SEO a agenti AI: Jak vám usnadní práci?

SEO a agenti AI
Naučte se využívat agenty umělé inteligence při optimalizaci webu pro vyhledávání. Podívejte se, co všechno dokážou, a jak je efektivně zapojit do SEO.

O výhodách agentů AI už jste v poslední době nejspíš slyšeli, ale víte také, že jejich schopnosti mohou být ohromně užitečné i pro SEO? V tomto článku se dozvíte, proč to tak je, a s čím vám tito zástupci umělé inteligence pomohou.

Co vlastně jsou agenti AI?

Agenta umělé inteligence si můžete představit jako autonomní systém využívající přístup k externím datům, nástrojům a dalším potřebným funkcím. Jasně chápe vytyčený cíl a disponuje dostatkem zdrojů potřebných k jeho dosažení.

Někdy mají také pokyny, jak příslušné nástroje používat, v jiných případech dostanou ”volnost”, aby na řešení problému přišli sami. Práce agentů se dá nejlépe přirovnat k fungování dokonale organizovaných mravenčích kolonií.

Mravenčí královna je jako excelentní algoritmus umělé inteligence, který určí hlavní cíl. Její podřízení pracovníci, tedy mravenci s vlastními nástroji určenými pro samostatné specifické úkoly, jsou agenti.

Zamyslete se nad podobností:

  • Královna = agent operátor: Šéfuje celé strategii a upravuje ji.
  • Mravenci dělníci = dílčí agenti: Každý má specializovaný nástroj nebo funkci (shromažďování dat, analýza obsahu, generování výsledků...).
  • Efektivita kolonie = optimalizace systému: Všichni mravenci navzájem spolupracují, díky čemuž systém optimalizuje zdroje i tok informací a profituje z toho, jak se agenti AI organizují při plnění složitých úkolů.

Královna určí svým ”nástrojům” cíl a mravenci se jej snaží dosáhnout. Vracejí se s požadovaným zdrojem, vzájemně komunikují a sdílejí informace a hodnotí stav úkolu, aby k hlavnímu cíli dospěli rychleji. Hlášení o dílčích úspěších podávají královně, a ta na jejich základě upravuje další pokyny.

Činnost mravenčího společenství se tak od práce agentů umělé inteligence příliš neodlišuje, i když mravencům jde čistě o zachování rodu a vůbec je nezajímá třeba automatické zrychlování obchodování s akciemi na základě aktuálních trendů a pozitivních nálad.

Proč agenti AI ovlivní SEO víc než jiné obory?

Agenti budou zanedlouho nasazení snad do všech oborů lidské činnosti.

  • Právníci je budou využívat k vyhledávání i shrnutí rozsudků nebo k analýze nedostatků ve svých řešeních pro klienty.
  • Softwarovým inženýrům budou k ruce při vývoji webových kódů a systémů.
  • Pekařům dovezou suroviny dopravci koordinovaní agenty.
  • A ke zlepšení a zrychlení své práce je samozřejmě využijí také specialisté na SEO.

V této souvislosti bude nutné přizpůsobit marketing agentním mechanismům. Na scénu vstoupila optimalizace pro generativní vyhledávání (GEO) a to, v co se vyvíjí, bude veliké.

Od optimalizace pro tradiční vyhledávací algoritmy i ty, které řídí velké jazykové modely (LLM), se budeme poměrně rychle posouvat k optimalizaci pro samotné agenty AI a jejich funkce či nástroje. Pokud do tohoto ”výtahu” nastoupíte už v přízemí, zajistíte si výhled na ty, co k němu budou teprve spěchat.

Ve většině případů fungují generativní nástroje umělé inteligence při poskytování odpovědí podobně jako vyhledávače a jejich výsledky:

  • Uživatel zadá dotaz.
  • Uživatel obdrží odpověď.
  • Ve výsledku může být několik odkazů.

Přes možnost čerpání dat z webových zdrojů mimo hlavní model AI nejde zatím o nic převratného. Vidíme obdobné výstupy jako při tradičním vyhledávání, jen s lepší uživatelskou zkušeností. 

Dá se však očekávat, že s dalším vývojem budou možnosti nástrojů umělé inteligence od Google, OpenAI i jiných společností lepší a lepší. To naznačuje třeba nedávno představená funkce spočívající v tom, že systém řízený AI v případě potřeby kontaktuje zákaznické oddělení e-shopu, ve kterém byste chtěli nakoupit, a sám pro vás zjistí podrobnější informace o zboží či službách.

Další nová zdokonalování budou postupně do soukolí AI zapadat a rozšiřovat její schopnosti. Až přijde doba, kdy svému agentovi jen řeknete, co vás trápí, co potřebujete nebo co máte v plánu, a ten spustí akci, jaká je dnes pro většinu z nás ještě v rovinách sci-fi.

Dejme tomu, že sháníte nové boty, protože půjdete na svatbu. Agent AI jde na to:

  • Zjistí z vašeho kalendáře datum svatby.
  • Na základě reálných dat prověří, jaké počasí by tento den mělo v daném místě být nebo to odhadne podle měsíce a ročního období.
  • Zeptá se vás, co budete mít na sobě.
  • Zná vaši velikost, oblíbené značky, barvy i styl a také obchody, ve kterých rádi nakupujete. Tam zjistí, zda je obuv dostupná a doručí vám ji ještě před svatbou.
  • Všechny informace uloží pro případ, že by během objednávky nebo doručení došlo k nějakému nenadálému problému.
  • Zeptá se vás, jestli chcete nabídnout nějaké možnosti. Když ano, pošle je do vašeho zařízení, abyste si vybrali, a když ne, objedná konkrétní boty rovnou za vás.
  • Posoudí, co dalšího kromě nových bot by se vám mohlo na svatbě hodit, a to i z pohledu vaší role (nevěsta, ženich, host…). Když bude mít pocit, že vám tyto položky chybí, pošle vám jejich seznam e-mailem.

Představa nákupů budoucnosti organizovaných agenty AI vyvolává celou řadu otázek:

  • Jaký podíl na výsledku má Google?
  • Byl to jeho prohledávač, který dal agentům informace?
  • Jak mám optimalizovat web pro LLM?
  • Vybírali agenti z mého zdroje produktů v Google Merchant Center?
  • Procházeli můj web jako lidští návštěvníci, aby se mohli dostat k informacím? Co můžu udělat pro zjednodušení jejich cesty?
  • Prodávám-li deštníky, jak zajistím, abych se dostal do seznamu potřebných doplňků, když má na svatbě pršet?
  • A jak vůbec určím atribuci čehokoliv?

Na jednoduchém příkladu můžete vidět složitost, jaká SEO čeká a nemine. Firmy, společnosti a marketingové týmy budou muset přijmout nové technologie a optimalizovat weby podle jejich principů.

Díky intenzivně vyvíjeným protokolům, jako je Anthropic’s Model Context Protocol (MCP), bude mnohem snazší propojit zdroje produktových dat s online tržišti budoucnosti a srovnávači zboží řízenými AI.

Což znamená obrovské příležitosti k oslovení nových potenciálních zákazníků, ale také nevýhody v podobě nejasných atribucí nákupů a nejisté účinnosti reklamy kvůli velmi omezenému měření.

Další otázka proto zní:

  • Chcete čekat, až si vás vaši konkurenti s pomocí agentů AI ”namažou na chleba”, nebo je předstihnete a tu šanci využijete dřív než oni?

Přesto, že dnes nikdo neví, jak bude marketingové prostředí vypadat za tři měsíce, natož za rok, jedno je jisté. Jsme před branou éry agentů AI a vstupujeme dál. Míra rozvoje a změn je nebývalá a v mnohém předčí otřesy po někdejších aktualizacích vyhledávacích algoritmů Panda a Penguin.

Agenti AI pro SEO a GEO

Někteří SEO odborníci už mají k dispozici své vlastní, přizpůsobené a specializované agentní systémy.

Jako příklad poslouží agentní systém vytvořený Davem Davisem ze společnosti Weights & Biases, která vyvíjí platformu pro trénování umělé inteligence. Daveovi agenti pomáhají autorům obsahu generovat osnovy článků.

Proces začíná tím, že systém požádá uživatele o pětici konkrétních informací:

  • Klíčovou frázi, která má být zařazená v článku,
  • Další související výrazy,
  • Typ článku, který chtějí psát,
  • Název (pokud už jej mají vymyšlený),
  • Jméno autora.

Na základě těchto informací rozdá řídící algoritmus hlavním agentům umělé inteligence zapojeným v systému úkoly tak, aby věděli, co mají dělat a odkud čerpat data. Tito agenti jsou:

Vyhledávací agent

Má přístup k vyhledávání Google a dokáže získat také data ze sociálních platforem, které se jinak snaží takové ”škrábání” aktivně blokovat.

Analytický agent

Má na starost několik úkonů:

  • Získává entity z webových stránek prostřednictvím rozhraní Google Natural Language API.
  • Shrnuje obsah.
  • Extrahuje otázky z obsahu.

Agent úložiště příkladů

Dave vytvořil pro každého autora složku s 10 typickými soubory, ve které se nachází:

  • Poskytnuté vstupy (Klíčová fráze, další termín, název…),
  • Návrhy osnov generované systémem,
  • Finální návrhy po ruční úpravě,
  • První odstavce z publikovaných článků.

Díky těmto kolekcím se agenti zapojení v systému trénují, aby lépe pochopili požadovanou strukturu osnov a tón konkrétních autorů, kterým pomáhají tvořit také první odstavce článků, odpovídající jejich stylu psaní.

Návrhový agent

Tento ”finální” agent sbírá uživatelské vstupy, výsledky vyhledávání, získané entity, otázky i souhrny a generuje samotnou osnovu článku.

Brzy přijdou

Dave do systému postupně začleňuje i další užitečné agenty jako:

  • Zástupce pro klíčová slova: Dostane se do Google Ads API, odkud vytěží další návrhy klíčových slov a vyhledávacích dotazů.
  • Naslouchací agent: Monitoruje populární témata na sociálních sítích a automaticky je zahrnuje do návrhů když uzná, že už nejde jen o bezvýznamné diskuze, ale rodí se nový vlivný trend.
  • Agent pro Slack a email: Ve chvíli, kdy se automaticky vygeneruje nová osnova článku, informuje agent šéfa projektu i autory, kteří jsou do něj zapojení.
  • Konkurenční agent: Sleduje, zda a jak konkurenti zhodnocují svůj obsah, a když přijde na takové aktivity, upozorní na ně a pošle jejich seznam.

Vytvářejte si vlastní agenty

Chcete-li při práci na SEO začít využívat agenty AI také, vytvořte si rovnou svoje. Přizpůsobíte je svým potřebám i cílům a naučíte je generovat přesně to, co chcete.

K vývoji vlastních agentů můžete použít třeba platformu obot.ai, pomocí které jednoduše nastavíte různé vlastnosti a úkoly pro základní agenty.

Kromě toho, že vám takové utváření pomůže pochopit nové prostředí, ve kterém chcete inzerovat, porozumíte také tomu, jak agenti fungují. Což může být velkou výhodou oproti vašim konkurentům, kteří doteď ještě ani neví, ”o co tady jde”.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp