účinné uživatelské doporučení
Zkušenosti reálných zákazníků, obzvláště pokud jsou to lidé, které známe, nás dokáže o kvalitě produktu přesvědčit mnohem lépe než sebelepší reklama.

Asi nikdo nepochybuje o účinnosti doporučení od předchozích zákazníků. Jde o jednu z nejúčinnějších metod propagace, pomocí které můžete získat nové zákazníky. Zkušenosti reálných zákazníků, obzvláště pokud jsou to lidé, které známe, nás dokáže o kvalitě produktu přesvědčit mnohem lépe než sebelepší reklama. A navíc, doporučení, které šíří mezi lidmi vaší loajální zákazníci,vás nic nestojí.

Důvod, proč jsou uživatelská doporučení tak účinná, je to, že je píšou lidé, kteří nejsou ve vašem byznyse nijak zainteresovaní. Často svá doporučení šíří mezi svými známými a příbuznými, což ještě umocňuje důvěryhodnost jejich sdělení.

Důvěryhodnost osobních doporučení je důvodem toho, proč se většina zákazníků pídí po uživatelských recenzích dříve, než se rozhodne jet někam na dovolenou, koupit si nový výrobek nebo navštívit novou restauraci.

Doporučení zákazníků můžete umístit i na své stránky, kde vám mohou pomoci k mohutnému zvýšení konverzí, pokud to uděláte správně.

Jak by mělo vypadat účinné uživatelské doporučení

Správné doporučení, které dokáže přesvědčit ostatní ke koupi vašeho produktu, by mělo obsahovat několik důležitých ingrediencí.

• Mělo by obsahovat detaily, které důkladně popíšou výhody produktu v měřitelných jednotkách.

• Tyto výhody by měly být použity k vyprávění příběhu typu „před“ a „po“. Například: Díky užívání přípravku jsem za týden zhubla 7 kilo. Po 5 měsících používání úsporného zařízení jsme ušetřili 27 procent za elektřinu.

• Vzneste pochyby a poté je vyvraťte. Například: Měla jsem pochyby o účincích preparátu, ale výsledky naprosto předčily mé očekávání.

• Doporučení musí vypadat autenticky. Pomůže doplnění jménem, fotografií nebo Gravatarem. Návštěvník musí mít pocit, že jde o skutečnou osobu.

Umístěte doporučení do míst, kde uživatelé konvertují

Na místech, kde zákazník uskutečňuje konverzi, podpořte jeho rozhodnutí vhodně zvolenými uživatelskými doporučeními.  To znamená, umístěte doporučení uživatelů poblíž akčních tlačítek, formulářů nebo ceníků. Připomenutí předností produktu pomůže přesvědčit zákazníka o výhodnosti koupě a přiměje ho vytáhnout peněženku.

Umístěte doporučení tak, aby je návštěvník nepřehlédl

Správně napsaná doporučení raketově zvedají konverzní poměr, proto byste jim měli poskytovat péčí, jakou si právem zaslouží. Používejte obrázky nebo grafické prvky k optickému oddělení jednotlivých doporučení. Grafika nebo obrázky přitáhnou pozornost návštěvníka přesně k tomu textu, který chcete, aby si přečetl.

Vytvořte na webu speciální sekci věnovanou doporučením od uživatelů

Tuto strategii pravděpodobně oceníte, pokud prodáváte zboží ve vyšší cenové kategorii. Čím dražší produkt, tím více potřebují uživatelé ujistit o jeho kvalitě. Hodnocení uživatelů je v tomto případě skvělým způsobem, jak toho dosáhnout. Je vhodné na této stránce zprovoznit funkci třídění a vyhledávaní uživatelských hodnocení. Nerozhodný zákazník si tak může rychle vyhledat recenzi, kterou potřebuje. Umístěte odkaz na stránku s hodnocením blízko vašeho „Call to Action“ tlačítka tak, aby se zákazník mohl kdykoli informovat o kvalitě vaší nabídky.

Optimalizace pro vyhledávače

Pro doporučení umístěná na samostatné stránce platí stejná pravidla jako pro ostatní doporučení. Měli byste uživatelské hodnocení doplnit vhodně zvolenou grafikou a fotografiemi, které přitáhnou pozornost zákazníků.

Jak získat doporučení od reálných zákazníků?

Je možné, že mnohá doporučení, která mohou zákazníky vaší stránky přesvědčit ke konverzi, nebyla původně samostatným doporučením, ale součástí konverzace, například na online fóru. Možná jsou ukryta v komunikaci, kterou jste se svými zákazníky vedli v minulosti prostřednictvím e-mailu. Prohledejte svůj archiv doručené pošty, stejně tak jako internet a hledejte pochvalné zmínky o vaší firmě. Psali zákazníci o tom, jak jim váš produkt pomohl vyřešit jejich potíže? Nebo o celkové spokojenosti s vaším produktem? Napsali pochvalný komentář na váš blog? Nyní je čas přetavit tyto pochvalné zmínky v doporučení, která promění návštěvníky vaší stránky v loajální zákazníky. Pokuste se kontaktovat všechny tyto zákazníky, kteří se o vás kladně vyjádřili, s prosbou o svolení k použití jejich pochvalné zmínky na vašem webu. Možná se vám nepodaří kontaktovat všechny, ale od části jistě dostanete svolení k publikaci.

Oslovte stávající zákazníky se žádostí o hodnocení

Pokud se vám nepodařilo najít dostatečné množství pochvalných doporučení, můžete své zákazníky o napsání pochvalného komentáře požádat.

• Pošlete svým zákazníkům e-mail, ve kterém je požádejte, zda by o vaší firmě nenapsali krátké hodnocení. Pošlete jim odkaz na stránku s hodnoceními a také krátký příklad, jak by takové hodnocení mělo vypadat.

• Pošlete svým zákazníkům dotazník zákaznické spokojenosti. Získané odpovědi potom se souhlasem zákazníků můžete použít jako doporučení.

• Dlouhodobým věrným zákazníkům můžete poslat žádost o napsání recenze na váš produkt. Jelikož je napsání recenze obtížnější než psaní zhodnocení, nechte si tuto možnost pro dlouhodobé zákazníky, kteří jsou již dobře obeznámeni s kvalitou vašeho produktu. Můžete také požádat o natočení video recenze, kterou poté umístíte na váš web.

• Můžete také na své stránky umístit formulář, pomocí kterého vám uživatelé budou moci posílat hodnocení. Blízko něj umístěte také samotné hodnocení, aby uživatelévěděli, jak se bude toto hodnocení zobrazovat. Umístění pochvalných komentářů v blízkosti funkčního formuláře jim dodá na důvěryhodnosti.

• Pokud zezačátku nemáte dostatečné množství zákazníků, zkuste se na výměně pochvalných komentářů domluvit s někým, kdo provozuje tematicky podobný web jako vy.

Klaďte správné otázky

Nezapomínejte na pravidla dobrého doporučení zmíněná výše. Pokud chcete, aby doporučení fungovalo jako skutečný magnet na zákazníky, musíte v žádosti o hodnocení klást zákazníkům správné otázky. V opačném případě získáte jen obecné hodnocení, jak jste úžasní, ale nic, co by ukázalo, že jste lepší než konkurence. Pokud chcete získat kvalitní zákaznické doporučení, ptejte se zákazníků na následující otázky:

• Měli jste nějaké pochybnosti ohledně našeho produktu?  Jakým způsobem se nám podařilo vaše pochyby rozptýlit?
• Jaký typ problémů jste potřebovali pomocí našeho produktu vyřešit? Došlo k uspokojivému vyřešení?
• Jaká konkrétní zlepšení jste po použití našeho produktu zaznamenali?
• Zkoušeli jste dříve k vyřešení podobných problémů i jiné výrobky či služby? Jak jste byli spokojeni?

Používejte obrázky a videa

Vizuální forma doporučení zvyšuje konverze nejvíce. Můžete na své stránky umístit videa či obrázky, jak vypadá a jak se chová váš produkt v reálné praxi. Obrázky lidí používající váš produkt, obrázky typu „před aplikací produktu“ a „po aplikaci produktu“ (oblíbené zejména u přípravků na hubnutí). Ukažte na videu zákazníky v jejich přirozeném, domácím prostředí, jak používají váš produkt. Ukažte tabulky a grafy, ve kterých je jasně vidět, jak váš produkt něco zlepšil, nebo snížil účinky něčeho negativního.
Mít virální produkt, který by si lidé doporučovali sami mezi sebou, je snem každého podnikatele. Tento jackpot ovšem získá málokdo. Jestli však použijete tyto tipy pro získání pochvalných recenzí na vaši stránku, zvedne to váš konverzní poměr a vytvoří z vašeho online projektu legální tiskárnu na peníze.

zdroj: ahrefs.com, marketingland.com, searchengineland.com, searchenginemarketing.com

Autor: Martina Rosenkrancová a kolektiv

foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp