Google May 2020 Core Update
Na začátku května 2020 vypustil Google nejnovější aktualizaci svého algoritmu. Po aktualizaci z ledna 2020 jde zatím o teprve druhou aktualizaci algoritmu v letošním roce a první od krize covid-19.

Ve statistikách návštěvnosti našich projektů jsme mohli pozorovat různé dramatické změny v návštěvnosti, někde návštěvnost vzrostla, někde zase poklesla. Až nyní, po přibližně dvou měsících od startu nového algoritmu můžeme vidět, co vše tato aktualizace přinesla a jaké jsou její celkové dopady.

Co o updatu píše samotný Google?

Podle informací, které Google zveřejnil na Twitteru, se v případě květnového updatu nazvaného May 2020 Core Update jednalo o součást řady hlavních aktualizací algoritmu. Jako u všech ostatních updatů, varoval Google webmastery, že bude trvat nějakou chvíli, cirka okolo 14 dní, než se účinky změny algoritmu naplno projeví.

Která odvětví online průmyslu byla změnou algoritmu nejvíce zasažena?

Největších výkyvů v návštěvnosti z Googlu zaznamenaly po vydání aktualizace weby v kategoriích cestování, prodej nemovitosti, přípravky na podpory zdraví, domácí zvířata, lidé a společnost a recepty na vaření. Výše zmíněné platí jak pro desktopové, tak pro mobilní vyhledávání. Změny dopadly i na velké a hojně navštěvované domény, jako je například Spotify.com nebo LinkedIn.com. Na druhou stranu, odvětví sportu a zpravodajství byla updatem ovlivněna nejméně.

Podle některých statistik to vypadá, že je dopad na výsledky vyhledávání Google ještě větší a rozsáhlejší než v případě updatu z ledna tohoto roku.

Jaké změny ve vyhledávání květnový update algoritmu přinesl?

Po období volatility, která dosáhla maxima okolo 7. května, se výsledky vyhledávání po přibližně 14 dnech ustálily.
Stejně jako většina těchto velkých aktualizací Google algoritmu, i tento Core Update z května 2020 způsobil velké změny v oblasti vyhledávání. Po analýze výsledků lze utvořit následující závěry:

  • Jednalo se o jednu z nejvlivnějších Core aktualizací od updatu z roku 2018.
  • Aktualizace se týká téměř všech webů. Zdá se však, že nejvíce ovlivnila větší webové stránky.
  • Zdá se, že aktualizace se zaměřuje hlavně na kvalitu obsahu.
  • Velké změny nastaly také ve výsledcích lokálního vyhledávání. Ne všechny změny jsou ovšem v tomto případě negativní. Naopak, ukazuje se, že stránky lokálních firem a provozoven získávají více návštěvnosti z lokálních vyhledávání na úkor různých katalogů.

Ukazuje se, že Google v tomto updatu opět přitvrdil proti stránkám obsahujícím takzvaný „thin content“ a stránkám, jejichž obsah je neaktuální a zastaralý.

Pomoc, moje stránky ztratily své pozice!

Pokud jste po květnovém Core Update zaznamenali nižší pozice svých stránek ve vyhledávání, což se většinou projevuje poklesem návštěvnosti z Googlu, nevěšte hlavu. Řešení existuje – pojďme se podívat na to, jak upravit stránky pro znovuzískání ztracených pozic.

Výsledky vyhledávání Google

Zkontrolujte obsah stránek, jejichž návštěvnost poklesla. Co můžete udělat pro jeho vylepšení?

  • Doplňte stránky, které obsahují málo slov. Mnoho stránek postižených novým updatem mělo jen málo obsahu. Měli byste proto obsah vašich stránek rozšířit, aby obsahoval více kvalitního a relevantního textu.
  • Duplicita meta tagů. Ukazuje se, že weby, na jejichž stránkách se vyskytovaly duplicitní meta tagy, byly updatem postiženy více než weby, které obsahovaly meta tagy unikátní pro každou stránku.
  • Váš obsah by měl být vizuálně přitažlivý, neměl by obsahovat žádné velké bloky textu ani nelogická umístění textu na stránce. Text by měl být přehledně řazen do odstavců pomocí hierarchicky seřazených nadpisů. Měli byste také používat seznamy a odrážky – zkrátka udělejte vše pro to, aby váš text byl co nejlépe čitelný a návštěvníci se v něm dobře orientovali.
  • Pokles návštěvnosti na některá klíčová slova může být způsoben lepším vyhodnocováním záměrů návštěvníka ze strany Googlu. Google se totiž snaží návštěvníkům doručovat stránky, které nejlépe odpovídají zadaným dotazům, tím, že se snaží pochopit, co uživatel svým dotazem myslel. Pokud například uživatel hledá „nejlepší pizza“, chce recept nebo adresu restaurace?

Inspirujte se u konkurence

Zkontrolujte také stránky vašich konkurentů, kteří se s podobným obsahem umisťují výše. V čem je jejich obsah lepší než ten váš? Je jejich text odbornější nebo stylisticky vybroušenější? Samozřejmě byste měli srovnávat své stránky pouze s weby, které jsou tomu vašemu podobné velikostí i autoritou.

Tento postup je nejrychlejším a nejjednodušším způsobem, jak zjistit, co vám na vlastní stránce může chybět. Pomůže vám to nejen pochopit záměr vyhledávání, ale také zjistit, jak můžete váš obsah vylepšit. Při porovnávání vašeho obsahu s konkurencí si položte následující otázky:

  • Jedná se o přímou konkurenci? Nabízejí stejné produkty či služby, používají stejná klíčová slova?
  • Pokud je vaše firma lokální a cílí na lokální zákazníky, jsou před vámi ve vyhledávání další firmy z vašeho blízkého okolí?
  • Chybí na vaší stránce nějaký důležitý obsah oproti konkurenci?
  • Může návštěvník na vaší stránce provést stejnou akci jako na stránce vašeho konkurenta? Pokud například stránka konkurence, která je v SERP před vámi, slouží k prodeji produktů, existuje tato možnost i na vaší stránce?

Z výsledků květnového updatu Google algoritmu lze usuzovat, že kvalitní a aktualizovaný obsah je pro vyhledavače stále na prvním místě. Google se snaží přinést svým návštěvníkům nejlepší odpovědi na jejich dotazy a záleží jen na vás, zdali to budou právě vaše stránky, které v této konkurenci obstojí.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp