Jakou mají sociální média roli v B2B marketingu?
Od Meta po MySpace. Všechna sociální média prošla v posledních letech obrovským vývojem. Současné platformy nabízejí ekosystém plný multimédií, který v konečném důsledku vytváří moderní digitální obchod a kulturu.
Spolu s vývojem sociálních médií se mění i chování uživatelů. Uživatelé mohou na sociálních sítích nejen komunikovat, ale také hlasovat. Lidé na celém světě tráví na sociálních sítích v průměru skoro 2,5 hodiny denně. To z nich dělá nejúčinnější globální tržiště pro značky, které chtějí zákazníkům nabídnout interaktivnější a personalizovanější zážitek.
Proto B2B marketéři, kteří chtějí optimalizovat své výdaje na sociální média, by měli nejdříve investovat do pochopení vnitřní vazby mezi těmito platformami a jejich uživateli. Podívejme se nejdříve na to, kde si dnes B2B marketing stojí na sociálních sítích.
Stav B2B marketingu na sociálních sítích
V roce 2023 byl zaznamenán 20% nárůst investic ze strany B2B marketérů do marketingu sociálních médií. A ačkoliv se distribuce placeného obsahu celkově snížila (pokles o 14 % od roku 2022 do roku 2023), většina (až 85 %) financí šla na placená sociální média.
Pokud se podíváme na statistiky, mezi nejpřesvědčivější považujeme tu z Insider Intelligence, která ukazuje, že 60 % B2B marketérů označilo sociální média za ten nejúčinnější kanál pro zvýšení příjmů.
V současnosti firmy nepoužívají sociální média pouze k marketingu svých produktů a služeb. Například společnost McKinsey popsala hned čtyři hlavní důvody, kterými značky využívají sociální média. Patří sem reakce, monitorování, zesilování a ovlivňování chování zákazníků.
Především poslední bod „ovlivňující chování zákazníků“ podtrhuje důležitost používání sociálních médií v B2B marketingu.
Pochopení chování B2B zákazníků
A proč je pochopení vašich zákazníků jako jednotlivců tak důležité? Je to zásadní předpoklad pro vytvoření efektivní B2B marketingové strategie na sociálních sítích. Moderní kupující touží více než jen po nákupu. Hledá personalizovaný a bezproblémový zážitek. Do toho můžeme zahrnout:
- Pohodlí: Dnešní uspěchaná doba potřebuje ušetřit každému kupujícímu co nejvíce času. Funkce, jako je změna objednávky pouhým jedním kliknutím, rychlá zákaznická podpora a dobře navigovatelné platformy, to všechno může uzavřít, nebo naopak zrušit transakci.
- Více kanálů: B2B kupující se nedrží pouze přímého prodeje či e-mailu. Se svými oblíbenými značkami komunikují prostřednictvím sociálních médií, webinářů, a dokonce i chatbotů.
- Personalizace: Klíčové je přizpůsobení. Od e-mailového marketingu na míru až po návrhy produktů, které kupujícím nabídnou to, co aktuálně potřebují, udrží vaši značku v jejich paměti.
Jak mohou sociální média ovlivnit chování zákazníků?
Abyste mohli ovlivňovat chování kupujících, musíte vytvořit dobře zaokrouhlenou strategii, která integruje zapojení a obsah. Váš obsah by měl být srozumitelný, informativní a relevantní k potřebám vašich cílových zákazníků. Slouží to jako základ, na kterém se budete prezentovat jako důvěryhodný zdroj a myšlenkový lídr ve vašem oboru podnikání.
Jenže samotný obsah nestačí. Zapojení je zásadní pro získání sdílení myšlenek a budování vztahů s publikem. To znamená: aktivně svému publiku naslouchat, odpovídat na všechny dotazy a pravidelně se zúčastňovat rozhovorů. Jde o to, jak zlidštit svou značku a učinit ji přístupnou a poutavou.
Zákazníci odměňují omnichannel strategii
Data neustále podporují přijetí omnichannel strategií v B2B. Neznamená to jen přítomnost na více platformách, ale i jejich integraci pro jednotnou zákaznickou zkušenost.
Nedávná studie společnosti McKinsey zjistila, že „společnosti B2B, které poskytují nejlepší omnichannel zkušenosti, zlepšují podíl na trhu nejméně o 10 % ročně.“ Tohle je jasný indikátor, že přizpůsobení se modernímu chování kupujících není jen dobrým nápadem. Je to nezbytný krok pro trvalý úspěch.
Sociální média: klíčový kontaktní bod v B2B marketingu
Online komunity nabízejí mnohem více než pouhou platformu pro umístění reklamy. Umožní spojit se s vašimi zákazníky prostřednictvím sdílení myšlenek a dalšího působivého obsahu, který opět přivádí vysoce cílenou návštěvnost zpět na vaše webové stránky.
Výhody u distribuce obsahu nekončí. Na těchto platformách si lidé chodí povídat a nabízejí spoustu informací o zájmech, potřebách a výzvách vaší cílové skupiny. Pokud budete v těchto rozhovorech aktivní, zvýšíte důvěryhodnost vaší značky.
Vaše publikum vidí sociální média jako výborný zdroj inteligence. Společnost McKinsey zjistila, že kupující B2B se hodně opírají o sociální média jako o zdroj informací o produktech a značce.
Co bude dál s B2B marketingem na sociálních sítích?
B2B marketing se stále více prolíná se strategickými investicemi na sociálních médiích. S pokroky v nástrojích pro analýzu dat můžete snadno zjistit návratnost investic a úsilí sociálních médií. Sociální média už nejsou pouze příjemnou součástí vaší celkové B2B strategie. Jsou důležitá pro zajištění vašeho úsilí na sociálních sítích v souladu s ostatními prvky vašeho marketingového mixu, aby se vše vzájemně umocňovalo.
Podíváme-li se do budoucna, je připraveno několik trendů, které budou formovat B2B marketing na sociálních sítích. Videoobsah, především pak živé vysílání, bude i nadále získávat na popularitě. Můžeme tedy očekávat, že stále více společností bude využívat živé video pro webináře, odpovědi na otázky a uvedení produktu na trh. Významnější roli bude hrát také umělá inteligence a automatizace, která nabídne pokročilejší funkce mapování cest a personalizace zákazníků.
Jednoduše řečeno, budoucnost nabízí hodně příležitostí pro ty, kteří jsou ochotni inovovat a přizpůsobit se ve svých strategiích na sociálních médiích. Být proaktivní, spíše než reaktivní, vám usnadní získat konkurenční výhodu.
Zjistěte více o tom, jak vám můžeme pomoci vytvořit B2B marketingovou strategii na sociálních sítích, která povznese vaše podnikání.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Kristýna Franclová
Foto zdroj: pixabay.com