Naučte se psát lepší texty
Základem úspěchu v online podnikání je hodnotný obsah. Texty na vašich webech by proto měly být dostatečně kvalitní. Naučte se, jak toho dosáhnout.

Začít psát články, které by měly hlavu a patu, byly čtivé a dokázaly přesvědčit čtenáře, není vůbec jednoduché, obzvláště pokud začínáte. Dobrou zprávou však je, že i psaní textů, neboli copywriting, se dá naučit. Níže najdete několik tipů, které vám pomohou začít psát lepší texty než dříve.

Napište si osnovu

Při psaní většiny textů nezačínáte od nuly. Většinou znáte téma a také médium, kde má být text zveřejněn. Pravděpodobně také víte, pro jaké cílové publikum je určen a co je jeho cílem. Může jít například o příspěvek na facebookovou stránku vaší firmy, PPC reklamu, nebo článek pro váš blog. Cílem může být informovat o novém produktu, nebo přesvědčit návštěvníka o jeho výhodách. Různé typy textů, např. příspěvky na sociální sítě nebo texty reklam, mohou být omezeny počtem znaků. Pokud máte tyto informace – médium, téma a cíl – použijte je, abyste si ujasnili, jak začít. Použijte vhodná klíčová slova a sestavte důkladnou osnovu budoucího článku.

Psát jen tak z hlavy není úplně nejlepší nápad. Může se vám stát, že odbočíte od tématu a článek bude čtenáři připadat zmatený. Napište si proto předem podrobnou osnovu a té se držte.

Přepište svůj oblíbený text

Dobrým způsobem, jak začít, je použít článek, který jste napsali již dříve. Máte za sebou reklamní kampaň, která dosáhla úspěchu? Blogový příspěvek, který dosáhl vysoké návštěvnosti? Pokud byly tyto texty kvalitní, proč se v nich neinspirovat a nevytvořit na jejich základě texty nové? Samozřejmě nejde o to je jen okopírovat a změnit klíčová slova. Zaměřte se spíše na celkovou strukturu článku a přemýšlejte, jak by bylo možno jej znovu použít.

Využijte svých předchozích úspěšných textů a vytvořte na jejich základě nový kvalitní obsah. Zkuste jej ještě vylepšit – možná bude ještě úspěšnější než původní text.

Prostudujte si odborné zdroje

Psaní některých textů bude vyžadovat studium různých odborných zdrojů, což je sice práce navíc, ale váš text bude díky tomu lepší. Udělejte si čas na přečtení oborových zdrojů k vašemu tématu, podívejte se na relevantní témata z Twitteru nebo požádejte o konzultaci odborníka na dané téma. Přestože možná všechny zjištěné informace v textu nakonec nepoužijete, díky tomu, že budete mít o tématu hlubší povědomí, bude váš text působit autoritativněji a profesionálněji.

Přeskočte úvod

Tento copywriterský tip je většinou použitelný pro delší textový obsah, jako jsou blogové články a e-booky. Pokud zíráte na prázdnou obrazovku a máte potíže s tím, jak začít, jednoduše přeskočte úvod a začněte psát přímo první téma. Ideální úvod by totiž měl čtenáři představit téma a stanovit jeho očekávání.
Měl by čtenáři sdělit, jaká témata budou v textu pokryta, jak budou témata rozdělena a uspořádána a co se čtenář naučí či jaké informace získá po jeho přečtení. Předtím, než text napíšete, tyto informace vlastně ještě přesně neznáte, a nemůžete tedy vždy čtenáři přesně říct, co může očekávat.

Pokud přesně nevíte, co napsat do úvodu, neztrácejte čas a úvod přeskočte. Vraťte se k němu, až bude zbytek obsahu kompletní a bude vám jasné, co by měl úvod obsahovat.

Tipy pro lepší copywriting

Přečtěte si nahlas, co jste napsali

Častokrát, když něco napíšete, vypadá to na obrazovce dobře, ale při hlasitém čtení to zní divně. Když si však lidé budou váš text číst, často si jej budou vnitřním hlasem přeříkávat pro sebe. Tomuto procesu se říká subvokalizace. Váš text by proto měl být napsán tak, aby se dal bez potíží nahlas předčítat a zůstával stále pochopitelný. Věci prostě zní jinak, když čtete nahlas.

Nahlas si přečtěte svůj text. Pokud se někde náhodně rýmuje, obsahuje složitou řadu slov nebo je v některých místech obtížné sledovat smysl, přepište jej.

Promluvte si s nezaujatou osobou

Jakmile jste napsali text, přečtěte jej někomu nezaujatému. Velice rychle tak zjistíte, jestli je text napsán dostatečně srozumitelně a pochopitelně. Přečtení vašeho textu někomu jinému je skvělý způsob, jak zjistit, zdali je dostatečně srozumitelný i běžnému čtenáři.

Kvalitní texty jsou jedním ze základních pilířů SEO – optimalizace pro vyhledavače. Měli byste se proto snažit, aby váš textový obsah byl co nejlepší. Pokud se vám váš text po přečtení příliš nelíbí, nevadí. Dokonce i ty nejlepší články pravděpodobně začínaly jako nepříliš čitelný koncept. Pravděpodobně budete muset text ještě několikrát přepsat, než bude dokonalý. Berte proto první verzi textu pouze jako koncept, který později můžete upravit.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp