Optimalizace SEO obsahu
Neuváženým smazáním obsahu možná přijdete o návštěvníky, ale také o cenné zpětné odkazy, což může poškodit umístění vaší stránky ve vyhledávači.

Mít na stránkách hodně obsahu může být složité na údržbu. Proto se některé firmy rozhodnou odstranit ze svých stránek obsah, který považují za nadbytečný nebo zastaralý. Cílem této snahy bývá obvykle nejen snížení časových nákladů na správu webu, ale i větší přehlednost pro návštěvníky. Jakkoli se to může zdát logické, měli byste si dát velký pozor na to, který obsah odstraňujete. Některé starší články mohou být cílem spousty kvalitních zpětných odkazů a mohou být významným zdrojem návštěvnosti. Neuváženým smazáním takového obsahu nejen přijdete o tyto návštěvníky, ale také o cenné zpětné odkazy, což může poškodit umístění vaší stránky ve vyhledávači.

Před jakýmkoli zásahem do obsahu webu byste měli důkladně zvážit dopady, které to může mít na vaše podnikání. Pokud odstraníte celé stránky i s obsahem, který se ve vyhledávačích dobře umísťuje na hodně vyhledávaná klíčová slova, můžete přijít o velkou část návštěvnosti z organického vyhledávání.

K neuváženému smazání důležitých částí webu často dochází v případě, že se na správě webu podílí více lidí. Zejména ve větších firmách je správa webu rozdělena mezi několik oddělení, často dokonce včetně externích agentur. To může mít negativní dopad na efektivní komunikaci a plánování. V případě, že optimalizaci pro vyhledávače řeší současně více subjektů, měli byste zpozornět.

Nemažte obsah, který vám přináší návštěvnost

Říká se, že deset deka prevence je mnohem lepší než kilo léčby, a ve světě SEO to platí dvojnásobně. Je mnohem lepší při údržbě stránky přemýšlet a důkladně plánovat jednotlivé kroky než později obtížně řešit následky závažných pochybení.

Předtím, než odstraníte jakýkoli obsah z webu, důkladně zkontrolujte, jak si tento obsah vede z hlediska návštěvnosti a zpětných odkazů. V Google Analytics snadno zjistíte, jestli má stránka nějakou návštěvnost. Jděte do sekce „Akvizice“, klikněte na „Veškerá návštěvnost“ a zvolte „Kanály“. Zobrazí se vám návštěvnost webu. V přehledu klikněte na „Organic search“ a poté na „Vstupní stránka“. V následujícím přehledu uvidíte návštěvnost za dané období, rozčleněnou podle vstupních stránek. Najděte stránku, kterou chcete smazat, a ujistěte se, že nemá návštěvnost, o kterou byste neradi přišli. Pokud je obsah stránky příliš zastaralý, je lepší jej updatovat tak, aby odpovídal současné situaci. Ve většině případů je toto řešení lepší než jej prostě smazat.

Pokud se přesto rozhodnete stránku smazat, nezapomeňte její adresu přesměrovat stavovým kódem 301 (trvale přemístěno) na jiný vhodný obsah, aby návštěvníci a vyhledávače získali co nejpodobnější alternativu odstraněného obsahu.

Optimalizace pro vyhledávače - SEO

Jak obnovit omylem smazaný obsah

Pokud zjistíte, že se vaší stránce po re-designu a odstranění části obsahu významným způsobem snížila návštěvnost, zjistěte, jestli to nemůže být kvůli smazanému obsahu. Zkontrolujte Google Analytics. Nastavte si časový úsek před smazáním obsahu a použijte přehled, který vám ukáže organickou návštěvnost z vyhledávačů, rozčleněnou podle vstupních stránek. Porovnejte tento přehled se současným přehledem a zkontrolujte, jestli v současném seznamu navštěvovaných stránek nechybí některá stránka, která v minulosti měla vysokou návštěvnost z vyhledávačů.

Pro zjednodušení a urychlení analýzy můžete data zkopírovat do excelové tabulky a jednoduše oba seznamy navštívených stránek porovnat. Pokud zjistíte, že některá ze stránek v minulosti měla vysokou návštěvnost a nyní se v seznamu nevyskytuje, zkuste prověřit, jestli nebyl její obsah přesunut na jinou adresu.  Zadejte původní adresu do prohlížeče. Pokud dojde k přesměrování na nové umístění, zkontrolujte, jestli jste byli přesměrování stavovým kódem 301, který zachovává původní „link juice“. Pokud k přesměrování nedojde, nebo po přesměrování nenajdete původní obsah, pravděpodobně jste jej smazali.

Pokud jste omylem smazali obsah, který byl důležitý a přinášel návštěvnost, zkuste jej obnovit ze starší zálohy. Pokud nemáte zálohu webu, můžete zkusit stránku Archive.org, která archivuje internetové stránky, a najít zde původní verzi vašeho webu.

Vraťte obsah na původní umístění. Pokud je již příliš zastaralý a informace neodpovídají současnosti, doplňte potřebné údaje a obsah aktualizujte.

Mít na stránce kvalitní obsah je velmi důležité. Kvalitní obsah přitahuje zpětné odkazy, které poté skrz vnitřní prolinkování podpoří i zbytek webu. Pokud máte na stránkách obsah, který považujete za nadbytečný, zastaralý nebo nekvalitní, dobře se rozmyslete předtím, než se jej rozhodnete smazat. Většinou stačí obsah, se kterým nejste spokojeni, jen trochu vylepšit a aktualizovat, aby přinesl další návštěvnost a podpořil váš web.

zdroj: seo.com, marketingland.com, searchengineland.com

autor: Martina Rosenkrancová a kolektiv

foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp