Co je to reaktivní marketing
Co je to reaktivní marketing a proč je kolem něj tolik povyku? Jaké jsou jeho výhody a osvědčené způsoby, jak jej aplikovat na vaši značku?

Pojďme se ponořit do toho, proč firmy uplatňují strategie reaktivního marketingu a proč může být vaše společnost bez této strategie pozadu za konkurencí. Vyzbrojíme vás také jasným návodem a relevantními příklady, jak aplikovat reaktivní marketing na vaši značku, abyste maximalizovali výkonnost svého podnikání. Reaktivní marketing vyžaduje schopnost rychle analyzovat a využít aktuální dění, ale také citlivost a opatrnost, aby se předešlo kontroverzím nebo urážkám. Reaktivní marketing je také spojen s proaktivním marketingem, který se snaží předvídat potřeby a zájmy zákazníků, které ještě nejsou zřejmé.

Co je to reaktivní marketing?

Reaktivní marketing je přístup k marketingu, který se zaměřuje na rychlé a efektivní reakce na aktuální události, trendy, otázky nebo situace, které jsou právě v popředí veřejného zájmu. Cílem reaktivního marketingu je využít momentálního dění k vytvoření relevantních a poutavých reklamních kampaní, které osloví cílovou skupinu v daném okamžiku.

Reaktivní marketing zahrnuje rychlou adaptaci na novinky, události nebo diskuse na sociálních médiích, v médiích a ve společnosti obecně. To může zahrnovat vytváření obsahu, jako jsou rychlé reakční příspěvky, obrázky, videa nebo meme, které reflektují aktuální témata.

Příkladem reaktivního marketingu je, když značka využije populární meme, aktuální událost nebo vtip, který právě zaujal internetové uživatele, a spojí ho s produktem nebo zprávou, kterou chce sdělit. Tímto způsobem získává značka pozornost a zapojuje se do aktuálního hovoru.

Reaktivní marketing může být velmi účinný, protože oslovuje publikum ve chvíli, kdy je jeho zájem největší. Nicméně vyžaduje rychlou reakci a schopnost číst současný kontext a náladu veřejnosti, aby byl obsah relevantní a odpovídal aktuálnímu dění.

Je to prakticky jakákoli specifická marketingová metoda, která se používá k demonstraci reakce vaší společnosti na životně důležité situace a jevy, které se obvykle stanou neočekávaně pro vás i vaše zákazníky.

Při sledování událostí hodných pozornosti můžete vyjádřit postoj své značky jakýmkoli možným způsobem: prostřednictvím tweetu, reklamy, e-mailu, článku na blogu na vašich webových stránkách atd.

Reaktivní marketing je na vrcholu své popularity

Reaktivnímu marketingu se vlastně začalo dařit až po dramatickém výskytu viru COVID-19, který narušil životy lidí. Pro některé společnosti to však nebylo tak zničující. Ve skutečnosti ho využily ve svůj prospěch. A jejich reakce na pandemii byly brilantní. Například, když se v roce 2020 objevil nový typ koronaviru, mnohé značky reagovaly na tuto situaci pomocí reaktivního marketingu. Některé z nich využily humoru, aby zlepšily náladu lidí a ukázaly, že se o ně starají. Například značka Red Bull vytvořila obrázek, na kterém je vidět plechovka Red Bullu s rouškou a nápisem “Red Bull vám dává křííídla… a roušky”. Jiné značky se zaměřily na podporu bezpečnosti a sociální odpovědnosti. Například značka Heineken vytvořila reklamu, ve které ukazuje, jak lidé mohou zůstat v kontaktu s přáteli a rodinou přes videohovory a zároveň si vychutnat pivo Heineken.

Proč se zabývat reaktivní marketingovou strategií?

Proč myslíte, že RedBull, Heineken, LEGO a další světoznámé značky uplatňují u svých značek reaktivní marketing?

Tento marketingový model se vyplatí používat z několika zásadních důvodů. Pomáhá vám v následujících věcech:

  • Zvýšit prodeje
  • Udržet vaši společnost aktuální a relevantní
  • Zvýšit angažovanost svého publika
  • Budovat silnější vazby se zákazníky
  • Zlepšit rozpoznatelnost značky
  • Ukázat vynalézavost a originalitu
  • Rozšířit svou cílovou skupinu

Co se týče posledně jmenovaného, můžete se stát autoritou na nových trzích a rozšířit své podnikání v oblasti elektronického obchodu po celém světě díky vítězné reaktivní marketingové strategii.

Jak vytvořit účinnou reaktivní marketingovou kampaň? Postupujte podle níže uvedených pokynů.

1. Stanovte si pět nejvýznamnějších kategorií

Je jasné, že byste měli sledovat vše, aby vám neunikla žádná důležitá událost: titulky zpráv, tweety atd. Existují však některé top kategorie, které s lidmi rezonují více. Zde jsou tyto: 1:

Sport

Na prvním místě dávejte přednost sportovním událostem a soutěžím. Například společnost Volvo použila reaktivní marketingovou taktiku během Super Bowlu. Vyzývala fanoušky, aby při sledování jakékoli reklamy na automobil během této události tweetovali něčí jméno a získali tak šanci vyhrát model XC60 s hashtagem #VolvoContest.

Společnost tak přesunula pozornost diváků od reklam na automobily v televizi na Twitter a přiměla je tam mluvit o Volvu. Zatímco výsledkem kampaně bylo více než 55 000 tweetů se jménem značky a 230 milionů získaných mediálních impresí, samotný model Volvo XC60 zaznamenal v měsíci po Super Bowlu 70% nárůst prodejů.

Filmy, seriály, televizní pořady atd.

Když HBO uvedla seriál Hra o trůny a tato fráze „Zima se blíží...“ se stala virální, její hvězdnost se rychle ujala a marketéři po celém světě ji využili.

Pepsi, Hotstar, SodaStream, KFC a další přišly s reklamami inspirovanými Hrou o trůny.

Podobně i Heineken a Nandos oslovily své publikum reaktivními marketingovými kampaněmi uprostřed popularity seriálu „Squid Game“.

Životní prostředí

Věděli jste, že 88 % zákazníků bývá loajálnějších ke značkám, které vyjadřují ekologické uvědomění a řeší problémy, které se objevují v životním prostředí? Vaše reakce by proto měly být v souladu se zásadami udržitelného života. Například Kalifornie byla prvním státem USA, který v srpnu 2014 zavedl zákaz plastových tašek. Firmy na to zareagovaly a nabídly zákazníkům řadu udržitelných tašek z recyklovaných materiálů. Díky tomu od ákazníků získaly spoustu pozitivních ohlasů a výrazně zvýšily prodeje.

Známé osobnosti (celebrity, influenceři atd.)

Poté, co byl Cristiano Ronaldo spatřen, jak z tiskové konference na Euru odstraňuje lahve Coca-Coly a místo nich dává přednost vodě, vytvořila společnost Ikea opakovaně použitelnou a udržitelnou láhev "Cristiano", která byla výslovně určena pouze pro vodu. Reakce na chování a výroky celebrit na sociálních sítích vám mohou pomoci komunikovat s vaším publikem na nové úrovni a zvýšit konverze i tržby.

2. Využijte sílu počasí

Skvělým příkladem marketingu založeného na počasí je reakce značky Stella Artois na zvýšení teploty. Značka spustila reklamní kampaň reagující na počasí se svou značkou Cidre. Společnost v tomto období zaznamenala meziroční nárůst prodeje o 65,6 %. Díky viralitě na sociálních sítích, protože reklamu umístili na Instagram, Twitter a Facebook, jim tento krok také vynesl více než 15 000 liber v mediální hodnotě. Na Instagramu můžete vytvořit příběhové reklamy, které konvertují a ukazují reakci vaší značky na změny počasí.

3. Vytvořte promyšlenou reakci

Máte jen 2 sekundy na to, aby vaše reklama fungovala a nalákala zákazníky ke kliknutí. Proto musíte napsat přesvědčivý reklamní text a dobře promyšlené sdělení.

Pro zvýšení míry prokliku použijte následující silná slova:

  • Zdarma
  • Bezpečné
  • Dárek
  • Šokující
  • Tajemství
  • Snadné
  • Senzační atd.

4. Reagujte co nejrychleji (načasování je důležité)

S reakcí neotálejte. Můžete reagovat kombinací obsahového marketingu s PPC a získat ještě větší zisky. Čím dříve to uděláte, tím vyšších výsledků můžete dosáhnout.

5. Apelujte na emoce

Vaše reklama jako případná reakce na událost by měla být vizuálně působivá a zároveň emocionálně přesvědčivá. V reaktivní marketingové kampani byste měli jít cestou emocí a používat emotikony. Můžete také dát přednost reaktivním emotivním videoreklamám.

6. Držte se kratších zpráv

Čím lakoničtější bude vaše sdělení, tím větší je pravděpodobnost, že bude mít úspěch. Když se společnost KFC v roce 2018 potýkala s nedostatkem kuřecího masa, dala najevo své emoce a postoj k situaci a omluvila se svým zákazníkům. Svou zkratku změnili na "FCK" a napsali vzkaz "Omlouváme se". Lidé se nad takovou kreativní omluvou nemohli přestat rozplývat.

Využijte marketing na sociálních sítích

Když usilujete o to, abyste byli se svou reaktivní reklamou vidět online, měli byste v první řadě sledovat marketingové trendy v sociálních médiích. Poté najděte vhodnou strategii a správný okamžik pro svou reaktivní reklamu.

Jste připraveni rychle reagovat na cokoli pomocí správné marketingové kampaně? Nyní znáte základy reaktivního marketingu, jeho výhody a osvědčené způsoby, jak jej aplikovat na svou značku. Silná reaktivní marketingová strategie by měla být vaším řešením v moderním digitálním světě.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp