SEO audit
Vyhledávače jsou stále lepší v rozpoznávání a porovnávání záměrů vyhledávajících uživatelů. Právě proto velkou část optimalizace pro vyhledávače (SEO) tvoří psaní skvělého obsahu, který odpovídá záměru vyhledávání pro konkrétní výrazy.

Skvělý obsah ale není jediným faktorem efektivní optimalizace. Vyhledávací algoritmy jsou stále algoritmy, nikoli lidé. Pokud váš hvězdný obsah nesplňuje technické specifikace, které algoritmus hledá, bude se váš web zobrazovat níže než weby konkurence (ano, i weby s méně působivým obsahem s dokonalou technickou optimalizací).

Technická SEO optimalizace je klíčem k tomu, aby vaše webové stránky udělaly dobrý první dojem na Google, Bing a ostatní.

Jak provést technický audit SEO

Již jsme si vysvětlili, proč je obecný audit SEO pro obsahový marketing tak cenný. Nyní se zaměříme na to, jak vyladit web po technické stránce.

Co je to technické SEO?

Technické SEO je praxe optimalizace webu pro vyhledávače. Znamená to zajistit, aby byl web viditelný a zároveň srozumitelný pro algoritmy, které určují pořadí. 

Prohledejte své stránky a zjistěte problémy

Pokud má váš web jen několik stránek, může fungovat ruční audit po jednotlivých stránkách. U většiny webů však budete chtít začít s nástrojem pro procházení. Tyto softwarové nástroje váš web důkladně zkontrolují a prozkoumají každou stránku, aby identifikovaly běžné problémy.

Výběr nástroje pro procházení:

Začněte výběrem nástroje, který je nejintuitivnější a nejlépe vyhovuje vašim potřebám. Mezi běžné možnosti patří Semrush, Moz a Google Search Console (který má méně funkcí, ale je zdarma).

Zahajte proces procházení:

Když na svém webu spustíte nástroj pro procházení webu, bude systematicky procházet vaše stránky a odhalovat podrobnosti o architektuře webu, adresách URL, metadatech a další. Podívejte se na všechny chybové nebo varovné zprávy, které se mohou během tohoto procházení objevit.

Prohlédněte si data:

Po dokončení skenování zkontrolujte získaná data. Většina nástrojů vám poskytne celkové hodnocení stavu SEO a také identifikuje problémy, jako jsou nefunkční odkazy, duplicitní obsah nebo chybějící meta tagy. Tyto poznatky slouží jako plán pro řešení a zlepšení celkového stavu webu. Procházením webu si posvítíte na oblasti, které by mohly vyžadovat pozornost. V několika následujících částech se podíváme na některé konkrétní běžné problémy včetně jejich oprav.

2. Optimalizace adres URL

Vaše webové adresy pomáhají uživatelům i robotům procházet vašimi stránkami. Níže se dozvíte, jak zajistit, aby vaše stránky splňovaly základní požadavky pro zobrazení a umístění na stránce s výsledky vyhledávání (SERP).

Indexování:

 

Zkontrolujte, zda jsou vaše důležité stránky indexovatelné. To znamená, že vyhledávače mají povolení zařadit je do svých databází a aktivně procházejí jejich obsah. Pomocí metaznaček nebo směrnic kontrolujte, které stránky mají být indexovány a které ne.

Soubor Robots.txt:

Robots.txt je textový soubor, který webmasteři vytvářejí, aby instruovali webové roboty, jak mají procházet a indexovat stránky na jejich webu. Tento soubor je umístěn v kořenovém adresáři webových stránek a obsahuje směrnice pro to, které oblasti webu by měly a neměly být procházeny a indexovány. Ujistěte se, že váš veřejný obsah není blokován souborem robots.txt.

Interní odkazy a navigace:

"Osiřelá" stránka je taková, která nemá žádnou navigaci ani odkazy - jediným způsobem, jak ji najít, je zadat přímo adresu URL. Vyhledávače s menší pravděpodobností zobrazí osiřelé stránky, proto se ujistěte, že je každá stránka zjistitelná pomocí jasné navigace v rámci vašeho webu. 

Správné kanonické značky:

Kanonické značky pomáhají předcházet problémům s duplicitním obsahem tím, že určují preferovanou verzi stránky. Zkontrolujte, zda jsou kanonické značky správně implementovány a navádějí vyhledávače na primární verzi obsahu.

3. Optimalizujte svou mapu stránek

Stejně jako každá mapa má i mapa stránek sloužit k tomu, aby někoho (nebo nějakého bota) provedla vaším obsahem. Optimalizace mapy stránek zajistí, že vyhledávače budou moci efektivně prozkoumat a pochopit strukturu vašeho webu.

Definujte svou mapu stránek v souboru robots.txt:

Tento krok pomáhá vyhledávačům co nejefektivněji vyhledat a zpřístupnit vaši mapu stránek. Definování mapy v souboru robots.txt zajistí, že vyhledávače budou přednostně procházet a indexovat správné stránky.

Odeslání souboru s mapou stránek:

Definování mapy stránek je prvním krokem, ale aby ji vyhledávače mohly používat, je třeba ji ručně odeslat. Každý vyhledávač má svůj vlastní způsob odeslání souboru, například Google Search Console. Tento proaktivní krok informuje vyhledávače o existenci vaší mapy stránek a urychluje proces indexace.

Do mapy stránek zahrňte obrázky a videa: 

Vymezením obrázků a videí v mapě zajistěte, aby multimediální obsah nebyl při procházení přehlédnut. Uveďte podrobné informace o obrázcích a videích, abyste zvýšili jejich viditelnost.

4. Vyplňte svá metadata

Metadata pomáhají vyhledávačům porozumět vašemu obsahu, aby jej mohly lépe doporučit správným vyhledávačům. Zkontrolujte jednotlivé funkce a ujistěte se, že jsou optimalizované:

Titulek:

Meta titulky slouží jako první dojem ve výsledcích vyhledávání a ovlivňují míru prokliků. Ujistěte se, že přesně odrážejí obsah a obsahují relevantní klíčová slova v prvních 60 znacích.

Nadpisy (H1):

 

Tyto nadpisy na stránce by měly stanovit téma nebo tematiku, které bude stránka pokrývat, a měly by být optimalizovány spíše pro čtenáře než pro vyhledávač. Nejlepší je použít na každé stránce pouze jeden tag H1.

Unikátní meta popisky:

Meta popisky nemají přímý vztah k hodnocení, ale pomáhají lidem vybrat si, na který odkaz v SERPu kliknout. Dobře napsaný meta popis zvyšuje míru prokliků, což vyhledávači signalizuje, že váš obsah odpovídá dotazu.

Sociální metadata a Open Graph:

Integrujte metadata sociálních sítí, včetně značek Open Graph pro platformy, jako je Facebook a Twitter/X. Tím se zlepší zobrazení vašeho obsahu při sdílení v sociálních médiích, zlepší se jeho vizuální přitažlivost a možnost kliknutí.

Jazyk a umístění:

Pokud je váš obsah lokalizovaný, nezapomeňte v metaznačkách uvést jazyk a zeměpisné zaměření. Tyto informace pomohou vyhledávačům přiřadit váš obsah správným globálním uživatelům.

5. Používejte strukturované značení pro více možností v SERPu

Strukturované značení, známé také jako značení schémat, zvyšuje srozumitelnost obsahu pro vyhledávače. Díky zavedenému schématu se váš web může zobrazovat ve funkcích "pozice nula", jako jsou rich snippets a answer boxy. 

Identifikace typů obsahu:

Používejte značení schématu pro různé typy obsahu, jako jsou články, recepty, události a produkty.

Zvýrazněte konkrétní typy informací:

Zahrňte relevantní prvky strukturovaných dat, jako jsou hodnocení, ceny, data a informace o autorovi.

6. Vylepšete svůj obsah

Technický audit SEO se týká především prvků, které pomáhají vyhledávačům najít váš obsah, nikoli obsahu samotného. Tyto jednoduché opravy však mohou zvýšit viditelnost vašeho obsahu i jeho uživatelskou přívětivost.

Minimalizujte duplicity:

Duplicitní obsah může vyhledávače zmást a snížit viditelnost vašich stránek. Pravidelně kontrolujte a řešte všechny případy duplicitního obsahu. Pokud potřebujete mít více verzí stejného obsahu, použijte značku canonical, abyste jednu z nich upřednostnili.

Uspořádání pomocí značek HTML:

Strukturovat obsah pomocí značek HTML pro nadpisy, podnadpisy a odstavce je důležité. Díky tomu všemu je obsah pro uživatele přehlednější a zároveň pomáhá vyhledávačům pochopit hierarchii a důležitost obsahu.

Používejte klíčová slova (přiměřeně):

Klíčová slova jsou již dávno pryč, ale přirozené začlenění relevantních klíčových slov do obsahu je stále dobrý nápad. Je dobré se ujistit, že na každé stránce je použito dostatečné množství klíčových slov, abyste vyhledávači sdělili, pro jaký záměr píšete.

Jasné autorství:

Autorství spočívá v určení autority. Pokud Google vidí, že váš obsah napsal odborník na danou problematiku, má větší šanci, že se umístí na předních pozicích, než obsah s anonymním nebo firemním autorem. 

Datum publikování:

Vyhledávače chtějí zobrazovat čerstvý obsah, zejména v případě aktuálních dotazů nebo dotazů týkajících se novinek. Uživatelé chtějí také vidět, že je obsah aktuální a relevantní, proto je důležité zobrazit datum zveřejnění obsahu. 

Optimalizujte obrázky a videa:

Tento krok je důležitý jak pro přístupnost uživatelům, tak pro viditelnost ve vyhledávačích. Zajistěte, aby obrázky a videa měly popisné názvy souborů, alt text a atributy. Mějte také na paměti, že vyhledávače obrázky ani videa (zatím) "nevidí". Pokud máte ve videu nebo obrázku obsah, který je relevantní pro SEO, ujistěte se, že jej reprodukujete v prostém textu na jiném místě.

7. Zkontrolujte si bezpečnost a reputaci zpětných odkazů

V neposlední řadě je důležité se ujistit, že vaše stránky prokazují svou důvěryhodnost, bezpečnost a reputaci.

Zkontrolujte, zda jsou na webu relevantní zpětné odkazy:

U každé stránky nezapomeňte vyhodnotit kvalitu a relevanci zpětných odkazů. Vysoce kvalitní obsah by měl získávat odkazy z renomovaných a autoritativních zdrojů ve vašem oboru. Myslete na kvalitu místo kvantity.

Ujistěte se, že jsou zpětné odkazy seriózní:

Zbavte se všech odkazů z pochybných nebo málo relevantních stránek. Ty mohou negativně ovlivnit důvěryhodnost vašeho webu. Zahrňte pouze odkazy, které by mohly poškodit SEO vašeho webu.

HTTPS není volitelný:

Hlavní vyhledávače, a dokonce i většina prohlížečů, přešly od varování před nezabezpečenými odkazy k přímému blokování přístupu. Proto je nyní bezpečné připojení pomocí protokolu HTTPS podmínkou pro vstup do jakéhokoli obsahu. Ujistěte se, že je váš certifikát SSL aktivní a aktuální.

Audit, optimalizace, opakování

Technické SEO nemusí být tak zábavné a efektní jako umění vytvářet úžasný obsah. Je však nezbytnou součástí toho, aby se váš skvělý obsah dostal ke správným lidem. I když by marketéři měli vždy psát pro lidi, měli bychom optimalizovat i pro roboty.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martina LeVeneur

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp