Black hat SEO techniky mohou poškodit váš web
SEO je jednou z nejúčinnějších metod získání návštěvnosti. Má však také svou "temnou stranu" která spočívá taktikách získávání návštěvnosti, které jsou v rozporu s pravidly vyhledávačů. Jak se vyvarovat svádění temné strany SEO?

Hledání zkratek na cestě k úspěchu je běžné ve všech oborech lidské činnosti, a ani SEO není výjimkou. Cesty, které se však zprvu zdají rychlejší a jednodušší, mohou obsahovat nejrůznější pasti a často vedou na „temnou stranu“. Již od začátku internetových vyhledávačů před mnoha lety se někteří z webmasterů snažili získat lepší pozice pomocí využívání nedokonalostí v systému, pomocí díky němuž vyhledávače řadí stránky, a porušování jeho pravidel. Po čase se pro podobné taktiky vžil název black hat. Již od začátku se také vede debata, jestli je využívání podobných taktik etické a morální.

Zatímco někteří z webmasterů odmítli tyto praktiky jako nečestné a nesportovní, jiní se rozhodli riskovat penalizaci svých stránek a jejich odstranění z indexu s vidinou zisku lepších pozic a většího množství návštěvníků. Dříve se podobné jednání poměrně vyplácelo. Webmasteři využívající zakázaných black hat technik byli schopni získat během krátkého času pozice ve vyhledávání na lukrativní výrazy a udržet se zde po tak dlouhou dobu, aby se to vyplatilo. V současnosti však inteligence Google vzrostla natolik, že dokáže většinu těchto technik automaticky detekovat a stránky webmasterů, kteří se rozhodli podlehnout svodům temné strany SEO, jsou velice rychle penalizovány. Pokud si chcete pozice v Google udržet dlouhodobě, měli byste používat pouze legální SEO taktiky

Přechytračit Google je stále těžší a těžší, a pokud nechcete svůj web vidět vyřazený z indexu nebo pohřbený na 10. stránce výsledků vyhledávání, měli byste si dávat pozor, abyste nešlapali za čáru.

Mnoho méně zkušených webmasterů se však stále pohybuje na hraně, v oblasti takzvaného gray hat SEO a zkouší, leckdy nevědomky, co si ještě mohou dovolit. Některé taktiky, které lze označit za gray hat, mohou v určitých případech fungovat, ale riziko, že si vás Google všimne a penalizuje váš web, je příliš vysoké.

►Jakým black hat a gray hat technikám byste se měli ve vlastním zájmu vyhnout?

Privátní blogovací sítě (Private blog networks. PBN)

Privátní blogovací sítě vznikly jako způsob, jak dostat svou stránku na první místa ve vyhledávání. Princip je jednoduchý. Nakoupí se několik (hodně) expirovaných domén, na které stále vedou zpětné odkazy, a vytvoří se odkazy na vaši hlavní stránku, kterou chcete posunout ve vyhledávači výš. Dříve to docela fungovalo, dnes však vybudování podobné sítě blogů stojí čím dál tím více peněz i snahy uchránit ji před odhalením.

Google samozřejmě dokáže rozeznat, že doména změnila majitele, pamatuje si, jestli v minulosti nebyla penalizovaná, nebo na ní nebyl závadný obsah. Pokud odhalí, že domény, které na vaši stránku začaly odkazovat, byly nedávno znovu zaregistrovány po expiraci, a navíc jsou hostovány na stejném hostingu, je to pro něj jasná známka, že s vašimi odkazy není něco v pořádku. Pokud navíc zjistí, že na odkazujících doménách je pouze nekvalitní, leckdy strojově generovaný obsah, je váš osud zpečetěn.

►Těmto rizikům se samozřejmě dá vyhnout maskováním stop a tvorbou kvalitního obsahu na odkazujících stránkách, to ale stojí tolik času a peněz, že se to většinou nevyplatí.

Nákup zpětných odkazů

Získávání zpětných odkazů je jednou ze stěžejních součástí SEO. Kvalitní zpětné odkazy vám nejen pomůžou zlepšit pozice ve vyhledávačích, ale také mohou přivést reálné návštěvníky z odkazujících stránek. Shánění kvalitních odkazů (link building) je časově náročná a nezáživná práce. Pokud myslíte, že je jednodušší si zpětné linky koupit, ještě to rozvažte. Nákup zpětných odkazů je proti pravidlům vyhledávačů, a pokud budete přistiženi, penalizace na sebe nenechá dlouho čekat.

Navíc, nákup kvalitních zpětných odkazů může být docela finančně náročný, dobrý odkaz se prodává i za několik set korun měsíčně. Dají se koupit i mnohem levnější odkazy, ale ty často spíš spadají do kategorie toxických linků.

Google navíc není hloupý a moc dobře ví, které stránky prodávají zpětné odkazy. Pokud se o nabídce na prodej odkazů dozvíte vy, může se to dozvědět kdokoli, i Google, který má specialisty, kteří tyto stránky cíleně vyhledávají. Snadno se vám tak stane, že odkaz za spoustu peněz, místo aby vaší stránce pomohl na výsluní, ji naprosto pohřbí.

"Z dlouhodobého hlediska se rozhodně vyplatí budovat přirozené odkazy a ušetřené peníze vložit raději do jiných způsobů propagace."

Nekvalitní nebo strojově generované texty přecpané klíčovými slovy

Vytvářet kvalitní obsah je časově náročné a drahé. Proto mnozí webmasteři, kteří chtějí na tvorbě obsahu ušetřit, zkoušejí různé triky, jak obsah generovat strojově. Existují programy, které nahrazují slova v textu synonymy, a vytváří tak desítky či stovky variant původního textu, do kterého jsou ještě obvykle naroubována klíčová slova (technika známá jako keyword stuffing).
Přestože Google umí tyto nepřirozené, strojově generované texty celkem spolehlivě odhalovat, stále se s nimi můžeme setkat například u výše zmíněných PBN, pro které je potřeba velkého množství článků.

Pokročilé samoučící systémy Google dokážou rozpoznat přirozený a čtivý text a stejně tak to dokážou vaši čtenáři. Rozhodně nezkoušejte publikovat nekvalitní, duplicitní nebo strojově generovaný obsah či obsah uměle přecpaný klíčovými slovy.

►Takový postup totiž poškodí nejen vaše pozice ve vyhledávání, ale také celkovou důvěryhodnost vašeho webu.

Negativní SEO

Svět internetu dokáže být nemilosrdný. Konkurenční boj mezi webmastery leckdy vyústí až v pokusy sabotovat konkurentovu stránku pomocí takzvaného negativního SEO. Tato taktika je hodně za hranicí black hat. Zahrnuje vytváření „toxických“ zpětných odkazů a jejich směrování na konkurentovu stránku, stahování obsahu konkurenčních stránek a umisťování jeho kopií různě po internetu za účelem vytvoření duplicitního obsahu, vše v naději, že bude cílová stránka penalizována. Existují také snahy odstavit konkurenci pomocí zahlcení stránky požadavky robotů (takzvaný DDoS útok), popřípadě přímý hackerský útok nebo pokus infikovat stránku malwarem. Někteří útočníci se také snaží vydávat za vás a žádají po webmasterech stránek, které na vás odkazují, odstranění odkazu.

Taktiky jako hacking nebo úmyslné poškozovaní stránek jsou už za hranou nejen etiky, ale i zákona. Negativní SEO však dokáže Google detekovat a ignorovat, takže k poškození stránek konkurenta nemusí vůbec dojít. Pokud Google vyhodnotí některé z odkazů jako ne až tak toxické, může mu to dokonce i pomoci.

Podstrkávání jiného obsahu (Cloaking)

Cloaking znamená zobrazování různého obsahu různým návštěvníkům. Zatímco robotům vyhledávače zobrazíte stránku se SEO textem plným klíčových slov, běžnému uživateli ukážete vyladěnou landing page, optimalizovanou na maximální konverze. Dříve byla tato black hat technika velmi oblíbená, dnes ji však vyhledávače umějí poměrně snadno odhalit a dotyčnou stránku penalizovat. Google používá mnoho různých user agentů, takže je velmi obtížné některé jeho roboty odlišit od skutečných návštěvníků. Jakmile zjistí, že stránka nabízí různým návštěvníkům odlišný obsah, můžete se s pozicemi rozloučit.

Pro většinu vyhledávačů jde o zakázanou techniku, a pokud ji zkusíte použít, s největší pravděpodobností vás Google vyřadí z indexu dřív, než stačíte říci black hat.

Používání nepovolených black hat technik vyžaduje stále více maskování a skrývání stop, je stále dražší a náročnější, a navíc je také stále méně účinné. Bojujete totiž proti někomu, kdo je stále chytřejší a zkušenější. Přestože některé zakázané nebo nedoporučované SEO techniky mohou krátkodobě fungovat, podlehnout svodům temné strany SEO se z dlouhodobého hlediska rozhodně nevyplatí. Používat povolené techniky, kvalitní, přirozené texty a organické odkazy možná zabere více času, ale rozhodně odstraňuje riziko, že vaše stránka, do které jste investovali tolik času a peněz, přes noc nadobro zmizí z indexu a vy budete muset začínat znovu od začátku.

Poctivost se vyplatí

Při použití férových SEO technilk, které nejsou u vyhledávačů na černé listině se nemusíte bát problémů. V SEO platí více než kde jinde, že s poctivostí dojdete nejdál. Pokud si s optimalizací stránek nevíte radya bojíte se abyste nevědomky nešlápli vedle, obraťte se s důvěrou na naši SEO agenturu, Zoptimalizujeme vaše stránky bez rizika penalizace

"Z dlouhodobého hlediska se rozhodně vyplatí nešlapat za čáru a používat jen ty techniky, které jsou povolené."

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp