Co nového se událo v SEO za poslední rok?

SEO
SEO se neustále vyvíjí – zde je rekapitulace nejdůležitějších novinek v oblasti SEO za poslední rok.

V roce 2021 čelili majitelé stránek přívalu aktualizací Google, novým funkcím stránky s výsledky vyhledávání, jako je kontinuální rolování, a nespočtu dalších aktualizací, které by mohly potenciálně ovlivnit návštěvnost jejich webů. Poslední rok byl zkrátka plný novinek a překvapení. Zde je naše ohlédnutí za těmi nejdůležitějšími.

Aktualizace algoritmu Google

Google vydal tři hlavní aktualizace jádra – jednu v červnu, druhou v červenci a třetí v listopadu. Ze všech aktualizací algoritmů v uplynulém roce byly však nejkontroverznější změny přepisování názvů stránek na stránkách výsledků vyhledávání (SERP) Google. Majitelé stránek si začali všímat výrazných změn v názvech stránek v SERP přibližně v polovině srpna.

Na základě řady ohlasů, které tvrdily, že došlo k obrovskému snížení kvality výsledků, společnost Google později v září některé z těchto aktualizací zrušila.

Google v průběhu roku vydal také řadu významných aktualizací proti SEO spamu. První sada byla spuštěna 23. a 28. června, ačkoli na hodnocení stránek neměla příliš znatelný dopad. Druhá aktualizace, vydaná 28. července, se zaměřila na odkazový spam. Google uvedl, že se spíše než na penalizaci webů se špatnými odkazy zaměřil na ignorování těchto signálů. Poslední aktualizace zaměřená na spam byla spuštěna v listopadu. Google o této aktualizaci nenabídl mnoho podrobností, ale po jejím vydání prudce vzrostla volatilita vyhledávání.

Boj proti spamu a nekvalitním recenzím

V minulém roce Google spustil také dvě aktualizace, které mají pomoci v boji proti spamu a nekvalitním recenzím produktů. První aktualizace byla vydána v dubnu a následná přišla v prosinci. Obě byly navrženy tak, aby upřednostňovaly kvalitní recenze s obsahem napsaným odborníky nebo nadšenci, kteří dané téma dobře znají.

V říjnu Google také zavedl kontinuální posouvání v mobilním vyhledávání, což se zdálo, že by mohlo podpořit více kliknutí na výsledky po první stránce. Výsledky Google v mobilu tak již nejsou rozděleny na stránky po deseti výsledcích, ale můžete jimi rolovat pořád dále. SEO specialisté stále měří, jaký dopad měla tato změna na CTR.

Aktualizace související s programem COVID

Jak se dalo očekávat, pandemie COVID-19 podnítila větší zájem o SEO, protože firmy hledají nové způsoby, jak navázat kontakt se zákazníky. Tento zájem o SEO zůstal v uplynulém roce vysoký, ale objevila se řada dalších trendů. Patřil k nim nárůst vyhledávání místních podniků (lokální SEO) a témat zaměřených na pandemii.

V dubnu Google oznámil, že ve vyhledávání se budou zobrazovat další informace související s cestovními doporučeními ohledně COVID-19, které mají pomoci při plánování cest. Rozšířil také sekci „Prozkoumat“ na svých stránkách věnovaných cestování.

Nová dokumentace k SEO

Google v průběhu minulého roku zveřejňoval aktualizace své dokumentace k vyhledávání, i když některé z těchto změn nebyly oficiálně oznámeny. V červnu Google nabídl průvodce SEO, který se věnuje stavovým kódům HTTP, síťovým problémům a chybám DNS. A v říjnu aktualizoval své pokyny pro kvalitu vyhledávání, aby rozšířil pojmy YMYL obsah a obsah nejnižší kvality.

V únoru Google zveřejnil dokumentaci k osvědčeným SEO postupům pro obrázky. Rady byly zaměřeny především na dobré umístění v Google Images, ale marketéři mohou řadu návrhů aplikovat na umístění obrázků obecně.

YouTube ve snaze pomoci tvůrcům s jejich dosahem přidal náhledy kapitol videí a automaticky překládané titulky. A v prosinci spustil novou funkci, která automaticky odkazuje na místa zmíněná ve videích, čímž uživatelům poskytla ještě více kontextu.

Strukturovaná data

V květnu spustil Schema.org svůj nástroj pro validaci značek schémat v reakci na to, že Google svůj nástroj pro strukturovaná data vyřadil z provozu. V srpnu poté Google aktualizoval svůj dokument nápovědy ke strukturovaným datům článků, aby zohlednil změny ve vlastnostech autorů. Přidal vlastnost autora URL, aby bylo možné snadněji identifikovat autory článků.

Reportování, analytika a nástroje

V dubnu Google vydal pilotní nástroj v nástroji Search Console, který umožňoval uživatelům hlásit problémy s indexací; plně byl spuštěn v srpnu. Google také přidal data o bohatých výsledcích s praktickými problémy, což vydavatelům vzdělávacího obsahu poskytuje více informací. Došlo také k vylepšení sekce pro ladění AMP, která nyní uživatele odkazuje na znalostní bázi problémů se stránkami AMP.

V zájmu zlepšení přístupnosti a uživatelského komfortu představil Google v listopadu také nový design nástroje Search Console.

Google Analytics 4

Google oznámil změny v Google Analytics 4, které zahrnují integraci s Google Search Console, nové modely strojového učení a funkce atribuce založené na datech. Zajímavé je, že jazyk této aktualizace naznačuje, že společnost možná v nepříliš vzdálené budoucnosti zváží ukončení služby Universal Analytics.

Google také představil novou verzi Analytics 360, sady produktů určené pro firmy, která využívá jako základ Analytics 4.

Maloobchod a elektronické obchodování

V dubnu začal Google prosazovat svou novou politiku, podle níž musí obchodníci zobrazovat skutečnou cenu zboží v celé fázi objednávky. Společnost také aktualizovala požadavky na specifikaci údajů o produktech v Google Merchant Center, aby podpořila optimalizované reklamy a organické výpisy v Nákupech Google.

Společnosti Google Shopping a WooCommerce v červnu navázaly spolupráci, aby pomohly maloobchodníkům zobrazovat jejich nabídky v rámci služby Google. Vyhledávač také vydal průvodce SEO pro e-shopy, který má pomoci zlepšit viditelnost maloobchodních stránek ve vyhledávání. Tyto aktualizace odrážely měnící se prostředí maloobchodu v důsledku COVID-19.

Ve snaze dostat k uživatelům více nabídek přidal Google na kartu Nákupy a do Merchant Centra kanál "Nabídky". Začal také zobrazovat maloobchodníkům informace o tom, kdy jejich zboží může být označeno „odznaky“. A aby bylo možné zobrazit relativní viditelnost a další ukazatele, poskytl Google uživatelům Merchant Centra také přehled relativní viditelnosti.

Firemní profil Google

Začátkem roku Google vydal nástroj, který má podnikům pomoci lépe spravovat recenze a umožňuje majitelům firem sledovat stav recenzí, které označili.

Dne 4. listopadu Google oznámil, že přejmenuje službu Google My Business na Google Business Profile. Spolu s touto aktualizací společnost zveřejnila nové funkce, které by marketérům a majitelům firem poskytly větší kontrolu nad jejich účty, mezi něž patří např.:

  • Prohlašování a ověřování firemních profilů Google přímo ve vyhledávači Google a Mapách Google.
  • Spuštění historie hovorů (zatím pouze v USA a Kanadě).
  • Zasílání zpráv přímo z Googlu.
  • Kontrola potvrzení o přečtení zpráv v rámci vyhledávání a map.

Co bude dál?

Vzhledem k tomu, že v uplynulém roce proběhlo tolik aktualizací algoritmů a platforem, mnoho majitelů stránek pravděpodobně zaznamenalo pohyby svých webů ve výsledcích vyhledávání. Abyste byli v Googlu úspěšní i nadále, je důležité zaměřit se především na vaše zákazníky. Google u webů stále více preferuje důraz na uživatelský zážitek, lepší přístupnost a větší soukromí, proto se ujistěte, že jsou vaše webové stránky v souladu s příslušnými pravidly Googlu. Snažte se přinášet vašim zákazníkům vždy něco navíc oproti vaší konkurenci a úspěchy se pravděpodobně velice rychle dostaví.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

 

Více článků z blogu

Klíčové trendy SEO a AI

Získejte náskok díky těmto trendům v oblasti podnikového SEO. Zjistěte, jak přizpůsobit své marketingové strategie a připravit se na budoucí úspěch.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp