Problémy technického SEO ve WordPressu, které je třeba řešit

Wordpress SEO
Zde se dozvíte o nejběžnějších problémech technického SEO, které musí majitelé stránek WordPress vyřešit, aby zajistili, že jejich weby uspějí ve vyhledávačích.

WordPress zůstává vedoucím CMS (systém pro správu obsahu) s téměř 65 % podílem na trhu. Tato platforma se stala oblíbenou volbou nejen pro začínající blogery a malé firmy, ale i pro velké e-shopy a zpravodajské weby. Jedním z klíčových faktorů jeho úspěchu je jednoduchost nastavení, obrovské možnosti přizpůsobení a silná komunita, která ji aktivně podporuje.

Jednou z výhod WordPressu pro SEO je jeho přívětivost pro vyhledávače již od samotné instalace. WordPress se vyznačuje čistým kódem, sémantickým značkováním a strukturou, která usnadňuje vyhledávačům procházet a porozumět obsahu. Tato přívětivost vůči SEO pomáhá obsahu efektivněji indexovat a zařazovat ho na vyhledávací výsledkové stránky (SERP). V kombinaci s aktivní komunitou a neustálým vývojem se WordPress stal klíčovým hráčem ve světě online obsahu.

Nicméně, jako každá platforma, i WordPress má své nedostatky. Pro optimalizaci pro vyhledávače a zlepšení výsledků můžete zaměřit svou pozornost na konkrétní technické aspekty, které vám pomohou optimalizovat váš web a dosáhnout lepší návštěvnosti a vyšších zisků. Níže jsou uvedeny některé hlavní body, na které byste se měli v technické optimalizaci WordPressu zaměřit.

Core Web Vitals ve WordPressu

Core Web Vitals (CWV) a rychlost stránek jsou důležité faktory hodnocení a zaslouží si vaši pozornost. 

Zaměříme se na základní doporučení, která povedou k tomu, že 99 ze 100 blogů WordPress projde testem Core Web Vitals.

Komprese všech obrázků

Doporučuji používat Imagify nebo Shortpixel. Měli byste se zaměřit na komprimaci obrázků na maximální velikost 200 KB nebo méně.

Nepoužívejte levný hosting

Levných hostingových služeb je na trhu mnoho, ale jejich nízká cena s sebou nese řadu rizik, která mohou negativně ovlivnit rychlost vašeho webu:

  • Levné hostingové společnosti obvykle používají starší a méně výkonné servery, které zvládají jen nízký počet uživatelů a nízký provoz, což může vést k pomalému načítání stránek, zpoždění a výpadkům.
  • Na jednom serveru je sdíleno mnoho webů, což může vést k přetížení a zpomalení všech webů na daném serveru. To je obzvlášť problematické v období špičky, kdy je na webu vysoká návštěvnost.
  • Levné hostingové společnosti obvykle neposkytují kvalitní zákaznickou podporu. V případě problémů s webem tak budete mít jen malou šanci na rychlou a efektivní pomoc.

Používejte CDN

Síť CDN (content delivery network) ukládá vaše soubory na mnoha serverech po celém světě a doručuje je z místa, které je uživateli nejblíže. Pokud máte web s mezinárodní působností, je CDN velice užitečné. Dobrou volbou je například Cloudflare.

Investujte do kvalitního pluginu pro ukládání do mezipaměti

V současné době patří k nejlepším WP Rocket. Při správném nastavení odstraní 99 % všech varování PageSpeed Insights souvisejících s CSS a JavaScriptem.

Optimalizujte písma

Vlastní písma mohou být efektní, ale "systémová písma" se načítají rychleji. Pokud musíte používat vlastní písma, omezte jejich počet a načítejte je asynchronně.

Stránkujte komentáře

Stránkování komentářů snižuje počet uzlů DOM a velikost stránky, čímž zvyšuje rychlost.

Maximální počet komentářů na stránce omezte na 20 a novější komentáře zobrazujte jako první.

Core Web Vitals je především o snížení velikosti stránky a optimalizaci doručování prvků na stránce. Zaměření na výše uvedené strategie řeší obě tyto priority.

Odstranění zbytečných interních přesměrování 

Interní přesměrování linků je způsob, jak v rámci webu přesměrovat starý link na nový. 

Pomáhá udržovat hodnotu webu pro SEO tím, že zabraňuje nefunkčním odkazům, chybám 404 a dalším problémům, které mohou poškodit pozice webu ve vyhledávačích. 

Můžete to provést vytvořením pravidla přesměrování v souboru .htaccess vašeho webu nebo pomocí pluginu, jako je například Redirection nebo Yoast SEO.

Problémem výše uvedeného je, že většina majitelů stránek neprovede přesměrování správně, čímž docházi ke zbytečnému řetězení nebo dokonce zacyklení přesměrování.

Podle Googlu je třeba se vyhnout zbytečným přeskokům serveru a přesměrování HTML, protože rozmělňují tok autority vašeho webu.

To způsobuje stovky milisekund zpoždění navíc. Z tohoto důvodu důrazně doporučujeme webmasterům, aby minimalizovali počet a v ideálním případě zcela eliminovali přesměrování.

Vždy upravte interní odkazy v obsahu tak, aby odrážely novou adresu URL, zejména po zavedení přesměrování. Interní přesměrování zpomalují server, zvyšují složitost a obtěžují uživatele.

Stanovení cílů odkazů

Už jste někdy procházeli web a každý hypertextový odkaz, na který jste klikli, se otevřel na nové kartě? Dost otravné, že?

Pochopení správného chování cílů odkazů bohužel stále mate většinu uživatelů. Abychom to co nejvíce zjednodušili, nejlepší postup podle nejnovějších pokynů WCAG 2.1 je následující:

- Interní odkazy se otevírají na stejné kartě.

- Externí odkazy se otevírají na stejné kartě (až na výjimky).


"Únava z karet" je pro uživatele mobilních zařízení frustrujícím jevem, který může negativně ovlivnit jejich zkušenost při procházení webových stránek. Tento problém vzniká, když se při navigaci na webu automaticky otevírají nové karty nebo okna, což může vést k nepřehlednému prostředí a nárůstu frustrace.

Aby se tomu předešlo, je vhodné implementovat strategii otevírání interních hypertextových odkazů na stejné kartě. Tím se minimalizuje "únava z karet" a zvyšuje pravděpodobnost, že uživatel zůstane na dané doméně déle. Tato praxe nejen zlepšuje uživatelskou zkušenost, ale také poskytuje lepší údaje pro sledování v Google Analytics, což je klíčový aspekt SEO pro Wordpress a správy uživatelského zážitku. Implementací tohoto postupu lze dosáhnout lepších výsledků v oblasti SEO a podporovat celkově příznivější uživatelské prostředí.

Tím, že všechny odkazy na stránce nutíte otevírat na nových kartách, jste uživateli odebrali možnost volby. Vždy uživatele informujte, pokud nutíte odkazy otevírat na nových kartách. 

Profesionální tip: Chování externích odkazů by mělo být vždy posuzováno individuálně. Například je velmi časté, že se affiliate odkazy otevírají v nových kartách. Na tom není nic špatného. Je také běžné, že se odkazy na vybrané weby otevírají na nových kartách, aby se zabránilo tomu, že daný web zakáže tlačítko "zpět", což je trik zvaný mousetrapping.

Oprava nefunkčních odkazů

Nefunkční odkazy představují pro uživatele obrovskou frustraci. Když někdo prochází vaším webem a narazí na 404, už se obvykle nevrátí.

Odkazy 404 a 503 podle společnosti Google nejsou známkou nízké kvality. Ovlivňují však kvalitu procházení tím, že přerušují tok odkazů mezi stránkami, což může ovlivnit hodnocení interních stránek. 

Každý nefunkční odkaz by měl být rychle a efektivně opraven. Naštěstí nemusíte všechny odkazy kontrolovat ručně, protože existují externí SEO nástroje jako Semrush, Xenu, Screaming Frog nebo Broken Link Checker. Všechny si dobře poradí s odhalováním interních a externích chyb 404 a 503.

Zlepšení textu interních odkazů

Vhodný text odkazu (anchor text) pomáhá informovat uživatele o tom, co můžou očekávat, pokud na odkaz kliknou. Pomáhá také vyhledávačům stanovit kontextovou souvislost mezi zdrojovou a cílovou stránkou. 

Anchor texty typu "Přečtěte si více" nebo "Zde" jsou z hlediska SEO v podstatě k ničemu.

Neposkytují uživatelům žádné kontextové informace a jsou promarněnou příležitostí propojit dvě logicky a sémanticky relevantní stránky.

S tím souvisí i to, že používání stejného textu u odkazů na podobné interní stránky vytváří problém kanibalizace obsahu a rozmělnění témat, o kterém je také třeba diskutovat.

Například pokud mám čtyři "recepty na guláš" a na všech z nich použiji identický kotevní text "guláš", kanibalizuji svou schopnost hodnotit tyto recepty nezávisle na sobě. Je to pro Google matoucí signál.

Výběr podrobného textu kotvy může být efektivním způsobem, jak zlepšit své pozice v SEO. Tímto způsobem usnadňujete vyhledávačům, jako je Google, identifikaci a hodnocení obsahu na vašem webu. Například použitím konkrétních a diferencovaných anchor textů, jako jsou "maďarský guláš" a "bezlepkový vídeňský guláš", umožňujete vyhledávačům lepší porozumění obsahu na daných stránkách.

Tím, že jasně specifikujete témata obsahu pomocí relevantních anchor textů, minimalizujete možnost rozmělnění témat a zvyšujete pravděpodobnost, že vyhledávače správně zařadí vaše stránky do relevantních výsledků vyhledávání. Tato strategie může přispět ke zlepšení celkové viditelnosti a hodnocení obsahu na vašem webu, což je klíčový faktor pro úspěšné SEO.

Interní propojení je jedním z nejvíce podceňovaných způsobů SEO, jak budovat masivní návštěvnost. 

Optimalizace postranních panelů

Postranní panely jsou často viditelné na každé webové stránce - je tedy ironií, že mnoho webmasterů věnuje tomuto významnému prvku nejméně pozornosti.
Historicky byly blogy na WordPressu známé pro své postranní panely, které sloužily k různým účelům, včetně navigačních odkazů. S nástupem mobilních zařízení, kde uživatelé často žádné panely nevidí, může být považováno za lákavé je úplně odstranit. Nicméně, je důležité si uvědomit, že postranní panely mají stále své místo a hodnotu.

Nedávný trend "úplného odstranění postranních panelů" by však neměl být následován. Postranní panely jsou stále klíčové pro interní propojení a objevování obsahu. I když na mobilních zařízeních nemusíte být schopni fyzicky vidět postranní panel, odkazy v něm obsažené jsou tam stále a mají význam pro vyhledávače a interní propojení stránek. Je tedy dobré zachovat postranní panely a přizpůsobit je tak, aby poskytovaly uživatelům relevantní a přístupný obsah na všech typech zařízení.

Posílení E-E-A-T 

Blogy ve WordPressu nabízejí několik způsobů, jak posílit E-E-A-T jednotlivých autorů a týmů. E-E-A-T, dříve E-A-T, znamená Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (zkušenost, odbornost, autorita, důvěryhodnost). Jedná se o soubor kritérií, které hodnotitelé kvality vyhledávání společnosti Google používají ke zhodnocení kvality a důvěryhodnosti webového obsahu, zejména u stránek YMYL (Your Money or Your Life, tedy stránky týkající se zdraví, financí, práva atd.)

Obsah webu s vysokým E-E-A-T má větší pravděpodobnost, že se zobrazí na předních pozicích ve výsledcích vyhledávání Google, zejména u vyhledávání na témata YMYL. To je důležité, protože lidé často spoléhají na informace z těchto stránek pro důležitá životní rozhodnutí.

Průměrný blogger ve WordPressu může výrazně ovlivnit svůj osobní E-E-A-T tím, že se zaměří na níže uvedené:

  • Zobrazení jasné fotografie autora nebo týmu na postranním panelu. 
  • Zajištění, aby byl veškerý obsah propojen s vlastními autorskými stránkami nebo stránkou O nás v horní části všech příspěvků.
  • Zobrazení data publikování a poslední změny u veškerého obsahu.
  • Kvalitní stránka O nás - zobrazte pověření, blok Často kladených otázek s nejčastějšími dotazy, zmínky o médiích a další.
  • Pravidelné odkazování na renomované zdroje, abyste podle potřeby podpořili svá tvrzení, fakta a statistiky.
  • Pokud se tomu můžete vyhnout, nepoužívejte fotografie z fotobank. Vytvořte si vlastní obrázky s pomocí umělé inteligence.

Výše uvedený seznam není absolutní, ale poskytuje rychlý a jednoduchý seznam způsobů, jak mohou uživatelé WordPressu dlouhodobě budovat a ovlivňovat E-E-A-T.

Řešení problémů s přístupností

Přístupnost webu je důležité téma, které by neměly ignorovat žádné firmy ani organizace. Přístupný web umožňuje všem uživatelům využívat jeho obsah a funkce, zlepšuje použitelnost webu, rozšiřuje cílovou skupinu a zlepšuje image firmy.

Přístupný web umožňuje všem uživatelům, včetně osob se zdravotním postižením, využívat jeho obsah a funkce. To je důležité pro zajištění rovného přístupu k informacím a službám. Přístupné webové stránky jsou obvykle použitelnější pro všechny uživatele, bez ohledu na jejich technické znalosti nebo dovednosti. To je důležité pro udržení uživatelů na webu a pro dosažení jejich cílů. Přístupný web umožňuje oslovit širší cílovou skupinu, včetně osob se zdravotním postižením, které tvoří značnou část populace. To může vést ke zvýšení návštěvnosti a konverzí. Přístupný web ukazuje, že firma dbá na všechny uživatele a že je zodpovědná a inkluzivní. To může zlepšit image firmy a zvýšit důvěru zákazníků.

Zde je několik tipů, jak vytvořit přístupný web:

  • Nadpisy jsou hlavním mechanismem, pomocí kterého se mohou hendikepovaní uživatelé orientovat na webu. Musí se řídit hierarchií. Nikdy například nepoužívejte nadpis H3, pokud mu nepředchází nadpis H2. A nepoužívejte nadpis jen proto, že se vám líbí jeho velikost nebo použité písmo.
  • U obrázků uveďte informativní alt text pro ty, kteří používají čtečky obrazovky. Alt text není místem, kam byste mohli nacpat klíčová slova. Měl by být krátký (12-16 slov nebo méně) a popisovat obrázek. Vždy jej ukončete tečkou, aby čtečka obrazovky rozpoznala konec popisu.
  • Používejte jednoduchý a srozumitelný jazyk.
  • Vyhněte se používání blikajícího obsahu a automaticky přehrávaných zvuků.
  • Ujistěte se, že web je kompatibilní s běžnými asistenčními technologiemi (např čtečky).

Být bloggerem ve WordPressu nikdy nebylo konkurenčnější.  Ačkoli WordPress dělá spoustu těžké práce za vás, je toho hodně, co neudělá. Tento seznam je jen malou ochutnávkou oblíbených prioritních činností, o kterých je třeba vědět. Technické SEO je jednou z nejvíce podceňovaných oblastí digitálního marketingu, zejména s ohledem na návratnost investic, kterou mohou i malé technické změny znamenat pro průměrný blog. Pokud zvládnete zde uvedené problémy, vaše SEO pro Wordpress bude mnohem účinnější.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp