Google mobilní vyhledávání
Google již dlouho upozorňuje na to, že jako dobrý web vnímá web optimalizovaný pro mobilní zařízení. Upozornění v těchto dnech nabývají konkrétní podoby.

Google mění pravidla – upřednostňuje mobilní weby

Jsou důraznější než kdykoliv předtím (Google: Finding more mobile friendly search).

Od půli dubna 2015 se mobilní přívětivost webu stane jedním z významných faktorů SEO (optimalizace pro vyhledávače). Týká se to všech webů bez výjimky, ve všech jazycích, po celém světě. Výsledky této nové aktualizace algoritmů Google se znatelně projeví ve vyhledávání na mobilních zařízeních. Tato změna má být tak zásadní, že nepůjde přehlédnout.

Mobilita… a zase ta mobilita

Mobilita se v současnosti skloňuje ve všech pádech. Lidé jsou dnes díky moderním technologiím mobilní. Mobilní zařízení nahrazují běžné počítače a nacházejí nové a nové uplatnění každodenním životě.

Chytré telefony získávají stále více popularity. S tím roste oblast jejich využití i čas, který jim jejich majitelé věnují. Internetové vyhledávače tak dnes nejsou pouze záležitostí desktopů, obdobně jako na desktopech slouží vyhledávače i na mobilních zařízeních. V roce 2015 se dokonce očekává, že počet vyhledávacích dotazů z mobilních zařízení převýší počet dotazů z desktopů. Na rozdíl od počítače má člověk mobilní telefon při ruce zpravidla po celý den a vyhledávat prostřednictvím mobilů může teoreticky kdykoliv.

A web? Mobilní uživatelé chtějí mobilní web. Nejde jenom o kvalitní obsah, ale i jednoduchou orientaci, srozumitelnost a samozřejmě také rychlost načtení stránek. (Více najdete u Googlu: Mobile Friendly Websites).

Mobilní uživatelé chtějí od vyhledávače takové výsledky, které se komfortně zobrazí i na mobilním telefonu. Mobilní web tak nabývá na důležitosti. V dubnu 2015 však jeho význam ještě posílí změna Google algoritmu týkající se mobilního vyhledávání.

Zásadní zvýhodnění mobilních webů

Již začátkem roku 2015 Google webmastery na nutnost „mobilizace webu“ upozorňoval. Zásadní změny jsou avizovány na 21. dubna. S tímto termínem by měly všechny weby optimalizované pro mobilní zařízení získat výrazný náskok. Google jim slibuje zvýhodnění a podstatné posílení v SERPu při hledání na mobilních zařízeních.

Výsledky hledání přes vyhledávač Google na mobilních zařízeních by tak měly být oproti výsledkům na desktopech značně odlišné. Algoritmus navíc hodnotí jednotlivé stránky, nikoli celé weby. Je tedy možné, že některé stránky webu budou z hlediska mobility vyhovovat a zobrazovat se ve výsledcích vyhledávání, zatímco jiné ne.

Je váš web mobilní?

Google nepřináší jenom nový vyhledávací algoritmus, spolu s ním nabízí webmasterům také pomocnou ruku. Především upozorňuje na to, že weby nevyhovují potřebám mobilních zařízení. Současně webmastery informuje o nejvýznamnějších chybách webů. Jde však ještě dál.

Webmasterům dává speciální nástroj pro detailní analýzu webu z hlediska mobilní přívětivosti. Mobile-Friendly test je dostupný každému, stačí přitom pouze zadat url adresu webu.

Zdroj: https://search.google.com/test/mobile-friendly

V našich podmínkách se však doposud řada webů s novými trendy v oblasti mobility nedokázala vyrovnat a mnohem častěji je výsledkem Mobile-Friendly testu seznam chyb a nedostatků webu.

Nejčastější chyby webů z hlediska mobility

  • web se nepřizpůsobuje zařízení, na kterém se zobrazuje
  • použité písmo má malou velikost, takže je na mobilu nečitelné
  • nečitelné a nepřehledné bývají i hlavní a vedlejší menu webu
  • tlačítka a odkazy jsou příliš blízko u sebe, takže se nedají ovládat prstem
  • obsah se načítá příliš pomalu
  • mezi meta tagy chybí značka „viewport“

Autor: Ing. Radka Křivánková

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp