Potvrzeno Googlem: Strukturovaná data jsou nezbytná i v éře AI

Potvrzeno Googlem: Strukturovaná data jsou nezbytná i v éře AI
Přední odborníci společnosti Google představují vyhledávání řízené umělou inteligencí. Co jste se mohli dozvědět na jejich konferenci v Madridu?

Manažeři Google diskutovali na madridské konferenci Google Search Central Live o budoucnosti SEO a umělé inteligenci ve vyhledávání. Zástupci týmu Google Search Relations vysvětlili, jak přistupovat k optimalizaci v nové době, a proč je stále důležitá správná struktura dat na webu.

Odhalená integrační architektura LLM

Jeden z přednášejících John Mueller objasnil, jak Google používá velké jazykové modely (LLM), vysvětlil funkci Retrieval Augmented Generation (RAG) a ukázal ”uzemnění” modelů k vytváření odpovědí ve vyhledávání řízeném AI.

Podle Muellerovy prezentace sestává proces ze 4 kroků:

  • Uživatel zadá otázku,
  • Vyhledávač najde relevantní informace,
  • Tyto informace se použijí k ”uzemnění” LLM,
  • LLM generuje odpověď s pomocnými odkazy.

Systém je navržený tak, aby udržoval odpovědi přesné a navázané na jejich zdroje a eliminoval obavy z chyb ve výsledcích generovaných AI.

Speciální optimalizace není nutná

Manažeři Google dali odborníkům na SEO jasně najevo, že kvůli novým funkcím AI nemusí dělat žádné převratné úpravy v optimalizaci.

Hlavní sdělení:

  • Nástroje umělé inteligence se stále vyvíjí a budou se měnit.
  • Uživatelé vyhledávají prostřednictvím AI čím dál více.
  • Data AI se ve službě Google Search Console zobrazují jako tradiční data z vyhledávání.
  • Neexistuje žádné oddělené vyhledávání AI podobně jako u vybraných úryvků.

Jakékoliv neobvyklé problémy je doporučeno hlásit Google, ale prozatím stačí, když se budete držet dosavadních osvědčených metod SEO.

Strukturovaná data? AI je potřebuje

Přes velký pokrok modelů umělé inteligence zůstávají strukturovaná data pro robotické systémy nepostradatelná.

Zástupci Google na konferenci doporučili:

  • Používejte i nadále podporované typy strukturovaných dat.
  • Vyhovující schémata hledejte v dokumentaci Google.
  • Pochopte, že strukturovaná data usnadňují procházení a indexaci obsahu.

Pokud budete data na webu správně strukturovat, získáte evidentní výhodu ve výsledcích vyhledávání i navzdory tomu, že umělá inteligence dokáže pracovat také s nestrukturovanými daty.

Jak ovládat publikaci obsahu řízenou AI

Pokud jste opatrní a chcete mít pod kontrolou to, jak nástroje umělé inteligence prezentují váš obsah, můžete zveřejňování ovlivnit několika způsoby:

  • Pomocí značky robots nosnippet se odhlásíte z přehledů AI.
  • Přidejte meta značení jako <meta name="robots" value="nosnippet">.
  • Zabalte konkrétní obsah do souboru <div data-nosnippet></div>.
  • Omezte množství zobrazeného textu prostřednictvím <meta name="robots" value="max-snippet: 42">.

Tyto možnosti fungují stejně jako ovládací prvky pro klasické úryvky vyhledávání.

Reporting a analytika ve vyhledávání AI

Na konferenci přišla řeč také na přístup Google k reportingu.

Z prezentovaných snímků vyplývá, že:

  • Data z vyhledávání AI jsou součástí celkových dat Google Search Console.
  • Neexistují žádné oddělené reporty pouze pro nástroje umělé inteligence.
  • Samostatná data AI by mohla způsobit mezi uživateli ještě více zmatků.
  • Kvůli ochraně osobních údajů není zatím v plánu zavedení zvláštních reportů o používání Gemini, což se však může změnit.

LLMs.txt a standardy budoucnosti

Na ”přetřes” mezi účastníky konference přišlo také možné zavedení souboru LLMs.txt, který by měl podobnou funkci jako robots.txt a reguloval by využití umělé inteligence. John Mueller však ironicky poznamenal, že takový soubor by “měl smysl pouze v případě, když systém o vašem webu neví.”

Tato další vrstva totiž může být zbytečná, protože systémy Google mají i tak o většině webů dostatek informací. Při trénování AI Gemini a Vertex nyní Google používá token user-agent v souboru robots.txt, který nemá vliv na pozice ve vyhledávání.

Pevná pozice SEO ve světě poháněném AI

Výstupy z madridské konference jasně potvrzují, že základní optimalizace pro vyhledávání je pořád základem pro úspěch.

Zásadní poznatky pro marketéry:

  • Klíčové kroky SEO jako procházení, indexování a optimalizace obsahu zůstávají pořád stejně důležité.
  • Nástroje AI nenahrazují tradiční metody, ale obohacují digitální marketing o nové možnosti.
  • Své zkušenosti a znalosti uplatní odborníci na SEO i v novém, měnícím se prostředí.

Takže můžete zůstat klidní. Pokud máte pevné SEO základy, přizpůsobíte se moderním technologiím umělé inteligence, aniž byste museli kompletně ”překopat” své strategie.

Co to znamená pro marketing

Hlavním poselstvím manažerů Google z Madridu je, že vaší snahou zůstává udržení perfektní technické funkčnosti webu a poskytování kvalitního užitečného obsahu. Google přidává do vyhledávání nové funkce AI, což znamená také nové výzvy, nicméně hlavní cíl - sloužit dobře uživatelům - zůstává neměnný.

Samostatných datových přehledů z nástrojů umělé inteligence se zatím nedočkáte, ovšem s dalším vývojem AI byste už brzy mohli mít k dispozici přesnější údaje.

Zatím se soustřeďte na osvědčené SEO metody, hlídejte si správně strukturovaná data a snažte se držet krok s dalším vývojem.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp