
Umělá inteligence nabízí vzrušující příležitosti, ale také vyvolává pochopitelné obavy, zejména pokud jde o potenciál generativních modelů AI "přebírat" nebo zneužívat obsah vytvořený lidskými autory a marketéry. Tyto obavy se týkají nejen ztráty originality a autenticity v obsahu, ale také rizika porušování autorských práv a etických dilemat. Přestože AI může výrazně zefektivnit tvorbu obsahu a přinést inovace, je nezbytné pečlivě zvážit a regulovat její použití, aby se minimalizovaly negativní dopady na kreativní odvětví a zajistila se ochrana práce lidských tvůrců.
Cílem tohoto článku je jasně definovat tato rizika, analyzovat scénáře, jak by umělá inteligence mohla kopírovat vaši práci, a nabídnout praktické tipy, jak se ve světě poháněném generativní umělou inteligencí chránit a zároveň těžit z nově vznikajících technologií.
Proč nám záleží na tom, zda AI přebírá náš obsah?
Definujme si pojmy. Když mluvíme o tom, že AI "přebírá obsah", hovoříme vlastně o několika různých rizicích pro nás jako jednotlivce, marketingových kampaních, které provozujeme, a práci, kterou jsme vytvořili.
Pojďme si všechna tato rizika podrobněji promyslet.
Co všechno vám může umělá inteligence vzít z obsahu?
Za prvé, co nám vůbec může generativní AI vzít? Vidím pět kategorií toho, o co bychom vlastně mohli přijít:
Celé vaše dílo nebo více děl
Generativní AI si může vzít celé dílo, které jste možná vytvořili, například příspěvek na blogu, video, příspěvek na sociálních sítích, obrázek nebo kombinaci výše uvedeného.
Potenciálně by generativní AI mohla indexovat celý váš web a veškerý obsah, který jste zveřejnili na některém ze svých účtů na sociálních sítích.
Vaše slova nebo prvky vaší práce
Generativní AI by mohla kopírovat celé části vaší práce, například přímé doslovné citace z vašeho obsahu, včetně obrázku, který jste vytvořili, nebo replikovat snímky z vašich videí.
Tento typ přímého plagiátorství by mohl zahrnovat i drobné změny slov nebo barev v rámci vašeho obsahu.
Vaše nápady nebo styl
Generativní umělá inteligence by vás mohla plagiovat spíše nepřímo, a to krádeží nápadů, formátu nebo estetiky vašeho obsahu. Pokud jste provedli výzkum kombinující několik zdrojů novým způsobem, umělá inteligence by mohla náhle provést stejné srovnání.
Pokud jste učinili chytrý postřeh o budoucnosti SEO, generativní AI by mohla náhle předpovědět stejný scénář, ale svými vlastními slovy. Někdo by také mohl generativní AI vyzvat, aby vytvořila obsah ve vašem stylu, jak to lidem umožňuje řada nástrojů.
Vaše marketingové výsledky
Generativní AI by mohla převzít i výsledky vašeho obsahu, místo aby kopírovala vaši práci.
Mohli byste přijít o své publikum, pokud obsah generované umělé inteligence náhle zaplaví žebříček SERP na stejné dotazy, na které jste se zaměřovali, nebo pokud jiné společnosti začnou zabírat kanály sociálních médií příspěvky generovanými umělou inteligencí.
Můžete mít náhle potíže s vyniknutím, získáním důvěry nebo s konverzemi.
Vaše práce, úkoly nebo rozpočet
Generativní umělá inteligence by vám mohla vzít obsah tím, že místo vás bude vytvářet obsah bez vás. Vaše úkoly, role nebo tým by mohly být zrušeny a nahrazeny generativní AI, která má vytvářet stejný obsah, jaký vytvářeli lidé jako vy.
Jak se to může stát?
Ale jak nám vůbec může generativní AI tyto věci vzít? Pokud se bojíme, že o něco přijdeme, měli bychom pochopit mechanismy, kterými bychom o to mohli přijít. Tyto scénáře bych rozdělil do čtyř kategorií:
- Tréninková data - váš obsah se dostane do tréninkové sady dat pro velký jazykový model (LLM).
- Generování odpovědí uživatelům - generativní umělá inteligence generuje přímé citace nebo části vašeho původního obsahu ve svém výstupu pro uživatele, případně generativní AI přizpůsobí váš obsah, ale ve svém výstupu pro uživatele zkopíruje hlavní myšlenky nebo váš styl.
- Soutěž o marketingové výsledky - obsah vytvořený AI se umisťuje ve vyhledávání, získává návštěvnost na marketingových kanálech atd.
- Ovlivňování ekonomiky a dostupnosti práce - práce, kterou dříve vykonávali lidé jako vy, se místo toho zadává umělé inteligenci.
Jaký to může mít dopad na vás?
Ztráta něčeho je vždy nepříjemná, ale jaký dopad by na nás vůbec měla umělá inteligence přebírající náš obsah? Vidím tři základní typy škod, kterým bychom jako marketéři obsahu čelili:
Finanční ztráty
Mohli byste přijít o peníze v podobě:
- Autorských honorářů nebo kompenzace za případný zisk, který vaše práce může přinést organizaci vlastnící AI, která se na vašem obsahu vyškolí.
- Zisků z toho, že vaše práce bude zkopírována a prezentována jako práce někoho jiného, ať už prostřednictvím přímého plagiátorství, nebo přizpůsobením vašich myšlenek a stylu.
Marketingové, emocionální a reputační ztráty
Můžete přijít o uznání a příležitosti, pokud:
- Marketingové taktiky a kanály, které jste používali, již nepřinášejí vaší organizaci stejné typy výnosů.
- Myšlenky, emoce a zkušenosti, které byly součástí vaší práce, si za peníze nebo pozornost nárokuje někdo jiný.
- Musíte soutěžit s obsahem umělé inteligence, aby vaše vlastní marketingové kampaně dosáhly výsledků.
Úspěch a jistota práce
Vaše práce marketéra může být ovlivněna, pokud:
- Vaše práce bude zrušena nebo změněna, protože vaše úkoly budou svěřeny generativní umělé inteligenci.
- Váš tým bude propuštěn a vaše povinnosti se zvýší, protože se od vás očekává, že "využijete AI" k vytvoření stejného výstupu jako celý tým lidí.
- Vaše dovednosti jsou znehodnoceny, protože AI dokáže zdánlivě vytvořit stejně kvalitní práci během několika sekund za zlomek nákladů.
Mnohá z těchto rizik se netýkají pouze tvůrců obsahu. Ale i když se můžeme obávat některých věcí stejně jako jiní profesionálové, všechny tyto újmy mohou naši práci ovlivnit přímo a jedinečným způsobem.
Jak můžeme minimalizovat rizika, která AI představuje pro náš obsah?
Dobře, tohle všechno zní nesmírně depresivně. A já se vám nedivím - hrozby, které AI představuje pro náš obsah, jsou děsivé.
Na závěr se podívejme na to, jak můžeme minimalizovat rizika a snížit škody generativní umělé inteligence na našem obsahu.
AI, stejně jako každá technologie, bude mít určitý dopad na druhy úkolů, které můžeme dělat. Nezmění však podstatu pojmu "marketing" nebo "obsah".
Tvrdit, že marketérem můžete zůstat jen tehdy, když se naučíte používat AI, se rovná tomu, že musíte zcela změnit profesi. Odborník na generativní umělou inteligenci není marketér. Marketér může být také odborníkem na generativní AI a odborník na generativní AI může být specialistou na obsah.
Tyto profese však nejsou zaměnitelné a soubor dovedností, které se za nimi skrývají, je odlišný. Přemýšlejte o tom takto: dělá z vás občasné nahlédnutí do Excelu a příprava reportů datového analytika? Pravděpodobně ne.
Práce, kterou děláme jako marketéři, zůstane hodnotná, i když se umělá inteligence stane hlavní součástí způsobu, jakým tuto práci vykonáváme. Když tedy přemýšlíme o minimalizaci rizik plynoucích z toho, že nám AI vezme obsah, měli bychom se zamyslet zejména nad jedinečnými dovednostmi a výzvami marketingové práce.
Zabraňte AI učit se na vašich datech
První věc, kterou můžete udělat, je zabránit tomu, aby se váš obsah objevil v některých souborech dat AI. To je nejhrubší možnost, která nebude pro většinu marketérů nebo webových vydavatelů praktická.
Mějte na paměti, že odhlášení z indexování jakoukoli umělou inteligencí také znamená, že se vaše stránky a veškeré související informace nebudou objevovat ve výstupech dané umělé inteligence. Pokud nějaký uživatel hledá informace o vaší firmě na základě výzvy generativního chatbota AI, nemusí vás ve výsledcích vidět.
Tím, že takto chráníte své soukromí, v podstatě obětujete generativní AI jako marketingový kanál. Ujistěte se tedy, že jste připraveni na případné důsledky tohoto kroku.
Z procházení GPTBotem OpenAI se můžete odhlásit přidáním těchto řádků do souboru robots.txt:
"User-agent: GPTBot
Disallow: /"
Pomocí ovládacího prvku Google-Extended můžete také zablokovat Bard a Vertex AI společnosti Google přidáním následujících položek do souboru robots.txt:
"User-agent: Google-Extended
Disallow: /"
Bohužel Google-Extended nezablokuje indexaci vašeho webu v rámci generování vyhledávacího prostředí (SGE) poháněného umělou inteligencí společnosti Google. Zdá se, že jediným způsobem, jak se vyhnout zobrazení v SGE, je úplně se odhlásit z indexování Google.
Více informací o procházení Google a úpravě oprávnění si můžete přečíst v jejich vlastní dokumentaci.
Získejte zpět marketingovou výhodu přechodem na obtížněji replikovatelné marketingové přístupy.
Pro většinu z nás není blokování AI crawlerů nebo úplné vyřazení ze SEO zrovna řešením. Co tedy můžeme udělat místo toho?
Smiřte se s tím, že se někdo může pokusit o plagiát vašeho obsahu pomocí umělé inteligence. I kdybyste se mohli odhlásit z každé trénovací sady dat, někdo může vaši práci zkopírovat do ChatGPT a ukrást ji tímto způsobem.
Když někdo chce krást, najde si způsob. Snaha zabránit kopírování vašeho obsahu se rychle stane nekonečnou hrou na honěnou nebo vás povede k tomu, že přestanete publikovat na otevřeném webu úplně.
Jak můžete snížit škody, i když ostatní váš obsah kopírují? Tím, že budete přemýšlet o marketingových přístupech, které je těžké, ne-li nemožné, zkopírovat.
Pokud někdo zkopíruje váš obsah a návštěvník poté narazí na obě verze tohoto obsahu, které bude více věřit? Pravděpodobně více vám jako zavedené značce, než noname webu generovaném AI.
I když můžete přijít o část návštěvnosti nebo příjmů, z dlouhodobého hlediska nemůže neznámý ukrást vaši značku, pověst, proces tvorby obsahu, tým nebo zkušenosti.
Ostatní mohou ukrást část vaší práce, ale nemohou ukrást vaše odborné znalosti. Pokud je váš obsah skutečně originální, důvěryhodný a užitečný - lidé vám budou i nadále důvěřovat a to vám žádná umělá inteligence neukradne.
Chraňte svou práci a rozpočet tím, že se opřete o svou lidskost
Co je vaší podstatou, kterou vám žádná AI ani jiný člověk nikdy nemůže vzít?
Co vás jako jednotlivce, oddělení nebo organizaci dělá - vámi? Opřete se o své skutečné odlišnosti vyplývající z vaší jedinečné kombinace zkušeností, postavení a vazeb.
Někdo jiný může být schopen okopírovat váš nápad nebo automatizovat některé vaše dovednosti. Ale pokud je vaše práce nebo marketingový program postaven na vaší základní lidskosti a jedinečném úhlu pohledu, nenahradí je.
Pokud chcete být odolní vůči umělé inteligenci, zůstaňte lidmi. Investujte do skutečných myšlenek, rozvíjení vztahů, vyjadřování silných názorů a vyprávění příběhů, které můžete vyprávět jen vy. Pokud se tedy obáváte, že vám umělá inteligence vezme váš obsah, ujistěte se, že stále vytváříte obsah, který stojí za to ukrást, protože vaše schopnost vytvářet dobrý obsah bude v první řadě tou nejlepší obranou, jakou můžete mít.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com