Jak začít s automatizovaným e-mail marketingem

Jak začít s automatizovaným e-mail marketingem
Zjistěte, jak ušetřit v podnikání spoustu času pomocí automatizace úkolů spojených s e-mail marketingem.

Každý majitel menší firmy, který se pokouší propagovat svůj byznys online, musí řešit seznam úkolů, který se zdá takřka nekonečný. Hledat nápady pro reklamní kampaně, psát obsah, texty reklam, pracovat na e-mail marketingu, sledovat návštěvnost stránek, provádět průzkum trhu, chodit na schůzky a mnoho dalšího. Je toho zkrátka mnoho. Abyste podobný nával úkolů zvládli, potřebujete pomoc - a automatizace je způsob, jak si ji zajistit.

Automatizace e-mailového marketingu je obrovská úspora času

Některé z vašich úkolů, například v rámci e-mailového marketingu, se totiž dají snadno automatizovat. Jakmile nastavíte e-mailový marketing na automat, můžete během dne komunikovat se zákazníky a věnovat se dalším činnostem, na které jste dosud neměli čas.

Co je automatizace e-mailového marketingu?

Svým současným a potenciálním zákazníkům můžete posílat 2 druhy automatizovaných e-mailů: transakční neboli spuštěné e-maily a tzv. "odkapávací" marketingové kampaně.

  • Transakční neboli spuštěné e-maily jsou ty, k jejichž zasílání nepotřebujete povolení; zasílají se automaticky na základě nějaké akce zákazníka, například potvrzení objednávky.
  • Odkapávací e-maily jsou marketingové kampaně, takže potřebujete povolení k jejich zasílání - tyto marketingové e-maily vám pomohou informovat potenciálního zákazníka a posunovat jej marketingovým trychtýřem směrem ke konverzi.

Nezapomeňte, že k zasílání automatizovaných e-mailů budete potřebovat nějakou platformu pro automatizaci marketingu. Existuje spousta možností, například Smart Emailing, MailChimp nebo Mailer Lite.

Jak začít s automatizovaným e-mailovým marketingem

Ze všeho nejdříve budete muset vytvořit databázi odběratelů vašich e-mailových kampaní. K tomu budete potřebovat umístit na váš web formulář, do kterého návštěvník vloží svou e-mailovou adresu a potvrdí souhlas s odesíláním e-mailů.

1. Shromažďujte kontakty na potenciální zákazníky

Na váš web budete muset umístit takzvaný lead gen formulář, do kterého potenciální zákazník zadá své údaje. Čím více údajů budete schopni od návštěvníků získat, tím lépe budete moci přizpůsobit své e-maily. Ovšem pozor - čím více informací ve formuláři požadujete, tím méně jsou lidé ochotni jej vyplnit.

2. Vyberte cíl

Jako u každé jiné marketingové kampaně, i zde budete muset přemýšlet o tom, co si od této akce slibujete. Potřebujete zvednout prodej produktu, zvýšit povědomí o značce, či přesvědčit zájemce k obchodní schůzce? Jakmile je váš cíl stanoven, můžete vytvářet obsah e-mailů, který bude tento cíl podporovat.

e-mailing

3. Segmentujte své publikum

Každý respondent je jiný a vyžaduje odlišný přístup. Měli byste proto rozdělit registrované kontakty do různých segmentů a každému posílat trochu odlišnou kampaň, přizpůsobenou na míru jeho potřebám. Pokud z přihlašovacího formuláře nezískáte dostatek informací pro segmentaci, zkuste respondentům uspořádat například soutěž o ceny, podmíněnou odesláním dotazníku.

4. Vytvořte obsah pro e-mailové kampaně

Začněte s obsahem, který již máte. Jaké články na vašem webu jsou často navštěvované? Které přinášejí nejvíce konverzí? Pokud na vašem webu máte takový obsah, vytvořte z něj kostru e-mailingové kampaně, kterou později budete doplňovat dalšími informačními maily směřujícími respondenta ke konverzi. Nezapomeňte, lidé se u vás neregistrovali proto, že chtějí dostávat do e-mailové schránky reklamu. 80 - 90 procent vašich e-mailů by proto mělo obsahovat hodnotné, originální informace, které respondenty zaujmou, a pouze zbytek mohou být zprávy, které doporučují nákup vašeho produktu.

5. Testujte

Stejně jako u jiných marketingových kampaní byste měli svůj e-mailing průběžně testovat. Zkoušejte různé varianty textů a výzev k akci, stejně jako různé verze designu. Zkoušejte také různé doby odeslání e-mailu, abyste našli optimální čas, kdy je nejvíc vašich zákazníků online a vaše maily mají největší míru otevření.

6. Analyzujte a optimalizujte

Po spuštění kampaně nastavte přiměřená očekávání a metriky úspěchu, které budete v průběhu času na základě testování přizpůsobovat. Všechny e-mailingové platformy obsahují analytické řídicí panely pro sledování výkonu. Sledujte míru otevření, míru kliknutí a konverzní poměr, analyzujte, jak se na jejich hodnotách projeví různé změny ve vaší kampani.

Automatizace e-mailového marketingu

Jaké typy e-mailu můžete použít ve své marketingové kampani

Uvítací e-mail

Když získáte nového odběratele, měli byste jej uvítat ve své komunitě, představit mu vaše produkty a potvrdit, že je přihlášen k odběru vašeho newsletteru. E-maily na uvítanou jsou ideální příležitostí, jak můžete dát respondentovi najevo, co od vás může očekávat a že nebude litovat, že vám svěřil svůj e-mail.

E-mail se zpětnou vazbou

Žádost o konstruktivní kritiku je skvělý způsob, jak komunikovat se svými odběrateli; budou se cítit důležití a poctění, že jste se jich zeptali, a navíc získáte příležitost dozvědět se o nich něco více. Za odeslání zpětné vazby jim můžete nabídnout hodnotnou odměnu, například slevový kupón na vaše produkty.

E-mail s blogovým příspěvkem

Pokud napíšete nový obsah na váš blog, pochlubte se s ním vašim odběratelům. Pokud máte oblíbený obsah, který chcete, aby vaši odběratelé viděli, zařaďte jej do své e-mailové kampaně. Tyto typy e-mailů vás prakticky nic nestojí a vaši potenciální zákazníci je mají velice rádi. Pokud se vaši odběratelé prokliknou a přečtou si váš příspěvek, pravděpodobně vaše značka stoupne v jejich očích na ceně.

Informační e-mail

Jak se vaši odběratelé posunují dolů po automatickém e-mailovém trychtýři, přicházejí na řadu informační e-maily. Je to skvělá příležitost vysvětlit vaši nabídku, předvést, jak vaše produkty fungují, nebo ukázat příklady klientů, kterým jste pomohli uspět.

E-mail k narozeninám

Všichni lidé jsou rádi, když si na ně někdo vzpomene nebo jim dá dárek. Pokud své odběratele znáte jménem a máte k dispozici jejich data narození, udělejte jim radost automatickým přáním k jmeninám či narozeninám, podpořeným hezkým dárkem, například slevovým kuponem. Pokud neznáte jejich data narození, můžete jim poblahopřát k výročí registrace, nebo například k Vánocům.

Nyní, když víte, jak funguje automatizovaný e-mailový marketing, nastal čas spustit vlastní kampaně! Pokud si stále nevíte rady, nebo nemáte čas se e-mailingu věnovat, obraťte se na naši marketingovou agenturu, rádi vám s tím pomůžeme.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Klíčové trendy SEO a AI

Získejte náskok díky těmto trendům v oblasti podnikového SEO. Zjistěte, jak přizpůsobit své marketingové strategie a připravit se na budoucí úspěch.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp