocení YouTube je skvělým způsobem, jak své úsilí rozjet na vyšší obrátky.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp