Barvy, které používáte při marketingu a budování značky, jsou základem. Použijete je při tvorbě loga, webových stránek, reklam a mnoha dalších věcí - což znamená, že byste tyto volby neměli brát na lehkou váhu. Naopak, barvy, které budete používat při budování značky a marketingu, byste měli vybírat strategicky. Jak? Klíčem je pochopení psychologie barev a využití této teorie ve svůj prospěch.
V tomto průvodci pochopením psychologie barev a jejím využitím ke zlepšení vašich marketingových materiálů se budeme zabývat:
- Co je to psychologie barev?
- Proč je psychologie barev v marketingu důležitá?
- Jak využít psychologii barev ke zlepšení svého marketingu.
Co je to psychologie barev?
Psychologie barev je teorie, podle které určité barvy vyvolávají fyzickou nebo emocionální reakci, a tím formují lidské chování. Není to tak jednoduché jako vidět červenou a rozčílit se nebo vidět modrou a cítit se uvolněně - ale téměř. Lékařské studie naznačují, že červená barva koreluje se zvýšením krevního tlaku a modrá barva s jeho snížením.
Díky tomuto vlivu na chování může barva hrát velkou roli při vytváření nálady. Podle psychologie je proto volba správných barev zásadní pro nastavení všeho ve vašem životě i v podnikání. Teplé barvy mají tendenci dodávat energii, zatímco studené barvy mají tendenci uklidňovat. Psychologie barev má podobný vliv, pokud jde o vaši značku a marketingové strategie, a to nás vede k další části.
Proč je psychologie barev v marketingu důležitá?
Barva může hrát v marketingu velkou roli - ať už jí věnujete pozornost, nebo ne. Barvy, které používáte ve své značce včetně loga a dalších marketingových materiálů, vyvolávají ve vašem publiku emocionální odezvu, ať už si to uvědomuje, nebo ne. Rozhodujeme se totiž na základě emocí, nikoliv logiky. Sečteno a podtrženo: Při budování značky a tvorbě PPC kampaní musíte brát v úvahu psychologii barev.
Jak využít psychologii barev ke zlepšení svého marketingu
Nyní, když jsme si ujasnili, co je to psychologie barev a jak velký vliv může mít použití správných nebo špatných barev ve vašem marketingu, se dozvíte, jak využít psychologii barev, aby byl váš marketing ještě efektivnější.
Naučte se základy psychologie barev
Seznámení se se základy může být velkým přínosem pro využití psychologie barev ve vašem marketingu. Již dříve jsme se zabývali tím, jak může červená barva vyvolávat zvýšenou pozornost nebo úzkost, zatímco modrá může mít nepříznivý uklidňující účinek. Zde je několik dalších základních barevných asociací, které je třeba vzít v úvahu při tvorbě emotivních reklam:
- Červená: vzrušení, vášeň, hněv, nebezpečí, akce, úzkost, síla.
- Oranžová: hravost, přátelskost, kreativita, vřelost, nadšení.
- Žlutá: štěstí, optimismus, varování, radost, originalita, nadšení.
- Zelená: mládí, živost, energie, příroda, růst, stabilita.
- Modrá: klid, stabilita, hloubka, klid, důvěra.
- Fialová: klid, pohoda, síla, mír, luxus, romantika, introspekce.
►Všimněte si, že se některé barvy překrývají. Nejste omezeni pouze na jednu barvu - nebo jeden tón této barvy - na jednu emoci.
2. Začněte nejprve s emocí
Ať už přehodnocujete barvy své značky nebo se rozhodujete o paletě pro nové reklamy, musíte začít s emocemi, které chcete, aby vaše publikum mělo. Měli by reagovat strachem? Zvědavostí? Sebevědomím? Jakmile znáte požadovaný výsledek, ujistěte se, že jste zvolili správnou barvu.
3. Nechte se inspirovat jinými značkami
Nejlepší způsob, jak se zlepšit v používání psychologie barev, je věnovat pozornost reklamám, webovým stránkám a značkám a tomu, jak na vás barvy působí.
4. Udržujte konzistenci se svou značkou
Podle psychologických studií zaměřených na rozpoznávání loga, 78 % účastníků si dokázalo vybavit základní barvu loga, zatímco název společnosti si dokázalo zapamatovat pouze 43 %. Pokud si vaše publikum pamatuje vaši značku podle barvy, pak se ujistěte, že je stejná a je všude. Proto je nejdůležitější udržovat barvy v souladu s vaší značkou a nejúspěšnější značky si to uvědomují.
5. Vytvořte si barevnou paletu značky
Chcete, aby barvy ve vašem marketingu byly konzistentní, ale nechcete být zapomenutelně jednotvární. V horším případě by to mohlo vypadat jako spam. Řešením je mít k dispozici barevné schéma, se kterým budete pracovat a které umožňuje určitou rozmanitost, ale zároveň stanovuje určité standardy.
Pokud tedy ještě nemáte barevnou paletu značky, je načase si ji vytvořit.
Zde je několik běžných typů barevných palet:
- Analogické: Barvy, které jsou na barevném kole vedle sebe.
- Komplementární: Barvy, které se vzájemně doplňují: Barvy: Protikladné barvy, které vytvářejí vysoký kontrast.
- Monochromatické: Různé odstíny nebo tóny stejné základní barvy.
Pokud hledáte pomoc při vymýšlení palety nebo inspiraci, podívejte se na bezplatný nástroj pro návrháře Coolors. Obsahuje ukázkové palety a dokáže automaticky vygenerovat vlastní na základě výchozí barvy nebo dokonce fotografie.
6. Mějte na paměti kulturní kontext
Vnímání barev není univerzální. Výzkumníci z MIT ve skutečnosti zjistili, že slova, která máme a používáme k mluvení o barvách, se liší podle jazyka. Některé komunity mají tři barevné kategorie, zatímco jiné jich mají až 12 - značný rozsah kategorií, ještě než se dostaneme k jednotlivým barvám.
Z toho vyplývá, že ani psychologie barev není univerzální. Proto je důležité mít při budování značky a marketingu na paměti kulturní kontext.
7. Zkuste přidat trochu modré
Pokud jste se dostali až sem a říkáte si, že sledovat kulturní kontext, držet se palety a spoléhat se na základy psychologie barev je těžké až nemožné, nebojte se. Zorientovat se v základech a začlenit psychologii barev do svého marketingového pracovního postupu zabere nějaký čas a trochu praxe.
Ale mezitím vám nabídneme krátké pravidlo: Když máte pochybnosti, přidejte modrou.
Ukazuje se, že modrá je nejoblíbenější barvou na celém světě. To je možná jeden z důvodů, proč některé z nejúspěšnějších světových značek mají ve svých logách modrou barvu. Facebook, Twitter, Vimeo, American Express, IBM - seznam je dlouhý. Pokud tedy hledáte zkratku nebo jistotu, modrá je sázka na jistotu.
8. Provádějte barevné testy se svým publikem
Teď to možná bude znít, že jdu proti všemu předchozímu. Ale skutečnost je taková, že ne vždy můžete předvídat, jak bude vaše publikum reagovat na určitou barvu - natož na určité odstíny, tóny nebo zabarvení v barevné paletě. Proto přichází na řadu A/B testování. Zkuste otestovat dvě různá barevná pozadí v reklamách nebo tlačítka na webových stránkách a zjistěte, které vaše publikum preferuje.
Pak tuto informaci využijte. To je nejlepší způsob, jak využít psychologii barev ke zlepšení svého marketingu. Testujte - a pokračujte v testování.
Využijte psychologii barev ve svůj prospěch
Je důležité si uvědomit, že psychologie barev ovlivní váš marketing. Vaše publikum si udělá úsudek o tom, jak dobře barvy vaší značky vyhovují vašemu podnikání. Na červené, zelené nebo modré tlačítko budou reagovat rychleji. K tomu dojde bez ohledu na to, zda budete věnovat pozornost psychologii barev při budování značky nebo při návrhu marketingu.
Raději ji využijte ve svůj prospěch. Zde je stručná rekapitulace taktik, které můžete použít, aby psychologie barev pracovala pro vás a vaše marketingové cíle:
1. Naučte se základy psychologie barev
2. Začněte nejprve s emocemi
3. Inspirujte se jinými značkami
4. Vytvořte barevnou paletu značky
5. Mějte na paměti kulturní kontext
6. Zkuste přidat trochu modré barvy
7. Zůstaňte konzistentní se svou značkou
8. Proveďte barevné testy s publikem
Hodně štěstí!
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com