Naučte se měřit PPC kampaně
Vypracování strategie měření, která vám poskytne užitečné informace o průběhu a výkonu reklamních kampaní, není vždy snadné. Zde je několik tipů, jak na to.

Sledování a správné vyhodnocování relevantních metrik může mít dramatický dopad na výsledky PPC kampaní a tím i na vaše podnikání. To však není žádné tajemství. Přesto, jak každý zkušený obchodník ví, měření a vyhodnocování chování PPC kampaní není nic jednoduchého. Zjištění, který z markentingových kanálů zákazníka nakonec přesvědčil koupit si váš produkt, mohou bránit nejrůznější překážky. Jak je překonat a dosáhnout úspěšného měření, které nám poskytne relevantní informace pro další efektivní nastavení PPC kampaně?

Základní metriky PPC kampaní

Základními hodnotami, které můžeme v PPC kampaních sledovat, jsou počet zobrazení, návštěvnost, průměrná cena za proklik, konverzní poměr a návratnost prostředků investovaných do reklamy. Z těchto údajů, a zejména z jejich změn v čase, můžeme zhruba zjistit, nakolik je naše PPC kampaň úspěšná, a co můžeme udělat pro její zlepšení.

Pokud například máme vysoký počet zobrazení, ale malý počet návštěv, znamená to, že text reklamního inzerátu je pro návštěvníky nezajímavý a neláká je ke kliknutí. Naopak pokud je návštěvnost slušná, ale máme malý počet konverzí, na vině je pravděpodobně vstupní stránka, která nedokáže přesvědčit zákazníka ke konverzi, popřípadě to, že návštěvník od stránky očekával něco jiného.

Základní metriky PPC kampaní vám umožní změřit, jak si vaše kampaň stojí a jaký vliv na její výkon mají případně provedené změny.

Atribuční modely

Hodnoty PPC kampaní, které můžeme sledovat, nám však ne vždy zprostředkují celý obraz, obzvláště co se týká konverzních poměrů. Ne vždy totiž zákazník nakupí napoprvé. Většinou totiž potřebuje nějaký čas, aby si koupi rozmyslel, a během této doby může přijít do kontaktu s vaší nabídkou prostřednictvím různých marketingových kanálů, z nichž každý jej posune nějakým způsobem blíž ke konverzi.

Například poprvé se seznámí s vaší nabídkou prostřednictvím reklamy na Facebooku, poté když hledá další informace, narazí na váš obchod v organickém vyhledávání a nakonec, když je již rozhodnutý, jde najisto a koupí si váš produkt prostřednictvím PPC reklamy ve vyhledávání. Zjistit, kterému marketingovému kanálu připsat zásluhy za konverzi, není snadné.

Tento problém řeší takzvané atribuční modely, kterých je celá řada. Některé z nich připíšou zásluhu za konverzi prvnímu „kontaktu“, některé naopak tomu poslednímu. Některé zásluhy rovnoměrně rozdělí mezi všechny zúčastněné marketingové kanály, a některé se snaží pomocí umělé inteligence zjistit, který z kanálů se zasloužil více a který méně, a podle toho rozdělit zásluhy. Atribuční modely vám umožní optimalizovat jednotlivé marketingové kanály, takže je budete moci používat efektivněji a zvyšovat tím vaše příjmy.

"Atribuční modely umožňují rozdělit zásluhy na dosažení konverze mezi jednotlivé zúčastněné marketingové kanály, díky čemuž můžete vaše kampaně efektivněji optimalizovat."

Atribuční modely

Spravovat PPC kampaň sami nebo ji svěřit profesionálům

Existuje obrovské množství informací, které můžeme v PPC kampaních měřit, ať už jde o změny konverzního poměru, ceny za proklik, až po složité atribuční modely. Abychom věděli, které z informací jsou pro nás důležité a jak se jejich hodnoty navzájem ovlivňují, je důležité hlubší pochopení celého procesu. Důležitou součástí úspěchu v PPC je proto neustálé sebevzdělávání. Navštěvujte fóra a diskusní skupiny, oborové konference a webináře, čtěte knihy. Znalosti a informace vás mohou ušetřit výrazných ztrát v budoucnosti.

Sebevzdělávání ovšem není levná záležitost a ne každý má dostatek peněz a hlavně volného času, aby běhen náročného podnikání ještě trávil hodiny studiem. Naskýtá se otázka, zdali není výhodnější správu PPC kampaní delegovat na marketingovou agenturu, která má s nastavováním, měřením a vyhodnocováním PPC kampaní dlouholetou praxi a zaměstnává desítky specializovaných profesionálů, kteří přesně vědí, kam se podívat a co nastavit, aby vaše kampaň vydělávala peníze.

Vždy je důležité vědět, jak PPC kampaň funguje a jak mohou vaše zásahy ovlivnit její efektivitu a výnosnost. Pokud však s PPC začínáte, složité statistiky jsou pro vás španělská vesnice a nemáte dostatek času na podrobné studium všech tajů placené reklamy, neváhejte se obrátit na marketingovou agenturu s dlouholetou praxí, která se postará o kompletní správu vašich placených reklamních kampaní.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp