Co v článku najdete
Pokud zjišťujete, že vaše webové stránky navštěvuje mnohem méně lidí oproti vašim představám a očekáváním, věnujte pozornost tomuto článku. Dozvíte se v něm, jaké jsou obvyklé příčiny chybějící organické návštěvnosti, jak vyřešit problémy, které výpadek způsobují, i jak provoz sledovat a připravit jej na budoucnost.
1. "Díra" v reportingu
Vidíte-li ve vašich analytických datových zprávách prázdné kolonky návštěvnosti, zaměřte se nejprve na samotný reporting. Jste si jistí, že váš nástroj na reportování organického provozu je přesný a používáte jej správně?
Zkontrolujte Google Analytics 4
Mnoho marketérů nemá GA4 zrovna v oblibě. Pokud nejste zvyklí s tímto nástrojem pracovat, je možné, že chybujete při filtrování dat.
O (ne)existenci organické návštěvnosti z vyhledávačů se ve službě GA4 rychle přesvědčíte tak, že půjdete do sekce Přehledy > Akvizice > Akvizice uživatelů a podíváte se na skupinu primárních kanálů První uživatel. Pokud očekáváte návštěvnost, ale není tam, ujistěte se, že její zobrazení není blokováno nějakými filtry.
Stejně postupujte i v případě jakéhokoliv jiného analytického nástroje. Důležité je, abyste rozuměli nastavení přehledu a prověřili všechny používané filtry.
Koukněte se do Google Search Console
Jestliže nevidíte návštěvnost v nástroji Google Search Console (GSC), není problém ve filtrování jejích zdrojů, protože všechna pochází pouze z platformy Google. Příčinu tedy musíte hledat někde jinde. Zaměřte se na možné filtrování podle dotazů, stránek a jiných faktorů.
2. Stránky bez indexace
Zkontrolovali jste nastavení analytických nástrojů a návštěvníci pořád nikde? Pokud máte potvrzené, že organickou návštěvnost skutečně nezískáváte, a není chyba v zobrazení dat, pokračujte ověřením indexování stránek.
Prozkoumejte proces indexace
Ověřit správnost zápisu do indexu můžete několika způsoby.
- Přímý dotaz ve vyhledávání Google: Do vyhledávače zadejte speciální příkaz site:nazevvasistranky.cz a podívejte se na zobrazené výsledky. Měli byste vidět odkazy na obsah svých webových stránek odshora až dolů. Jestli vidíte Rybařícího Yetiho, vaše stránky v indexu Google nejsou.
- Google Search Console: Pokud používáte službu Google Search Console, máte ještě podrobnější a ucelenější přehled o tom, které stránky na vašem webu nejsou indexované a jaký je jejich aktuální stav. V GSC vidíte nejen výpis neindexovaných stránek vašeho webu, ale také důvod, proč je roboti do indexu nezahrnují.
- Nástroje třetích stran: Potřebujete-li provést hromadnou kontrolu a hloubkovou analýzu indexace, využijte nástroje jako Screaming Frog, Ahrefs nebo Semrush.
Google Search Console vám může zobrazit několik problémů:
- Nefunkční odkazy (smazaná stránka) a chyby serveru,
- Stránky přesměrované a vyloučené tagem noindex,
- Procházené, ale neindexované stránky, které roboti nepovažují za dostatečně autoritativní nebo cenné.
Zaměřte se na technické problémy
Potíže s indexací vašich webových stránek může způsobovat několik běžných technických překážek, kterých se poměrně snadno zbavíte.
- Meta tagy noindex: Vývojáři pomocí přidání značky noindex na celý web zabraňují Google v procházení a indexaci webových stránek před jejich spuštěním. A občas (vlastně spíš docela často) zapomenou tyto značky odstranit, takže web "jede", ale nikdo jej nevidí. Jakmile v GSC máte příliš mnoho takto označených stránek nebo zaznamenáte jejich neobvyklý nárůst, neprodleně prošetřete, co se děje. Můžete projít zdrojový kód stránek a hledat znaky noindex, ale jednodušší bude nechat projít web výše zmíněným crawlerem Screaming Frog, který během chvíle neindexované stránky odhalí.
- Pravidla pro roboty: Blokovat procházení a následné indexování vašeho webu může také chybný či nechtěný zápis v souboru robots.txt. Najdete jej na adrese nazevvasistranky.cz/robots.txt a další informace vám ukáže Google Search Console.
- Kanonické značení: Další bariérou znemožňující indexování mohou být tagy pro kanonické verze stránek odkazující z různých příčin na jinou stránku nebo dokonce na úplně jiný web. Kanonické tagy opět objevíte ve zdrojovém kódu nebo vám je ukáže crawler.
- Málo obsahu k prohledávání: Pakliže svůj obsah skrýváte za přihlašovacími údaji, JavaScriptem nebo nějakým jiným prvkem, se kterým procházecí roboti Google nedokážou interagovat, téměř jistě znemožňujete jeho šanci na umístění ve výsledcích vyhledávání. S diagnostikou těchto potíží vám pomůžou příslušné nástroje.
3. Nedostatek zpětných odkazů
Když víte, že návštěvnost je správně reportovaná a nebrzdí ji žádné technické chyby, může být příčinou toho, že žádnou nemáte, malé množství zpětných odkazů. Chcete-li na své webové stránky přivádět organickou návštěvnost, musíte získávat a spravovat "cizí" odkazy, které na ně vedou.
Váš nový web se nějakou dobu po spuštění nemusí zobrazovat ve výsledcích vyhledávání, protože disponuje nulovým nebo jen velmi malým počtem odkazů. Děje se to především v případech, když je název vaší značky příliš obecný a už jej používají jiné společnosti. Tehdy se nemusíte umístit ani pod tímto svým jménem.
Problém vyřešíte rozšířením lokálních citací vaší firmy, to znamená zmínek obsahujících aktuální název, adresu a telefon (NAP), na nejrůznějších online platformách včetně firemního profilu Google. Poté začnete pracovat na strategiích získávání zpětných odkazů a pozvolna zvyšujete organickou návštěvnost svého webu.
4. Špatná klíčová slova
Příčinou toho, že na vaše webové stránky nikdo nechodí, může být také to, že používáte nerelevantní klíčová slova (KW) a tím pádem při cílení míjíte uživatele, o které máte zájem.
Znovu platí, že jestli není unikátní název značky, vaše stránky mohou být:
- Cílené na vyhledávací dotazy s velmi malým objemem vyhledávání,
- Cílené na příliš konkurenční vyhledávací dotazy, kvůli kterým se nedokážete umístit ve výsledcích vyhledávání.
Používáte-li službu GA4 a nevidíte žádnou organickou návštěvnost ze zpětných odkazů, nakoukněte do Google Search Console, kde můžete kromě kliknutí sledovat také zobrazení. K dispozici máte různé nástroje pro analýzu klíčových slov, které vám ukážou objem vyhledávání jednotlivých KW i jejich konkurenceschopnost.
Jakmile najdete ta správná klíčová slova, vytvářejte pro ně užitečný a hodnotný obsah a zároveň se snažte o jeho vnitřní prolinkování i vnější odkazování. To vám pomůže přivést organickou návštěvnost.
5. Penalizované stránky
Máte-li dost odkazů směřujících na vaše stránky i relevantní obsah cílící na klíčová slova s nízkou konkurencí a přesto se návštěvnost nedostavuje, je možné, že váš web dostal penalizaci a nemůže se zobrazovat ve výsledcích vyhledávání.
Prověřte manuální sankce
Nejsnáze identifikovatelnou penalizací je manuální trest, který následuje po lidské kontrole webu, kdy hodnotitel kvality od Google označil web za spam. Tyto sankce najdete v Google Search Console.
Pokud došlo k ručnímu zásahu, dozvíte se, proč je váš web potrestaný, a které URL adresy se dopouštějí přestupku. Po nápravě a uvedení webu do souladu s pravidly můžete požádat o jeho opětovné zařazení do indexace. Odstranění ručních penalizací může být dost obtížně a časově náročné, na druhou stranu alespoň máte konkrétní zpětnou vazbu a přesně víte, proč k potrestání došlo a co musíte opravit.
Koukněte se na nedávné aktualizace algoritmů
Jestli provoz vašeho webu negativně ovlivňuje úprava algoritmu, na rozdíl od penalizování se o tom nedozvíte a musíte se pokusit najít problém sami. V případě, že webové stránky vykazovaly dostatečnou návštěvnost, která náhle prudce poklesla, začněte tím, že se podíváte na zveřejněné aktualizace algoritmů Google.
Nejčastější příčiny propadu provozu na nulu:
- Odkazy s nízkou kvalitou, zejména pokud je jich velké množství.
- Nekvalitní obsah, generovaný a indexovaný ve velkém měřítku.
Využíváte-li při optimalizaci webu externí služby nebo na ní pracuje někdo ve vaší organizaci a nevíte, jaké konkrétní taktiky při tom používá, prozkoumejte dodávaný obsah i budované zpětné odkazy.
Zmapujte historii své domény
Může se stát, že vaše webová doména má historický problém, zejména pokud jste ji od někoho koupili a vedou na ni dávné existující odkazy způsobující potíže. Odhalíte je pomocí nástrojů třetích stran (Semrush, Ahrefs), které vám ukážou všechny odkazy přesměrované na vaši doménu.
Monitoring a řešení budoucích problémů
Zaznamenání nulové návštěvnosti může být značně frustrující, ale jak jste se dozvěděli, často za ní mohou být jasné a identifikovatelné důvody. Zásadní je, abyste udržovali systematický diagnostický proces.
- Ověřte, že jsou vaše analytické nástroje správně nastavené a nefiltrují organickou návštěvnost.
- Ujistěte se, že Google vaše stránky indexuje.
- Bezodkladně řešte všechny technické překážky, jako jsou značky noindex, direktivy v robots.txt nebo problematická kanonická značení.
- Nemá-li váš web dostatečnou autoritu, vybudujte základnu kvalitních zpětných odkazů.
- Mějte jistotu, že cílíte na relevantní klíčová slova se skutečným objemem vyhledávání.
- Prošetřete možné sankce ze strany Google a historii domény.
Pamatujte, že i po provedených opravách těchto základních problémů může nějaký čas trvat, než Google váš web znovu projde a jeho umístění ve výsledcích vyhledávání se zlepší.
Nastavte průběžné monitorování provozu prostřednictvím GA4 a Google Search Console, abyste hned věděli o jakýchkoliv nových potížích, a zvažte provádění pravidelných technických SEO auditů, díky kterým zajistíte správné fungování webu.
Jestliže si s řešením nevíte rady, obraťte se na renomovaného experta na SEO, který vám odborně poradí na základě vaší konkrétní situace.
Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: AI, pixabay.com