
Kvalitní optimalizace pro vyhledávače si žádá, aby SEO specialisté ovládali řadu technických náležitostí, používali analytické nástroje, uměli pracovat s AI i automatizací a znali fungování různých prodejních kanálů. Jenže s tím vším se jim tak nějak začal ztrácet člověk. Přečtěte si, proč jsou ”měkké činnosti” jako vyprávění příběhů, empatie a přizpůsobivost pořád stejně důležité na cestě k úspěchu.
Vyprávění příběhů
Díky technickému pokroku a množství nástrojů, platforem či datových bodů máte v dnešní době k dispozici takovou spoustu dat, o jaké se vám dřív ani nesnilo. S tím však přichází i nová výzva v podobě efektivního zpracování a srozumitelné interpretace této záplavy informací.
Ještě před deseti lety byl reporting o výkonu webu docela snadný. Klientům či manažerům stačilo vidět tabulku s hodnocením klíčových slov a základními daty první strany: kliknutí, návštěvnost, konverze. To jsou klíčové údaje, ovšem moderní reporting toho může obsahovat mnohem více včetně položek jako:
- Sledování interakcí a chování uživatelů,
- Vizualizace prodejních trychtýřů,
- Poznatky o zapojení umělé inteligence,
- A jiné.
Množství nových dat vám umožňuje vyprávět pestřejší příběhy, ale musíte je prezentovat jasně a srozumitelně. Tak, aby správně zapadla do celkového sdělení a nenarušovala jej, což by mohlo pokazit výsledný efekt a obrátit celou snahu proti vám. Sdělení se ztrácí v množství balastu, adresáti zpráv přestávají vnímat důležitý obsah, špatně si vykládají předložené informace a dochází k nepochopení.
Abyste se tomu vyhnuli, potřebujete se v roce 2025 naučit:
- Rozpoznat a oddělit ”zrno od plev”,
- Vytřídit data, která jsou opravdu důležitá,
- Komunikovat důležité body přesvědčivě a stručně.
Podle různých výzkumů máte zhruba jenom 10 minut na sdělení a prezentaci svého názoru, než čtenáři začnou ztrácet pozornost. Snažte se složitá témata, návrhy na řešení problémů i budoucí vize shrnout do kompaktního balíčku, jehož vytvoření nemusí být zase až tak náročné.
Využívejte své dovednosti nejen při přípravě reportů pro klienty, ale i v rámci interní komunikace s vedením firmy nebo kolegy v týmu. Mějte na paměti, že nestačí mít přehršel dat, i když dobrých a správně analyzovaných. Musíte je představit v rámci věrohodného a poutavého příběhu.
Empatie
Jako SEO specialisté si určitě uvědomujete, jak důležité je porozumění publiku. Způsob, jakým informace podáváte, má zásadní vliv na to, jak je ti, kterým jsou určené, vnímají a chápou.
V prostředí digitálního byznysu vám pomohou různé metody a nástroje, jako DiSC nebo enneagram osobnosti. Ať už na to jdete jakkoliv, vaším cílem je poznat konkrétní publikum a najít nejlepší způsob, jak mu přizpůsobit a předkládat informace.
V praxi často prezentujete stejné myšlenky více různým lidem, kteří je však nemusí vnímat úplně stejně. To znamená, že své nápady musíte jinak představit SEO manažerům a jinak programátorům, i když jde v podstatě o stejnou věc.
Ti první bývají rychlejší a rozhodnější. Potřebují mít důležité body, odhadované náklady a předpokládané dopady zhuštěné do kratší prezentace se stručným shrnutím a několika vysvětlujícími příklady. Naproti tomu ti druzí, kteří jsou zodpovědní za finální implementaci vašich myšlenek, budou pravděpodobně pomalejší a chtějí jít více do hloubky. Potřebují dostat tabulku, ve které mají podrobný postup krok za krokem spolu se všemi technickými náležitostmi.
Jakmile byste toto prohodili, manažerovi předložili tabulku a vývojáři prezentaci, s velkou pravděpodobností vás nepochopí a vaše podněty či inovace nebudou akceptovány. Přestože máte spolehlivá data zasazená do kontextu, potřebujete znát i publikum, kterému jsou určená. Jen tak dosáhnete toho, že vaše úsilí nezapadne a návrhy dopadnou na ”úrodnou půdu”.
Přizpůsobivost
Udržet v dnešní době tempo s vývojem je poměrně náročné, protože technický pokrok v oboru SEO jde velmi rychle dopředu. Skoro to vypadá, že se týden co týden objeví nějaká novinka, slibující revoluci v odvětví. A i když k úplnému převratu s nástupem umělé inteligence zatím nedochází, musíte se mít na pozoru, sledovat trendy a přizpůsobovat se jim.
Což zní docela snadno, jenže každodenní praxe bývá často docela jiná. Jistě, neustálé sledování příspěvků na síti LinkedIn a pročítání newsletterů může být časově náročné, ovšem ignorování nových technologií a zabřednutí v bahně pohodlnosti beze změn je velice nebezpečné.
Umělá inteligence sice (zatím) nejspíš lidi zcela nenahradí, ale ti lidé, kteří se dokážou přizpůsobit, nahradí ty, kteří to neudělali. A nejde jen o technologický pokrok. Sociální sítě jako Facebook, YouTube nebo TikTok byly ještě nedávno považované za něco, co nemá s tradičním vyhledáváním nic společného, ale doba se mění. Tyto dříve opomíjené platformy dnes představují významné zdroje s ohromným vyhledávacím potenciálem.
A tak je dnes více než kdy dříve nutné propojit spolupráci napříč relevantními kanály a myslet v širších souvislostech. Musíte zkrátka vystoupit ze své dosavadní SEO bubliny, začít vnímat optimalizaci komplexně a soustředit se na vícekanálové strategie. Hranice mezi organickým vyhledáváním a sociálními platformami rychle mizí, takže pokud je nevyužíváte, děláte už teď velkou chybu.
Vaše přizpůsobení neustále se vyvíjejícím potřebám SEO je stejně důležité, jako objevování a zkoušení nových SEO nástrojů či postupů.
Kdo bude všestranný, toho čeká odměna
Abyste úspěšně optimalizovali webové stránky pro vyhledávače, potřebujete ovládat celou řadu dovedností.
Jako SEO marketér musíte:
- Rozumět si s písmeny i číslicemi.
- Myslet analyticky, ale umět přitom také komunikovat s různými lidmi.
- Rozpoznat drobné důležité detaily a zároveň mít celkový přehled o situaci.
V současnosti se klade velký důraz především na technické aspekty, ovšem všestrannost zůstává pilířem vaší SEO snahy i do budoucna. Nezapomínejte pro příval moderních technologií na své měkké dovednosti.
Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: AI, pixabay.com