obsahový marketing
Přítomností internetu se stále radikálně mění způsob, jakým firmy podnikají. Vznikají neustále nové technologie, spotřebitelské trendy se mění, a společnosti se stále snaží přijít na ten nejlepší způsob, jak efektivně oslovit stávající i potenciální zákazníky.

Obsahový marketing: budoucnost online marketingu

Přítomností internetu se stále radikálně mění způsob, jakým firmy podnikají. Vznikají neustále nové technologie, spotřebitelské trendy se mění a společnosti se stále snaží přijít na ten nejlepší způsob, jak efektivně oslovit stávající i potenciální zákazníky. Dnes dokonce existuje spousta specializovaných firem, které analyzují spotřebitelské návyky, předvídají trendy a říkají pak podnikům, jak nejlépe komunikovat se jejich cílovými trhy.

Výsledkem je, že podniky se tak mohou zapojit do mnoha činností, které spadají pod online marketing, jenž zahrnuje například PR, placené reklamy, videa, blogy, sociální média, SEO a další. Bez ohledu na médium, které je k propagaci použito, se ale firmy většinou soustředí na komunikaci typu: „Jsme nejlepší, podívejte se proč!“

Tato marketingová strategie, kdy firma pouze chválí své produkty, je ale jen velmi málo efektivní. Takovou informaci spotřebitelé nehledají. Hledají totiž reálné, nezaujaté a nefalšované informace, nikoliv vaši inzerci. A protože firmy své zákazníky neustále „bombardují“ obsahem typu „jsme nejlepší“, začali zákazníci právě tento typ propagace značně filtrovat.

Jak tedy postupovat při uvádění společnosti na trh? Jak efektivně zapojit potenciální zákazníky? Poučme se od úspěšného obsahového marketéra: Roberta Stephense

Případová studie: GeekSquad

V roce 1994 Robert Stephens založil společnost GeekSquad, která se zabývá technickou podporou. V počátcích Stephens nahrával na web společnosti videa, která měla pomáhat řešit drobné potíže s počítačem. Zatímco jiní tuto strategii zpochybňovali, Stephens věděl, že zaměří-li svůj marketing na pomoc druhým, pomůže tak i svému vlastnímu podnikání.

Kritikům jeho strategie odpověděl: „Je nutné pochopit, že tato videa mají jen určitou hloubku. A komu myslíte, že lidé zavolají, až budou řešit další problém? Někomu ze svého telefonního seznamu? Nebo zavolají mně, když se znovu a znovu dívali na má videa, na kterých bylo umístěné mé logo?“

Stephens totiž rozumí tomu, co se snaží pochopit spousta firem. Efektivní marketing vytvoříte obsahem užitečným pro spotřebitele, a to i v případě, že nejsou vašimi zákazníky. A proč? Odpověď je jednoduchá: Marketing by totiž měl být zejména o vytváření vztahů, ne o prodeji. Jakmile totiž budou vytvořeny dobré vztahy s potenciálními zákazníky, dojde i k samotnému prodeji.

Zaměřte se na lidi

Zaměření se na lidi je klíčem k obsahovému marketingu. Obsahový marketing pak posouvá vaši firmu od pouhého „Haló, jsme tady a jsme nejlepší“ k „Jak můžeme řešit vaše problémy, vzdělávat spotřebitele a vytvářet dobré vztahy?“. To je to, co lidé hledají. A tak se bude měnit trend online marketingu.

V blízké budoucnosti již společnosti budou mít profesionální redaktory. V současné době totiž tuto činnost vykonávají produktoví manažeři, kterým tak nezbývá dostatek času k plnění jejich primárních povinností.

Podívejme se na následující příklady:

Například Nikon může mít v rámci svého marketingu obsah, který vysvětluje, že jeho technologie je nejnovější a nejlepší. Tyhle informace ale pravděpodobně bude většina zákazníků ignorovat. Nikon ale může mít i obsah, v jehož rámci vysvětluje například to, jak fotografovat v horších světelných podmínkách. Takový obsah si pravděpodobně přečte většina z nás. Tipy pro fotografování jsou pro cílové zákazníky mnohem důležitější. A zákazníci si tak lépe najdou k této značce cestu.

Stejně tak výrobce lyží a běžkařského vybavení Rossignol může mít na svém webu pouze informace o tom, jak jsou jeho produkty dokonalé. Aby ale tento web měl více návštěvníků, bylo by vhodné vložit například i informace o sjezdovkách a trasách pro běžkaře.

Stále více se stáváme závislými na vyhledávání informací na webu. A inteligentní jsou ty společnosti, které poskytnou potenciálním zákazníkům informace, které hledají.

Používejte výzvy k akci

Skutečnost, že bude váš obsah zaměřen na pomoc spotřebitelům, ještě neznamená, že by zároveň neměl obsahovat výzvy k akci. Zaměření na pomoc spotřebitelům ale zároveň znamená, že by obsah neměl být na výzvy k akci zaměřený. Pokud jste například právník, který se zabývá nehodami, zmiňte na svém blogu, jaké kroky mají rodiče podniknout, aby například jejich děti neřídily automobil a zároveň nepsaly SMS. Pište tento příspěvek s cílem pomoci rodičům, nikoliv za účelem generování leadů. I tak si k vám vaši zákazníci najdou cestu.

Budoucnost online marketingu

Budoucnost online marketingu je tam, kde jsou vaši stávající i potenciální zákazníci. Vytvářejte proto marketingový obsah, který lidé hledají, ne takový, který je rozptyluje při hledání požadovaných informací.

Při vytváření marketingového obsahu si položte následující otázky:

  • Řeší můj obsah problémy spotřebitelů?
  • Vzdělává můj obsah spotřebitele? (tato otázka se však netýká vzdělávání spotřebitelů o vašich produktech)
  • Vytváří můj obsah dobré vztahy se spotřebiteli?

Žádná z těchto otázek se nezaměřuje na prodej. Nicméně, posunete-li svůj marketing tímto směrem, vybudujete si dobré vztahy se spotřebiteli, kteří budou věřit vašim produktům.

Budoucnost online marketingu také samozřejmě čím dál tím více počítá se sociálními médii. Sociální média hrají v současném marketingu velmi významnou roli a lze očekávat, že je stále více firem bude zařazovat do svého marketingového mixu.

Nesoustřeďte se tedy pouze na inzerci svých produktů. Pomáhejte spotřebitelům, vytvářejte s nimi dobré vztahy…Když budou zákazníci věřit vám a vašim produktům, prodeje už přijdou samy…

Autor: Marek Novák

zdroj: blog.boostability.com, business2community.com, inboundnow.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp