konec cookies
Zdá se, že éra souborů cookie třetích stran se stává minulostí. Hlavní prohlížeče blokují cookies třetích stran – co si s touto situací počít?

Hlavní prohlížeče, jako je Firefox a Safari, již dávno začaly ve svých prohlížečích blokovat soubory cookie třetích stran. Nejsou však jediné, kdo tak činí.

Dne 14. ledna 2020 společnost Google oznámila, že v prohlížeči Chrome postupně zruší soubory cookie třetích stran. Hodlala tak učinit "do dvou let", což mělo být v roce 2022. Google však svůj termín dvakrát posunul - nejprve jej odložil na rok 2023, nedávno však postupné vyřazování odložil na "konec roku 2024".

Nicméně jisté je, že soubory cookie třetích stran se postupně přestávají používat. Je jen otázkou času, kdy zmizí úplně. Budoucnost, která leží před námi, je budoucností bez cookies.

Co to ale znamená pro digitální marketing?

Pokud se cookies třetích stran zcela přestanou používat, co to znamená pro digitální marketéry, kteří se na ně spoléhali při sledování konverzí, reportování a optimalizaci kampaní po zhruba celá dvě desetiletí?

Stručně řečeno to znamená, že se jako digitální marketér musíte naučit využívat sílu svých vlastních dat - jinak známých jako data první strany.

V "budoucnosti bez souborů cookie" se musíte naučit přizpůsobit přístup první strany své marketingové strategii dříve, než soubory cookie třetích stran postupně zaniknou.

Pokud se škrábete na hlavě a snažíte se přijít na to, co to všechno znamená, nebojte se - nejste zdaleka sami!

Co jsou data první strany?

Data první strany jsou jednoduše typem dat nebo informací, které shromažďujete z vlastních zdrojů, nikoli z cizích (např. Google).

 Pokud spolupracujete s klientem, využijte jeho data první strany. Data první strany můžete shromažďovat z různých zdrojů:

  • Webové stránky
  • Aplikace
  • Sociální média
  • Průzkumy
  • CRM

Čím více kanálů používáte ke komunikaci se svými zákazníky nebo uživateli, tím více máte zdrojů dat první strany. To, co odlišuje data první strany od externích zdrojů - konkrétně od dat druhé strany a třetích stran - je lepší přehled a souhlas.

Souhlas je součástí významnějšího hnutí za soukromí a transparentnost, které se vyvíjí na základě poptávky spotřebitelů.

Koneckonců, pokud se uživatel přihlásí k odběru vašeho newsletteru nebo odešle kontaktní formulář, dává vám souhlas s použitím svých údajů.

Jak shromažďujete údaje první strany?

Shromažďování údajů první strany závisí na kanálech, které používáte ke komunikaci se svými zákazníky. Například pokud máte webové stránky, pravděpodobně máte sadu údajů první strany v rámci analytického nebo CRM panelu.

Webové stránky a data z CRM

  • Zobrazení stránek
  • Historie nákupů
  • Typ prohlížeče
  • Poloha (město, země atd.)
  • Demografické údaje
  • Jazyk
  • Odkazující webové stránky
  • E-mail
  • Telefonní číslo

Údaje o sociálních médiích

  • Lajky u příspěvků
  • Komentáře
  • Dárky
  • Zájmy

Pokud například pracujete na marketingové kampani, můžete shromažďovat různá data ve fázi informovanosti a ve fázi rozhodování o koupi. Ve fázi uvědomění vás může zajímat, co uživatele zaujme. Ale jakmile se uživatel chystá koupit váš produkt, můžete chtít vědět, co ho vedlo k jeho koupi.

Výhody dat první strany oproti souborům cookie třetích stran

Údaje první strany nabízejí některé výhody ve srovnání s údaji třetích stran, zejména nyní, kdy se tyto údaje pomalu přestávají používat. Ale i před postupným vyřazováním údajů třetích stran nabízejí údaje první strany výhody, které údaje třetích stran nemohou poskytnout:

  • Informace z první ruky
  • Soulad se zákony na ochranu osobních údajů
  • Nižší náklady
  • Důvěryhodnost

Informace z první ruky

Na rozdíl od údajů druhé a třetí strany jsou údaje z první ruky něco, co získáte sami. Proto nad nimi máte lepší kontrolu – sami rozhodujete které údaje budete shromažďovat a jak je budete používat.

Data první strany také nabízejí lepší přehled než data druhé a třetí strany, protože pocházejí přímo od vašich zákazníků.

Soulad se zákony o ochraně osobních údajů

Obecně platí, že používání údajů první strany je v souladu se zákony o ochraně osobních údajů, protože vaši uživatelé nebo zákazníci poskytují souhlas se svými údaji tím, že používají vaše webové stránky nebo jakýkoli kanál, který používáte ke komunikaci s nimi.

Protože tento souhlas poskytli, je méně pravděpodobné, že budete čelit stížnostem na ochranu osobních údajů. Je vhodné abyste byli transparentní ohledně způsobů získávání a zpracování údajů, které vám uživatelé poskytují.

Menší náklady

Údaje první strany jsou ve srovnání s údaji třetích stran obecně levnější. Někdy je dokonce můžete získat zdarma. Získání údajů první strany však trvá déle než u údajů třetích stran.

Nicméně vzhledem ke kvalitě informací, které poskytují, se vám získání nebo shromáždění dat první strany na vlastní pěst vždy vyplatí věnovat čas, energii a peníze.

Signály důvěryhodnosti

Shromažďování a především využívání dat první strany signalizuje zákazníkům důvěryhodnost. Zákazníci ocení transparentnost způsobu, jakým shromažďujete a používáte jejich informace.

Co jsou to data nulové strany?

Zero-party data je termín, který v roce 2020 zavedla společnost Forrester. Označuje data, která jsou shromažďována přímo od zákazníků bez nutnosti zapojení třetích stran. Tento typ dat můžete shromažďovat prostřednictvím hodnotových výměn, jako je poskytování personalizovanějšího zážitku nebo nabídka slevy.

Proč používat data od nulové strany

Používání dat nulové strany má několik výhod. V první řadě vám umožní shromažďovat data přímo od zákazníků, díky čemuž získáte úplnější a přesnější obraz o tom, kdo jsou a co chtějí. Může také pomoci budovat hlubší vztahy se zákazníky, kteří s vámi ochotně sdílejí informace. Tato transparentnost může vést k větší loajalitě a angažovanosti v budoucnu.

Co znamenají data první strany pro inzerenty

Data první strany byla pro inzerenty vždy důležitá, ale v posledních letech se stala ještě důležitějšími. S novými zásadami ochrany osobních údajů a možností používat seznamy shodných zákazníků v reklamách Google a Facebook Ads se inzerenti museli stále více spoléhat na údaje první strany.

Data první strany byla pro mnoho inzerentů výzvou, protože je lze jen obtížně získat a často vyžadují velké investice. Výhody používání údajů první strany jsou však zřejmé. Inzerenti, kteří využívají data první strany, mohou vytvářet cílenější a efektivnější kampaně, což vede k lepším výsledkům.

Pokud jste inzerent, musíte investovat do dat první strany. Umožní vám to vytvářet cílenější a efektivnější kampaně, což v konečném důsledku povede k lepším výsledkům.

Problém pro inzerenty

Jedním z problémů při používání dat první strany je, že může být obtížné sledovat konverze. Pokud se návštěvníci webových stránek rozhodnou nepřijímat soubory cookie na webových stránkách, je sledování jejich aktivity ještě náročnější.

Blokování souborů cookie může inzerentům ztížit měření a vykazování konverzí. Existují však způsoby, jak tento problém obejít, a je to něco, na čem budou muset inzerenti v následujících letech nadále pracovat.

Soubory cookie třetích stran budou brzy zastaralé

Vzhledem k tomu, že celé odvětví online marketingu pomalu přechází od dat třetích stran k datům první strany, musí marketéři provést nezbytné změny a zavést přístup založený na datech první strany pro budoucí marketingové kampaně.

Jakmile se naučíte shromažďovat a využívat data první strany k maximalizaci marketingového úsilí, získá váš byznys mnohem větší potenciál. Vzhledem k tomu, že data pocházejí přímo od vašich zákazníků, budete mít lepší přehled o tom, jaký mají vaši zákazníci vztah k vaší značce a naopak.

Tak na co ještě čekáte? Začněte shromažďovat data první strany co nejdříve.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

 

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp