3 měkké dovednosti důležité pro SEO v roce 2025

3 měkké dovednosti důležité pro SEO v roce 2025
Snažíte se přizpůsobit SEO práci umělé inteligenci a změnám v digitálním prostředí? Neztrácejte měkké dovednosti, které vás posouvají k lepším výsledkům.

Kvalitní optimalizace pro vyhledávače si žádá, aby SEO specialisté ovládali řadu technických náležitostí, používali analytické nástroje, uměli pracovat s AI i automatizací a znali fungování různých prodejních kanálů. Jenže s tím vším se jim tak nějak začal ztrácet člověk. Přečtěte si, proč jsou ”měkké činnosti” jako vyprávění příběhů, empatie a přizpůsobivost pořád stejně důležité na cestě k úspěchu.

Vyprávění příběhů

Díky technickému pokroku a množství nástrojů, platforem či datových bodů máte v dnešní době k dispozici takovou spoustu dat, o jaké se vám dřív ani nesnilo. S tím však přichází i nová výzva v podobě efektivního zpracování a srozumitelné interpretace této záplavy informací.

Ještě před deseti lety byl reporting o výkonu webu docela snadný. Klientům či manažerům stačilo vidět tabulku s hodnocením klíčových slov a základními daty první strany: kliknutí, návštěvnost, konverze. To jsou klíčové údaje, ovšem moderní reporting toho může obsahovat mnohem více včetně položek jako:

  • Sledování interakcí a chování uživatelů,
  • Vizualizace prodejních trychtýřů,
  • Poznatky o zapojení umělé inteligence,
  • A jiné.

Množství nových dat vám umožňuje vyprávět pestřejší příběhy, ale musíte je prezentovat jasně a srozumitelně. Tak, aby správně zapadla do celkového sdělení a nenarušovala jej, což by mohlo pokazit výsledný efekt a obrátit celou snahu proti vám. Sdělení se ztrácí v množství balastu, adresáti zpráv přestávají vnímat důležitý obsah, špatně si vykládají předložené informace a dochází k nepochopení.

Abyste se tomu vyhnuli, potřebujete se v roce 2025 naučit:

  • Rozpoznat a oddělit ”zrno od plev”,
  • Vytřídit data, která jsou opravdu důležitá,
  • Komunikovat důležité body přesvědčivě a stručně.

Podle různých výzkumů máte zhruba jenom 10 minut na sdělení a prezentaci svého názoru, než čtenáři začnou ztrácet pozornost. Snažte se složitá témata, návrhy na řešení problémů i budoucí vize shrnout do kompaktního balíčku, jehož vytvoření nemusí být zase až tak náročné.

Využívejte své dovednosti nejen při přípravě reportů pro klienty, ale i v rámci interní komunikace s vedením firmy nebo kolegy v týmu. Mějte na paměti, že nestačí mít přehršel dat, i když dobrých a správně analyzovaných. Musíte je představit v rámci věrohodného a poutavého příběhu.

Empatie

Jako SEO specialisté si určitě uvědomujete, jak důležité je porozumění publiku. Způsob, jakým informace podáváte, má zásadní vliv na to, jak je ti, kterým jsou určené, vnímají a chápou.

V prostředí digitálního byznysu vám pomohou různé metody a nástroje, jako DiSC nebo enneagram osobnosti. Ať už na to jdete jakkoliv, vaším cílem je poznat konkrétní publikum a najít nejlepší způsob, jak mu přizpůsobit a předkládat informace.

V praxi často prezentujete stejné myšlenky více různým lidem, kteří je však nemusí vnímat úplně stejně. To znamená, že své nápady musíte jinak představit SEO manažerům a jinak programátorům, i když jde v podstatě o stejnou věc.

Ti první bývají rychlejší a rozhodnější. Potřebují mít důležité body, odhadované náklady a předpokládané dopady zhuštěné do kratší prezentace se stručným shrnutím a několika vysvětlujícími příklady. Naproti tomu ti druzí, kteří jsou zodpovědní za finální implementaci vašich myšlenek, budou pravděpodobně pomalejší a chtějí jít více do hloubky. Potřebují dostat tabulku, ve které mají podrobný postup krok za krokem spolu se všemi technickými náležitostmi.

Jakmile byste toto prohodili, manažerovi předložili tabulku a vývojáři prezentaci, s velkou pravděpodobností vás nepochopí a vaše podněty či inovace nebudou akceptovány. Přestože máte spolehlivá data zasazená do kontextu, potřebujete znát i publikum, kterému jsou určená. Jen tak dosáhnete toho, že vaše úsilí nezapadne a návrhy dopadnou na ”úrodnou půdu”.

Přizpůsobivost

Udržet v dnešní době tempo s vývojem je poměrně náročné, protože technický pokrok v oboru SEO jde velmi rychle dopředu. Skoro to vypadá, že se týden co týden objeví nějaká novinka, slibující revoluci v odvětví. A i když k úplnému převratu s nástupem umělé inteligence zatím nedochází, musíte se mít na pozoru, sledovat trendy a přizpůsobovat se jim.

Což zní docela snadno, jenže každodenní praxe bývá často docela jiná. Jistě, neustálé sledování příspěvků na síti LinkedIn a pročítání newsletterů může být časově náročné, ovšem ignorování nových technologií a zabřednutí v bahně pohodlnosti beze změn je velice nebezpečné.

Umělá inteligence sice (zatím) nejspíš lidi zcela nenahradí, ale ti lidé, kteří se dokážou přizpůsobit, nahradí ty, kteří to neudělali. A nejde jen o technologický pokrok. Sociální sítě jako Facebook, YouTube nebo TikTok byly ještě nedávno považované za něco, co nemá s tradičním vyhledáváním nic společného, ale doba se mění. Tyto dříve opomíjené platformy dnes představují významné zdroje s ohromným vyhledávacím potenciálem.

A tak je dnes více než kdy dříve nutné propojit spolupráci napříč relevantními kanály a myslet v širších souvislostech. Musíte zkrátka vystoupit ze své dosavadní SEO bubliny, začít vnímat optimalizaci komplexně a soustředit se na vícekanálové strategie. Hranice mezi organickým vyhledáváním a sociálními platformami rychle mizí, takže pokud je nevyužíváte, děláte už teď velkou chybu.

Vaše přizpůsobení neustále se vyvíjejícím potřebám SEO je stejně důležité, jako objevování a zkoušení nových SEO nástrojů či postupů.

Kdo bude všestranný, toho čeká odměna

Abyste úspěšně optimalizovali webové stránky pro vyhledávače, potřebujete ovládat celou řadu dovedností.

Jako SEO marketér musíte:

  • Rozumět si s písmeny i číslicemi.
  • Myslet analyticky, ale umět přitom také komunikovat s různými lidmi.
  • Rozpoznat drobné důležité detaily a zároveň mít celkový přehled o situaci.

V současnosti se klade velký důraz především na technické aspekty, ovšem všestrannost zůstává pilířem vaší SEO snahy i do budoucna. Nezapomínejte pro příval moderních technologií na své měkké dovednosti.

Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: AI, pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp